Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.504.2025.3.EWJ
Przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji uzyskane przez fundację rodzinną ustaną zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony przez odpowiednie przepisy. Fundacja rodzinna zachowuje zwolnienie podatkowe, prowadząc działalność w granicach ustawowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą.
Wnioskodawca posiada akcje spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółki”),. Akcje te przynależą do majątku wspólnego Wnioskodawcy wraz z małżonką,(…). Średnia cena nabycia akcji Spółki jest niższa niż ich cena rynkowa aktualna na dzień złożenia wniosku.
Wnioskodawca wraz z małżonką zamierzają ustanowić fundację rodzinną, w której oboje będą fundatorami i beneficjentami. Mienie wniesione na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej stanowić mają akcje Spółki. Przedmiotowe wniesienie mienia ma nastąpić w ten sposób, że w wykonaniu wynikającego ze statutu fundacji rodzinnej zobowiązania do wniesienia akcji Spółki na pokrycie funduszu założycielskiego, Wnioskodawca wraz z małżonką zawrą z fundacją rodzinną w organizacji umowę, na podstawie której przeniosą na fundację rodzinną w organizacji należące do majątku wspólnego akcje Spółki (…). Akcje zostaną zapisane na rachunku papierów wartościowych fundacji rodzinnej w organizacji, która stanie się akcjonariuszem Spółki.
Ustanowiona przez Wnioskodawcę i jego małżonkę fundacja rodzinna prowadzić będzie działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, uczestnictwa w tych spółkach oraz nabywania i zbywania papierów wartościowych. Dywidendy wypłacane przez Spółkę wpływać będą na rachunek papierów wartościowych fundacji rodzinnej.
Wnioskodawca i jego małżonka nie wykluczają, że część akcji Spółki zostanie przez fundację rodzinną w przyszłości sprzedana.
Pytanie
Czy uzyskane przez fundację rodzinną (zarówno na etapie fundacji rodzinnej w organizacji, jak i już po rejestracji w Rejestrze Fundacji Rodzinnych) przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?
Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
W ocenie Wnioskodawcy uzyskane przez fundację rodzinną (zarówno na etapie fundacji rodzinnej w organizacji, jak i już po rejestracji w Rejestrze Fundacji Rodzinnych) przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ab initio oraz pkt 3 lit. a ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. dywidendy oraz przychody ze zbycia akcji.
Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Jak stanowi art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Zgodnie natomiast z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Stosownie jednak do art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q, oraz do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT statuuje ogólną zasadę, zgodnie z którą fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji są zwolnione z podatku dochodowego, którego przedmiot opodatkowania określa treść art. 7 ust. 1 ustawy.
W jego zakresie znaczeniowym znajduje się zarówno podatek od przychodów z dywidend, jak i podatek od dochodów ze zbycia akcji.
Wyjątki od wyżej wspomnianej zasady stanowią opodatkowanie fundacji rodzinnych podatkiem od przychodów z budynków uregulowanym w art. 24b ustawy oraz uregulowane w rozdziale 5c ustawy opodatkowanie świadczenia, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej i świadczenia w postaci ukrytych zysków, a także opodatkowanie działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza dozwolony jej zakres.
Odnosząc się w tym miejscu do tej ostatniej, zauważyć należy, że przystępowanie do spółek handlowych, uczestnictwo w tych spółkach oraz nabywanie i zbywanie papierów wartościowych wchodzi w zakres działalności dozwolonej przez art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych, a więc ani zbycie papierów wartościowych, ani otrzymanie w związku z ich posiadaniem dywidendy, nie stanowi przesłanki opodatkowania na podstawie art. 24r ustawy o CIT.
Skoro więc omawiane zdarzenie przyszłe nie kwalifikuje się pod żadną z przywołanych wyżej podstaw prawnych opodatkowania, fundacja rodzinna i fundacja rodzinna w organizacji nie podlegają dodatkowemu podatkowi od zysków kapitałowych. Gdyby zamiar ustawodawcy był inny, przewidziałby stosowny wyjątek analogiczny do art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o CIT, a modelowo – uregulowałby tę kwestię również w rozdziale 5c ustawy.
Podobne stanowisko zostało wyrażone w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych, w tym:
-z dnia 4 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.690.2023.1.MW,
-z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.230.2024.1.EJ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej „ustawa o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
W myśl art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy uzyskane przez fundację rodzinną (zarówno na etapie fundacji rodzinnej w organizacji, jak i już po rejestracji w Rejestrze Fundacji Rodzinnych) przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe, w niniejszej sprawie przywołać należy przepisy art. 24r ustawy o CIT, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Fundacja rodzinna co do zasady nie może wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1480). Wyjątek stanowi działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Stosownie do treści art. 24r ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W przedmiotowej sprawie należy rozważyć, czy przystępowanie do spółek handlowych, uczestnictwo w tych spółkach oraz nabywanie i zbywanie papierów wartościowych przez Pana Fundację rodzinną mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr. fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Powyższego nie zmienia fakt, że mienie wniesione na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej stanowić mają akcje Spółki.
Zatem uzyskane przez fundację rodzinną (zarówno na etapie fundacji rodzinnej w organizacji, jak i już po rejestracji w Rejestrze Fundacji Rodzinnych) przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji powstałe na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, mieszczą się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.
W konsekwencji stosunku do ww. przychodów z dywidend oraz dochodów ze zbycia akcji zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze powyższe interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Pana i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do Pana, nie dotyczy natomiast Pana żony.
Pana wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych został rozstrzygnięty w odrębnym postępowaniu.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
