Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.558.2025.2.MD
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 3 października 2025 r., uzupełniony pismami z 7 października 2025 r. (wpływ), o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 listopada 2025 r. (wpływ).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z otrzymanym wezwaniem odnośnie odliczenia ulgi na dziecko za 2024 r., złożyła Pani korektę zeznania podatkowego. Otrzymała Pani upomnienie, w którym Naczelnik Urzędu Skarbowego nakazał Pani zwrot nienależnej nadpłaty podatku (PIT) wraz z odsetkami i kosztami upomnienia. Ze względu na rosnące odsetki, uregulowała Pani płatność.
W rozliczeniu podatkowym za 2024 r., w ramach PIT-37, który składała Pani wspólnie z mężem, wskazała Pani prawo do ulgi prorodzinnej na trójkę dzieci. Pierwszy syn – rocznik 2010, w 2024 r. uczył się w szkole podstawowej. Drugi syn – rocznik 2001 był studentem, a trzeci syn – I, urodzony (...) 2005 r., ukończył szkołę średnią i rozpoczął studia na X.
Syn I w 2024 r. osiągnął dochód z trzech źródeł. Pierwszym, w wysokości (...) zł, była nagroda sportowa od (...). Drugi, w wysokości (...) zł, pochodził z pracy na umowę zlecenie. Pozostały dochód stanowił żołd.
Syn I w 2024 r. został przyjęty na kierunek (...), w trybie studiów dziennych, na X. (...)
Za okres od września 2024 r. do grudnia 2024 r. syn uzyskał żołd (uposażenie). Żołd jest świadczeniem wolnym od podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 15 tej ustawy. Przed złożeniem rozliczenia PIT za 2024 r. zrobiła Pani rozeznanie w zakresie możliwości skorzystania w tym przypadku z odliczenia ulgi na dziecko i z dostępnych interpretacji wynikało, że może Pani to uczynić.
Syn I przez okres od stycznia 2024 r. do września 2024 r. był na całkowitym Pani utrzymaniu. Od września do grudnia otrzymywał żołd, który przeznaczył na zakup wyposażenia wojskowego, laptop, obuwie, pomoce naukowe, specjalistyczny sprzęt, itp.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej.
W 2024 r., żadne z Pani dzieci, na podstawie orzeczenia sądu, nie zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. W 2024 r. żadne z Pani dzieci nie wstąpiło w związek małżeński.
W 2024 r. w stosunku do małoletniego syna urodzonego w 2010 r. posiadała Pani i wykonywała władzę rodzicielską.
Syn urodzony w 2001 r. – II, pozostawał na Pani utrzymaniu w związku z wykonywaniem przez Panią obowiązku alimentacyjnego, wynikającego z art. 128 oraz art. 133 § 1 i § 2 ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, tj. nie był w stanie utrzymać się samodzielnie. Syn mieszka w Akademiku (...). Koszty mieszkania, wyżywienia i ubrania oraz pomocy dydaktycznych niezbędnych na studiach, plus inne opłaty pokrywa Pani.
Syn II nie otrzymywał, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
Syn II w 2024 r. uczył się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej – uczył się na studiach wyższych, na V – studia dzienne.
Syn II w 2024 r. uzyskał dochody w wysokości (...) zł z umowy zlecenia zawartej z Q.
Syn I, urodzony (...) 2005 r., nie otrzymywał, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
X, w której studiuje syn I, jest uczelnią publiczną służb państwowych w rozumieniu ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Syn I nie uzyskał innych przychodów/dochodów niż wcześniej wskazane.
Kwota (...) zł, wykazana w PIT za 2024 r. w pkt 1 – Przychody z pracy na etacie (art. 12 ust. 1 ustawy), stanowi żołd.
Mimo podjęcia przez syna I studiów w uczelni wojskowej– nadal ciążył na Pani obowiązek alimentacyjny wobec niego. Syn podjął studia w październiku. W okresie od stycznia do sierpnia był na całkowitym Pani utrzymaniu. W okresie wakacyjnym wykonywał pracę na umowę zlecenie, a dochód z tej pracy przeznaczył na sprzęt niezbędny do wyjazdu na miesięczne, obowiązkowe, szkolenie wojskowe przed podjęciem studiów stacjonarnych. Syn na studiach X otrzymuje uposażenie tzw. żołd. Uposażenie to jest przeznaczane za zakup wyposażenia (...).
Syn I ma zapewnione zakwaterowanie i bezpłatne wyżywienie w ramach przynależności do jednostki wojskowej, ale przyjeżdża do domu i w domu, ma zapewnione z Pani środków wyżywienie, kupuje mu Pani ubrania cywilne, zapewnia środki finansowe na jego bieżące potrzeby egzystencjonalno-bytowe, jak również dostarcza synowi produkty zabezpieczające jego prawidłowe i godne funkcjonowanie.
W stosunku do Pani dzieci nie miały zastosowanie przepisy: art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń, oraz z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pytanie
Czy miała Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I, bez względu na uzyskany przez niego żołd oraz dochody z umowy zlecenie?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że powinna mieć prawo do ulgi, ponieważ żołd jest zwolniony z PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Na podstawie art. 27f ust. 2 wskazanej ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W myśl art. 27f ust. 2a powołanej ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 27f ust. 2b cytowanej ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Art. 27f ust. 2c przytoczonej ustawy stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
Z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Według art. 27f ust. 4 ww. ustawy:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Na mocy art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
W świetle art. 27f ust. 6 wskazanej ustawy:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Z art. 6 ust. 4c przywołanej ustawy wynika, że:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4e powołanej ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych uprawnionymi do skorzystania z ulgi prorodzinnej określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku dzieci pełnoletnich, do ukończenia 25 roku życia, które uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie, i w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b lub przychodów zwolnionych z opodatkowania, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, są podatnicy utrzymujący te dzieci, w związku z wykonywaniem przez nich, zgodnie z ustawą z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.), obowiązku alimentacyjnego. W 2024 r. limit dochodów tych dzieci wynosił 21 371,52 zł.
Z opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Pani syn I, urodzony (...) 2005 r., ukończył szkołę średnią i rozpoczął studia na X, która jest uczelnią publiczną służb państwowych w rozumieniu ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W 2024 r. został przyjęty na kierunek (...), w trybie studiów dziennych. Nauka odbywa się w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego w okresie 5-letnich studiów stacjonarnych. Syn podjął studia w październiku. Pierwszym jego etapem kształcenia w uczelni wojskowej było powołanie go do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. W okresie od stycznia do sierpnia był na całkowitym Pani utrzymaniu. Mimo podjęcia przez syna studiów w uczelni wojskowej – nadal ciążył na Pani obowiązek alimentacyjny wobec niego. Zapewnia Pani środki finansowe na bieżące potrzeby egzystencjonalno-bytowe syna, jak również dostarcza mu produkty zabezpieczające jego prawidłowe i godne funkcjonowanie. Syn I nie otrzymywał, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. W 2024 r. osiągnął dochód z trzech źródeł. Pierwszym, w wysokości (...) zł, była nagroda sportowa od (...), Drugi, w wysokości (...) zł, pochodził z pracy na umowę zlecenie. Pozostały dochód stanowił żołd – za okres od września 2024 r. do grudnia 2024 r. Pani syn uzyskał uposażenie w kwocie (...) zł, wykazanej w PIT za 2024 r. w pkt 1 – Przychody z pracy na etacie (art. 12 ust. 1 ustawy). Nie uzyskał innych przychodów/dochodów niż wcześniej wskazane.
Powzięła Pani wątpliwość, czy miała Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I, bez względu na uzyskany przez niego żołd oraz dochody z umowy zlecenie.
Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 825 ze zm.):
Kształcenie kandydatów do zawodowej służby wojskowej oraz żołnierzy zawodowych odbywa się w:
1)uczelniach wojskowych – w przypadku kształcenia na potrzeby korpusu oficerów zawodowych;
1a) centrach szkolenia – w przypadku kształcenia na potrzeby korpusu oficerów zawodowych absolwentów studiów wyższych posiadających tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, w ramach kursu oficerskiego;
2)szkołach podoficerskich – w przypadku kształcenia na potrzeby korpusu podoficerów zawodowych;
3)ośrodkach szkolenia lub centrach szkolenia – w przypadku kształcenia na potrzeby korpusu szeregowych zawodowych.
W myśl natomiast art. 95 ust. 4 cytowanej ustawy:
Rozpoczęcie kształcenia kandydata do zawodowej służby wojskowej następuje po jego powołaniu do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, trwającej przez okres:
1)pierwszego roku kształcenia określonego programem studiów uczelni wojskowej – w przypadku kształcenia w uczelni wojskowej;
2)w przypadku kształcenia w szkole podoficerskiej oraz centrum szkolenia lub ośrodku szkolenia, a także w przypadku kształcenia w uczelni wojskowej w ramach kursu oficerskiego przez kandydatów posiadających tytuł magistra lub równorzędny:
a)pierwszego roku kształcenia – gdy program kształcenia jest dłuższy niż 12 miesięcy,
b)kształcenia – gdy program kształcenia jest krótszy niż 12 miesięcy.
Z kolei, na mocy art. 150 omawianej ustawy:
Osoba odbywająca dobrowolną zasadniczą służbę wojskową otrzymuje uposażenie w wysokości najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 437 ust. 4.
Art. 437 ust. 4 ustawy o obronie Ojczyzny stanowi zaś, że:
Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, stawki uposażenia zasadniczego dla poszczególnych grup uposażenia, z uwzględnieniem potrzeb Sił Zbrojnych, oraz że stawka uposażenia zasadniczego dla najniższej grupy uposażenia nie będzie niższa niż wysokość kwoty bazowej, której wysokość określa ustawa budżetowa.
Wskazać należy, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.
Zwrócić należy uwagę, że ustawodawca ustalił nowe brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poprzez art. 709 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 655), które weszło w życie 23 kwietnia 2022 r.:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia osób otrzymywane z tytułu odbywania lub pełnienia:
a)służby wojskowej innej niż zawodowa służba wojskowa, z wyjątkiem uposażeń żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej,
b)służby zastępczej
-przyznane na podstawie odrębnych przepisów.
Wyjaśniając intencję wprowadzenia ww. brzmienia, w uzasadnieniu do projektu ustawy o obronie Ojczyzny (Druk Sejmowy IX kadencji nr 2052, Warszawa, 25 lutego 2022 r.), wskazano, że: „Ustawa przeorganizowuje obecny systemu kształcenia przyszłych żołnierzy zawodowych. W obecnym stanie prawnym żołnierze ci pełnią służbę kandydacką, pobierając naukę w uczelniach wojskowych (w ramach studiów wyższych oraz w ramach studium oficerskiego) oraz w szkołach podoficerskich i ośrodku szkolenia. W ustawie przewiduje się natomiast zniesienie służby kandydackiej i zastąpienie jej zawodową służbą wojskową, przy czym pierwszy rok nauki byłby odbywany w ramach zasadniczej służby wojskowej. Oznacza to, że osoby pobierające naukę rozpoczną ją jako żołnierze dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, a następnie zostaną powołane do pełnienia zawodowej służby wojskowej. (…) Osoba odbywająca dobrowolną zasadniczą służbę wojskową otrzyma uposażenie w wysokości najniższego uposażenia zasadniczego przewidzianego dla żołnierza zawodowego. (…) Zmiana form pełnienia służby wojskowej wymusza również dostosowanie systemu podatkowego. Z tego też względu w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (…) proponuje się aby tak jak ma to miejsce w obecnym stanie prawnym wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych były wszelkie świadczenia pieniężne i niepieniężne otrzymywane przez żołnierzy niezawodowych, z wyjątkiem jednak uposażeń otrzymywanych przez żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. Żołnierze ci będą bowiem otrzymywać uposażenie na poziomie nie niższym niż żołnierze zawodowi, których uposażenie podlega opodatkowaniu.”
Podkreślenia także wymaga, że „Rozpoczęcie kształcenia kandydata do zawodowej służby wojskowej następuje dopiero po jego powołaniu do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, która w przypadku kształcenia w uczelni wojskowej – trwa przez okres pierwszego roku kształcenia” (dr hab. Wojciech Lis, prof. KUL [w:] prof. dr hab. Mirosław Karpiuk, dr hab. Justyna Kurek-Sobieraj, prof. ASzWoj (red.), Ustawa o obronie Ojczyzny. Komentarz, wyd. 1, 2025, art. 95).
Mając na uwadze powyższe rozważania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro Pani pełnoletni syn w 2024 r. rozpoczął studia na X po powołaniu go do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej i uzyskał żołd w kwocie (...) zł, uposażenie to, jako wypłacone osobie odbywającej dobrowolną zasadniczą służbę wojskową, nie jest wolne od opodatkowania na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na wyjątek wynikający z lit. a tego przepisu. Zatem, uwzględniając to, że we wskazanym roku Pani syn I uzyskał także dochód z umowy zlecenie w wysokości (...) zł, przekroczył limit dochodu, o którym mowa w art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wystąpiła przesłanka uniemożliwiająca zastosowanie art. 27f w zw. z art. 6 ust. 4c pkt 3 tej ustawy, a w konsekwencji nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za ten rok na syna I.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
