Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.626.2025.2.AP
Przychody z usług organizacyjno-koordynacyjnych sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5%, o ile nie obejmują usług doradztwa zarządzania podlegających wyższym stawkom.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek sygnowany datą 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, przesłany do tutejszego organu przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (…). Uzupełniła go Pani pismami, które wpłynęły 31 października 2025 r. oraz 6 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W CEIDG ma Pani zgłoszony kod PKD 70.20.Z – „Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania”.
Działalność wykonuje Pani zdalnie. Świadczy Pani usługi organizacyjne na rzecz podmiotu z branży IT, w ramach projektów informatycznych dotyczących rozwoju oprogramowania dla maszyn. Pani obowiązki mają charakter wyłącznie organizacyjny i koordynacyjny.
Zakres Pani usług obejmuje:
-odbieranie zgłoszeń projektowych od Product Ownera (np. potrzeba wprowadzenia funkcji lub ekspansji na nowe rynki),
-zbieranie szczegółowych informacji i organizowanie spotkań online z zespołami wykonawczymi (…),
-rozpisywanie zadań w systemie (…) i przypisywanie ich do odpowiednich zespołów,
-koordynacja pracy zespołów, pilnowanie terminów, monitorowanie postępu prac,
-organizacja testów wewnętrznych oraz przekazanie produktu do certyfikacji zewnętrznej,
-komunikacja z licencjonodawcą, odbieranie jego uwag oraz przekazywanie ich zespołom wykonawczym,
-po zakończeniu procesu certyfikacji – przekazanie gotowego produktu zespołom wdrażającym.
Nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, nie podejmuje decyzji strategicznych ani nie zarządza finansami, personelem czy zakresem projektu – pełni Pani funkcję koordynatora/przekazuje informacje pomiędzy interesariuszami.
Zamierza Pani opodatkować przychody z tej działalności ryczałtem w wysokości 8,5%, klasyfikując świadczone usługi do PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Jakiekonkretnie czynności/zadania wykonuje Pani w ramach usługi będącej przedmiotem wniosku? We wniosku wskazała Pani:
Zakres moich usług obejmuje:
-odbieranie zgłoszeń projektowych od Product Ownera (np. potrzeba wprowadzenia funkcji lub ekspansji na nowe rynki),
-zbieranie szczegółowych informacji i organizowanie spotkań online z zespołami wykonawczymi (…),
-rozpisywanie zadań w systemie (…) i przypisywanie ich do odpowiednich zespołów,
-koordynacja pracy zespołów, pilnowanie terminów, monitorowanie postępu prac,
-organizacja testów wewnętrznych oraz przekazanie produktu do certyfikacji zewnętrznej,
-komunikacja z licencjonodawcą, odbieranie jego uwag oraz przekazywanie ich zespołom wykonawczym,
-po zakończeniu procesu certyfikacji – przekazanie gotowego produktu zespołom wdrażającym.
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z ww. przez Panią czynności wykonywanych w ramach usługi będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź: Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pani zdalne usługi organizacyjno-koordynacyjne wspierające realizację projektów informatycznych.
Usługi te mają charakter wyłącznie pomocniczy i administracyjny – nie mają charakteru doradczego, analitycznego, projektowego, technicznego ani decyzyjnego. Poniżej przedstawiła Pani charakterystykę wykonywanych czynności:
1)Przyjmowanie zgłoszeń od interesariuszy projektu
Odbiera Pani zgłoszenia dotyczące nowych funkcjonalności lub zmian w projektach, zbiera Pani informacje organizacyjne i przekazuje je do właściwych zespołów. Czynności te mają charakter administracyjny i komunikacyjny. Efektem jest kompletne i uporządkowane zgłoszenie.
2)Organizacja spotkań roboczych (telekonferencji)
Ustala Pani terminy i uczestników spotkań, przygotowuje agendy, dba o ich sprawny przebieg oraz zapisuje ustalenia. Efektem jest plan działań do realizacji przez zespoły.
3)Rozpisywanie zadań w systemach zarządzania projektami (np. (…))
Na podstawie ustaleń ze spotkań wprowadza Pani zadania do systemu i przypisuje je do odpowiednich zespołów. Czynności te mają charakter organizacyjny, bez elementów planowania merytorycznego. Efektem jest uporządkowana lista zadań.
4)Przekazywanie zadań odpowiednim zespołom
Przekazuje Pani zadania do realizacji zespołom wykonawczym i monitoruje ich rozpoczęcie. Nie ocenia Pani treści zadań, ani sposobu ich realizacji. Efektem jest właściwy przepływ informacji i zadań.
5)Monitorowanie realizacji zadań i raportowanie postępu
Sprawdza Pani status prac w systemach, przypomina o terminach i informuje o ewentualnych opóźnieniach. Efektem są raporty i zestawienia statusowe. Nie tworzy Pani produktów informatycznych.
6)Koordynacja komunikacji z podmiotami zewnętrznymi (np. licencjonodawcą)
Przekazuje Pani informacje i dokumenty między zespołami a partnerami zewnętrznymi. Nie prowadzi Pani negocjacji, ani nie podejmuje decyzji merytorycznych. Efektem jest sprawny przepływ informacji.
7)Przygotowanie dokumentacji przekazania projektu do wdrożenia
Pomaga Pani w zebraniu i uporządkowaniu materiałów niezbędnych do przekazania projektu. Nie przygotowuje Pani protokołów przekazania, ani nie ocenia jakości projektu.
Efektem Pani usług jest usprawnienie organizacji pracy, przepływu informacji i harmonogramów projektowych. Nie tworzy, nie analizuje ani nie testuje Pani produktów informatycznych.
2.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Pani działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia opisanych usług organizacyjno-koordynacyjnych w zakresie wspierania realizacji projektów informatycznych mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, właściwej dla usług sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych usług powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczone usługi mają charakter organizacyjno-koordynacyjny i administracyjny, nie obejmują czynności doradczych, analitycznych, projektowych, technicznych ani decyzyjnych, a ich zakres odpowiada grupowaniu PKWiU 70.22.20.0.
Z uwagi na powyższe, stoi Pani na stanowisku, że przychody z tej działalności podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność wykonuje Pani zdalnie. Świadczy Pani usługi organizacyjne na rzecz podmiotu z branży IT, w ramach projektów informatycznych dotyczących rozwoju oprogramowania dla maszyn. Pani obowiązki mają charakter wyłącznie organizacyjny i koordynacyjny. Pani działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zakres Pani usług obejmuje:
-odbieranie zgłoszeń projektowych od Product Ownera (np. potrzeba wprowadzenia funkcji lub ekspansji na nowe rynki),
-zbieranie szczegółowych informacji i organizowanie spotkań online z zespołami wykonawczymi (…),
-rozpisywanie zadań w systemie (…) i przypisywanie ich do odpowiednich zespołów,
-koordynacja pracy zespołów, pilnowanie terminów, monitorowanie postępu prac,
-organizacja testów wewnętrznych oraz przekazanie produktu do certyfikacji zewnętrznej,
-komunikacja z licencjonodawcą, odbieranie jego uwag oraz przekazywanie ich zespołom wykonawczym,
-po zakończeniu procesu certyfikacji – przekazanie gotowego produktu zespołom wdrażającym.
Nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, nie podejmuje decyzji strategicznych ani nie zarządza finansami, personelem czy zakresem projektu – pełni Pani funkcję koordynatora/przekazuje informacje pomiędzy interesariuszami. Zakres wykonanych przez Panią usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy zdalne usługi organizacyjno-koordynacyjne wspierające realizację projektów informatycznych. Usługi te mają charakter wyłącznie pomocniczy i administracyjny – nie mają charakteru doradczego, analitycznego, projektowego, technicznego ani decyzyjnego. Poniżej przedstawiła Pani charakterystykę wykonywanych czynności:
1)Przyjmowanie zgłoszeń od interesariuszy projektu
Odbiera Pani zgłoszenia dotyczące nowych funkcjonalności lub zmian w projektach, zbiera Pani informacje organizacyjne i przekazuje je do właściwych zespołów. Czynności te mają charakter administracyjny i komunikacyjny. Efektem jest kompletne i uporządkowane zgłoszenie.
2)Organizacja spotkań roboczych (telekonferencji)
Ustala Pani terminy i uczestników spotkań, przygotowuje agendy, dba o ich sprawny przebieg oraz zapisuje ustalenia. Efektem jest plan działań do realizacji przez zespoły.
3)Rozpisywanie zadań w systemach zarządzania projektami (np. (…))
Na podstawie ustaleń ze spotkań wprowadza Pani zadania do systemu i przypisuje je do odpowiednich zespołów. Czynności te mają charakter organizacyjny, bez elementów planowania merytorycznego. Efektem jest uporządkowana lista zadań.
4)Przekazywanie zadań odpowiednim zespołom
Przekazuje Pani zadania do realizacji zespołom wykonawczym i monitoruje ich rozpoczęcie. Nie ocenia Pani treści zadań ani sposobu ich realizacji. Efektem jest właściwy przepływ informacji i zadań.
5)Monitorowanie realizacji zadań i raportowanie postępu
Sprawdza Pani status prac w systemach, przypomina o terminach i informuje o ewentualnych opóźnieniach. Efektem są raporty i zestawienia statusowe. Nie tworzy Pani produktów informatycznych.
6)Koordynacja komunikacji z podmiotami zewnętrznymi (np. licencjonodawcą)
Przekazuje Pani informacje i dokumenty między zespołami a partnerami zewnętrznymi. Nie prowadzi Pani negocjacji ani nie podejmuje decyzji merytorycznych. Efektem jest sprawny przepływ informacji.
7)Przygotowanie dokumentacji przekazania projektu do wdrożenia
Pomaga Pani w zebraniu i uporządkowaniu materiałów niezbędnych do przekazania projektu. Nie przygotowuje Pani protokołów przekazania, ani nie ocenia jakości projektu. Efektem Pani usług jest usprawnienie organizacji pracy, przepływu informacji i harmonogramów projektowych. Nie tworzy, nie analizuje ani nie testuje Pani produktów informatycznych.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem – wskazuję, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegająopodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
