Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.932.2025.2.JM
Podmiot wykonujący czynności opodatkowane przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R może zostać zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną od początku faktycznego świadczenia usług, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z działalnością opodatkowaną.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną, naliczenia podatku VAT należnego z faktur dokumentujących zrealizowaną sprzedaż, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków zrealizowanych od początku prowadzenia działalności gospodarczej. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 listopada 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.). Do przeważającego przedmiotu działalności Spółki należy wedle kodu PKD (2007) 49.41.Z - transport drogowy towarów. Datą rejestracji Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym był dzień lutego 2025 roku.
Wnioskodawca już na etapie składania wniosku o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) zamierzał w przyszłości być czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT) i nie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT.
Wnioskodawca od początku czerwca 2025 roku zaczął zachowywać się jak czynny podatnik VAT podejmując działania zmierzające do uzyskania przychodów podatkowych z czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o VAT, pozostając jednocześnie w przeświadczeniu, iż jest czynnym podatnikiem VAT. Pierwszej sprzedaży usługi transportowej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (wystawiając fakturę w systemie netto + 23% VAT) Spółka dokonała dnia 10 czerwca 2025 roku. Transakcje sprzedaży przez Spółkę usług transportowych w czerwcu 2025 roku nie przekroczyły kwoty 15 000,00 złotych brutto (słownie: piętnaście tysięcy złotych) za każdą pojedynczą transakcję.
Za miesiąc czerwiec 2025 roku został złożony pliki JPK_VAT zgodnie z obowiązującym Wnioskodawcę harmonogramem rozliczeń, a kwota należnego podatku VAT wskazana w tej deklaracji została terminowo opłacona. Ponadto we wskazanym wyżej okresie Wnioskodawca nie otrzymał żadnych uwag ani wezwań z urzędu skarbowego, które mogłyby świadczyć o braku rejestracji na potrzeby podatku VAT. Niemniej jednak, jeden z kontrahentów zwrócił uwagę, iż Spółka nie widnieje na tzw. białej liście podatników VAT. Po weryfikacji tej okoliczności w urzędzie skarbowym okazało się, że Wnioskodawca nie złożył uprzednio zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. W związku z powyższym, niezwłocznie po stwierdzeniu tego faktu, dnia 18 czerwca 2025 roku złożono zgłoszenie rejestracyjne na formularzu VAT-R wskazując w nim z datą wsteczną (tj. 1 czerwca 2025 roku) dzień rozpoczęcia dokonywania czynności opodatkowanych. Równocześnie Wnioskodawca skorzystał także z instytucji czynnego żalu.
Zatem, zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Wnioskodawcę w dniu 18 czerwca 2025 roku (tj. po faktycznym rozpoczęciu działalności opodatkowanej). Brak złożenia w terminie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług wynikał ze zmian organizacyjnych związanych z uzyskiwaniem licencji na transport towarów, bez których Spółka nie mogłaby uzyskiwać przychodów ze sprzedaży usług transportowych. Ze względu na przedłużający się proces uzyskania licencji Spółka nie składała wcześniej zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, a po uzyskaniu licencji rozpoczęła działalność w zakresie świadczenia usług transportowych, jednakże wskutek omyłki ludzkiej termin na złożenie zgłoszenia rejestracyjnego został przeoczony. Wnioskodawca orientując się po pewnym czasie, iż nie dopełnił formalności rejestracji przed rozpoczęciem sprzedaży opodatkowanej niezwłocznie złożył zaległe zgłoszenie VAT-R, tym samym dopełniając obowiązku rejestracji.
W złożonym zgłoszeniu VAT-R, zgodnie ze stanem faktycznym Wnioskodawca wskazał jako pierwszy okres rozliczeniowy miesiąc czerwiec 2025 roku, wobec tego w formularzu rejestracyjnym zaznaczono, iż działalność opodatkowana rozpoczęła się od czerwca 2025 roku i od tego miesiąca Wnioskodawca winien być traktowany jako podatnik VAT czynny. Tym samym Wnioskodawca dnia 18 czerwca 2025 roku, wniósł o rejestrację ze skutkiem wstecznym - od początku czerwca 2025 roku.
Wnioskodawca potwierdza, że począwszy od czerwca 2025 roku prowadzi ewidencję sprzedaży i zakupu dla celów VAT, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Wszystkie zdarzenia gospodarcze (sprzedaż opodatkowana oraz związane z nią zakupy) są na bieżąco rejestrowane w ewidencji VAT, tak aby możliwe było poprawne ustalenie kwoty podatku należnego oraz naliczonego za poszczególne okresy. Mimo braku formalnej rejestracji w tym okresie, Wnioskodawca dbał o prowadzenie odpowiednich zapisów ewidencyjnych, wymaganych od czynnych podatników VAT.
Począwszy od czerwca 2025 roku Wnioskodawca dokonywał również zakupów towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Były to m.in. materiały, towary handlowe oraz usługi niezbędne do wykonywania sprzedaży (np. zakup wyposażenia biura, materiałów eksploatacyjnych, usług marketingowych itp.). Wszystkie te nabytki służyły bieżącej i przyszłej działalności opodatkowanej - były ponoszone z zamiarem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach przedsiębiorstwa.
Wszystkie faktury dokumentujące powyższe zakupy wystawiane były na Wnioskodawcę jako nabywcę. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, dlatego też faktury zawierały nazwę firmy oraz numer NIP jako identyfikator podatkowy nabywcy. W ten sposób dokumenty zakupu jednoznacznie potwierdzają, że nabywcą towarów i usług był Wnioskodawca jako podmiot działający w ramach swojej działalności gospodarczej. Żadna z faktur zakupowych nie była wystawiona na inne podmioty - wszystkie dotyczą wyłącznie zakupów dokonanych przez Wnioskodawcę na potrzeby własnego przedsiębiorstwa.
Nabyte towary i usługi były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę. Oznacza to, że służą one prowadzeniu sprzedaży opodatkowanej w ramach działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wykorzystuje tych zakupów do czynności zwolnionych z VAT, ani do czynności niepodlegających temu podatkowi.
W związku z powyższym, istnieje pełna możliwość przyporządkowania podatku naliczonego z dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych. Ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje w ogóle czynności zwolnionych z VAT ani innych czynności nieopodatkowanych, wszystkie kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur zakupowych dotyczą sprzedaży opodatkowanej. Nie zachodzi zatem potrzeba stosowania współczynnika proporcji odliczenia - cały podatek naliczony z tych faktur może podlegać odliczeniu (brak konieczności rozdziału na działalność opodatkowaną i zwolnioną, skoro działalność zwolniona nie występuje).
Pomimo braku formalnego potwierdzenia rejestracji jako podatnik VAT czynny, Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności gospodarczej (tj. od czerwca 2025 roku) zaczął składać deklaracje w formie plików JPK_V7 wykazując zarówno podatek należny od wykonywanych czynności opodatkowanych. Działał w przekonaniu, że zgłoszenie rejestracyjne zostało dopełnione wraz z rozpoczęciem działalności i tym samym posiadał status podatnika VAT czynnego poczynając od dokonania pierwszej czynności opodatkowanej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego, pomimo wskazania przez Wnioskodawcę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R z dnia 18 czerwca 2025 roku, daty 1 czerwca 2025 rok, jako daty rozpoczęcia dokonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, zarejestrował Spółkę jako podatnika VAT czynnego, dopiero z dniem 1 lipca 2025 roku, co potwierdza wpis na tzw. białej liście podatników VAT. Rejestracja podatnika VAT czynnego dokonana została zatem wbrew woli Spółki z dniem 1 lipca 2025 roku, która to data przede wszystkim nie jest zgodna z rzeczywistym stanem faktycznym.
Z ostrożności procesowej Wnioskodawca wykazał w pliku JPK_V7 za lipiec 2025 r. podatek naliczony od zakupów dokonanych przez Wnioskodawcę w miesiącu czerwcu 2025 r.
Wnioskodawca podejmując niezwłoczne kroki celem usunięcia powstałych rozbieżności (złożenie zgłoszenia VAT-R z wsteczną datą rozpoczęcia działalności) zamierza formalnie potwierdzić prawo do naliczania VAT należnego oraz odliczania VAT naliczonego począwszy od czerwca 2025 roku. Celem Wnioskodawcy jest więc zaktualizowanie wpisu na tzw. białej liście podatników VAT i potwierdzenie rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną, czyli od miesiąca czerwca 2025 roku.
W ramach opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca powziął następujące wątpliwości:
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną, tj. począwszy od miesiąca czerwca 2025 roku?
2.Czy - zakładając, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną, tj. począwszy od miesiąca czerwca 2025 roku - zachowuje on prawo do naliczenia i odliczenia podatku VAT od transakcji sprzedażowych i zakupowych dokonanych w okresie rzeczywistego prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od czerwca 2025 roku?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną od miesiąca czerwca 2025 roku.
2.W ocenie Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do naliczenia podatku należnego z faktur sprzedażowych, jak również prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących okresu przed formalną rejestracją jako podatnik VAT czynny, związanych z działalnością opodatkowaną.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania 1:
Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są co do zasady obowiązani dokonać zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej. W przedmiotowym przypadku obowiązek ten nie został dochowany w terminie. Ustawa o VAT nie przewiduje jednak sankcji w postaci odmowy rejestracji w przypadku spóźnionego zgłoszenia rejestracyjnego. Przepisy nie wykluczają rejestracji ex post, a organy podatkowe w praktyce akceptują możliwość złożenia zgłoszenia VAT-R ze skutkiem wstecznym. Innymi słowy, dopuszczalne jest „nadrobienie” obowiązku rejestracji po terminie - podatnik może zostać zarejestrowany jako czynny od daty, kiedy faktycznie stał się podatnikiem podatku od towarów i usług. Dodatkowo w przedmiotowym stanie faktycznym należy zaznaczyć, iż opóźnienie w złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego było nieznaczne.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”. Natomiast zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy o VAT: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.
W świetle powyższych przepisów status podatnika VAT nie wynika z faktu formalnej rejestracji na potrzeby VAT, lecz z ogółu czynności faktycznych dokonywanych przez podatnika, jego sposobu zachowania się, czy jego zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej jako podatnika VAT czynnego. Status danego podmiotu jako podatnika VAT, z tego względu jest kategorią obiektywną, wynikającą z faktycznego wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia z 26.01.2024 roku, sygn. I FSK 1487/19: „Nie budzi wątpliwości w praktyce organów podatkowych, że podatnikiem VAT może stać się podmiot, który nie dopełnił rejestracji na takie potrzeby, ale spełnia materialne przesłanki bycia podatnikiem. W taki sam sposób należy oceniać rezygnację/lub nie ze zwolnienia podatkowego przy składaniu rejestracji. (...) wiodące znaczenie należy przypisać działaniom, które wypełniają materialną stronę zarówno bycia podatnikiem VAT, jak też korzystania - zgodnie z przysługującym prawem - ze zwolnienia podmiotowego. Charakter czynności rejestracyjnych jest wtórny wobec posiadania statusu podatnika VAT, stąd egzekwowanie praw ze składanych w tym zakresie przez podatników dokumentów nie może być realizowane w sposób nieproporcjonalny do celu, któremu procedura rejestracyjna służy.”
Tym samym już od czerwca 2025 roku Wnioskodawca stał się podatnikiem VAT z mocy prawa, ponieważ rozpoczął wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu. Brak rejestracji nie zwalniał go z obowiązków podatnika czynnego VAT (np. wystawienie faktur ze stosowną stawką VAT), ale też - co istotne - nie pozbawia go praw przysługujących podatnikowi (np. odliczenia podatku naliczonego), o czym mowa będzie poniżej.
W świetle powyższego Wnioskodawca miał prawo złożyć zaległe zgłoszenie VAT-R i wskazać w nim - jako datę rozpoczęcia działalności opodatkowanej - dzień 1 czerwca 2025 roku, czyli dokonać rejestracji z datą wsteczną. Organy podatkowe przyjmują takie zgłoszenia rejestracyjne z datą wstecz, nawet jeśli formalne zarejestrowanie podatnika w rejestrze następuje dopiero w dacie złożenia dokumentów.
Powyższe potwierdzają liczne interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in.:
- interpretacja z dnia 25 kwietnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.195.2025.2.MG,
- interpretacja z dnia 2 kwietnia 2025 roku, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.85.2025.1.KF,
- interpretacja z dnia 29 maja 2023 roku, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.170.2023.1.MPA,
- interpretacja z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.755.2021.2.MH,
- interpretacja z dnia 6 października 2020 roku, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.587.2020.1.KS.
Przykładowo w jednej z ww. interpretacji (tj. interpretacja z dnia 25 kwietnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.195.2025.2.MG), w której rejestracja została dokonana z jeszcze kilku miesięcznym opóźnieniem (czyli znacznie większym opóźnieniem, niż ma to miejsce w przedmiotowej sprawie), organ stwierdził, że: „Jak Pan wskazał w opisie sprawy zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Pana 15 stycznia 2025 r. W złożonym zgłoszeniu VAT-R wskazał Pan jako pierwszy okres rozliczeniowy sierpień 2024 r. (w formularzu rejestracyjnym zaznaczył Pan, że działalność opodatkowana rozpoczęła się od sierpnia 2024).
Wobec powyższego, uwzględniając okoliczności wskazane w opisie sprawy, z których wynika, że od 2 sierpnia 2024 r. zachowywał się Pan jak czynny podatnik podatku VAT, ma Pan prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną, tj. od dnia 2 sierpnia 2024 r.”.
Identyczne wnioski płyną z pozostałych wyżej wymienionych interpretacji.
Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.
Dodatkowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 23 października 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.499.2023.1.PRM wskazał, że podatnik, który błędnie zarejestrował się jako zwolniony, może poprzez aktualizację zgłoszenia VAT-R wskazującą faktyczną datę rozpoczęcia działalności (wstecz) uzyskać pełne uprawnienia podatnika VAT czynnego od tej wcześniejszej daty. W interpretacji tej organ wskazał, że złożenie takiej aktualizacji (ze wskazaniem okresu, za który złożono pierwszą deklarację VAT) spowoduje możliwość realizacji przysługujących podatnikowi praw, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Ponadto, jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, od początku rozpoczęcia działalności gospodarczej (tj. od czerwca 2025 roku) Wnioskodawca wypełniał obowiązki przewidziane dla czynnych podatników VAT, tj. złożył miesięczną deklaracje w formie pliku JPK_V7 oraz rozliczył podatek należny. Takie działanie jasno wskazuje na wolę Spółki bycia czynnym podatnikiem VAT oraz działanie w przeświadczeniu, że nim jest.
Rejestracja z mocą wsteczną umożliwi pełne potwierdzenie dotychczasowych rozliczeń Wnioskodawcy z tytułu podatku VAT. Z perspektywy prawa podatkowego jest on zatem uznawany za czynnego podatnika VAT od dnia 1 czerwca 2025 roku, pomimo iż dopełnienie formalności rejestracyjnych w postaci złożenia formularza VAT-R nastąpiło dnia 18 czerwca 2025 roku.
Reasumując, Wnioskodawca miał prawo dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny ze skutkiem od dnia 1 czerwca 2025 roku. Mimo nieznacznemu uchybieniu terminowi wynikającemu z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, rejestracja „wsteczna” jest prawnie dopuszczalna i akceptowana zarówno w praktyce organów podatkowych oraz przez sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny, a dodatkowo również przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania 2:
W ocenie Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących okresu przed formalną rejestracją, tj. od wydatków poniesionych od czerwca 2025 roku, związanych z działalnością opodatkowaną. Prawo to wynika z ogólnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie zakupy Wnioskodawcy spełniają ten warunek - były nabywane w celu wykorzystania w opodatkowanej działalności gospodarczej (nawet jeśli nie wszystkie przyniosły sprzedaż opodatkowaną w tym samym miesiącu). Co istotne, ustawa o VAT nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w tym samym okresie rozliczeniowym - wystarczy, że okoliczności zakupu wskazują na zamiar wykorzystania nabytych dóbr w ramach działalności opodatkowanej podatnika.
Wnioskodawca już od czerwca 2025 roku dokonywał sprzedaży opodatkowanej (choć bez formalnej rejestracji), a zatem zakupy te miały bieżący związek z czynnościami opodatkowanymi lub co najmniej z działalnością, która miała być opodatkowana w przyszłości. Materialne przesłanki prawa do odliczenia zostały więc spełnione (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Należy rozważyć, czy fakt braku formalnej rejestracji w momencie dokonywania tych zakupów wpływa na możliwość odliczenia podatku naliczonego. Art. 88 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty podatku należnego (ani zwrotu różnicy) nie stosuje się u podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. Przepis ten wprowadza wymóg posiadania statusu zarejestrowanego podatnika VAT czynnego jako formalny warunek skorzystania z prawa do odliczenia. W konsekwencji podatnik, który nie dokonał rejestracji, nie może realizować prawa do odliczenia podatku naliczonego - aż do momentu, gdy się zarejestruje.
Należy jednak podkreślić różnicę między powstaniem prawa do odliczenia, a skorzystaniem z tego prawa.
Prawo do odliczenia VAT powstaje z chwilą, gdy spełnione są materialne przesłanki - tj. gdy podatnik otrzyma fakturę dokumentującą zakup związany z działalnością opodatkowaną (w okresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego zakupu). W przypadku Wnioskodawcy prawo to powstało w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę poszczególnych faktur zakupowych (od czerwca 2025 roku i dalej), ponieważ był on wówczas podatnikiem prowadzącym działalność opodatkowaną (choć niezarejestrowanym).
Realizacja natomiast tego prawa następuje poprzez odliczenie podatku naliczonego w deklaracji podatkowej. Żeby skutecznie zrealizować powstałe prawo do odliczenia, podatnik musi usunąć wszelkie negatywne przesłanki formalne przed skorzystaniem z prawa - w tym wypadku dokonać właściwej rejestracji, aby posiadać status czynnego podatnika VAT w momencie składania deklaracji z odliczeniem. Innymi słowy, brak rejestracji czasowo blokuje możliwość odliczenia, ale po usunięciu tej przeszkody (tj. po rejestracji VAT czynnej) podatnik może zrealizować przysługujące mu uprzednio prawo do odliczenia.
Takie stanowisko jest obecnie utrwalone w orzecznictwie sądów administracyjnych i potwierdzane w interpretacjach organów skarbowych. Podkreśla się, że ważniejsza jest przesłanka materialna (prowadzenie działalności opodatkowanej) niż formalna (rejestracja) - dlatego podatnik wykonujący czynności opodatkowane ma prawo do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku braku poprawnej rejestracji.
Jak stwierdził Dyrektor KIS w przywoływanej już interpretacji z 23 października 2023 roku, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.499.2023.1.PRM ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (oraz spełnione są inne ustawowe warunki). Warunkiem jest jednak dopełnienie obowiązku rejestracji - podatnik musi mieć status czynnego podatnika w momencie realizacji uprawnienia do odliczenia. Stanowisko to jest zgodne z linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, który już wcześniej wskazywał, że brak rejestracji to jedynie przeszkoda formalna, którą podatnik powinien usunąć przed dokonaniem odliczenia, ale sam fakt spóźnionej rejestracji nie może definitywnie przekreślać prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Co więcej, organy podatkowe konsekwentnie przyznają podatnikom prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych przed formalną rejestracją. Ostatecznie urzędy skarbowe uznają prawo do odliczenia podatku naliczonego z „historycznych” faktur zakupowych - co potwierdzają liczne interpretacje, m.in.:
- z dnia 7 marca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.1013.2024.1.RG,
- z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.643.2024.2.MKW,
- z dnia 19 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.393.2024.2.EW,
- z dnia 28 lutego 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.670.2021.2.MR,
- z dnia 18 stycznia 2017 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.647.2016.1.MW,
dotyczące podobnych stanów faktycznych. W interpretacjach tych wprost stwierdzono, że zakupy dokonane przed dniem rejestracji mogą dawać prawo do odliczenia, jeżeli są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnika.
Również przywołana wcześniej interpretacja z 23 października 2023 r. sygn. 0114-KDIP1- 3.4012.499.2023.1.PRM wskazała, że podatnik, który dokona aktualizacji rejestracji z datą wsteczną, może odliczyć VAT z faktur otrzymanych przed datą formalnej rejestracji - w tym celu powinien złożyć deklaracje za odpowiednie okresy rozliczeniowe, uwzględniając w nich ten podatek naliczony.
Mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych od dnia 1 czerwca 2025 roku, mimo że w okresie tym nie figurował formalnie w rejestrze jako podatnik VAT czynny. Zakupy te były bezspornie związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą (spełnienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT), zaś jedyna przeszkoda - brak rejestracji - zostanie usunięta poprzez dokonanie rejestracji z mocą wsteczną (spełnienie wymogu z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT). W rezultacie Wnioskodawca, jako już zarejestrowany czynny podatnik, będzie mógł zrealizować swoje uprzednio nabyte prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Spółka zamierza tego dokonać poprzez rozliczenie podatku naliczonego z faktur otrzymanych w czerwcu 2025 roku w już złożonej deklaracji VAT (JPK_V7) za miesiąc czerwiec 2025 r. Takie rozwiązanie pozostaje w pełni zgodne z przepisami ustawy o VAT (art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 4) oraz z aktualną linią interpretacyjną i orzeczniczą.
Powyższe wynika z zastosowania art. 96 ustawy o VAT (opóźnione wykonanie obowiązku rejestracji), art. 88 ust. 4 ustawy o VAT (konieczność posiadania statusu czynnego podatnika VAT w momencie skorzystania z odliczenia) oraz art. 86 ustawy o VAT (spełnienie materialnych przesłanek odliczenia, ponieważ zakupy służą sprzedaży opodatkowanej).
Reasumując, w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawcy przysługuje zarówno prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną (od 1 czerwca 2025 roku), jak i prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed formalną rejestracją.
Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1) „podatnika VAT czynnego”,
2) „podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a) ust. 3 i 3c,
b) art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Ponadto, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, które przeznaczone są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jednocześnie należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.
Warto również zaznaczyć, że w wyroku TSUE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.
Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Natomiast w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3) kontrahentów;
4) dowodów sprzedaży i zakupów.
Stosownie do art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Powyższy przepis wskazuje, że podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Należy stwierdzić, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku od towarów i usług, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi są wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej, ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i otrzymania faktury. Lecz, aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
Z opisu sprawy wynika, że do przeważającego przedmiotu działalności Spółki należy transport drogowy towarów. Datą rejestracji Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym był dzień lutego 2025 roku. Wnioskodawca już na etapie składania wniosku o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) zamierzał w przyszłości być czynnym podatnikiem VAT i nie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca od początku czerwca 2025 roku zaczął zachowywać się jak czynny podatnik VAT podejmując działania zmierzające do uzyskania przychodów podatkowych z czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o VAT, pozostając jednocześnie w przeświadczeniu, iż jest czynnym podatnikiem VAT. Pierwszej sprzedaży usługi transportowej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (wystawiając fakturę w systemie netto + 23% VAT) Spółka dokonała dnia 10 czerwca 2025 roku. Za miesiąc czerwiec 2025 roku został złożony pliki JPK_VAT zgodnie z obowiązującym Wnioskodawcę harmonogramem rozliczeń, a kwota należnego podatku VAT wskazana w tej deklaracji została opłacona. Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Wnioskodawcę w dniu 18 czerwca 2025 roku (tj. po faktycznym rozpoczęciu działalności opodatkowanej). Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności gospodarczej (tj. od czerwca 2025 roku) zaczął składać deklaracje w formie plików JPK_V7 wykazując zarówno podatek należny od wykonywanych czynności opodatkowanych. Wnioskodawca począwszy od czerwca 2025 roku prowadzi ewidencję sprzedaży i zakupu dla celów VAT, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy. Wszystkie zdarzenia gospodarcze (sprzedaż opodatkowana oraz związane z nią zakupy) są na bieżąco rejestrowane w ewidencji VAT. Wszystkie faktury dokumentujące powyższe zakupy wystawiane były na Wnioskodawcę jako nabywcę.
Okoliczności sprawy wskazują, że pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT od początku wykonywania działalności gospodarczej tj. od czerwca 2025 r. zachowywali się Państwo jak czynny podatnik podatku VAT, tj. prowadzą Państwo ewidencję sprzedaży i zakupu dla celów VAT, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, wystawili Państwo fakturę (w systemie netto + 23% VAT), składają Państwo deklaracje w formie plików JPK_V7 wykazując podatek należny od wykonywanych czynności opodatkowanych. Takie zachowanie wskazuje, że od początku wykonywania działalności gospodarczej, tj. od czerwca 2025 r. zamierzali Państwo być czynnym podatnikiem podatku VAT i postępowali Państwo jak podatnik VAT czynny. Jednakże przed dniem rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych, nie dopełnili Państwo, wynikającego z art. 96 ust. 1 ustawy, formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych.
Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.
W tym miejscu należy zauważyć, że to organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie rejestracji podatnika jako podatnik VAT czynny.
Jak wynika z okoliczności sprawy zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Państwa 18 czerwca 2025 r., w którym wskazali Państwo z datą wsteczną (tj. 1 czerwca 2025 roku) dzień rozpoczęcia dokonywania czynności opodatkowanych.
Wobec powyższego, uwzględniając okoliczności wskazane w opisie sprawy, z których wynika, że od 1 czerwca 2025 r. zachowywali się Państwo jak czynny podatnik podatku VAT, mają Państwo prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną, tj. od 1 czerwca 2025 r.
Dokonanie wstecznej rejestracji jako czynny podatnik VAT powoduje możliwość realizacji przez Państwa prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz rozliczenia podatku VAT należnego udokumentowanych wystawionymi przez Państwa fakturami od dnia rozpoczęcia przez Państwa działalności gospodarczej.
Skoro od początku prowadzenia działalności gospodarczej (tj. od czerwca 2025 roku) zachowują się Państwo jak czynny podatnik podatku VAT, to mają Państwo obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu zrealizowanej sprzedaży od dnia rozpoczęcia przez Państwa działalności gospodarczej.
Jak już wcześniej wskazałem, realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.
Dopiero usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który złożyli Państwo pierwszą deklarację podatkową) powoduje możliwość realizacji przez Państwa przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Dopełnienie ww. wymogów umożliwia Państwu realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Jak wynika z okoliczności sprawy zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Państwa 18 czerwca 2025 r., w którym wskazali Państwo z datą wsteczną (tj. 1 czerwca 2025 roku) dzień rozpoczęcia dokonywania czynności opodatkowanych.
Zatem, skoro nabywane przez Państwa od początku czerwca 2025 r. towary i usługi, wykorzystywane są i będą wyłącznie do czynności opodatkowanych, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą od 1 czerwca 2025 roku. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.
Tym samym, po dokonaniu ww. rejestracji jako podatnik VAT czynny, zachowują prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w okresie prowadzenia przez Państwa działalności gospodarczej, tj. od 1 czerwca 2025 r.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Ponadto, odnosząc się do powołanego przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroku sądu, wyjaśniam, że powołany wyrok jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Zatem wskazany we wniosku wyrok sądu nie ma wpływu na podjęte w tej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
