Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.562.2025.2.DT
Osoba rozwiedziona faktycznie i przeważająco sprawująca opiekę wychowawczą nad dzieckiem, która spełnia przesłanki art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym, jest uprawniona do preferencyjnego rozliczenia podatkowego jako osoba samotnie wychowująca dziecko, niezależnie od utrzymywania kontaktów dziecka z drugim rodzicem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 6 listopada 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Na mocy wyroku Sądu jest Pani rozwódką i mieszka Pani tylko z małoletnią córką A.A, z którą prowadzi Pani wspólne gospodarstwo domowe. Sprawa uprawomocniła się w 2023 r. Wyjątek stanowiły alimenty, które po oddaleniu apelacji ojca dziecka uprawomocniły się w 2025 r.
W bieżącym oraz w ubiegłym roku podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W 2025 r. do czasu złożenia niniejszego wniosku oraz w roku poprzednim uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej – z tytułu umowy o pracę. Do czasu złożenia niniejszego wniosku nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.
W bieżącym roku świadczenie wychowawcze (800+) przysługuje Pani w całości i niedzielone jest z ojcem dziecka. W 2025 r. samotnie wychowuje i sprawuje Pani opiekę nad jednym dzieckiem. Poza dzieckiem wskazanym we wniosku nie jestem i nie będzie Pani matką innego dziecka wychowywanego wspólnie z drugim rodzicem ani opiekunem prawnym. W 2025 r. w stosunku do Pani ani Pani dziecka nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (poza ewentualnym najmem prywatnym), ustawy o podatku tonażowym, ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.
W 2025 r. Pani dziecko nie zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie. Pani dziecko nie posiada orzeczeń o niepełnosprawności ani decyzji o przyznaniu renty. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Pani dziecko uczęszcza w roku bieżącym jak i uczęszczało w roku poprzednim do przedszkola.
Ojciec dziecka, B.A, założył nową rodzinę. Ma syna z nową partnerką, która także posiada dziecko z innego związku. Ojciec Pani dziecka ma uregulowane kontakty z córką, jednak nie sprawuje opieki naprzemiennej. Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w (...) z (...) 2023 r., sygn. akt (...), miejsce pobytu dziecka zostało ustalone przy matce, a kontakty ojca z córką odbywają się poza miejscem zamieszkania matki i bez jej obecności. Ojciec Pani dziecka nie uczestniczy w codziennym wychowaniu, nie podejmuje decyzji dotyczących edukacji, zdrowia ani finansów dziecka. Całość obowiązków wychowawczych i organizacyjnych spoczywa wyłącznie na Pani. Ojciec dziecka nie dopełnia obowiązku płacenia alimentów w terminie zgodnym z wyrokiem sądu, co jeszcze bardziej obciąża Panią, jako jedyną odpowiedzialną za decyzje finansowe związane z córką. Jednak z uwagi na dobro dziecka i w obawie o relacje z ojcem dziecka, nie kieruje i nie kierowała Pani sprawy do komornika. W czasie kontaktów ojca z córką, ojciec nie wypełnia żadnych obowiązków wynikających z wożeniem dziecka na zajęcia dodatkowe, wizyty lekarskie, czy związanych z uczestniczeniem dziecka np. w uroczystościach urodzinowych kolegów i koleżanek dziecka. Nawet jeśli takie wydarzenia odbywają się w czasie kontaktów ojca z dzieckiem, to Pani odbiera córkę od ojca i zawozi ją na wydarzenia, idzie Pani na wizytę, urodziny i potem odwozi Pani córkę z powrotem do ojca. Podobnie zakup leków i prezentów również obciąża tylko Panią. Ojciec dziecka zgodnie z ustalonymi kontaktami zaprowadza i odbiera córkę z przedszkola (średnio 7 razy w miesiącu).
Reasumując, za opiekę, edukację, obowiązki domowe, opiekę medyczną i organizację życia dziecka odpowiada Pani sama. Pani córka chcąc się rozwijać uczestniczy w płatnych zajęciach tanecznych, które Pani opłaca. Dba Pani również o jej czynne uczestnictwo w zajęciach oraz w organizowanych występach tanecznych. Wszystkie opisane sytuacje mają miejsce w aktualnym 2025 r., jak i miały miejsce w poprzednim 2024 r. podatkowym. Powyższym potwierdza Pani, że uczestniczy Pani w wychowaniu córki, dba o prawidłowy rozwój kształtując jej właściwe zachowania, rozwija jej zainteresowania, troszczy się Pani o jej rozwój fizyczny i duchowy, ponosi wydatki związane z jej wypoczynkiem. To Pani obowiązkiem jest zarządzanie i martwienie się o koszty utrzymania dziecka, zabezpieczania potrzeb bytowych, zdrowotnych i edukacyjnych.
Nigdy nie korzystała Pani z preferencyjnego rozliczania podatku dochodowego jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W 2024 i 2025 r. była Pani rozwódką. Sprawa sądowa odbywała się o rozwód i o alimenty. Sąd uprawomocnił rozwód, warunki opieki oraz miejsce pobytu dziecka, jednak od wyroku w zakresie alimentów ojciec dziecka złożył odwołanie. Jego apelacja została oddalona, wyrok jest uprawomocniony. Sprawa jest zamknięta.
W wyroku rozwodowym nie orzeczono o opiece naprzemiennej.
Od marca 2024 r. pobiera Pani świadczenie wychowawcze 800+. Wcześniej o to świadczenie występował ojciec dziecka. Z uwagi na sprawowanie opieki nad córką przez Panią, nalegała Pani, by świadczenie przysługiwało Pani. Stąd od marca 2024 r. do dziś to Pani pobiera świadczenie wychowawcze.
A.A jest Pani jedynym dzieckiem. Nie wychowuje Pani innego dziecka, nie jest też Pani opiekunem prawnym dla nikogo innego prócz Pani córki.
W 2024 r. i pozostałej części 2025 r., tj. od złożenia wniosku, w stosunku do Pani bądź do Pani dziecka nie miały i nie będą miały zastosowania przepisy: art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pytania
Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego może Pani skorzystać z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego jako osoba samotnie wychowująca dziecko zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego jako osoba samotnie wychowująca dziecko może Pani skorzystać w bieżącym 2025 jak i poprzednim 2024 roku podatkowym?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, spełnia Pani warunki do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko w latach podatkowych 2024-2025. Wychowuje Pani córkę samodzielnie, bez udziału drugiego rodzica w codziennym życiu dziecka. Jest Pani obciążona zapewnieniem dziecku odpowiedniego bytu i bezpieczeństwa, od edukacji po opiekę zdrowotną, bez wyjątków i wsparcia ojca dziecka.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Z jego treści wynika, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
W świetle zaś art. 6 ust. 4f powoływanej ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Uwzględniając cytowane uregulowania prawne wskazać należy, że przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje dla potrzeb jej wykładni i stosowania pojęcia „samotnego wychowywania”, ani nie odsyła w tym zakresie do odrębnych regulacji.
Dla ustalenia znaczenia „samotnie” oraz „wychowywać” należy zatem odwołać się w pierwszej kolejności do językowych reguł interpretacyjnych.
Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN „wychować — wychowywać” to: (1) «zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności», (2) «przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie».
Zatem, „wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Natomiast, „samotny” to: (1) «żyjący sam, bez rodziny, przyjaciół», (2) «znajdujący się w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sam», (3) «spędzany, odbywany w pojedynkę, bez towarzystwa», (4) «znajdujący się na odludziu».
Przez osobę samotnie wychowującą dziecko, o której mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy więc rozumieć osobę, która faktycznie w pojedynkę w pełni lub w przeważającej mierze wychowuje dziecko bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym, stale, na co dzień, troszcząc się nie tylko o byt materialny, ale także rozwój emocjonalny dziecka.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej – rodzic, który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (który dziecko faktycznie wychowuje) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Co więcej, aby móc skorzystać z omawianej preferencji podatkowej nie jest konieczne posiadanie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (określonej ww. przepisem) przez cały rok podatkowy. Wystarczające jest, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Z wniosku wynika, że od 2023 r. – na podstawie prawomocnego orzeczenia Sądu – jest Pani rozwódką i samotnie wychowuje małoletnie dziecko. Pani dziecko mieszka wraz z Panią i przez większość czasu pozostaje pod Pani opieką. Ojciec córki utrzymuje z nią kontakty zgodnie z wyrokiem Sądu, jednakże to na Pani spoczywają obowiązki wychowania córki. W treści wniosku podkreśliła Pani, że to Pani zajmuje się wożeniem dziecka na uroczystości urodzinowe kolegów i koleżanek, organizuje wizyty lekarskie i kupuje leki. To Pani sama odpowiada za opiekę, edukację i organizację życia córki, a także za obowiązki domowe. Wskazała Pani, że opłaca Pani uczestnictwo córki w zajęciach tanecznych oraz dba o jej uczestniczenie w tych zajęciach i organizowanych występach tanecznych. Dba Pani o prawidłowy rozwój córki, kształtując jej właściwe zachowania, rozwija Pani jej zainteresowania, troszczy się Pani o jej rozwój fizyczny i duchowy. To Pani także ponosi wydatki związane z jej wypoczynkiem. Zarządza Pani i martwi się o koszty utrzymania dziecka, zabezpieczenia potrzeb bytowych, zdrowotnych i edukacyjnych. Podkreśla Pani, że taki stan rzeczy miał miejsce zarówno w 2024 r., jak i w 2025 r. Pobiera Pani od marca 2024 r. pełne świadczenie wychowawcze (tzw. 800+). Ponadto w 2024 r. i 2025 r., w stosunku do Pani i Pani dziecka nie ma zastosowania wyłączenie wskazane w art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poza tym nie była i nie jest Pani matką lub opiekunem prawnym innego dziecka. W 2024 r. i w 2025 r. uzyskiwała Pani dochody z umowy o pracę na czas nieokreślony.
Wobec powyższego, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia, w szczególności fakt, że – jak Pani wskazuje – samotnie wychowuje i sprawuje Pani opiekę nad jednym dzieckiem – stwierdzam, że przysługiwało Pani prawo do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko za 2024 r. na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie uprawnienie przysługiwać będzie również Pani przy rozliczeniu za 2025 r. Spełniła Pani bowiem wymagane w ustawie warunki posiadania odpowiedniego stanu cywilnego oraz samotnego wychowywania dziecka.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
