Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.568.2025.2.BR
Przychody z prefabrykacji rurociągów bez ich montażu podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, jako działalność usługowa na materiale powierzonym, zaś przychody z montażu i prefabrykacji z montażem rurociągów mogą być opodatkowane stawką 5,5% jako roboty budowlane.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania przychodów ze świadczenia usług prefabrykacji rurociągów na materiale powierzonym stawką podatku w wysokości 5,5%;
-prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismami z 29 października 2025 r. (wpływ 29 października 2025 r.) oraz pismem z 28 listopada 2025 r. (wpływ 28 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca Pan (…) jako osoba fizyczna, od (…)2024 r. prowadzi działalność gospodarczą w Polsce pod firmą (…), z siedzibą w miejscowości (…), NIP: (…), której głównym przedmiotem jest prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kodu PKD 42.21.Z „Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych” oraz kodu PKWiU w grupowaniu 42.21.2 – roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2025.843 t. j. z dnia 2025.06.27) – dalej jako: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową.
Wnioskodawca wykonuje usługi montażu rurociągów przesyłowych. Prace te polegają na wykonaniu i zamontowaniu podpór pod rurociągi, układaniu, spawaniu rur, kolan, zaworów, adapterów do urządzeń pomiarowych, szlifowaniu, czyszczeniu spawów, itp. W wyniku prac na trwałe zamontowane zostają systemy rurociągów w bryle budynków, na budowach, halach, rafineriach.
Wnioskodawca wykonuje również pracę przy prefabrykacji rurociągów – wykonuje usługi z zakresu procesu przygotowywania i montowania fragmentów rurociągów w warunkach fabrycznych, przed dostarczeniem ich na miejsce budowy/zakładu klienta. Rurociągi na budowę przyjeżdżają w elementach max. 12 m długości. Efektem końcowym wykonanych prac jest zamontowany rurociąg w bryle budynków, na halach, rafineriach.
W opinii Wnioskodawcy, obie usługi te sklasyfikowane są wg klasyfikacji PKWiU 42.21.2, w grupowaniu – roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.
Wszystkie usługi są wykonywane przez Wnioskodawcę z materiałów powierzonych. Wnioskodawca nie jest właścicielem ani producentem np. materiału, na którym pracuje. Wnioskodawca nie wykonuje tych usług w ramach realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek. Prace są wykonywane w bryłach budynków, na budowach, halach i rafineriach.
Przy rejestracji działalności gospodarczej Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie uzyskał w roku poprzedzającym rok podatkowy przychodów przekraczających kwotę 2.000.000,00 euro. Do działalności Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W pismach z 29 października 2025 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2)Wobec wskazania w opisie sprawy:
Prace są wykonywane w bryłach budynków, na budowach, halach i rafineriach.
należy wyjaśnić, czy przez powyższe należy rozumieć, że wykonuje Pan usługi w obiektach, które spełniają definicję obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, prace są wykonywane w obiektach, które spełniają definicję obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.), tj. w budynkach, budowlach lub innych obiektach wraz z instalacjami niezbędnymi do ich użytkowania.
3)W opisie sprawy wskazał Pan:
Wnioskodawca wykonuje również pracę przy prefabrykacji rurociągów – wykonuje usługi z zakresu procesu przygotowywania i montowania fragmentów rurociągów w warunkach fabrycznych, przed dostarczeniem ich na miejsce budowy/zakładu klienta. Rurociągi na budowę przyjeżdżają w elementach max 12 m długości. Efektem końcowym wykonanych prac jest zamontowany rurociąg w bryle budynków, na halach, rafineriach.
Wobec powyższego należy jednoznacznie wyjaśnić, czy w ww. sytuacji, w której wykonuje Pan prace przy prefabrykacji rurociągów również Pan dokonuje ich montażu w bryle budynków, na halach, rafineriach w ramach jednej umowy (zlecenia) zawartej z klientem? Jeżeli nie, proszę wyjaśnić jaki podmiot dokonuje montażu tych rurociągów we wskazanym przypadku?
Odpowiedź: Zakres wykonywanych usług różni się w zależności od zawartego zlecenia. W niektórych przypadkach umowa obejmuje pełen zakres prac – zarówno prefabrykację elementów rurociągów, jak i ich montaż w bryle budynków, halach lub rafineriach.
W innych przypadkach zlecenie dotyczy wyłącznie prefabrykacji elementów rurociągów bez wykonywania montażu.
Zdarzają się również sytuacje, w których Wnioskodawca wykonuje jedynie montaż prefabrykowanych przez inny podmiot elementów rurociągów.
4)Czy prowadził/prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Na moment składania wniosku ewidencja nie była prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z poszczególnych rodzajów działalności.
Wnioskodawca zamierza jednak prowadzić taką ewidencję w przyszłości, w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Natomiast w piśmie z 28 listopada 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan, że:
Wnioskodawca jako osoba fizyczna, od (…) maja 2024 r. prowadzi działalność gospodarczą w Polsce pod firmą (…), z siedzibą w (…), NIP: (…).
Wnioskodawca wykonuje obok montażu oraz prefabrykacji rurociągów z montażem – samą prefabrykację rurociągów. Usługa obejmuje przygotowanie i łączenie poszczególnych elementów rurociągów, takich jak cięcie, spawanie, montaż segmentów, izolacja rurociągu. Efektem jest gotowy moduł rurociągu. Prefabrykacja rurociągu odbywa się w bryłach budynków, na budowach, halach i rafineriach.
Materiał używany do prefabrykacji jest materiałem powierzonym przez klienta (zamawiającego usługę). Wnioskodawca nie jest właścicielem ani producentem materiału, na którym pracuje.
W opinii Wnioskodawcy, usługa ta sklasyfikowana jest wg klasyfikacji 42.21.2, w grupowaniu – roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.
Montaż prefabrykowanych modułów rurociągów na obiekcie wykonują podmioty zewnętrzne (nie Wnioskodawca).
Pytania
1.Czy do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług powinna być stosowana stawka ryczałtu 5,5% podatku od przychodu tak jak dla usług budowlanych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 42.21, czy 8,5% tak jak dla działalności usługowej?
2.Czy do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług prefabrykacji rurociągów właściwa będzie stawka ryczałtu 8,5% jako działalność usługowa polegająca na wytwarzaniu wyrobów z materiału powierzonego, czy też 5,5% jako działalność wytwórcza lub roboty budowlane (PKWiU 42.21)? (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 listopada 2025 r.)
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Wnioskodawca biorąc pod uwagę stan faktyczny w sprawie, uważa że przychody z prowadzonej przez niego działalności polegającej na świadczeniu usług montażu oraz pracy przy prefabrykacji i montażu rurociągów powinny być objęte stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem mieszczą się w definicji robót budowlanych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 42.21.
Należy nadmienić, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w podobnej sprawie uznał za zasadną właśnie stawkę 5,5%, np. w interpretacji indywidualnej z 21 maja 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-1.4011.216.2024.1.MK.
Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W świetle art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej, bez względu na wysokość przychodów.
Do działalności Wnioskodawcy polegającej na świadczeniu usług montażu oraz pracy przy prefabrykacji i montażu rurociągów nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W opisanym stanie faktycznym nie występują negatywne przesłanki określone w art. 8 przedmiotowej ustawy, ani inne ograniczenia wykluczające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu.
Klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonał sam Wnioskodawca uwzględniając faktyczny rodzaj usług, które są świadczone w ramach działalności. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług grupowanie 42.21.2 obejmuje – roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przemysłowych i sieci rozdzielnych.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest w tym miejscu powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U.2025.418 t. j. z dnia 2025.04.01).
Zgodnie z powołanym przepisem – ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,
3)budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,
7)robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Pojęcie usług budowlanych czy robót budowlanych nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Wnioskodawca nie wykonuje usług budowlanych w ramach realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych. Usługi Wnioskodawcy nie tworzą również bezpośrednio nowych dóbr materialnych, a zatem nie stanowią działalności wytwórczej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Wnioskodawca uważa, że prawidłowo zakwalifikował wykonywane usługi do PKWiU 42.21.2.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej związanej z budową/montażem wszelkich rur przesyłowych – jeżeli działalność ta w istocie polega na wykonywaniu usług budowlanych – podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Bowiem stawka ta przewidziana została m.in. dla przychodów z tytułu robót budowlanych. Robotami budowlanymi zgodnie z powołanym powyżej przepisem art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego są prace polegające na budowie, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (rurociągu).
Ad 2. (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 28 listopada 2025 r.)
Wnioskodawca, biorąc pod uwagę stan faktyczny, uważa, że przychody z prefabrykacji rurociągów na materiale powierzonym powinny być objęte stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bowiem przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej związanej z budową rur przesyłowych – jeżeli działalność ta w istocie polega na wykonywaniu usług budowlanych – podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta przewidziana została m.in. dla przychodów z tytułu robót budowlanych. Robotami budowlanymi zgodnie z przepisem art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego są prace polegające na budowie obiektu budowlanego (rurociągu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
Zgodnie z powołanym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,
2)budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
3)budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,
6)budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
7)robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:
Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:
-Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
-Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
-Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.
Sekcja F – obiekty budowlane i roboty budowlane, obejmuje:
-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Wskazać należy, że art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określa stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. dla przychodów z robót budowlanych w wysokości 5,5%. Jednocześnie określając wysokość stawki ryczałtu, ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się do działu PKWiU 42 „Budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej”, zatem również przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 42.21.2 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych” nie sposób zaklasyfikować jako objętych daną stawką ryczałtu w oparciu o klasyfikację PKWiU. Z uwagi na fakt, że w zakresie robót budowlanych ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się do klasyfikacji PKWiU, koniecznym jest analiza okoliczności sprawy umożliwiająca określenie właściwej stawki ryczałtu, niezależnie od klasyfikacji dokonanej na gruncie PKWiU. W przypadku, gdy ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się w ogóle do PKWiU, klasyfikacja wyrobów i usług dokonana na gruncie PKWiU jest dla konsekwencji podatkowych wynikających z ww. ustawy bez znaczenia (por. wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 wydany w zakresie usług cateringowych).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od (…)2024 r. prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, której głównym przedmiotem jest prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kodu PKWiU w grupowaniu 42.21.2 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przy rejestracji działalności gospodarczej złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy przychodów przekraczających kwotę 2.000.000,00 euro. Do Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zakres wykonywanych przez Pana usług różni się w zależności od zawartego zlecenia, tj.:
-umowa obejmuje pełen zakres prac – zarówno prefabrykację elementów rurociągów, jak i ich montaż w bryle budynków, halach lub rafineriach – wykonuje Pan usługi z zakresu procesu przygotowywania i montowania fragmentów rurociągów w warunkach fabrycznych, przed dostarczeniem ich na miejsce budowy/zakładu klienta. Rurociągi na budowę przyjeżdżają w elementach max. 12 m długości. Efektem końcowym wykonanych prac jest zamontowany rurociąg w bryle budynków, na halach, rafineriach;
-wykonuje Pan jedynie montaż prefabrykowanych przez inny podmiot elementów rurociągów – prace montażu rurociągów przesyłowych polegają na wykonaniu i zamontowaniu podpór pod rurociągi, układaniu, spawaniu rur, kolan, zaworów, adapterów do urządzeń pomiarowych, szlifowaniu, czyszczeniu spawów, itp. W wyniku prac na trwałe zamontowane zostają systemy rurociągów w bryle budynków, na budowach, halach, rafineriach;
-zlecenie dotyczy wyłącznie prefabrykacji elementów rurociągów bez wykonywania montażu – usługa obejmuje przygotowanie i łączenie poszczególnych elementów rurociągów, takich jak cięcie, spawanie, montaż segmentów, izolacja rurociągu. Efektem jest gotowy moduł rurociągu. Prefabrykacja rurociągu odbywa się w bryłach budynków, na budowach, halach i rafineriach. Montaż prefabrykowanych modułów rurociągów na obiekcie wykonują podmioty zewnętrzne (nie Pan).
Ww. usługi sklasyfikowane są wg klasyfikacji PKWiU 42.21.2, w grupowaniu – roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych. Wszystkie usługi są wykonywane przez Pana z materiałów powierzonych. Nie jest Pan właścicielem ani producentem materiału, na którym pracuje. Nie wykonuje Pan tych usług w ramach realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek. Prace wykonywane są przez Pana w obiektach, które spełniają definicję obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, tj. w budynkach, budowlach lub innych obiektach wraz z instalacjami niezbędnymi do ich użytkowania. Na moment składania wniosku ewidencja nie była prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z poszczególnych rodzajów działalności. Zamierza Pan jednak prowadzić taką ewidencję w przyszłości, w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Analizując opisany zakres świadczonych usług w świetle powołanej definicji robót budowlanych, zawartej w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, stwierdzić należy, że opisane usługi, polegające na montażu prefabrykowanych przez inny podmiot elementów rurociągów oraz prefabrykacji elementów rurociągów wraz z ich montażem, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak wynika z opisu sprawy, w wyniku ww. prowadzonych prac zamontowane (trwale) zostają rurociągi (systemy rurociągów) w bryle budynków, na budowach, halach, rafineriach. Tym samym wymienione usługi wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego.
Natomiast przychody ze świadczonych przez Pana usług polegających na prefabrykacji elementów rurociągów bez wykonywania montażu nie wpisują się w definicję robót budowlanych, zawartą w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane. Jak wynika z opisu sprawy usługa obejmuje przygotowanie i łączenie poszczególnych elementów rurociągów, takich jak cięcie, spawanie, montaż segmentów, izolacja rurociągu, a efektem jest gotowy moduł rurociągu. Montażu prefabrykowanych modułów rurociągów na obiekcie wykonują podmioty zewnętrzne (nie Pan). Prefabrykacja rurociągu odbywa się w bryłach budynków, na budowach, halach i rafineriach.
Z powyższego wynika zatem, że efektem Pana pracy są tylko elementy rurociągów, których montażu dokonują podmioty zewnętrzne, a nie Pan. Tym samym, tworzone przez Pana moduły rurociągów nie zostają przez Pana przytwierdzone na stałe do obiektu budowlanego, są jedynie elementem ruchomym. W konsekwencji, opisane przez Pana usługi, polegające na prefabrykacji elementów rurociągów nie wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego.
Usługi polegającej wyłącznie na prefabrykacji elementów rurociągów bez wykonywania montażu nie można także uznać za działalność wytwórczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.(...)).
O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.
Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).
Z opisu sprawy wynika, że usługa polegająca na prefabrykacji elementów rurociągów bez wykonywania montażu wykonywana jest przez Pana z materiałów powierzonych.
Zatem w ww. sytuacji mamy do czynienia z usługą polegającą na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez klienta (zamawiającego usługę), a nie z działalnością wytwórczą.
Wprawdzie w ramach tej usługi również wytwarza Pan nowe wyroby (elementy rurociągów) jednak, aby można było zakwalifikować wykonywane przez Pana czynności jako działalność wytwórczą to nowy wyrób winien powstać z materiałów zakupionych, czy wytworzonych przez Pana. Natomiast – jak wskazał Pan we wniosku – w zakresie prefabrykacji elementów rurociągów wykonuje Pan prace na materiale powierzonym przez klienta, z którego chce mieć wykonaną usługę.
W związku z powyższym czynności wykonywane przez Pana polegające na prefabrykacji elementów rurociągów mieszczą się w definicji działalności usługowej.
Zatem uzyskane przychody przez Pana ze świadczenia usług polegających na prefabrykacji elementów rurociągów nie mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych oraz działalności wytwórczej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji uzyskane przychody przez Pana ze świadczenia usług polegających na prefabrykacji elementów rurociągów podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odpowiadając zatem na Pana pytanie stwierdzam, że do wykonywanych przez Pana usług polegających na montażu prefabrykowanych przez inny podmiot elementów rurociągów oraz prefabrykacji elementów rurociągów wraz z ich montażem sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 42.21 zastosowanie ma stawka ryczałtu 5,5%, przewidziana dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie stawka ryczałtu 8,5% jak dla działalności usługowej.
Natomiast do wykonywanych przez Pana usług prefabrykacji rurociągów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 42.21 zastosowanie ma stawka ryczałtu 8,5% dla działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawy, a nie stawka ryczałtu 5,5% przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla robót budowlanych oraz działalności wytwórczej.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej wskazuję, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
