Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.823.2025.3.AK
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 2 października 2025 r. (wpływ 13 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1.Jest Pani właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wybudowanego kilkadziesiąt lat temu.
2.Dach przed 2022 rokiem znajdował się w złym stanie technicznym: dachówka „poniemiecka” była popękana, brakowało opierzenia, membrany dachowej, a całość była nieszczelna.
3.Budynek w wyniku tych nieszczelności tracił znaczne ilości ciepła - w sezonie zimowym 2021/2022 śnieg całkowicie topniał na połaci dachowej, co świadczyło o znacznej ucieczce ciepła. Pokoje na piętrze, mimo ogrzewania, miały nad ranem temperaturę poniżej 10°C.
4.W 2022 roku przystąpiła Pani do inwestycji polegającej na wymianie całego poszycia dachowego wraz z montażem membrany dachowej, obróbek blacharskich, uszczelnieniem komina oraz założeniem systemu rynnowego.
5.Zakres zakupionych materiałów obejmował m.in.: membranę dachową, kontrłaty, wsporniki łaty, taśmy kalenicowe, (…), grzebień okapu, uszczelki klinowe, blachą płaską opierzeniową, spinki, kleje-uszczelniacze, elementy systemu rynnowego, cegłę kominową, dachówkę, uchwyty łaty kalenicy, wkręty (…) itp.
6.Wydatki nie miały charakteru estetycznego, lecz obejmowały niezbędne materiały i elementy konstrukcyjne, w szczególności:
·membranę dachową jako główny element izolacyjny,
·elementy konstrukcyjne i mocujące (łaty, kontrłaty, spinki, wkręty),
·elementy uszczelniające (taśmy, uszczelki, grzebienie, kleje),
·materiały kominowe i dachówkę,
·kompletny system rynnowy.
(…).
7.Dzięki przeprowadzonym pracom udało się w sposób znaczny ograniczyć straty ciepła – w kolejnych sezonach zimowych na połaci dachu śnieg nie topniał, a temperatura w pomieszczeniach na piętrze utrzymuje się na stabilnym poziomie.
8.Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji na przełomie 2021/2022 roku odbyła Pani rozmowę telefoniczną z pracownikiem Urzędu Skarbowego w celu ustalenia kwalifikowalności wydatków i uzyskała Pani odpowiedź, że wymiana dachu w tym stanie faktycznym stanowi działanie inwestycyjne mieszczące się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.
9.Mimo to obecnie organ podatkowy odmawia Pani prawa do odliczenia tych wydatków.
Załącznik nr 1.
Zestawienie materiałów i elementów użytych przy wymianie dachu w 2022 roku wraz z uzasadnieniem.
Materiał/element – Uzasadnienie
Membrana dachowa – Kluczowy element ograniczający straty ciepła, zapewnia izolacyjność i szczelność dachu.
Kontrłata, wspornik łaty, uchwyty łaty kalenicy – Elementy konstrukcyjne niezbędne do prawidłowego montażu membrany i dachówki - zapewniają szczelność i trwałość.
Taśma kalenicowa, uszczelka klinowa, grzebień okapu, (…) – Uszczelniają newralgiczne miejsca, eliminując przewiewy i mostki termiczne.
Blacha płaska, spinka uniwersalna, spinka do dachówki ciętej, wkręty (…), zszywki – Elementy mocujące zapewniające szczelność i trwałość poszycia dachowego.
Hybrydowy klej – uszczelniacz – Uszczelnienie połączeń, eliminacja mostków termicznych.
Cegła kominowa, (…) zaprawa – Uszczelnienie i naprawa komina – miejsca o dużych stratach ciepła.
Dachówka – Nowe pokrycie zastąpiło stare, popękane i nieszczelne, poprawiając izolacyjność budynku.
Denko z uszczelką, hak rynny, kolano, klej spustowy, narożnik wewn., obejma, rura, rynna, złączka rynny, lej spustowy – System rynnowy zabezpiecza dach i membranę przed zawilgoceniem, co wpływa na utrzymanie właściwości izolacyjnych konstrukcji.
Pytanie
Czy poniesione w 2022 roku wydatki na wymianę dachu, obejmujące zakup materiałów wymienionych w załączniku, stanowią wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 26h ustawy o PIT i mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, wydatki poniesione w 2022 roku stanowią koszty realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 26h ust. 1 ustawy o PIT w 2022 roku.
1.Podstawa prawna
·Art. 26h ust. 1 ustawy o PIT daje podatnikowi prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na materiały budowlane i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
2.Cel inwestycji
·Prace miały charakter wyłącznie techniczny i izolacyjny, nie estetyczny.
·Samo źródło ciepła bez uszczelnienia budynku nie spełniałoby funkcji, ponieważ większość energii uciekała przez dach.
3.Korzystne interpretacje w podobnych sprawach
·Interpretacja Dyrektora KIS z 29 kwietnia 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.93.2021.2.MM - wydatki na wymianę pokrycia dachowego mogą stanowić koszt w uldze termomodernizacyjnej.
·Interpretacja Dyrektora KIS z 30 czerwca 2020 r. nr 0113-KDIPT2-2.4011.360.2020.1.AKU -wymiana dachu jako działanie poprawiające izolacyjność mieści się w uldze termomodernizacyjnej.
·Interpretacja Dyrektora KIS z 12 lipca 2022 r., nr 0115-KDIT2.4011.273 2022.1.ENB -zastosowanie membrany dachowej i elementów uszczelniających uznano za wydatki kwalifikowane.
4.Definicja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego
·Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, przedsięwzięciem takim są m.in. działania zmniejszające zapotrzebowanie na energię dostarczaną do budynku.
·Wymiana starego, nieszczelnego dachu z brakiem opierzenia i membrany na nowy, szczelny, z membraną i prawidłowym odprowadzeniem wody – spełnia tę definicję.
IV. Podsumowanie
Wydatki na wymianę dachu wraz z niezbędnymi elementami konstrukcyjnymi i uszczelniającymi stanowią koszty przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu przepisów o uldze termomodernizacyjnej. W Pani sprawie istotne znaczenie mają wcześniejsze interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w szczególności:
·interpretacja z 29 kwietnia 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.93.2021.2.MM,
·interpretacja z 30 czerwca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.360.2020.1.AKU,
·interpretacja z 12 lipca 2022 r., nr 0115-KDIT2.4011.273.2022.1.ENB.
Chociaż w ostatnich latach interpretacje te uległy aktualizacji w celu dostosowania wykładni przepisów do nowych wytycznych organów podatkowych, nie zostały one uchylone i nadal mogą stanowić argument w Pani sprawie. Wskazują one jednoznacznie, że wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego wraz z niezbędnymi elementami konstrukcyjnymi i uszczelniającymi kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdy celem działań jest poprawa efektywności energetycznej budynku. A cel ten został osiągnięty.
Tym samym, powołując się na powyższe interpretacje, uzasadnia Pani, że wydatki poniesione w 2022 roku spełniają kryteria przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z kolei definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Natomiast artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 1419, ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a.ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b.ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c.wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d.całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2025 r., poz. 1128).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2022 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.)4) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
oraz wydatki na:
2.Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Zatem, odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli podane wyżej rozporządzenie. Należą do nich m.in.:
·materiały budowlane i urządzenia
-wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu wydatków),
·usługi dotyczące:
-docieplenia przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu wydatków).
Podkreślam, że:
·dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej,
·wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
·pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W świetle powyższego, wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały natomiast ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W konsekwencji wyklucza to tego rodzaju koszty z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
Wskazała Pani we wniosku, że w 2022 r. przystąpiła Pani do inwestycji polegającej na wymianie całego poszycia dachowego wraz z montażem membrany dachowej, obróbek blacharskich, uszczelnieniem komina oraz założeniem systemu rynnowego.
Poniesione przez Panią wydatki na wymianę całego poszycia dachowego wraz z montażem membrany dachowej, obróbek blacharskich, uszczelnieniem komina oraz założeniem systemu rynnowego w istocie nie są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), które to wydatki nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Niewątpliwie przeprowadzone przez Panią prace przyczyniły się do zmniejszenia utraty ciepła uchodzącego przez dach, a zastosowanie efektywniejszego pokrycia dachowego powoduje zmniejszenie tej utraty ciepła.
Jednakże – jak wyżej wskazano – wydatki które Pani poniosła w istocie nie są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale wydatkami na wymianę dachu.
Dlatego wydatki, które Pani poniosła na to przedsięwzięcie, nie mogą zostać przez Panią uwzględnione w ramach ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji stwierdzam, że na gruncie opisu sprawy wydatki poniesione przez Panią na wymianę całego poszycia dachowego wraz z montażem membrany dachowej, obróbek blacharskich, uszczelnieniem komina oraz założeniem systemu rynnowego, nie uprawniają Pani do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. W Pani przypadku nie mamy do czynienia z termoizolacją (dociepleniem) dachu, tylko z wymianą całego pokrycia dachowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
