Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 listopada 2025 r., sygn. I SA/Ol 437/25
Obowiązek uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami spoczywa na właścicielu nieruchomości, jeśli została złożona deklaracja, a brak dowodów zapłaty uprawnia do wszczęcia egzekucji administracyjnej. Wobec braku dowodów na wygaśnięcie obowiązku, skarga jest bezzasadna.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Andrzej Brzuzy sędzia WSA Jolanta Strumiłło po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 listopada 2025 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 1 sierpnia 2025r., nr SKO.55.10.2025 w przedmiocie zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z 1 sierpnia 2025 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie (dalej: SKO, Kolegium, organ odwoławczy), po rozpatrzeniu zażalenia A. K. (dalej: strona, skarżąca), działając na podstawie art. 144 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2024r., poz. 572 ze zm., dalej: k.p.a.) w związku z art. 34 § 3 oraz art. 18 ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2025 r., poz. 132 ze zm., dalej u.p.e.a.) utrzymało w mocy postanowienie Zarządu [...] Związku Międzygminnego Gospodarka Odpadami z siedzibą w G. (dalej: Zarząd, organ I instancji) z dnia 19 maja 2025r. o oddaleniu w całości zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie tytułu wykonawczego z dnia 9 kwietnia 2025 r. Jak wynika z uzasadnienia zaskarżonego postanowienia oraz akt sprawy, Zarząd wystawił względem strony tytuł wykonawczy nr [...] z 9 kwietnia 2025 r. obejmujący zaległości w opłatach za gospodarowanie odpadami za okresy: czerwiec - sierpień 2022 r., czerwiec - sierpień 2023 r. oraz lipiec - sierpień 2024 r. W tytule wskazano, iż egzekwowany obowiązek wynika z deklaracji. W odpowiedzi strona zarzuciła, że nabyła prawo do nieruchomości na mocy umowy darowizny ze swoim ojcem w 2022 r., jednak jej rodzice nadal regulowali należności związane z tą nieruchomością. Wskazała, iż na nieruchomości prowadzona była działalność polegająca na krótkotrwałym najmie w celach turystycznych i taki stan trwa nadal. Wskazała, iż wyegzekwowane należności mogą doprowadzić do bezpodstawnego wzbogacenia wierzyciela. W piśmie z 5 maja 2025 r. pełnomocnik strony sprecyzował, iż wnosi zarzuty w sprawie egzekucji administracyjnej o jakim mowa w art. 33 u.p.e.a., tj. zarzut nieistnienia obowiązku i zarzut wygaśnięcia obowiązku z powodu jego wykonania. Postanowieniem z 19 maja 2025 r. organ I instancji oddalił zarzuty, wskazując iż obowiązek powstał w związku ze złożonymi przez A. K. - pełnomocnika strony deklaracjami za lata 2022-2024 r. dotyczącymi działki nr [...]. Po rozpatrzeniu zażalenia, SKO zaskarżonym postanowieniem z 1 sierpnia 2025 r. utrzymało w mocy postanowienie organu I instancji. Powołując się na art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 6m ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Kolegium wyjaśniło, że: - obowiązanym do poniesienia opłaty co do zasady jest właściciel nieruchomości. - gmina pobiera jedna opłatę od jednej nieruchomości (jej wysokość może by ć zróżnicowana). - obowiązek złożenia deklaracji i deklaracji zmieniającej (nowej deklaracji) ciąży na właścicielu. Obowiązek regulowania opłaty wynika z przepisów prawa materialnego (art. 6h). a nie z deklaracji (art. 6m ust. 1). Deklaracja nie jest źródłem obowiązku uiszczania opłaty, a stanowi tylko konkretyzację jej wysokości oraz sposobu obliczenia i to w formie zadeklarowanej na zasadzie samoobliczenia, którą organ może zmodyfikować poprzez wy danie decyzji. Z informacji wierzyciela wynikało, że w dniu 6 września 2024 r. strona złożyła deklarację za gospodarowanie odpadami (i jednocześnie tzw. deklaracje zerowe) za okresy: czerwiec - sierpień 2022 r., czerwiec - sierpień 2O23r. oraz lipiec - sierpień 2024r. w deklaracjach tych wymieniona zgłosiła zapotrzebowanie 5 pojemników na niezamieszkałej działce nr [...] (po jednym na: papier, szkoło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady oraz zmieszane), określiła liczbę ich opróżnień, stawkę opłaty oraz miesięczną kwotę opłaty, tj. 683.20 zł. Z informacji wierzyciela wynikało, iż zadeklarowane kwoty nie zostały uiszczone Tym samym na stronie, jako na właścicielu nieruchomości ciążył obowiązek uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami. W sprawie strona nie przedstawiła dowodu, że obowiązek został wykonany. SKO wskazało, iż egzekwowany obowiązek wynika z szeregu złożonych deklaracji, w których strona precyzyjnie określiła nieruchomość której deklaracje dotyczą, okres w jakim odpady są gromadzone oraz ich rodzaj i częstotliwość odbioru, a także miesięczną kwotę opłaty. Istnienie takich deklaracji i jednocześnie brak zapłaty zadeklarowanej kwoty oznacza, że w momencie wszczęcia postępowania egzekucyjnego istniał obowiązek podlegający egzekucji. W konsekwencji SKO uznało, że zarzut nieistnienia obowiązku nie zasługuje na uwzględnienie. Brak dowodów uiszczenia opłaty świadczy, iż niezasadnym jest również zarzut wykonania obowiązku.
