Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.723.2025.2.WH
Usługi szkoleniowe świadczone przez podatnika na rzecz podmiotu prowadzącego Placówkę Kształcenia Ustawicznego nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, albowiem brak jest spełnienia przesłanek podmiotowych oraz form i zasad prowadzenia wynikających z przepisów o systemie oświaty oraz akredytacji.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych. Uzupełnił Pan wniosek pismem z 23 października 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, warsztatów oraz innych usług edukacyjnych. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Przeważającym przedmiotem Pana działalności jest 85.59.B.
Na podstawie umowy cywilnoprawnej współpracuje Pan z A. S.A. (dalej: „A.”), dla której świadczy Pan usługi polegające na prowadzeniu szkoleń o charakterze edukacyjnym i zawodowym. Są to szkolenia z zakresu technologii (…).
Prowadzone przez Pana szkolenia są organizowane przez A.
Stan faktyczny dotyczący pytania 1:
A., zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, ze zm.), prowadzi Placówkę Kształcenia Ustawicznego (dalej: „Placówka”). Placówka zaliczana jest do systemu oświaty w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe, została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez (…), prowadzi działalność edukacyjną w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, szkoleń i kursów.
Niektóre ze szkoleń, które prowadzi Pan dla A. są organizowane w ramach działalności Placówki, tj. w ramach systemu oświaty. Uczestnicy szkoleń zgłaszani są przez A. i szkolenia są częścią usług edukacyjnych świadczonych przez Placówkę. W ramach świadczonych przez Pana usług, przygotowuje i prowadzi Pan szkolenie zgodnie z programem określonym przez A., a w przypadku niektórych szkoleń - opracowuje Pan również materiały szkoleniowe.
Stan faktyczny dotyczący pytania 2:
Niezależnie od powyższego, prowadzi Pan także szkolenia na rzecz A. w sytuacji, gdy A. nie świadczy szkoleń jako Placówka, ale pełni rolę głównego wykonawcy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Szkolenia te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (np. fundusze UE, środki urzędów pracy, jednostek samorządu terytorialnego, organów administracji rządowej). W takim przypadku Pana usługi są wykonywane na rzecz A., ale stanowią integralną część kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego ze środków publicznych. W ramach świadczonych przez Pana usług, przygotowuje i prowadzi Pan szkolenie zgodnie z programem określonym przez A., a w przypadku niektórych szkoleń - opracowuje Pan również materiały szkoleniowe.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Na pytanie, czy usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, są świadczone przez Pana jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.). Jeśli tak to proszę wskazać, czy i na podstawie których konkretnie przepisów świadczy Pan usługi szkoleniowe jako taka jednostka? Czy posiada Pan zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe i czy świadczone usługi szkoleniowe są objęte tym wpisem? Proszę wskazać odrębnie do usług objętych stanem faktycznym nr 1 i nr 2.
Odpowiedział Pan: Świadczone przeze mnie usługi szkoleniowe nie są świadczone przeze mnie jako jednostkę oświaty. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, która nie jest zarejestrowana jako jednostka oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dotyczy to zarówno stanu faktycznego nr 1 jak i nr 2). Tak jak podałem we wniosku - w zakresie stanu faktycznego nr 1 - spółka, na rzecz której świadczę usługi szkoleniowe, tj. A. S.A. prowadzi Placówkę Kształcenia Ustawicznego. Placówka zaliczana jest do systemu oświaty w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe, została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez m.st. Warszawa, prowadzi działalność edukacyjną w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, szkoleń i kursów.
Na pytanie, czy usługi szkoleniowe, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)? Proszę wskazać odrębnie do usług objętych stanem faktycznym nr 1 i nr 2.
Odpowiedział Pan:
Usługi szkoleniowe są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) (dotyczy stanu faktycznego nr 1)
Usługi szkoleniowe nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) (dotyczy stanu faktycznego nr 2)
Na pytanie, jakich konkretnie szkoleń dotyczy stan faktyczny nr 1?
Odpowiedział Pan: (…)
Na pytanie, czy zawiera Pan umowy na świadczenie usług objętych zakresem pytania nr 1 z jednostką objętą systemem oświaty czy osobami biorącymi udział w szkoleniach? Od kogo otrzymuje Pan wynagrodzenie za świadczone usługi - od jednostek oświaty czy osób, które biorą udział w szkoleniach?
Odpowiedział Pan: Zawieram umowy na świadczenie usług objętych zakresem pytania nr 1 z jednostką objętą systemem oświaty, tj. Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego A. S.A. Wynagrodzenie otrzymuje od A. S.A.
Na pytanie, czy świadczone przez Pana usługi, objęte zakresem pytania nr 1, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?:
Odpowiedział Pan: Świadczone przeze mnie usługi, objęte zakresem pytania nr 1, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeśli tak to proszę wskazać:
a) Do jakich grup odbiorców kierowane są szkolenia?
Odpowiedział Pan: Zgodnie ze statutem Placówki A. S.A. „Celem Placówki jest kształcenie osób dorosłych, w tym również zorganizowanych grup”. Natomiast do zadań Placówki należy w szczególności: „organizowanie i prowadzenie kursów w zakresie informatyki, obsługi, użytkowania i instalacji sprzętu komputerowego oraz oprogramowania komputerowego oraz propagowania wiedzy informatycznej; organizowanie i prowadzenie kursów w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i osobistych, w tym technik sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta; organizowanie i prowadzenie kursów dotyczących kompetencji w biznesie, w szczególności w zakresie prawa, kadr, finansów, zarządzania projektami, zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania zespołem; doradztwo w ww. zakresie.” W związku z powyższym, szkolenia organizowane przez Placówkę kierowane są do osób dorosłych, które chcą rozwijać kompetencje w ww. zakresie. Dodam również, iż nie prowadzę rekrutacji na szkolenia.
b) Czy ww. usługi szkoleniowe pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Odpowiedział Pan: Tak, natomiast jako podwykonawca nie prowadzę rekrutacji, ani nie weryfikuję jakie zawody wykonują uczestnicy kursu.
c) Czy uczestnicy szkoleń, do których kierowane są świadczone przez Pana usługi, wykorzystują/będą wykorzystywać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy (proszę wskazać jakiego)?
Odpowiedział Pan: Tak, natomiast jako podwykonawca nie prowadzę rekrutacji, ani nie weryfikuję jakie zawody wykonują uczestnicy kursu.
d) Czy ww. usługi, prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, proszę wskazać konkretne przepisy poprzez podanie oznaczenia odpowiednich artykułów, paragrafy wraz z nazwą aktu prawnego bez wskazywania ich treści, z których te formy i zasady wynikają?
Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator szkolenia.
Odpowiedział Pan: Szkolenia, które prowadzę, a które są organizowane przez Placówkę podlegają przepisom art. 117 ust. 1 pkt 2 oraz 117 ust. 1a pkt 5 ustawy Prawo Oświatowe oraz par. 23 - 26 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz art. 168 i 172 ustawy Prawo Oświatowe.
e) Czy usługi szkoleniowe są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego?
Odpowiedział Pan: Nie
f) Czy ww. szkolenia są w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych?
Odpowiedział Pan: Nie usługi szkoleniowe objęte zakresem pytania nr 1 nie są w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.
g) Czy posiada Pan stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. w całości bądź w co najmniej 70% usług są środki publiczne?
Odpowiedział Pan: Nie dotyczy
Na pytanie, czy wykonuje Pan usługi szkoleniowe objęte zakresem pytania nr 1 jako podwykonawca?:
Odpowiedział Pan: Tak
Jeśli tak, proszę wskazać:
a) czy podmiot zlecający usługę szkoleniową korzysta ze zwolnienia od podatku VAT; jeśli tak proszę wskazać na podstawie którego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień),
Odpowiedział Pan: Tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów
b) czy szkolenia, świadczone przez Pana są usługami podstawowymi czy usługami ściśle związanymi z usługą podstawową,
Odpowiedział Pan: Prowadzenie szkoleń, w związku z tym, że jest to nauczanie, jest usługą podstawową. Natomiast jeżeli w danym przypadku przygotowuję również materiały szkoleniowe lub program szkolenia, to te czynności są usługami ściśle związanymi z usługa podstawową.
c) czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe są niezbędne do świadczenia usług podstawowych, wykonywanych przez podmiot zlecający,
Odpowiedział Pan: Tak
d) czy celem świadczonych przez Pana usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętą podatkiem VAT?
Odpowiedział Pan: Nie
Na pytanie, jakich konkretnie szkoleń dotyczy stan faktyczny nr 2?
Odpowiedział Pan: (…)
Na pytanie, do jakich grup odbiorców kierowane są ww. szkolenia?
Odpowiedział Pan: Szkolenia są kierowane do osób dorosłych. Nie ma ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Natomiast, w związku z tym, że stan faktyczny nr 2 dotyczy prowadzonych przeze mnie szkoleń na rzecz A. w sytuacji, gdy A. nie świadczy szkoleń jako Placówka, ale pełni rolę głównego wykonawcy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a szkolenia te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (np. fundusze UE, środki urzędów pracy, jednostek samorządu terytorialnego, organów administracji rządowej), odbiorcami (uczestnikami szkoleń) są głównie pracownicy instytucji samorządowych i rządowych, a także osoby poszukujące pracy, osoby bezrobotne oraz pracownicy przedsiębiorstw kierowani przez swoich pracodawców w celu podniesienia kwalifikacji lub przekwalifikowania się. Są to osoby dorosłe w wieku aktywności zawodowej, reprezentujące różne branże i sektory, w tym w szczególności administrację publiczną.
Na pytanie, czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe dotyczące stanu faktycznego nr 2 pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Odpowiedział Pan: Tak, natomiast jako podwykonawca nie prowadzę rekrutacji, ani nie weryfikuję jakie zawody wykonują uczestnicy kursu.
Na pytanie, Czy uczestnicy szkoleń, do których kierowane są świadczone przez Pana usługi dotyczące stanu faktycznego nr 2, wykorzystują/będą wykorzystywać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy (proszę wskazać jakiego)?
Odpowiedział Pan: Tak, natomiast jako podwykonawca nie prowadzę rekrutacji, ani nie weryfikuję jakie zawody wykonują uczestnicy kursu.
Na pytanie, Czy ww. usługi dotyczące stanu faktycznego nr 2, prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, proszę wskazać konkretne przepisy poprzez podanie oznaczenia odpowiednich artykułów, paragrafy wraz z nazwą aktu prawnego bez wskazywania ich treści, z których te formy i zasady wynikają?
Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator szkolenia.
Odpowiedział Pan: Nie, ww. usługi dotyczące stanu faktycznego nr 2, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Na pytanie, Czy usługi szkoleniowe dotyczące stanu faktycznego nr 2 są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego?
Odpowiedział Pan: nie.
Na pytanie, Czy posiada Pan stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są w co najmniej 70% środki publiczne?
Odpowiedział Pan: Tak, posiadam oświadczenie A. S.A., iż są to szkolenia finansowane dla podmiotu, który opłaca je w co najmniej 70% ze środków publicznych. Rozliczenia z klientem prowadzi A..
Na pytanie, Czy wykonuje Pan usługi szkoleniowe objęte zakresem pytania nr 2 jako podwykonawca?:
Odpowiedział Pan: Tak
Jeśli tak, prosimy wskazać:
a) czy podmiot zlecający usługę szkoleniową korzysta ze zwolnienia od podatku VAT; jeśli tak prosimy wskazać na podstawie którego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień),
Odpowiedział Pan: Tak, podmiot zlecający usługę szkoleniową korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
b) czy szkolenia, świadczone przez Pana są usługami podstawowymi czy usługami ściśle związanymi z usługą podstawową,
Odpowiedział Pan: Prowadzenie szkoleń, w związku z tym, że jest to nauczanie, jest usługą podstawową. Natomiast jeżeli w danym przypadku przygotowuje również materiały szkoleniowe lub piszę program szkolenia, to te czynności są usługami ściśle związanymi z usługą podstawową.
c) czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe są niezbędne do świadczenia usług podstawowych, wykonywanych przez podmiot zlecający?
Odpowiedział Pan: Tak
d) czy celem świadczonych przez Pana usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętą podatkiem VAT?
Odpowiedział Pan: Nie
Na pytanie, Ponadto proszę wskazać odrębnie w odniesieniu do szkoleń prowadzonych w ramach stanu faktycznego nr 1 i nr 2: a) Czy świadczone Pana usługi szkoleniowe podlegają kontroli bądź nadzorowi właściwych instytucji państwowych (jakich)? Jeżeli tak proszę wyjaśnić na czym polega ta kontrola/nadzór?
Odpowiedział Pan: (dot. stanu faktycznego nr 1): Nadzór pedagogiczny nad niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego sprawuje Kuratorium Oświaty (w przypadku A. S.A. jest to (…) Kurator Oświaty. Świadczone przez mnie usługi szkoleniowe, mogą podlegać (pośrednio) takiej kontroli.
Odpowiedział Pan: (dot. stanu faktycznego nr 2): Nie
b) W jaki sposób określa Pan zakres programowy szkoleń? Kto odpowiada za zakres programowy oraz jakość szkoleń? Czy programy szkoleń podlegają akceptacji przez właściwe instytucje państwowe?
Odpowiedział Pan: (dot. stanu faktycznego nr 1): Szkolenia organizowane przez A. jako Placówkę Kształcenia Ustawicznego podlegają zasadom wynikającym ze Statutu Placówki, przepisów art. 117 ust. 1 pkt. 2 oraz 117 ust. 1a pkt 5 ustawy Prawo Oświatowe oraz par. 23 - 26 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Program szkolenia musi być zgodny z wytycznymi Rady Programowej Placówki i ustalony z Dyrektorem Edukacji, które organy pilnują również jakości szkoleń. Programy szkoleń nie podlegają akceptacji przez właściwe instytucje państwowe.
Odpowiedział Pan: (dot. stanu faktycznego nr 2): Program szkoleń przygotowuję w oparciu o standardy rynkowe i aktualną wiedzę. Program szkoleń jest konsultowany z osobą odpowiedzialną za dany obszar szkoleniowy w A. Jakość szkolenia oceniają również uczestnicy wypełniając ankiety poszkoleniowe. Programy szkoleń nie podlegają akceptacji przez właściwe instytucje państwowe.
c) Czy zakres prowadzonych przez Pana szkoleń jest analogiczny/zbliżony do programu kształcenia realizowanego w tym zakresie przez podmioty publiczne?
Jeśli tak w jaki sposób zapewnia Pan tę zgodność?
Odpowiedział Pan: (dotyczy stanu faktycznego nr 1 i 2 ): Nie zapewniam takiej zgodności.
d) Jakie czynniki wpływają na ustalenie ceny prowadzonego przez Pana szkolenia?
Odpowiedział Pan: (dotyczy stanu faktycznego nr 1): czas trwania, miejsce i sposób realizacji, wielkość grupy szkoleniowej, poziom zaawansowania, rodzaj szkolenia: autorskie, autoryzowane, dedykowane, wymóg posiadania certyfikacji w danym obszarze.
Odpowiedź (dotyczy stanu faktycznego nr 2): czas trwania, miejsce i sposób realizacji, wielkość grupy szkoleniowej, poziom zaawansowania, rodzaj szkolenia: autorskie, autoryzowane, dedykowane, wymóg posiadania certyfikacji w danym obszarze.
e) Czy ma Pan pełną dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania w odniesieniu do prowadzonych szkoleń?
Odpowiedział Pan: (dotyczy stanu faktycznego nr 1): Nie, szkolenia organizowane przez A. jako Placówkę Kształcenia Ustawicznego podlegają zasadom wynikającym ze Statutu Placówki, przepisów art. 117 ust. 1 pkt. 2 oraz 117 ust. 1a pkt 5 ustawy Prawo Oświatowe oraz par. 23 - 26 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Szkolenia muszą być zgodne z wytycznymi Rady Programowej Placówki i Dyrektora Edukacji.
Odpowiedź. (dot. stanu faktycznego nr 2): Tak
Pytanie
1)Czy w przypadku stanu faktycznego nr 1, wystawiając faktury za prowadzone szkolenia na rzecz A. S.A., ma Pan prawo zastosować zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnione od podatku są: „usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.”
System oświaty, zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe, obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego. A. prowadzi Placówkę Kształcenia Ustawicznego wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez (…). Oznacza to, że Placówka stanowi jednostkę objętą systemem oświaty. Prowadzone szkolenia mają charakter edukacyjny i są częścią usług świadczonych przez Placówkę. Szkolenia te są organizowane i sprzedawane przez A., a Pan wykonuje je na zlecenie tej jednostki.
Pana usługi są więc bezpośrednio związane z realizacją działalności edukacyjnej Placówki, a ich odbiorcami końcowymi są uczestnicy szkoleń korzystający z usług jednostki oświatowej. Niewątpliwie, usługi świadczone przez Pana w ramach współpracy z A. działającą jako Placówka są niezbędne Placówce celem prowadzenia procesu kształcenia.
Potwierdzeniem stanowiska, że trenerzy i wykładowcy współpracujący z jednostkami oświatowymi mogą korzystać ze zwolnienia, jeśli świadczone przez nich usługi stanowią część działalności edukacyjnej placówki jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 stycznia 2025 r. sygn. akt I FSK 999/21 oraz wyrok NSA z 18 października 2016 r. sygn. akt I FSK 415/15.
Reasumując, skoro Placówka A. jest jednostką systemu oświaty, prowadzone przez Pana szkolenia stanowią element działalności edukacyjnej tej Placówki, to Pana usługi mieszczą się w zakresie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i mogą być dokumentowane fakturą ze stawką „ZW” (zwolnione z VAT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832):
zwalnia się od podatku:
13)usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
14)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.
Dla zastosowania ww. zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2011 77/1 ze zm.) określa, że:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, warsztatów oraz innych usług edukacyjnych. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie umowy cywilnoprawnej współpracuje Pan z A. S.A., dla której świadczy Pan usługi polegające na prowadzeniu szkoleń o charakterze edukacyjnym i zawodowym. Są to szkolenia z zakresu technologii (…). Prowadzone przez Pana szkolenia są organizowane przez A. A., zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, prowadzi Placówkę Kształcenia Ustawicznego. Placówka zaliczana jest do systemu oświaty w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe, została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez m.st. Warszawa, prowadzi działalność edukacyjną w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, szkoleń i kursów. Niektóre ze szkoleń, które prowadzi Pan dla A. są organizowane w ramach działalności Placówki, tj. w ramach systemu oświaty. Uczestnicy szkoleń zgłaszani są przez A. i szkolenia są częścią usług edukacyjnych świadczonych przez Placówkę. W ramach świadczonych przez Pana usług, przygotowuje i prowadzi Pan szkolenie zgodnie z programem określonym przez A., a w przypadku niektórych szkoleń - opracowuje Pan również materiały szkoleniowe. Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie są świadczone przez Pana jako jednostkę oświaty. Usługi szkoleniowe są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Pana wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności wskazania, czy wystawiając faktury za prowadzone szkolenia na rzecz A. S.A., ma Pan prawo zastosować zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Odnosząc się do Pana wątpliwości wskazać należy, że nie spełnia Pan warunków, o których mowa we wskazanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zatem nie ma zastosowania zwolnienie od podatku dla świadczonych przez Pana usług (szkoleń), na podstawie ww. przepisu.
Jak wskazał Pan w uzupełnieniu wniosku, nie posiada Pan statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Z okoliczności sprawy wynika również, że nie posiada Pan statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego w zakresie kształcenia. Skoro nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty, usługi świadczone przez Pana nie korzystają ze zwolnienia od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, z uwagi na niespełnienie przesłanki podmiotowej, o której mowa w tym przepisie.
W związku z powyższym należy przeanalizować, czy dla świadczonych przez Pana na rzecz A. S.A. usług szkoleniowych spełnione będą przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Dla oceny, czy dla świadczonych przez Pana usług szkoleniowych, będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy świadczona usługa jest usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
I tak, kierując się wskazówkami wcześniej powołanego rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, stwierdzenia wymaga, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.
Usługi szkoleniowe stanowią więc usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania w myśl powyższych przepisów, gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w szkoleniach oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy.
W opisie sprawy wskazał Pan, że zgodnie ze statutem Placówki A. S.A. „Celem Placówki jest kształcenie osób dorosłych, w tym również zorganizowanych grup”. Natomiast do zadań Placówki należy w szczególności: „organizowanie i prowadzenie kursów w zakresie informatyki, obsługi, użytkowania i instalacji sprzętu komputerowego oraz oprogramowania komputerowego oraz propagowania wiedzy informatycznej; organizowanie i prowadzenie kursów w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i osobistych, w tym technik sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta; organizowanie i prowadzenie kursów dotyczących kompetencji w biznesie, w szczególności w zakresie prawa, kadr, finansów, zarządzania projektami, zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania zespołem; doradztwo w ww. zakresie.” Szkolenia organizowane przez Placówkę kierowane są do osób dorosłych, które chcą rozwijać kompetencje w ww. zakresie.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy umożliwiają one uczestnikom opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień, bądź zdobycie zawodu.
Zatem w zakresie świadczonych przez Pana usług szkoleniowych zostanie spełniona pierwsza z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. wymóg aby usługi stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Jednak dla oceny czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Wskazał Pan, że szkolenia, które Pan prowadzi, a które są organizowane przez Placówkę podlegają przepisom art. 117 ust. 1 pkt 2 oraz art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy Prawo Oświatowe oraz paragrafu 23 - 26 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz art. 168 i 172 ustawy Prawo Oświatowe.
Należy wskazać, że powołane przez Pana przepisy odnoszą się do zasad na jakich A. S.A. prowadzi placówkę kształcenia ustawicznego nie regulują one w żaden sposób form i zasad przeprowadzania opisanych przez Pana szkoleń.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W tym miejscu należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że nie są podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego. Zatem w analizowanym przypadku, świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.
Natomiast przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
Wskazał Pan we wniosku, że opisane usługi w zakresie objętym pytaniem nr 1 nie są finansowane w całości ani w części ze środków publicznych. Tym samym, świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy ani też § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r., gdyż ich źródłem finansowania nie są środki publiczne.
Podsumowując, do świadczonych przez Pana usług szkoleniowych nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Zatem w rozpatrywanej sprawie należy uwzględnić regulacje art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a, które odnoszą się do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługą podstawową (usługą kształcenia).
Z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zauważyć należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 26 lub art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE.
Zgodnie z tymi regulacjami, zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (usługi kształcenia) mają zastosowanie, jeżeli:
- usługi te są wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy,
- usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
- ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Przy czym, wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą kształcenia i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.
Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C- 434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.
Jak wynika z powołanego wyżej wyroku C-434/05, po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).
Zastosowanie zwolnienia z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów ściśle związanych z działalnością edukacyjną wymaga w szczególności tego, ażeby podmiot dokonujący tej czynności można było uznać za odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inną instytucję działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie (w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE). Podmiotem takim może być podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy. Jeżeli zatem dany podmiot jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy, to zostanie spełniona ww. przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia przy świadczeniu przez ten podmiot innej usługi niebędącej usługą edukacyjną, jeśli tylko ta usługa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia.
Jak wynika z całokształtu sprawy jest Pan podmiotem prowadzącym działalność w obszarze szkoleń, warsztatów oraz innych usług edukacyjnych. Ponadto na podstawie innego stosunku prawnego realizuje Pan usługi szkoleniowe korzystające ze zwolnienia od podatku. Zatem należy uznać, że jest Pan podmiotem świadczącym usługę podstawową zwolnioną od podatku.
Co więcej wykonywane przez Pana usługi szkoleniowe są niezbędne do wykonania usługi podstawowej świadczonej przez A. S.A, z którą ma Pan podpisaną umowę a celem świadczonych przez Pana usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętą podatkiem VAT.
W konsekwencji należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku, realizowane przez Pana świadczenia, tj. opisane we wniosku szkolenia prowadzone na podstawie umowy zawartej z A. S.A., korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w zw. z ust. 17 i 17a ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych dotyczących stanu faktycznego nr 1. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
