Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.744.2025.2.MMA
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług szkoleniowych z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC).
Uzupełnił go Pan pismem z 5 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1. Zagadnienia ogólne.
Wnioskodawca jest nauczycielem akademickim oraz naukowcem zajmującym się tematyką łowiecką i przyrodniczą, doktorem habilitowanym nauk leśnych - o specjalności gospodarka łowiecka i ekologia zwierząt. Prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną pod kodem PKD 85.59.B, tj. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest m.in. prowadzenie kursów i szkoleń (na zlecenie lub samodzielne ich organizowanie) oraz pisanie i wydawnictwo drukowanych książek własnego autorstwa - a wszystko przy wykorzystaniu specjalistycznej, własnej wiedzy i doświadczenia w obszarze nauk przyrodniczych i łowiectwa.
Wnioskodawca jest rozpoznawalnym wykładowcą i autorem książek o tematyce łowieckiej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonującym sprzedaży książek własnego autorstwa i własnego wydawnictwa oraz świadczącym usługi szkoleniowe i edukacyjne z zakresu nauk przyrodniczych i łowiectwa.
Przedmiotem wniosku jest ustalenie wysokości opodatkowania podatkiem VAT dla dwóch usług szkoleniowych, świadczonych przez Wnioskodawcę z zakresu:
- wyceny medalowej trofeów łowieckich, tj. „Wycena medalowa trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC)” - dalej: szkolenie z Wyceny,
oraz
- oceny wieku zwierzyny dziko żyjącej, zasad selekcji i oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów, tj. „Ocena prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów” - dalej: szkolenie z Oceny.
Przy czym, szkolenia z Wyceny i szkolenia z Oceny mogą być prowadzone odrębnie w ramach różnych kursów lub mogą być prowadzone łącznie w ramach tego samego kursu.
W toku obydwu usług szkoleniowych, następuje przekazanie uczestnikom szkoleń specjalistycznej wiedzy dotyczącej stosowania przepisów prawa i zasad oraz praktyk obowiązujących przy dokonywaniu ocen oraz wycen trofeów łowieckich.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U.2025.539 t. j. z 24 kwietnia 2025 r., dalej: Prawo łowieckie), celem łowiectwa jest m.in: ochrona, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt łownych oraz uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego.
Realizując te cele, koła łowieckie - dzierżawcy obwodów łowieckich (zrzeszające członków PZŁ), ośrodki hodowli zwierzyny (OHZ), Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Wyższe Uczelnie i Polski Związek Łowiecki (zarządcy obwodów łowieckich), zgodnie z art. 4 tej ustawy, prowadzą gospodarkę łowiecką m.in. w zakresie pozyskiwania zwierzyny, co znajduje wyraz poprzez wykonywanie polowania celem wejścia w jej posiadanie.
Jednocześnie Minister właściwy do spraw środowiska, ustala w drodze rozporządzenia, listę gatunków zwierząt łownych, uwzględniając podział na zwierzynę płową, grubą, drobną oraz drapieżniki (art. 5 ustawy).
Realizując powyższe obowiązki, zarządcy albo dzierżawcy (co do zasady koła łowieckie i OHZ), prowadzą na terenie swoich obwodów gospodarkę łowiecką na zasadach określonych w Prawie łowieckim, w oparciu o roczne plany łowieckie i wieloletnie łowieckie plany hodowlane (art. 8 ustawy), celem wykonania planów łowieckich, sporządzanych na podstawie inwentaryzacji zwierzyny.
Stosownie do art. 11 ust. 2 pkt 7 Prawa łowieckiego, gospodarowanie populacjami zwierzyny prowadzi się m.in. przy utrzymywaniu właściwej struktury wiekowej i płciowej oraz liczebności populacji zwierzyny właściwych dla zapewnienia równowagi ekosystemów oraz realizacji głównych celów gospodarczych w rolnictwie, leśnictwie i rybactwie.
Zgodnie z art. 15 Prawa łowieckiego, zwierzyna pozyskana w obwodzie łowieckim zgodnie z przepisami prawa, stanowi własność zarządcy lub dzierżawcy obwodu łowieckiego (np. koła łowieckiego), a na terenach niewchodzących w skład obwodów łowieckich, stanowi własność Skarbu Państwa.
Z powodów opisanych w niniejszym wniosku, obowiązujące w Polsce przepisy prawa bezwzględnie nakazują, aby pozyskane przez myśliwych trofea, zostały odpowiednio zgłoszone (tuż po ich pozyskaniu), jak również poddane prawidłowej preparacji, a następnie poddane ocenie prawidłowości odstrzału oraz ewentualnej wycenie - w razie uzyskania odpowiednich rozmiarów, co wiąże się z wyższą punktacją wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC).
Z jednej strony, obowiązujące przepisy sankcjonują niewłaściwe odstrzały i preparacje, nakładając na myśliwych którzy je wykonali ściśle określone kary, a z drugiej strony przepisy m.in. przyznają wyróżnienia za pozyskanie trofeów mocnych i unikatowych, w celu udokumentowania dorobku polskiego łowiectwa.
Wynikające z przepisów prawa systemy oceny dokonanych odstrzałów i wyceny trofeów, obowiązują nie tylko samych myśliwych, ale też inne osoby uprawnione lub zobowiązane obowiązującymi regulacjami do dokonywania przedmiotowych ocen i wycen. Zapotrzebowanie na usługi szkoleniowe z Wyceny i Oceny wynika z obowiązku uniknięcia sankcji za dokonywania nieprawidłowych odstrzałów (przez myśliwych), ale też z obowiązku wypełniania odpowiedniej dokumentacji łowieckiej wynikających z Prawa łowieckiego i rozporządzeń wykonawczych do ustawy, czyli Kart ocen i wycen przez uprawnione i zobowiązane prawem osoby i instytucje/organizacje.
2. Usługa szkoleniowa z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC).
Zgodnie z art. 42e Prawa łowieckiego, Minister właściwy do spraw środowiska określa, w drodze rozporządzenia, sposób wyceny oraz ewidencji trofeów łowieckich, uwzględniając kryteria wyceny Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny, a także sposób i formę ochrony trofeów rekordowych oraz wielkość trofeów, których wywóz za granicę jest zabroniony.
Na mocy tej delegacji, Minister Środowiska wydał rozporządzenie z 19 maja 2005 r. w sprawie sposobu wyceny oraz ewidencji trofeów łowieckich (Dz.U.2005.96.820 z 2 czerwca 2005 r.), w którym zdefiniował: trofea łowieckie, obowiązki poddawania ich wycenie wstępnej i ostatecznej, kryteria wyceny przy uwzględnieniu formy oraz masy trofeów, zasady przyznawania punktacji w wyniku dokonanej wyceny ostatecznej do kwalifikowania trofeów łowieckich jako medalowych lub pozostałych, przywołał jako własne kryteria Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny, wydał instrukcje wyceny trofeów, wskazał medalowe trofea łowieckie, ich punktację oraz centralny rejestr trofeów.
Zauważyć trzeba, że zgodnie z powyższym rozporządzeniem, wycenie podlegają: poroże łosia, poroże jelenia szlachetnego, poroże jelenia sika, poroże daniela, poroże sarny, ślimy muflona, oręż dzika, czaszka m.in. lisa, jenota oraz borsuka - a więc trofea zwierząt do których pozyskania uprawnieni są myśliwi posiadający uprawnienia selekcjonera, ale też myśliwi posiadający uprawnienia podstawowe, o których mowa w art. 42 ust. 3 Prawa łowieckiego.
W całej Polsce, w każdym kolejnym roku łowieckim powołuje się około 100 komisji dokonujących wycen medalowych trofeów łowieckich wg CIC. W komisjach tych orzeka od 3 do 5 członków, co w skali kraju daje średnio rocznie około 400 orzeczników. W praktyce, po dokonaniu odstrzału trofea określone przepisami podlegają wycenom przez członków ww. komisji, które to wyceny należy przeprowadzać w sposób profesjonalny, zgodnie z przepisami i sztuką. Również i w tym przypadku dochodzić może do kwestionowania wydawanych przez komisje osądów co skutkować musi właściwym uzasadnieniem wydawanych przez członków komisji osądów.
3. Usługa szkoleniowa z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów.
Zgodnie z art. 42d Prawa łowieckiego, odstrzał samców łosi, jeleni, danieli, saren i muflonów podlega ocenie co do jego zgodności z zasadami selekcji osobniczej. Oceny w obwodach podlegających wydzierżawieniu dokonują komisje powołane przez PZŁ, w skład których wchodzą przedstawiciele: Polskiego Związku Łowieckiego oraz Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, a w obwodach wyłączonych z wydzierżawienia, zarządcy tych obwodów przy udziale odpowiednio przedstawiciela: Polskiego Związku Łowieckiego albo Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, bądź obydwu z nich. W całej Polsce, w każdym kolejnym roku łowieckim powołuje się około 400-500 komisji dokujących wyceny i oceny prawidłowości odstrzałów. W komisjach tych orzeka od 3 do 5 członków, co w skali kraju daje średnio rocznie około 2 tys. orzeczników.
Na mocy art. 42da Prawa łowieckiego, po dokonaniu ww. oceny odstrzału, komisje sporządzają sprawozdania ze swoich prac i przekazują je do zarządów okręgowych PZŁ, które wobec osób dokonujących odstrzału nieprawidłowego lub rażąco nieprawidłowego nakładają, w formie uchwał, następujące kary porządkowe za naruszenie zasad selekcji osobniczej: 1) nagany; 2) zawieszenia w prawach polowania na określony gatunek samców zwierzyny płowej i muflonów na okres do 2 lat; 3) zawieszenia w prawach polowania na samce zwierzyny płowej i muflony na okres do 2 lat.
Od ww. uchwały, myśliwemu, który pozyskał negatywnie ocenione trofeum, służy odwołanie do Zarządu Głównego PZŁ, a na ew. uchwałę Zarządu Głównego przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Zgodnie z treścią § 82 ust. 3 pkt 21 Statutu PZŁ, do zadań Naczelnej Radu Łowieckiej należy m.in. uchwalanie Wytycznych dotyczących gospodarki łowieckiej oraz sposobu gospodarowania populacjami zwierząt łownych, w tym Zasad selekcji osobniczej i populacyjnej, a także zasad postępowania z trofeami łowieckimi.
Na tej podstawie, Naczelna Rada Łowiecka wydała Uchwałę nr 582 z 15 lutego 2023 r., w sprawie przyjęcia zmian w Zasadach selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych w Polsce oraz zasadach postępowania przy ocenie zgodności odstrzału, w której zmodyfikowała obowiązujące zasady selekcji, m.in. dotyczące: metod szacowania liczebności zwierząt, ich zagęszczenia oraz struktury płciowej, określenia przyrostu młodych przed rozpoczęciem sezonu, wielkości i struktury pozyskania, zasad selekcji w odniesieniu do osobników żeńskich, młodzieży i męskich, kryteriów oceny odstrzału samców jako odstrzał: prawidłowy, nieprawidłowy lub rażąco nieprawidłowy - wszystko odrębnie dla poszczególnych gatunków zwierzyny i z uwzględnieniem roku życia, formy poroża i rogów, jak również szczególnych wytycznych co do długości odrostów oraz spłaszczeń poroża, dopuszczalnych pomyłek w odstrzale, oceny prawidłowości odstrzału i procedury jej wykonywania oraz wyceny medalowej.
Niezależnie, na mocy art. 42d Prawa łowieckiego, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych wydał Zarządzenie nr 10 z 4 marca 2014 r. w sprawie zasad dokonywania oceny zgodności odstrzału z zasadami selekcji osobniczej samców zwierzyny płowej i muflonów oraz wyceny wstępnej trofeów pozyskanych w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych (Zł-7536-6/2014), w którym uregulował zasady i kryteria oceny i wyceny trofeów pozyskanych w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych (OHZ).
4. Uczestnicy szkoleń Wnioskodawcy.
Praktycznym problemem, z którym borykają się wszyscy myśliwi - i to jeszcze przed pozyskaniem zwierzyny płowej jest ocena, czy trofeum tej zwierzyny spełni kryteria odstrzału selekcyjnego lub łownego m.in. w postaci wieku, gatunku, płci, oraz wielkości i formy tego trofeum.
Zgodnie z założeniem prawodawcy, penalizowane jest pozyskanie mocnych osobników w młodym wieku, które powinny pozostać w łowisku w celach prokreacyjnych. Taką ocenę musi każdy myśliwy przeprowadzić ex ante jeszcze przed dokonaniem odstrzału, wyłącznie na podstawie własnej obserwacji danego osobnika i posiadanej wiedzy. Natomiast ww. komisje oceniające lub wyceniające te odstrzały, wydają swoje oceny ex post na podstawie oględzin spreparowanych już trofeów, a w szczególności żuchwy, gdzie wiek pozyskanego osobnika ocenić można na podstawie starcia określonych zębów. Nie ulega wątpliwości, że w każdym przypadku osobnicza ocena wieku zwierząt jest istotna z punktu widzenia podjęcia decyzji o odstrzale. W tym zakresie bierze się pod uwagę, zachowanie zwierzyny, warunki jej bytowania, formę poroża, cechy sylwetki - proporcję, wielkość poszczególnych części tułowia.
Zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, uczestnikami szkoleń Wnioskodawcy z reguły mogą być wyżej wskazane osoby zajmujące się pozyskiwaniem samców łosi, jeleni, danieli, saren i muflonów (myśliwi posiadający uprawnienia selekcjonerskie), jak również osoby zajmujące się pozyskiwaniem samców dzika oraz drapieżników (myśliwi posiadający uprawnienia podstawowe lub uprawnienia selekcjonerskie lub sokolnicze), oraz członkowie komisji oceny prawidłowości odstrzałów, w skład których wchodzą przedstawiciele PZŁ, Lasów Państwowych, przedstawiciele zarządców ośrodków hodowli zwierzyny Lasów Państwowych oraz przedstawiciele PZŁ. Zaznaczyć należy, że wszyscy wyżej wskazani uczestnicy szkoleń zdobywają na nich wiedzę o charakterze zawodowym i specjalistycznym.
Z jednej strony, wyżej powołane przepisy, nakazują kołom łowieckim i Ośrodkom Hodowli Zwierzyny wykonywanie planów gospodarczych, tj. pozyskiwania konkretnych ilości samców i samic zwierzyny dzikiej. Za brak wykonania tych planów dzierżawcom i zarządcom grożą kary, w tym włącznie do wypowiedzenia umowy dzierżawy obwodu łowieckiego oraz konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z obowiązkiem wypłaty odszkodowań za szkody wyrządzone przez zwierzynę dziką, których populację należało zgodnie z niewykonanym planem łowieckim zredukować. W tym zakresie, koła łowieckie prowadzą działalność gospodarczą, gdyż tusze pozyskane w wyniku czynności polowania, stają się ich własnością i są przedmiotem obrotu towarowego.
Przez to nierzadko koła łowieckie stają się podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2025.775 t. j. z 16 czerwca 2025 r.), z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie, o czym mowa w ust. 2 tego przepisu.
Zgodnie z art. 33 Prawa łowieckiego, koła łowieckie zrzeszają osoby fizyczne (myśliwych członków PZŁ) i są podstawowym ogniwem organizacyjnym w PZŁ w realizacji celów i zadań łowiectwa, jak również posiadają osobowość prawną i ponoszą odpowiedzialność za swoje zobowiązania. Na mocy § 29 Statutu PZŁ, stanowiącego załącznik do uchwały XXIV Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego z 16 lutego 2019 r., każdy myśliwy, członek koła łowieckiego, jest m.in. obowiązany: współdziałać w wykonywaniu ustawowych i statutowych zadań koła i PZŁ, zapobiegać powstawaniu szkód łowieckich, brać udział w realizacji zadań zlecanych przez ministra właściwego do spraw środowiska oraz podnosić wiedzę łowiecką - pod rygorem wykluczenia z koła łowieckiego w razie nieprzestrzegania tych obowiązków. Z tytułu pełnionych funkcji w organach PZŁ oraz koła łowieckiego, myśliwi mogą pobierać wynagrodzenie. Na mocy wewnętrznych regulacji, koła łowieckie mogą zwracać myśliwym, którzy pozyskali zwierzynę, częściowe koszty ponoszone w tym celu. Wspomnieć również wypada, że zgodnie z art. 47a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U.2023.1075, tj. z 7 czerwca 2023 r.), zarówno myśliwemu wykonującemu odstrzał sanitarny zwierząt, jak też kołu łowieckiemu na obszarze którego dokonano odstrzału sanitarnego zwierząt, przysługuje ze środków budżetu państwa zryczałtowany zwrot kosztów za każdą sztukę zwierzęcia odstrzelonego, w przypadku, gdy odstrzał sanitarny zwierząt został nakazany w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 8, art. 46 ust. 3 pkt 8 albo art. 47 ust. 1, na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185 i 2375), lub otulinach w rozumieniu tej ustawy.
Z tych powodów, działalność myśliwych jest pod wieloma względami stypizowana szeregiem regulacji prawnych, wiąże się z szeregiem obowiązków, które myśliwi, jako członkowie kół łowieckich i Polskiego Związku Łowieckiego, wykonują w ramach ustawowych obowiązków. Członkowie PZŁ posiadający uprawnienia podstawowe oraz uprawnienia selekcjonerskie, przed dokonaniem pozyskania określonych gatunków do których posiadają uprawnienia, zobowiązani są do znajomości zasad i kryteriów selekcji oraz zasad wyceny i oceny odstrzału, aby wykonując swoje obowiązki, pozyskiwali zwierzęta dzikie zgodnie z przepisami prawa, przez co nie narażali się na kary administracyjne lub dyscyplinarne.
Wiedza ta jest właśnie przedmiotem szkoleń Wnioskodawcy z Oceny.
Z drugiej strony, członkowie komisji oceniający lub wyceniający trofea łowieckie, z mocy powołanych przepisów, również są zobowiązani zawodowo do wydawania nie tylko ocen, ale też wycen trofeów.
Wskazane wyżej przepisy (rozporządzenie wraz z uchwałą Naczelnej Rady PZŁ) określają zakres wiedzy niezbędny do dokonywania wyceny i oceny trofeów łowieckich. Biorąc je pod uwagę, Wnioskodawca określa program szkoleń wynikający z przepisów obowiązującego w tym zakresie prawa, niezbędną ilość godzin szkoleń, ich tematykę, krąg osób objętych szkoleniami. Szkolenia z wyceny i oceny trofeów, kończą się egzaminami weryfikującymi zdobytą wiedzę teoretyczną ale również wiedzę praktyczną. W razie zaliczenia szkolenia, organizator wydaje uczestnikom stosowne zaświadczenia potwierdzające uzyskanie wiedzy, m.in. celem przedłożenia ich organom PZŁ powołującym komisje dokonujące wycen i ocen odstrzałów, tj. Zarządom Okręgowym PZŁ. Fakt ukończenia i zaliczenia przez Wnioskodawcę szkoleń, odnotowywany jest również w ewidencji myśliwego, prowadzonej w informatycznym systemie PZŁ. Członkowie komisji wyceniających i komisji oceniających prawidłowość odstrzałów, powoływani są na roczne kadencje i aby ubiegać się o powołanie na kolejny sezon do składu komisji oceny i wyceny trofeów, muszą uzupełniać i doskonalić posiadaną wiedzę i na bieżąco śledzić aktualne przepisy prawa oraz ich interpretacje i orzecznictwo.
Wszyscy uczestnicy szkoleń Wnioskodawcy zobowiązani są zatem do śledzenia i stosowania bieżących zmian w obowiązujących przepisach. Polski system selekcji łowieckiej jest jednym z najbardziej restrykcyjnych i wymagających systemów selekcji w skali światowej. Programy szkoleń Wnioskodawcy oraz ich zakresy (uzgodniony z PZŁ), stanowią niezbędny element kwalifikacji zawodowych określony w przepisach prawa łowieckiego (o czym była mowa), który jest wymagany od uczestników szkoleń podczas wykonywania przez nich pracy w komisjach wyceny lub oceny trofeów łowieckich. Przepis art. 1 Prawa łowieckiego, definiuje łowiectwo jako element ochrony środowiska przyrodniczego, i w rozumieniu tej ustawy oznacza ochronę zwierząt łownych (zwierzyny) i gospodarowanie ich zasobami w zgodzie z zasadami ekologii oraz zasadami racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej i rybackiej. Zatem uczestnicy szkoleń Wnioskodawcy, nabywają wystarczające kwalifikacje do wykonywania zawodu o kodzie 213303, tj. Specjalista ochrony środowiska (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U.2018.227 t.j. z 25 stycznia 2018 r.). Szkolenia Wnioskodawcy to kształcenie zawodowe pozostające w bezpośrednim związku z ochroną środowiska w branży łowieckiej, ale też z ww. zawodem. Wskutek kształcenia na szkoleniach Wnioskodawcy, uczestnicy podnoszą swoje kwalifikacje, dzięki czemu po ich ukończeniu są w stanie podjąć pracę lub wykonywać ww. zawód w branży ze specjalizacją w branży łowieckiej.
Na szkoleniach Wnioskodawca uczy umiejętności, niezbędnych do wykonywania wycen i wydawania ocen prawidłowości odstrzałów, niezbędnych przy wykonywaniu stypizowanych w łowiectwie ww. funkcji (zawodu), a ich zakres jest przygotowany tak, aby przekazać podstawowe umiejętności nawet tym uczestnikom, którzy nie mają wcześniejszego doświadczenia w tym zakresie. Szkolenia Wnioskodawcy mają charakter edukacyjny i przygotowują uczestników do ew. zmiany zawodu, dostarczając nie tylko teorii, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w dziedzinach związanych z branżą łowiecką.
Natomiast wiedza zdobyta przez uczestników szkoleń, będących członkami kół łowieckich, wpływa na prowadzenie prawidłowej gospodarki kół łowieckich zrzeszających myśliwych, w zakresie wykonywania planów łowieckich, co z kolei przekłada się na realizowane przez te koła łowieckie przychody finansowe. Pozyskanie zwierzyny nie może być realizowane przez myśliwych w sposób nieprawidłowy, gdyż skutkowałoby to zagrożeniem możliwości wykonania planów gospodarczych w przyszłych okresach obrachunkowych - z powodu kar zawieszenia za wykonywanie tych nieprawidłowych odstrzałów. Z powyższych powodów, działalność myśliwych ma charakter profesjonalny i zawodowy.
5. Organizatorzy szkoleń.
Wnioskodawca może przeprowadzać przedmiotowe szkolenia działając: na zlecenie Polskiego Związku Łowieckiego (w tym jego organów okręgowych), albo na zlecenie jednostek wydzielonych wewnątrz struktur PZŁ i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, w tym ośrodków hodowli zwierzyny i Stacji Badawczej Polskiego Związku Łowieckiego, albo na zlecenie kół łowieckich zrzeszonych w PZŁ, albo na zlecenie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, albo w zakresie własnej działalności gospodarczej (jako organizator szkolenia).
Podsumowując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są realizowane w ramach stosunku umowy zlecenia zawieranej z organizatorem szkoleń lub zawieranej bezpośrednio z uczestnikami szkoleń (w przypadku szkoleń organizowanych bezpośrednio przez Wnioskodawcę).
Wykonanie umowy (usługi szkoleniowe), są rozliczane przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W zakresie usług szkoleniowych zwykle mieści się prowadzenie wykładów i ćwiczeń z zakresu opisanych wyżej wyceny i oceny trofeów łowieckich, co skutkuje przekazaniem uczestnikom szkoleń wiedzy merytorycznej w wymaganym przepisami prawa zakresie. Wnioskodawca przekazuje wiedzę ustnie, odnosząc się do przygotowanych przez siebie rysunków, wykresów, tabel, danych, publikacji, wyroków i przepisów prawa. W części praktycznej zajęcia polegają na ocenie i wycenie konkretnych faktycznych eksponatów i trofeów łowieckich pochodzących z zasobów Wnioskodawcy.
Zajęcia rozpoczynają się sprawdzeniem listy obecności, a kończą weryfikacją wiedzy uczestników. Usługi szkoleniowe realizowane są w miejscu uzgodnionym z organizatorem szkolenia (sala wykładowa), a w przypadku szkoleń których organizatorem jest sam Wnioskodawca, w wynajętych przez niego pomieszczeniach dydaktycznych. Czas trwania usług szkoleniowych w zależności od przerabianego zakresu tematycznego trwa od 10 do 24 godzin wykładowych, realizowanych w 1 - 3 dniowych blokach, cyklach. Zajęcia przebiegają zgodnie z harmonogramem określającym poszczególne zakresy tematyczne. Celem usługi szkoleniowej z Oceny jest przekazanie wiedzy i umiejętności uczestnikom szkolenia z zakresu oceny odstrzału co do jego zgodności z zasadami selekcji osobniczej zgodnie z art. 42d Prawa łowieckiego, w tym w ramach zasiadania w komisjach ds. Oceny trofeów. Celem usługi szkoleniowej z Wyceny jest przekazanie wiedzy i umiejętności uczestnikom szkolenia z zakresu praktycznej wyceny trofeów łowieckich, uzyskanych wskutek dokonania odstrzału, zgodnie z art. 42e Prawa łowieckiego i innymi przepisami i regulacjami, w ramach zasiadania w dedykowanych komisjach ds. Wyceny trofeów, lub w związku z potrzebą weryfikacji wyceny dokonanej prze tę komisję. Efektem obydwu szkoleń jest pozyskanie wiedzy przez jego uczestników, celem wykorzystania zawodowo w sposób opisany w niniejszym wniosku, dzięki uzyskanemu zaświadczeniu o ukończeniu szkolenia, które wystawia i podpisuje organizator szkolenia, w tym Wnioskodawca. Nabywca usługi szkoleniowej oczekuje wyszkolenia kierowanej na szkolenia kadry, która będzie realizowała zadania wynikające z ustawodawstwa w zakresie Oceny i Wyceny (Ustawa Prawo łowieckie i Ustawa o ochronie przyrody), o czym szczegółowo wskazano w treści wniosku.
Wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę wynika z realizacji programu szkolenia - wykładów i ćwiczeń (tj. łącznej ilości godzin wykładowych), które są realizowane w ramach zakresu tematycznego poszczególnych szkoleń. Otrzymane wynagrodzenie rozliczane jest w ramach stosunku umowy zlecenia, a wykonanie usługi dokumentowane jest wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą VAT. Kwota wynagrodzenia Wnioskodawcy jest uzgadniana mailowo lub telefonicznie, umowy zawierane przez Wnioskodawcę z organizatorami lub bezpośrednio z uczestnikami szkoleń, nie mają formy pisemnej. Szkolenia kończą się zaliczeniem i wydaniem zaświadczeń o ukończeniu szkoleń.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Pytanie nr 1.
Czy szkolenia z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń? Czy dla wykonywania tego zawodu wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, które można zdobyć na takim szkoleniu?
Odpowiedź na pytanie nr 1.
Tak, zarówno szkolenia z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów, jak też szkolenia z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC), pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Szkolone osoby, to co do zasady myśliwi lub członkowie komisji oceniających, członkowie komisji wyceniających lub członkowie komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie, których obowiązkiem jest posiadanie wiedzy pozwalającej na zdobycie uprawnień odpowiedniego rodzaju, mających charakter publicznoprawny, a których podstawa prawna wynika z ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U.2025.539 t.j. z 24 kwietnia 2025 r.).
W szczególności uprawnienia te dotyczą: wykonywania określonych polowań, właściwego procedowania z pozyskanymi trofeami łowieckimi na etapie ich oceny (tj. prawidłowości odstrzałów) oraz wyceny (tj. oceny ich jakości zgodnie z obowiązującymi procedurami CIC). Wiedza ta przekazywana jest uczestnikom szkoleń na przedmiotowych szkoleniach wg autorskiego programu, który opracowany został na podstawie Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 530 z 29 września 2022 r. w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresie oceny prawidłowości odstrzału i wstępnej wyceny medalowej samców zwierzyny płowej i muflona (dalej: Uchwała NRŁ PZŁ ws. Oceny) oraz Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 279/2025 z 25 stycznia 2025 r., w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresu Wyceny medalowej trofeów łowieckich (dalej: Uchwała NRŁ PZŁ ws. Oceny). Podstawą prawną do wydania tych Uchwał przez Naczelną Radę Łowiectwa jest § 82 ust. 3 pkt 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego, stanowiący, że do zadań Rady m.in. ustalanie zasad odbywania stażu i szkoleń dla myśliwych. Wydając te Uchwały, Naczelna Rada Łowiecka, jako organ PZŁ, realizuje ustawowy obowiązek wynikający z art. 34 pkt 7 stanowiący, że do zadań Polskiego Związku Łowieckiego należy organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego.
Treść ww. Uchwał jest programem szkolenia realizowanym na wszystkich szkoleniach z tego zakresu w Polsce. Prowadząc szkolenia dla struktur Polskiego Związku Łowieckiego oraz dla jednostek Lasów Państwowych, realizuje je Pan wg programu i zakresu wynikającego z obowiązujących, a wskazanych we wniosku przepisów prawa łowieckiego, ale w szczególności zgodnie z programem wskazanym w Załączniku do Uchwały PZŁ ws. Oceny oraz zgodnie z programem wskazanym w Załączniku do Uchwały PZŁ ws. Wyceny - o czym w odpowiedzi na Pytanie nr 3.
Zasadniczo szkolenia, które Pan prowadzi, organizowane są przez Polski Związek Łowiecki na potrzeby posiadania wykwalifikowanej kadry do realizacji zadań objętych szkoleniami, a wynikających z zapisów ustawy Prawo łowieckie, aktów wykonawczych do tej ustawy (administracyjnych oraz organizacyjnych PZŁ i Lasów Państwowych). Uczestnicy szkoleń otrzymują Certyfikat informujący o odbyciu szkolenia i zdaniu egzaminu, który jest wymagany przez Polski Związek Łowiecki oraz przez Koła Łowieckie pod kątem potwierdzenia oceny wiedzy i kwalifikacji kandydatów, celem powierzenia im zadań do wykonania zgodnie z ustawą Prawo łowieckie (o czym mowa w treści wniosku). Dodatkowo, osoby które odbyły i pozytywnie zaliczyły prowadzone przez Pana szkolenia, umieszczane są w rejestrze systemu teleinformatycznego pn. Łowiectwo w Polsce, wraz z nadaniem statusu odbycia specjalistycznego szkolenia z poszczególnych, objętych wnioskiem, a prowadzonych przez Pana zakresów tematycznych szkoleń. Specjalistyczne szkolenia organizowane są z inicjatywy Stacji Badawczej Polskiego Związku Łowieckiego (patrz: Zarząd Główny PZŁ) lub z inicjatywy poszczególnych Zarządów Okręgowych Polskiego Związku Łowieckiego, które zgłaszają organizację tych specjalistycznych szkoleń w ramach zadań szkoleniowych, realizowanych przez Polski Związek Łowiecki w zakresie swoich ustawowych i statutowych działalności.
Wskazać wypada, że niezależnie od szkoleń będących przedmiotem niniejszego wniosku, na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 2, art. 42 ust. 6 pkt 2 oraz art. 42 ust. 7 pkt 2 ustawy Prawo łowieckie, Naczelna Rada Łowiecka wydała Uchwałę nr 52/2022 z 20 kwietnia 2022 r., w sprawie wprowadzenia Instrukcji szkolenia i egzaminowania w Polskim Związku Łowieckim do uzyskania podstawowych, selekcjonerskich i sokolniczych uprawnień do wykonywania polowania oraz powoływania i wynagradzania wykładowców, gdzie uregulowano zasady organizowania szkoleń, egzaminów, zasady powoływania i wynagradzania wykładowców, regulującą zasady organizowania szkoleń, celem uzyskania uprawnień podstawowych, selekcjonerskich i sokolnicze do wykonywania polowania, o których mowa w art. 42 ust. 3 tej ustawy. Posiada Pan tytuł lektora eksperta nadany zgodnie z tą Uchwałą, o czym dalej.
Pytanie nr 2.
Czy świadczy Pan usługi szkoleniowe jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.)? Jeżeli tak, to czy posiada Pan wpis do ewidencji, o którym mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe i ww. usługi szkoleniowe objęte są wpisem?
Odpowiedź na pytanie nr 2.
Nie świadczy Pan usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.).
Pytanie nr 3.
Czy ww. usługi szkoleniowe prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak należy wskazać jakie konkretnie przepisy odrębne regulują formy i zasady przeprowadzania tych szkoleń - proszę podać nazwę oraz artykuł (paragraf) aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają.
Przy czym wyjaśniam, że odrębne przepisy określające formy i zasady to takie uregulowania, z których wynika np. program kursu/szkolenia, ilość godzin kursu/szkolenia, tematyka, krąg osób objętych kursem/szkolenia, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).
Odpowiedź na pytanie nr 3.
Zrzeszenie Polski Związek Łowiecki, nie jest zrzeszeniem czy też stowarzyszeniem prywatnym, gdyż ustawa Prawo łowieckie reguluje Status prawny Polskiego Związku Łowieckiego w art. 32, który ma charakter publicznoprawny.
Obowiązek i konieczność prowadzenia szkoleń z zakresu oceny wieku zwierzyny, kryteriów selekcji wynikają m.in. z następujących przepisów ustawy Prawo łowieckie: art. 34 pkt 4 i art. 34 pkt 7 (podstawa prawna organizowania szkoleń), art. 42 ust. 4 i ust. 6 i ust. 7 (podstawa prawna organizowania szkoleń i egzaminów dla osób starających się o uzyskanie poszczególnych rodzajów uprawnień łowieckich, w tym częściowo wiedzy objętej moimi szkoleniami), art. 42 ust. 9 (podstawa prawna do pobierania opłat za organizowane szkolenia i egzaminy), art. 42d (ustalenie przedmiotu szkolenia oraz organów/osób od których wymagana jest wiedza, tj. uczestników szkoleń), art. 42da (określenie przedmiotu szkolenia w kwestii sprawozdawczej oraz wymierzania kar).
Dodatkowo Uchwała Naczelnej Rady Łowieckiej nr 582 z 15 lutego 2023 r., w sprawie przyjęcia zmian w Zasadach selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych w Polsce oraz zasadach postępowania przy ocenie zgodności odstrzału (określenie zakresu tematycznego szkoleń i egzaminów; wskazany zakres jest równoznaczny z zakresem Pana szkoleń) oraz Zarządzenie nr 10 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z 4 marca 2014 r. w sprawie zasad dokonywania oceny zgodności odstrzału z zasadami selekcji osobniczej samców zwierzyny płowej i muflonów oraz wyceny wstępnej trofeów pozyskanych w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych (Zł-7536-6/2014) (określenie zakresu tematycznego szkoleń i egzaminów; wskazany zakres jest równoznaczny z zakresem Pana szkoleń). Wreszcie, jak wskazał Pan w odpowiedzi na Pytanie nr 1, podstawą prowadzonych przez Pana szkoleń z zakresy Oceny i Wyceny trofeów łowieckich odpowiednio są: Uchwała Naczelnej Rady Łowieckiej nr 530 z 29 września 2022 r. w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresie oceny prawidłowości odstrzału i wstępnej wyceny medalowej samców zwierzyny płowej i muflona oraz Uchwała Naczelnej Rady Łowieckiej nr 279/2025 z 25 stycznia 2025 r., w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresu Wyceny medalowej trofeów łowieckich, wydane na podstawie § 82 ust. 3 pkt 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego, w zw. z art. 34 pkt 7 Prawa łowieckiego.
Treść Uchwały NRŁ PZŁ ws. Oceny stanowi przyjęcie przez Komisję szkoleniową Naczelnej Rady Łowieckiej następującego Programu szkolenia obejmujący następujące zagadnienia:
1.Monitoring jakości osobniczej jeleniowatych i muflona.
2.Poroże jeleniowatych i rogi muflonów.
3.Ocena wieku zwierzyny przed odstrzałem.
4.Ocena wieku zwierzyny po odstrzale.
5.Wstępna wycena medalowa trofeów łowieckich.
6.Organizacja oceny prawidłowości odstrzałów i wyceny trofeów łowieckich.
7.Kryteria odstrzału i selekcji zwierzyny płowej i muflona.
8.Dydaktyka i metodyka prowadzenia zajęć, przygotowanie prezentacji, praktyczne aspekty pracy lektora.
Łącznie NRŁ zakłada szkolenie w wymiarze 23 godzin wykładów.
Uchwała wprowadza również obowiązek przeprowadzenia egzaminu.
Realizowany przez Pana program szkolenia oraz warsztatów z oceny wieku zwierzyny płowej i muflonów oraz wstępnej wyceny medalowej, obejmuje: ocenę wieku i kryteria selekcji zwierzyny płowej i muflona, monitoring jakości osobniczej, organizację oceny i wyceny oraz wstępną wycenę medalową trofeów łowieckich, nie uwzględnia pkt 8 i 3, które są skierowany wyłącznie do osób ubiegających się o tytuł lektora PZŁ, - a pkt 3 nie dotyczy zespołów eksperckich dokonujących oceny prawidłowości odstrzałów zwierzyny. Szkolenie skierowane jest szczególnie do obecnych i przyszłych członków komisji oceniających prawidłowość odstrzału samców zwierzyny płowej i działających przy Zarządach Okręgowych PZŁ i PGLLP oraz do myśliwych chcących poszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu. W programie szkolenia uwzględniono gatunki zwierzyny zaliczane do jeleniowatych i muflona.
Poza wiedzą teoretyczną przekazywaną w formie wykładów multimedialnych blisko połowa czasu szkolenia przewidziana jest na praktyczne warsztaty z oceny wieku po odstrzale szczególnie jelenia szlachetnego i sarny, ale również daniela, łosia i muflona oraz wyceny medalowej trofeów z tych gatunków. Celem szkolenia jest m.in. poszerzenie i ujednolicenie wiedzy oraz podwyższenie umiejętności członków PZŁ i LP uczestniczących w zespołach (zgodnie z przepisami ustawy Prawo łowieckie) z zakresu oceny prawidłowości odstrzałów zwierzyny i wyceny jakości trofeów według formuł Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC).
Ukończenie przedmiotowego szkolenia potwierdzone jest certyfikatem. Szkolenie to jest przygotowaniem do uzyskania uprawnień mierniczego CIC z Zakresu wyceny trofeów łowieckich, w ramach szkoleń organizowanych przez Zarząd Główny PZŁ.
Treść Uchwały NRŁ PZŁ ws. Wyceny stanowi przyjęcie przez Komisję szkoleniową Naczelnej Rady Łowieckiej następującego Programu szkolenia który jest przez Pana realizowany poza pkt 6 (Dydaktyka i metodyka prowadzenia zajęć), który jest skierowany wyłącznie do osób ubiegających się o tytuł lektora PZŁ. Na wszystkich szkoleniach z Wyceny medalowej trofeów łowieckich omawiane są treści z zakresu:
1. Wycena trofeów wg CIC
2. Instrukcja pomiarów i wyceny wg CIC
- wieńca jelenia szlachetnego,
- parostków sarny,
- łopat daniela,
- rosoch łosia,
- ślimów muflona,
- oręża dzika,
- czaszek drapieżników i bobra.
3. Preparacja i eksponowanie trofeów.
4. Zasady i sposoby dokumentowania wyceny medalowej.
5. Zajęcia praktyczne.
6. Dydaktyka i metodyka prowadzenia zajęć, przygotowanie prezentacji, praktyczne aspekty pracy lektora.
Łącznie NRŁ przewidziała 25 godzin zajęć, w tym 17 godzin wykładów oraz 8 godzin ćwiczeń.
W Uchwale określono również egzamin zaliczeniowy.
W przypadku obydwu szkoleń na egzaminie wymagana jest od uczestników szkoleń konkretna wiedza stypizowana przez wskazane w treści wniosku o wydanie interpretacji przepisy prawa i akty wewnętrzne PZŁ. Uchwały NRŁ w sprawie Oceny i Wyceny kierunkowo wskazują obligatoryjne zagadnienia będące przedmiotem szkoleń. Egzaminy odnoszą się do treści i materiału przerabianego w toku szkoleń.
Uczestnicy szkoleń pełnią wskazane ustawą Prawo łowieckie ściśle określone funkcje zawodowe, w związku z czym, wymagana jest od nich znajomość obowiązujących norm, regulacji, przepisów i zasad. Szkolenia należy traktować jako szkolenia specjalistyczne z inicjatywy Stacji Badawczej PZŁ (patrz ZG PZŁ) lub Zarządów Okręgowych PZŁ, które zgłaszają organizację takiego kursu specjalistycznego w ramach zadań szkoleniowych jakie PZŁ realizuje w zakresie swojej działalności ustawowej i statutowej. Krąg osób objętych szkoleniami to m.in.: członkowie komisji oceniający lub wyceniający trofea łowieckie, myśliwi, członkowie Polskiego Związku Łowieckiego, pracownicy Lasów Państwowych, osoby wykonujące zawód o kodzie 213303, tj. Specjalista ochrony środowiska (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U.2018.227 t.j. z 25 stycznia 2018 r.).
Warunki stawiane do spełnienia przez organizatora szkoleń to przede wszystkim rękojmia jakości przekazywanej wiedzy, doświadczenia zawodowego i profesjonalizmu. Jako wieloletni wykładowca, nauczyciel akademicki, autor szeregu unikatowych publikacji na temat wyceny i oceny trofeów oraz praktyk, posiada Pan wystarczające kwalifikacje do prowadzenia tych szkoleń i przeprowadzania egzaminów. Dodatkowo posiada Pan tytuł lektora eksperta o którym mowa w § 7 pkt III załącznika do Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 52/2022. Uchwała ta szczegółowo określa kto i w jakim trybie może tytuł lektora eksperta uzyskać.
Odnosząc się do podstaw prawnych wpływających na merytoryczny zakres szkoleń z Oceny wskazać trzeba, że zgodnie z art. 34 pkt 4 Prawa łowieckiego, do zadań PZŁ m.in. należy ustalanie zasad selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych, tj. zasad ustalania selekcji populacyjnej i osobniczej zwierzyny m.in. jeleniowatych i muflonów, jak w tym również zasad ustalania kryteriów odstrzału samców tej zwierzyny.
Zgodnie z art. 34 pkt 7 ustawy Prawo łowieckie, należy również organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego. To są przepisy stanowiące ustawową podstawę prawną do organizowania szkoleń objętych złożonym przez Pana wnioskiem, które legły u podstaw Uchwały NRŁ ws. Oceny. Dodatkowo zgodnie z art. 42d ustawy Prawo łowieckie, odstrzał samców zaliczanych do gatunków z rodziny jeleniowatych i muflona podlega ocenie zgodności dokonanego przez myśliwego odstrzału z kryteriami jego przeprowadzania, a oceny tej dokonują specjalnie powoływane zespoły ekspertów, którzy są często uczestnikami szkoleń prowadzonych przez wnioskodawcę. Myśliwi są obowiązani realizować odstrzały zgodnie z aktualnie obowiązującymi w poszczególnych okręgach kryteriami selekcji, a członkowie zespołów eksperckich, oceniają prawidłowość przeprowadzenia tych odstrzałów. Nieprawidłowy odstrzał sankcjonowany jest karami porządkowymi w odniesieniu do myśliwych, którzy nie przestrzegają kryteriów selekcji zwierzyny (art. 42da ust. 1 pkt 1-3 Prawa łowieckiego).
PZŁ wykonuje nałożone ustawą zadania poprzez organy PZŁ, Koła Łowieckie oraz myśliwych - członków PZŁ. Aby prawidłowo te zadania były wykonywane, myśliwi - członkowie kół łowieckich, ale też inne osoby zaangażowane we wskazane w treści wniosku zadania Polskiego Związku Łowieckiego, zobowiązani są do odbycia tych szkoleń. Przede wszystkim jednak, zakres tematyczny szkoleń i egzaminów z Oceny pozostaje w związku Uchwałą nr 582 z 15 lutego 2023 r., Naczelnej Rady Łowieckiej, wydaną w zw. z § 82 ust. 3 pkt 21 Statutu PZŁ, w sprawie przyjęcia zmian w Zasadach selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych w Polsce oraz zasadach postępowania przy ocenie zgodności odstrzału, w której zmodyfikowała obowiązujące zasady selekcji, m.in. dotyczące: metod szacowania liczebności zwierząt, ich zagęszczenia oraz struktury płciowej, określenia przyrostu młodych przed rozpoczęciem sezonu, wielkości i struktury pozyskania, zasad selekcji w odniesieniu do osobników żeńskich, młodzieży i męskich, kryteriów oceny odstrzału samców jako odstrzał: prawidłowy, nieprawidłowy lub rażąco nieprawidłowy - wszystko odrębnie dla poszczególnych gatunków zwierzyny i z uwzględnieniem roku życia, formy poroża i rogów, jak również szczególnych wytycznych co do długości odrostów oraz spłaszczeń poroża, dopuszczalnych pomyłek w odstrzale, oceny prawidłowości odstrzału i procedury jej wykonywania oraz wyceny medalowej.
Kolejną podstawą programową szkoleń jest Zarządzenie nr 10 z dnia 4 marca 2014 r. w sprawie zasad dokonywania oceny zgodności odstrzału z zasadami selekcji osobniczej samców zwierzyny płowej i muflonów oraz wyceny wstępnej trofeów pozyskanych w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych (Zł-7536-6/2014), wydane na mocy art. 42d Prawa łowieckiego przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, w którym uregulowano zasady i kryteria oceny i wyceny trofeów pozyskanych w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych (OHZ). Powyższe regulacje stanowiły dla NRŁ podstawę do wydania Uchwały NRŁ ws. Oceny, w przedmiocie materialnego zakresu szkoleń.
Natomiast merytoryczny zakres szkoleń z zakresu Wyceny trofeów wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny reguluje zapis art. 42e, co znajduje swoje odniesienie w Rozporządzeniu ministra środowiska z dnia 19 maja 2005 r. w sprawie sposobu wyceny oraz ewidencji trofeów łowieckich oraz zapisy Statutu PZŁ m.in. par. 82 ust. 3 pkt 6, 21 oraz par. 86 ust. 2 pkt 18, mówiący o konieczności prowadzenia przez PZŁ Centralnego Rejestru Trofeów Łowieckich. Regulacje te w praktyce stanowiły materialną podstawę określenia tematyki i programu organizowanych szkoleń z Wyceny, jak również zakres egzaminu - co szczegółowo reguluje wyżej omówiona Uchwała NRŁ w sprawie Wyceny.
Zakres szkoleń z Wyceny, oraz ich program i zasady, zostały przyjęte przez struktury PZŁ do realizacji na szkoleniach organizowanych m.in. w Stacji Badawczej PZŁ w Czempiniu i realizowane są w niezmienionej treści na wszystkich szkoleniach organizowanych lub prowadzonych przez Pana, bez względu czy jest Pan organizatorem szkoleń, czy też działa Pan na zlecenie PZŁ lub Lasów Państwowych.
Jednocześnie w każdym przypadku, organizowane przez Pana szkolenia zarówno z Oceny, jak też z Wyceny, przeprowadzane przez Pana egzaminy oraz wydawane przez Pana Certyfikaty, mają dla uczestników szkoleń taką samą moc prawną, bez względu czy uczestniczą oni w szkoleniach w których to Pan jest organizatorem, czy też w szkoleniach, gdzie działa Pan na zlecenie PZŁ lub Lasów Państwowych.
Pytanie nr 4.
Czy realizowane przez Pana usługi szkoleniowe objęte są akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?
Odpowiedź na pytanie nr 4.
Nie, realizowane przez Pana usługi szkoleniowe nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.
Pytanie nr 5.
Czy usługi szkoleniowe, które Pan przeprowadza są z ekonomicznego punktu widzenia finansowane (w całości lub w co najmniej 70%) ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1483)?
Odpowiedź na pytanie nr 5.
Prowadzone przez Pana usługi szkoleniowe, nie są z ekonomicznego punktu widzenia finansowane (w całości lub w co najmniej 70%) ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1483).
Pytanie nr 6.
Czy posiada Pan dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że finansowanie ww. usług nastąpi ze środków publicznych?
Odpowiedź na pytanie nr 6.
Nie posiada Pan dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że finansowanie ww. usług nastąpi ze środków publicznych.
Pytanie nr 7.
W przypadku, gdy wykonuje Pan usługi szkoleniowe jako podwykonawca organizatora szkoleń, proszę wskazać:
- czy usługi świadczone przez podmiot zlecający mają charakter usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT? Jeśli tak proszę wskazać na podstawie którego przepisu (art. 43 ust. 1 pkt 26 lub 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień);
- czy szkolenia, świadczone przez Pana szkolenia są usługami podstawowymi czy usługami ściśle związanymi z usługą podstawową;
- czy świadczone przez Pana usługi są niezbędne do świadczenia usług podstawowych, czy mają charakter wspomagający/ściśle związany w stosunku do usługi podstawowej szkoleniowej; jaka jest zależność między usługami;
- czy celem świadczonych przez Pana usług będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT?
- czy jest Pan podmiotem świadczącym w ramach innych stosunków prawnych usługi korzystające ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź na pytanie nr 7.
- usługi świadczone na podstawie zlecenia Stacji Badawczej Polskiego Związku Łowieckiego w Czempiniu lub innych organów PZŁ oraz Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, mają charakter usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nie ma Pan oficjalnego stanowiska na temat opodatkowania tych usług podatkiem VAT przez organizatorów tych szkoleń. Zakłada Pan, że korzystają one ze zwolnienia w VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie nie ma Pan wiedzy, czy zleceniodawcy, tj. Stacja Badawcza Polskiego Związku Łowieckiego w Czempiniu lub Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, posiadają w jakimś zakresie status jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego, przez co mogłyby korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
- obydwie usługi szkoleniowe świadczone przez Pana jako organizatora, jak też obydwie usługi szkoleniowe świadczone przez Pana na zlecenie innych organizatorów (PZŁ, LP), są usługami podstawowymi. Pana świadczenie w taki sam sposób wypełnia zawartość całej usługi szkoleniowej nabywanej przez uczestników szkoleń. Bez względu kto jest organizatorem szkoleń, ich uczestnicy otrzymują od Pana zawsze taki sam zakres materiałów oraz wiedzy i w takim samym wymiarze czasowym (stosownie do wskazanych Uchwał NRŁ ws. Wyceny i Oceny). Również egzaminy przeprowadza Pan wg takich samych zasad i obejmują one weryfikację wiedzy przekazanej na Pana szkoleniach. Wydawane przez Pana uczestnikom obydwu szkoleń Certyfikaty, mają dla ich uczestników taką samą moc prawną, bez względu czy uczestniczą oni w szkoleniach w których to Pan jest organizatorem, czy też w szkoleniach, gdzie działa Pan na zlecenie PZŁ lub LP.
- Pana usługi szkoleniowe są dla angażujących Pana organizatorów usługami podstawowymi. Można uznać, że nabycie od Pana usług szkoleniowych, jest niezbędne do świadczenia przez organizatorów usługi podstawowej. Praktycznie poza ew. wyznaczeniem i opłaceniem przez tych organizatorów miejsca szkoleń, nie wnoszą oni żadnego innego wkładu, ani innej wartości dodanej do Pana szkoleń. Jeżeli sam organizuje Pan szkolenia, to również sam organizuje Pan miejsca ich prowadzenia. Często zdarza się, że szkolenia odbywają się w tych samych miejscach, z tą różnicą, że w przypadkach kiedy Pan jest ich organizatorem, to również na Panu spoczywa obowiązek zapewnienia Sali wykładowej. Materiały i pomoce dydaktyczne są zapewniane wyłącznie przez Pana, bez względu kto jest organizatorem szkoleń.
- celem świadczonych usług szkoleniowych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie szkoleń, w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT. Celem wniosku jest ustalenie prawidłowych zasad opodatkowania VAT, świadczonych przez Pana niszowych usług szkoleniowych.
- jak już wskazał Pan, jest Pan wykładowcą akademickim zatrudnionym przez uczelnię wyższą na podstawie umowy o pracę, poza działalnością gospodarczą, więc poza podatkiem VAT. Natomiast w zakresie Pana pozostałej oprócz szkoleń działalności gospodarczej, wydaje Pan wydawnictwa książkowe własnego autorstwa, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki i nie korzysta ze zwolnienia w tym zakresie.
Pytanie nr 8.
Czy realizowane przez Pana szkolenia podlegają kontroli bądź nadzorowi właściwych instytucji państwowych (jakich)? Jeżeli tak proszę wyjaśnić na czym polega ta kontrola/nadzór?
Odpowiedź na pytanie nr 8.
Na szkoleniach organizowanych dla Polskiego Związku Łowieckiego oraz na szkoleniach organizowanych dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zawsze jest obecny przedstawiciel organizatora tych szkoleń, tj. Polskiego Związku Łowieckiego lub Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Obecność tych przedstawicieli sprowadza się do nadzoru co do ilości i zakresu przekazanego materiału szkoleniowego, tematyki, jak również obecności na zajęciach uczestników szkoleń. Dodatkową kwestią jest odnotowanie przez te osoby faktu przeprowadzania egzaminów i ich wyników.
Pytanie nr 9.
W jaki sposób określa Pan zakres programowy szkoleń? Kto odpowiada za zakres programowy oraz jakość szkoleń? Czy programy szkoleń podlegają akceptacji przez właściwe instytucje państwowe?
Odpowiedź na pytanie nr 9.
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 3, program obydwu szkoleń jest określony szeregiem przepisów ustawy Prawo łowieckie i obejmuje program przyjęty do realizacji przez Polski Związek Łowiecki. Program, zakres tematyczny oraz ilość godzin obydwu szkoleń zostały skonkretyzowane w Uchwale NRŁ ws. Oceny oraz w Uchwale NRŁ ws. Wyceny. Według tego programu, realizowane są jednolicie wszystkie Pana szkolenia. Zatem to ustawodawca odpowiedzialny jest za zakres programowy szkoleń, wraz z Ministrem Środowiska oraz organami PZŁ - w szczególności Naczelną Radą Łowiecką - i LP. Pan jest odpowiedzialny za przeprowadzenie szkoleń zgodnie z określonym w powołanych przepisach (Uchwałach) zakresem, to jest za dostosowanie treści i zakresu Pana szkoleń do zakresu programowego NRŁ PZŁ, a więc organu PZŁ o charakterze publicznym, tj. wykonującym zadania publiczne związane z gospodarką łowiecką i ochroną środowiska. Program Pana szkoleń podlega akceptacji przez podmiot o charakterze publiczno-prawnym którym jest PZŁ oraz Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, na zasadzie przyjęcia przez nie Pana oferty szkoleniowej i zawarcia umów o przeprowadzenie szkoleń.
Pytanie nr 10.
Czy zakres programowy Pana szkoleń jest analogiczny/zbliżony do programu kształcenia w tym zakresie wykonywanym przez podmioty publiczne? Jeśli tak w jaki sposób zapewnia Pan tę zgodność?
Odpowiedź na pytanie nr 10.
Szkolenia przeprowadzane przez Pana jako organizatora, przebiegają w taki sam sposób, w takiej samej formie i takim samym zakresie programowym, jak szkolenia przeprowadzane przez Pana na zlecenie organów Polskiego Związku Łowieckiego, w tym na zlecenie Stacji Badawczej Polskiego Związku Łowieckiego w Czempiniu - które to Zrzeszenie jest zrzeszeniem wykonującym publicznoprawne obowiązki, a więc o charakterze publicznym. Egzaminy są przeprowadzane na takich samych zasadach, a wydawany certyfikat potwierdzający odbyte szkolenia i zdany egzamin daje taki sam zakres uprawnień. Zgodność szkoleń jest zapewniona, są one prowadzone w zakresie wynikającym z ww. Uchwał NRŁ ws. Oceny oraz ws. Wyceny, które enumeratywnie wskazują zakresy obydwu tych szkoleń, wymiary godzin na poszczególne zagadnienia oraz zasady egzaminowania.
Pytanie nr 11.
Czy szkolenie zakończone jest egzaminem? Czy Pan jest podmiotem przeprowadzającym egzamin i wydającym certyfikat? W przypadku twierdzącej odpowiedzi proszę wskazać czy sposób egzaminowania oraz jego kryteria są zgodne i odpowiadają trybowi przeprowadzania egzaminów przez podmioty publiczne?
Odpowiedź na pytanie nr 11.
Prowadzone przez Pana szkolenia, zakończone są egzaminem i wydaniem Certyfikatu. Zarówno w przypadku szkoleń w których jest Pan organizatorem, jak też w przypadku szkoleń realizowanych na zlecenie PZŁ lub LP, to Pan jest osobą przeprowadzającą egzaminy i wydającą Certyfikaty potwierdzające fakt uczestnictwa w szkoleniu oraz poddania się egzaminowi z wiedzy zdobytej na szkoleniach, jak również osobą wydającą Certyfikat stanowiący potwierdzenie wyniku tego egzaminu.
Pana sposób egzaminowania oraz kryteria egzaminu są zgodne i odpowiadają trybowi przeprowadzania egzaminów przez Polski Związek Łowiecki, działający na mocy ustawy Prawo łowieckie i wykonujący publicznoprawne obowiązki. Zatem Polski Związek Łowiecki i koła łowieckie są podmiotami publicznymi, ponieważ wykonują zadania publiczne związane z gospodarką łowiecką i ochroną środowiska; są traktowane jako organy administracji w znaczeniu funkcjonalnym (post. NSA z 28 listopada 2013 r. I OZ 1153/13). Wydawane przez Pana Certyfikaty, stanowią dla uczestników szkoleń wystarczającą podstawę dla udokumentowania wypełnienia obowiązku szkoleniowego. Certyfikaty mają takie samo znaczenie w przypadku kiedy wydaje je Pan jako organizator szkoleń, czy też prowadząc je na zlecenie. Nie są Panu znane inne niż PZŁ, podmioty publiczne organizujące podobne szkolenia z Oceny lub Wyceny.
Pytanie nr 12.
Jakie czynniki wpływają na ustalenie ceny szkoleń?
Odpowiedź na pytanie nr 12.
Stosownie do art. 42 ust. 9 ustawy Prawo łowieckie, Polski Związek Łowiecki ustala wysokość opłat za szkolenie i egzaminowanie, uwzględniając poniesione koszty. W rozliczeniach ze mną, są stosowane aktualnie obowiązujące w PZŁ stawki wynagrodzeń za przeprowadzenie szkoleń.
W szkoleniach których sam jest Pan organizatorem, sam ustala Pan stawki dla uczestników na aktualnym poziomie rynkowym.
Pytanie nr 13.
Czy ma Pan pełną dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania w odniesieniu do prowadzonych szkoleń?
Odpowiedź na pytanie nr 13.
W przypadku każdego ze szkoleń (działając jako organizator lub na zlecenie organizatora), zobowiązany jest Pan zrealizować ściśle określony prawem program i zakres szkolenia, w związku z czym, nie ma Pan możliwości dowolnego kształtowania, tematycznego zakresu, czy też treści szkoleń. Ma Pan swobodę w kwestii formy przekazu wiedzy oraz kwestii technicznej realizacji szkoleń, doboru materiałów szkoleniowych, rysunków, tabel, zdjęć, rekwizytów, pomocy dydaktycznych, w tym trofeów, żuchw, modeli, wyboru miejsca szkolenia.
Pytania
1.Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów, będzie zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT?
2.Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC), będzie zwolnione od opodatkowana podatkiem VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a uptu, zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie ulega wątpliwości, że powołane w treści wniosku przepisy Prawa łowieckiego wymagają zarówno od myśliwych, jak też członków komisji oceniających prawidłowość odstrzałów dokonywanych przez członków PZŁ i wyceniających jakość pozyskanych przez nich trofeów, profesjonalnego i zawodowego podejścia. Aby sprostać tym wymaganiom, niezbędne jest bieżące, sukcesywne szkolenie, pozwalające rzetelnie i prawidłowo dokonywać ocen i wycen trofeów, a z drugiej strony ułatwiające pozyskanie zwierząt w sposób profesjonalny i zgodny z przepisami. Dzięki takiemu systemowi, realizowany jest cel ustawodawcy zmierzający do pozostawienia w ekosystemie najsilniejszych, a przez to najbardziej pożądanych dla prokreacji osobników, przy uwzględnieniu obligatoryjnych planów gospodarczych oraz prowadzenia klasyfikacji medalowej, co jest dzisiaj również wymogiem ustanowionym przez ministra właściwego do spraw środowiska. Powołane w niniejszym wniosku argumenty natury prawnej i faktycznej, uzasadniają objęciem przeprowadzanych przez Wnioskodawcę szkoleń z:
Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) oraz szkoleń z
Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów, zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Należy także zauważyć, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).
Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).
Ponadto wskazać należy, że definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1), zwanego dalej Rozporządzeniem. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
W myśl art. 44 rozporządzenia 282/2011:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Jednocześnie podkreślić należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 rozporządzenia 282/2011 należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Wątpliwości dotyczą ustalenia czy świadczenie przez Pana usług szkoleniowych z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz usług szkoleniowych z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC), będzie zwolnione od opodatkowana podatkiem VAT.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazał Pan, że nie świadczy Pan usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Tym samym stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Następnie, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
We wniosku wskazał Pan, że w zakresie usług szkoleniowych zwykle mieści się prowadzenie wykładów i ćwiczeń z zakresu wyceny i oceny trofeów łowieckich, co skutkuje przekazaniem uczestnikom szkoleń wiedzy merytorycznej w wymaganym przepisami prawa zakresie. W części praktycznej zajęcia polegają na ocenie i wycenie konkretnych faktycznych eksponatów i trofeów łowieckich pochodzących z Pana zasobów. Zajęcia rozpoczynają się sprawdzeniem listy obecności, a kończą weryfikacją wiedzy uczestników. Usługi szkoleniowe realizowane są w miejscu uzgodnionym z organizatorem szkolenia (sala wykładowa), a w przypadku szkoleń których organizatorem jest Pan sam, w wynajętych przez Pana pomieszczeniach dydaktycznych. Czas trwania usług szkoleniowych w zależności od przerabianego zakresu tematycznego trwa od 10 do 24 godzin wykładowych, realizowanych w 1 - 3 dniowych blokach, cyklach. Zajęcia przebiegają zgodnie z harmonogramem określającym poszczególne zakresy tematyczne. Celem usługi szkoleniowej z Oceny jest przekazanie wiedzy i umiejętności uczestnikom szkolenia z zakresu oceny odstrzału co do jego zgodności z zasadami selekcji osobniczej zgodnie z art. 42d Prawa łowieckiego, w tym w ramach zasiadania w komisjach ds. Oceny trofeów. Celem usługi szkoleniowej z Wyceny jest przekazanie wiedzy i umiejętności uczestnikom szkolenia z zakresu praktycznej wyceny trofeów łowieckich, uzyskanych wskutek dokonania odstrzału, zgodnie z art. 42e Prawa łowieckiego i innymi przepisami i regulacjami, w ramach zasiadania w dedykowanych komisjach ds. Wyceny trofeów, lub w związku z potrzebą weryfikacji wyceny dokonanej przez tę komisję. Efektem obydwu szkoleń jest pozyskanie wiedzy przez jego uczestników, celem wykorzystania zawodowo, dzięki uzyskanemu zaświadczeniu o ukończeniu szkolenia, które wystawia i podpisuje organizator szkolenia, w tym Pan. Nabywca usługi szkoleniowej oczekuje wyszkolenia kierowanej na szkolenia kadry, która będzie realizowała zadania wynikające z ustawodawstwa w zakresie Oceny i Wyceny (Ustawa Prawo łowieckie i Ustawa o ochronie przyrody). Szkolenia Wnioskodawcy mają charakter edukacyjny i przygotowują uczestników do ewentualnej zmiany zawodu, dostarczając nie tylko teorii, ale także praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w dziedzinach związanych z branżą łowiecką. Natomiast wiedza zdobyta przez uczestników szkoleń, będących członkami kół łowieckich, wpływa na prowadzenie prawidłowej gospodarki kół łowieckich zrzeszających myśliwych, w zakresie wykonywania planów łowieckich, co z kolei przekłada się na realizowane przez te koła łowieckie przychody finansowe. Pozyskanie zwierzyny nie może być realizowane przez myśliwych w sposób nieprawidłowy, gdyż skutkowałoby to zagrożeniem możliwości wykonania planów gospodarczych w przyszłych okresach obrachunkowych - z powodu kar zawieszenia za wykonywanie tych nieprawidłowych odstrzałów. Z powyższych powodów, działalność myśliwych ma charakter profesjonalny i zawodowy.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
W konsekwencji zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od podatku VAT ww. usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Jednak dla oceny, czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że będą to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W opisie sprawy wskazał Pan, że obowiązek i konieczność prowadzenia szkoleń z zakresu oceny wieku zwierzyny, kryteriów selekcji wynikają m.in. z następujących przepisów:
- ustawy Prawo łowieckie: art. 34 pkt 4 i art. 34 pkt 7, art. 42 ust. 4 i ust. 6 i ust. 7, art. 42 ust. 9, art. 42d, art. 42da;
- Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 582 z 15 lutego 2023 r., w sprawie przyjęcia zmian w Zasadach selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych w Polsce oraz zasadach postępowania przy ocenie zgodności odstrzału oraz Zarządzenia nr 10 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z 4 marca 2014 r. w sprawie zasad dokonywania oceny zgodności odstrzału z zasadami selekcji osobniczej samców zwierzyny płowej i muflonów oraz wyceny wstępnej trofeów pozyskanych w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych (Zł- 7536-6/2014);
- Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 530 z 29 września 2022 r., w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresie oceny prawidłowości odstrzału i wstępnej wyceny medalowej samców zwierzyny płowej i muflona oraz
- Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 279/2025 z 25 stycznia 2025 r., w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresu Wyceny medalowej trofeów łowieckich, wydane na podstawie § 82 ust. 3 pkt 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego, w zw. z art. 34 pkt 7 Prawa łowieckiego.
Wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do uregulowań, które określają formy i zasady świadczenia usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełniać organizator kształcenia.
Zgodnie z art. 34 pkt 4 i 7 ustawy z dnia 13 października 1995 r. prawo łowieckie (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 539):
do zadań Polskiego Związku Łowieckiego należy:
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego.
Na podstawie art. 42 ust. 3 ustawy prawo łowieckie:
3. Wyróżnia się trzy rodzaje uprawnień do wykonywania polowania:
1) podstawowe - uprawniające do odstrzału zwierząt łownych, z wyjątkiem samców zwierzyny płowej;
2) selekcjonerskie - uprawniające do odstrzału wszystkich zwierząt łownych;
3) sokolnicze - uprawniające do łowienia zwierzyny przy pomocy ptaków łowczych.
Stosownie do art. 42 ust. 4 ustawy prawo łowieckie:
warunkiem uzyskania uprawnień do wykonywania polowania, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, jest:
1) odbycie rocznego stażu w kole łowieckim lub ośrodku hodowli zwierzyny;
2) odbycie szkolenia przeprowadzonego przez Polski Związek Łowiecki;
3) złożenie, z wynikiem pozytywnym, egzaminu przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Polski Związek Łowiecki.
W myśl art. 42 ust. 7 ustawy prawo łowieckie:
warunkiem uzyskania uprawnień, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jest:
1) posiadanie uprawnień podstawowych;
2) odbycie szkolenia przeprowadzonego przez Polski Związek Łowiecki;
3) złożenie egzaminu, z wynikiem pozytywnym, przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Polski Związek Łowiecki.
Zgodnie z art. 42 ust. 9 ustawy prawo łowieckie:
Polski Związek Łowiecki ustala wysokość opłat za szkolenie i egzaminowanie, uwzględniając poniesione koszty.
Natomiast na podstawie art. 42d ustawy prawo łowieckie:
odstrzał samców łosi, jeleni, danieli, saren i muflonów podlega ocenie co do jego zgodności z zasadami selekcji osobniczej. Oceny w obwodach podlegających wydzierżawieniu dokonują komisje powołane przez Polski Związek Łowiecki, w skład których wchodzą przedstawiciele: Polskiego Związku Łowieckiego oraz Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, a w obwodach wyłączonych z wydzierżawienia ich zarządcy przy udziale odpowiednio przedstawiciela: Polskiego Związku Łowieckiego albo Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe bądź obu z nich.
Na podstawie § 1 Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 530 z 29 września 2022 r., w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresie oceny prawidłowości odstrzału i wstępnej wyceny medalowej samców zwierzyny płowej i muflona:
Naczelna Rada Łowiecka postanawia:
§ 1 przyjąć program szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresu oceny prawidłowości odstrzału i wstępnej wyceny medalowej samców zwierzyny płowej i muflona o treści stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
Natomiast zgodnie z § 1 Uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej nr 279/2025 z 25 stycznia 2025 r., w sprawie Programu szkolenia na uprawnienia lektora PZŁ z zakresu Wyceny medalowej trofeów łowieckich, wydane na podstawie § 82 ust. 3 pkt 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego:
§ 1 zatwierdza się program szkolenia w celu uzyskania uprawnień lektora Polskiego Związku Łowieckiego z zakresu wyceny medalowej trofeów łowieckich, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
Wskazane wyżej przepisy (rozporządzenie wraz z uchwałami Naczelnej Rady PZŁ) określają zakres wiedzy niezbędny do dokonywania wyceny i oceny trofeów łowieckich.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzone przez Pana szkolenia z wyceny i oceny trofeów, kończą się egzaminami weryfikującymi zdobytą wiedzę teoretyczną ale również wiedzę praktyczną. W razie zaliczenia szkolenia, organizator wydaje uczestnikom stosowne zaświadczenia potwierdzające uzyskanie wiedzy, m.in. celem przedłożenia ich organom PZŁ powołującym komisje dokonujące wycen i ocen odstrzałów, tj. Zarządom Okręgowym PZŁ. Fakt ukończenia i zaliczenia szkoleń, odnotowywany jest również w ewidencji myśliwego, prowadzonej w informatycznym systemie PZŁ.
Programy szkoleń prowadzonych przez Pana oraz ich zakres jest uzgadniany z PZŁ. Treść ww. Uchwał jest programem szkolenia realizowanym na wszystkich szkoleniach z tego zakresu w Polsce. Prowadząc szkolenia dla struktur Polskiego Związku Łowieckiego oraz dla jednostek Lasów Państwowych, realizuje je Pan wg programu i zakresu wynikającego z obowiązujących, przepisów prawa łowieckiego, ale w szczególności zgodnie z programem wskazanym w Załączniku do Uchwały PZŁ ws. Oceny oraz zgodnie z programem wskazanym w Załączniku do Uchwały PZŁ ws. Wyceny.
Wskazał Pan także, że treść Uchwały NRŁ PZŁ ws. Oceny stanowi przyjęcie przez Komisję szkoleniową Naczelnej Rady Łowieckiej następującego Programu szkolenia obejmujący następujące zagadnienia:
1.Monitoring jakości osobniczej jeleniowatych i muflona.
2.Poroże jeleniowatych i rogi muflonów.
3.Ocena wieku zwierzyny przed odstrzałem.
4.Ocena wieku zwierzyny po odstrzale.
5.Wstępna wycena medalowa trofeów łowieckich.
6.Organizacja oceny prawidłowości odstrzałów i wyceny trofeów łowieckich.
7.Kryteria odstrzału i selekcji zwierzyny płowej i muflona.
8.Dydaktyka i metodyka prowadzenia zajęć, przygotowanie prezentacji, praktyczne aspekty pracy lektora.
Łącznie NRŁ zakłada szkolenie w wymiarze 23 godzin wykładów.
Uchwała wprowadza również obowiązek przeprowadzenia egzaminu.
Ponadto treść Uchwały NRŁ PZŁ ws. Wyceny stanowi przyjęcie przez Komisję szkoleniową Naczelnej Rady Łowieckiej następującego Programu szkolenia który jest przez Pana realizowany poza pkt 6 (Dydaktyka i metodyka prowadzenia zajęć), który jest skierowany wyłącznie do osób ubiegających się o tytuł lektora PZŁ. Na wszystkich szkoleniach z Wyceny medalowej trofeów łowieckich omawiane są treści z zakresu:
1. Wycena trofeów wg CIC
2. Instrukcja pomiarów i wyceny wg CIC
- wieńca jelenia szlachetnego,
- parostków sarny,
- łopat daniela,
- rosoch łosia,
- ślimów muflona,
- oręża dzika,
- czaszek drapieżników i bobra.
3. Preparacja i eksponowanie trofeów.
4. Zasady i sposoby dokumentowania wyceny medalowej.
5. Zajęcia praktyczne.
6. Dydaktyka i metodyka prowadzenia zajęć, przygotowanie prezentacji, praktyczne aspekty pracy lektora.
Łącznie NRŁ przewidziała 25 godzin zajęć, w tym 17 godzin wykładów oraz 8 godzin ćwiczeń.
W Uchwale określono również egzamin zaliczeniowy.
Jak wskazał Pan we wniosku, zakres szkoleń z Wyceny, oraz ich program i zasady, zostały przyjęte przez struktury PZŁ do realizacji na szkoleniach organizowanych m.in. w Stacji Badawczej PZŁ w Czempiniu i realizowane są w niezmienionej treści na wszystkich szkoleniach organizowanych lub prowadzonych przez Pana, bez względu czy jest Pan organizatorem szkoleń, czy też działa Pan na zlecenie PZŁ lub Lasów Państwowych. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, w każdym przypadku, organizowane przez Pana szkolenia zarówno z Oceny, jak też z Wyceny, przeprowadzane przez Pana egzaminy oraz wydawane przez Pana Certyfikaty, mają dla uczestników szkoleń taką samą moc prawną, bez względu czy uczestniczą oni w szkoleniach w których to Pan jest organizatorem, czy też w szkoleniach, gdzie działa Pan na zlecenie PZŁ lub Lasów Państwowych.
Na szkoleniach organizowanych dla Polskiego Związku Łowieckiego oraz na szkoleniach organizowanych dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zawsze jest obecny przedstawiciel organizatora tych szkoleń, tj. Polskiego Związku Łowieckiego lub Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Obecność tych przedstawicieli sprowadza się do nadzoru co do ilości i zakresu przekazanego materiału szkoleniowego, tematyki, jak również obecności na zajęciach uczestników szkoleń. Dodatkową kwestią jest odnotowanie przez te osoby faktu przeprowadzania egzaminów i ich wyników.
Mając na uwadze wskazane przez Pana informacje należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż szkolenia te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Program obydwu szkoleń jest określony w drodze uchwał Naczelnej Rady Łowieckiej, wydanych na podstawie § 82 ust. 3 pkt 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego, który na podstawie art. 34 pkt 7 ustawy prawo łowieckie ma obowiązek organizowania szkoleń w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego.
W rezultacie, biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności, treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie - są wykonywane na warunkach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy dla usług szkoleniowych z Oceny prawidłowości odstrzałów samców zwierzyny płowej i muflonów oraz z Wyceny medalowej trofeów łowieckich wg Międzynarodowej Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny (CIC) na rzecz myśliwych, członków komisji oceniających, komisji wyceniających lub komisji oceniających i wyceniających trofea łowieckie należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
