Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.495.2025.1.IN
Podatnik ma prawo do korzystania z 9% stawki CIT oraz 10% ryczałtu od dochodów spółek, jeśli spełnia definicję małego podatnika i nie przekracza limitu przychodów 2 millionów euro. Prawa zachowane po przekształceniu organizacyjnym oparte są na sukcesji uniwersalnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przyjęcia, że:
- w roku obrotowym obejmującym okres od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. Spółka była uprawniona do zastosowania 9% stawki podatku – jest prawidłowe;
- w roku obrotowym obejmującym okres od 1 do 31 grudnia 2024 r. Spółka była uprawniona do zastosowania 10 % stawki ryczałtu – jest prawidłowe;
- w roku obrotowym obejmującym okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. Spółka była uprawniona do zastosowania 10 % stawki ryczałtu – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni powstała na skutek przekształcenia w dniu 2025 r. z podmiotu A. spółka komandytowa z siedzibą w (…).
Poprzedniczka prawna Wnioskodawczyni – A. spółka komandytowa z siedzibą w (…), wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. CIT estoński) od dnia 1 grudnia 2024 r. Poprzedniczka prawna Wnioskodawczyni spełniała przesłanki wyboru przedmiotowej formy opodatkowania dochodu oraz złożyła stosowne zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD. Standardowy rok obrotowy i podatkowy Wnioskodawczyni pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Na potrzeby zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek (estoński CIT), poprzedniczka prawna Wnioskodawczyni zamknęła rok podatkowy w dniu 30 listopada 2024 r. Następny rok podatkowy obejmował okres od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. W poszczególnych okresach od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., od 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 oraz w okresie od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. wartość przychodu poprzedniczki prawnej Wnioskodawczyni ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła równowartości kwoty 2 000 000 EURO, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego.
W konsekwencji we wskazanych okresach Wnioskodawca nie przekroczył także poziomu przychodów netto wynoszącego 2 000 000 EUR, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT. Jednocześnie gdyby liczyć łączny przychód Wnioskodawcy osiągnięty w okresie od dnia 1 stycznia 2024 do dnia 31 grudnia 2024 r., to przekroczyłby on zarówno poziom 2 000 000 EUR netto (art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT), jak i poziom 2 000 000 EUR wraz z należnym podatkiem od towarów i usług (limit określony w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT).
Pytania
1.Czy w przedstawionym opisie stanu faktycznego w roku obrotowym obejmującym okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r. Wnioskodawczyni przysługiwał status małego podatnika, a co z tym się wiąże była ona uprawniona do skorzystania ze stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9 % podstawy opodatkowania w myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
2.Czy w roku obrotowym obejmującym okres od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., który to okres po wyborze opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek był pierwszym rokiem podatkowym poprzedniczki prawnej Wnioskodawczyni ryczałtem od dochodów Spółek, poprzedniczce prawnej Wnioskodawczyni przysługiwał status małego podatnika, a co z tym się wiąże była uprawniona do skorzystania z 10 % podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?
3.Czy w roku obrotowym obejmującym okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. stanowiącym następny rok podatkowy Wnioskodawczyni przysługuje status małego podatnika, a co z tym się wiąże jest uprawniona do skorzystania z 10 % podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawczyni w roku obrotowym obejmującym okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r., poprzedniczka prawna Wnioskodawczyni miała prawo do statusu małego podatnika, a co z tym się wiąże była uprawniona do skorzystania z opodatkowania stawką podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącą 9 % podstawy opodatkowania w myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
2. Zdaniem Wnioskodawczyni w roku obrotowym obejmującym okres od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., który to okres po wyborze opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek był pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania poprzedniczki prawnej Wnioskodawczyni ryczałtem od dochodów Spółek, poprzedniczka prawna Wnioskodawczyni miała prawo do statusu małego podatnika, a co z tym się wiąże była uprawniona do skorzystania z 10 % podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
3. Zdaniem Wnioskodawczyni, w roku obrotowym obejmującym okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. stanowiącym następny rok podatkowy, Wnioskodawczyni ma prawo do statusu małego podatnika, a co z tym się wiąże jest uprawniona do skorzystania z 10 % podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie do pytania pierwszego, drugiego i trzeciego
Z uwagi na fakt, że uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do każdego z zadanych pytań jest identyczne, przedstawia on jedno stanowisko odnoszące się do wszystkich zadanych pytań.
Zgodnie z treścią art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Z kolei stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19 % podstawy opodatkowania;
2) 9 % podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W myśl art. 19 ust. 1d ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika. Jak zostało podkreślone w opisie stanu faktycznego u poprzedniczki prawnej Wnioskodawczyni w roku podatkowym obejmującym okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r. wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
To samo dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Jak podkreślono w opisie stanu faktycznego niniejszej sprawy, poprzedni rok podatkowy poprzedniczki prawnej Wnioskodawczyni przypadał:
a) W odniesieniu do roku obrotowego obejmującego okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r. – na okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.,
b) W odniesieniu do roku obrotowego obejmującego okres od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. - na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy o CIT na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2122) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie zostały zmienione na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
W myśl brzmienia art. 28f ust. 1 ustawy o CIT opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Ponadto, zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, ryczałt wynosi:
1) 10 % podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20 % podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi obecnie działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawczyni, tak jak jej poprzedniczka prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Od 1 grudnia 2024 r. poprzedniczka prawna Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, spełnia warunki do wyboru tego podatku oraz złożyła stosowne zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD. Zwykły rok obrotowy i podatkowy Wnioskodawczyni pokrywa się z rokiem kalendarzowym tj. trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.
Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą ustalenia, czy:
1) w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 listopada 2024 r. - przysługiwał jej status małego podatnika, a co z tym się wiąże miała prawo do skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania wynoszącej 9 % podstawy opodatkowania w myśl art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT;
2) w okresach:
a) od 1 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 roku,
b) od 1 stycznia 2025 do dnia 31 grudnia 2025 r. - przysługiwał jej status małego podatnika, a co z tym się wiąże miała prawo do skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania wynoszącej 10 % podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.
W rezultacie zarówno w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r., jak i w okresie od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. limit przychodów ze sprzedaży, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT wynosił równowartość 2 000 000 EUR wyrażoną w złotych polskich po przeliczeniu według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego.
Tożsamą uwagę należy poczynić wobec roku podatkowego Wnioskodawczyni obejmującego okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
W poprzednim roku podatkowym Wnioskodawczyni (obejmującym okres od dnia 1 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.), wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.
W konsekwencji Wnioskodawczyni pozostaje uprawniona do skorzystania z preferencyjnej 10 % stawki ryczałtu od dochodu spółek.
Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, wydawanych przez tut. Organ, takich jak interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.813.2022.1.PC., w której Dyrektor KIS wyjaśnił, jaki okres w kontekście definicji "małego podatnika" należy uważać za "poprzedni rok podatkowy", w sytuacji gdy podatnik dokonuje wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek w trakcie roku podatkowego.
W stanie faktycznym przedmiotowej sprawy z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpił podatnik, u którego pierwszy rok podatkowy po wyborze estońskiego CIT trwał od dnia 1 października 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Ów podatnik przyjął, że będzie przysługiwał mu status małego podatnika, gdyż w swoim poprzednim roku podatkowym, trwającym 3 miesiące (od 1 lipca 2022 r. do 30 września 2022 r.), jego przychody nie przekroczyły równowartości 2 mln euro.
Dyrektor KIS podzielił stanowisko podatnika stwierdzając tym samym, że przy wyliczeniu limitu 2 mln euro, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, dla potrzeb ustalenia statusu małego podatnika, w tym u podatnika opodatkowanego tzw. estońskim CIT, nie należy proporcjonalne przeliczać tego limitu stosownie do długości roku podatkowego, tj. gdy jest on dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.
Analogiczne tezy wynikają również z wydanych później interpretacji Dyrektora KIS, w tym m.in. z interpretacji indywidualnej z 3 grudnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.589.2024.1.AW.
Mając na uwadze wyżej zacytowane przepisy prawa podatkowego oraz przywołane stanowiska Dyrektora KIS, należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Odpowiedź na pytanie nr 1
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Do ustalenia, czy podatnik przekroczył limit przychodu 2 000 000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika w roku podatkowym, bez wyłączania przychodów z zysków kapitałowych.
Warunkiem niezbędnym, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania, jest m.in. posiadanie statusu małego podatnika.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,
podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Jak stanowi art. 19 ust. 1e ustawy o CIT,
warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Definicja „małego podatnika”, do której odwołują się powyższe przepisy została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że w roku obrotowym obejmującym okres od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. Spółka była uprawniona do zastosowania 9% stawki podatku na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy ustawy o CIT należy wskazać, że obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego Spółka komandytowa z dniem 1 grudnia 2024 r. wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek. W okresie poprzedzającym tę formę opodatkowania, tj. od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r., jak również w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczyła równowartości kwoty 2 000 000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. 15 lipca 2025 r. Spółka komandytowa dokonała przekształcenia w Spółkę z o.o. W poszczególnych okresach, tj. od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r., od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. oraz od 1 do 31 grudnia 2024 r. wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.
Jak wynika z powyższego, za małego podatnika w 2024 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku o towarów i usług) za 2023 r. nie przekroczyła kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Tym samym, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, żeby móc skorzystać z obniżonej stawki podatku 9% za okres trwający od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r., podatnik musi spełnić następujące warunki odnoszące się do wielkości osiąganych przychodów tj.:
- osiągnąć w okresie trwającym od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. przychody (dochody) nieprzekraczające wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł,
- posiadać w 2024 r. status małego podatnika, tj. osiągnąć w 2023 r. przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w kwocie nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że w roku obrotowym obejmującym okres od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r., Spółka komandytowa była uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku wynoszącej 9% w myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, z uwagi na posiadanie statusu małego podatnika. Wynika to z faktu, że w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. przychody ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT nie przekroczyła równowartości kwoty 2 mln euro. Oznacza to, że w 2024 r. Spółka posiadała status małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Również w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. Spółka osiągnęła przychody (dochody) nieprzekraczające wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Odpowiedź na pytanie nr 2
Państwa wątpliwości dotyczą również przyjęcia, że w roku obrotowym obejmującym okres od 1 do 31 grudnia 2024 r. Spółka była uprawniona do zastosowania 10 % stawki ryczałtu.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Ponownie wskazać należy na treści art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Jak wynika z opisu sprawy od 1 grudnia 2024 r. Spółka wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek. W okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. osiągnięte przez Spółkę przychody ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT nie przekroczyły kwoty 2 mln euro.
Wskazać należy na treść 8 ust. 6a ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Odnosząc się do wskazanych przez Państwa wątpliwości nadmienić należy, że z preferencyjnej stawki podatku, tj. 10 % stawki ryczałtu mogą skorzystać podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy. Za małego podatnika uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Wobec wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że w roku obrotowym obejmującym okres od 1 do 31 grudnia 2024 r. Spółka komandytowa będzie mogła zastosować preferencyjną 10 % stawkę ryczałt zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Wynika to z faktu, że w ww. okresie Spółka posiadała status małego podatnika, bowiem w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2024 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Odpowiedź na pytanie nr 3
Powzięli Państwo wątpliwość czy w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. Spółka posiadała status małego podatnika i tym samym była uprawniona do zastosowania preferencyjnej 10 % stawki ryczałtu.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego od 1 grudnia 2024 r. Spółka komandytowa wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek. W roku obrotowym, tj. od 1 do 31 grudnia 2024 r. wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętego przez Spółkę (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro. 15 lipca 2025 r. Spółka komandytowa dokonała przekształcenia w Spółkę z o.o. i kontynuuje opodatkowanie na zasadach estońskiego CIT.
Zasady przekształcania przedsiębiorcy w spółkę kapitałową regulują przepisy ustawy Kodeks spółek handlowych.
Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”):
Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
W myśl art. 553 § 1 KSH:
Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.
Prawa i obowiązki następców prawnych reguluje także ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
W świetle art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
W konsekwencji, jeśli przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przekształcanej spółki komandytowej.
Sukcesja ta oznacza, że następca prawny przejmuje po poprzedniku wszelkie jego obowiązki (np. zapłaty podatku, złożenia deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych), ale i prawa (np. do zwrotu nadpłaty, prawo złożenia odwołania od decyzji).
Zatem, jak wynika z powyższego, spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej spółki. W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. „Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.
Wobec powyższego, stwierdzić należy, że w okresie obejmującym od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. Spółka z o.o. będzie uprawniona do skorzystania z preferencyjnej 10 % stawki ryczałtu, z uwagi na fakt posiadania statusu małego podatnika, bowiem od 1 do 31 grudnia 2024 r. wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętego przez Spółkę (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro. Bez znaczenia pozostaje fakt, że Spółka w roku obrotowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. dokonała przekształcenia, bowiem spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej spółki komandytowej.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały także wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
