Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.532.2025.3.KW
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na benefity dla współpracowników jest uzasadnione, gdy benefity te stanowią dodatkowy element wynagrodzenia za usługi i są ujęte w umowach współpracy. "Benefity nieujęte w takich umowach oraz te, które obciążają współpracowników, nie mogą być kosztem podatkowym."
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup kart sportowych (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości), pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego, przekazywanych współpracownikom na podstawie opisanych umów mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Updop:
·w sytuacji gdy stanowią one dodatkowy element wynagrodzenia za świadczone przez współpracowników usługi i są uregulowane w umowach zawartych przez Spółkę ze współpracownikami -jest prawidłowe;
·w sytuacji gdy nie stanowią elementu należnego wynagrodzenia za świadczone przez współpracowników usługi oraz nie zostały uregulowane w umowach zawartych przez Spółkę ze współpracownikami-jest nieprawidłowe;
·w sytuacjiobciążania współpracowników we wskazanych przypadkach kwotami partycypacji w kosztach zakupu karty sportowej, pakietu opieki medycznej i lekcjach języka angielskiego-jest nieprawidłowe;
·w sytuacji gdy zakup benefitów wskazanych we wniosku lub innych tożsamych pakietów w przyszłości sfinansowany zostanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków wymienionych we wniosku.
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 3 listopada 2025 r. (wpływ do organu 7 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w (…), przy ul. (…), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym - rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m. (…) w (…) XII Wydział gospodarczy KRS pod nr …, REGON: …, NIP: …, będącą właścicielem marki B, (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „B”) reprezentowana przez komplementariusza A sp. z o.o. z siedzibą w (…) przy ul. (…), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym - rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m. (…) w (…) XII Wydział gospodarczy KRS pod nr … jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym działalność gospodarczą od 23.09.2014 r. w branży agencji marketingowej wg przeważającego PKD- 73.11.Z DZIAŁALNOŚĆ AGENCJI REKLAMOWYCH. Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Agencja kreatywna B realizuje działania marketingowe online oparte na dialogu z Konsumentem. Spółka dostarcza rozwiązania, które w skuteczny sposób zbudują wartość marki w Internecie. Wnioskodawca oferuje swoim kontrahentom szeroki wachlarz usług w oparciu o swoje specjalizacje: kompleksowych kampanii reklamowych, kreacji \NW\N, Social Mediów, pozycjonowania stron internetowych, aplikacji (...), aplikacji mobilnych, produkcji video oraz performance marketingu. Zaangażowanych w pracę agencji kreatywnej jest ponad 70 osób, siedziba Spółki znajduje się w (…) oraz odział w (…).
B. pozyskuje przede wszystkim klientów poprzez polecenia firm z którymi współpracowała. Szacuje iż ponad 70% klientów pochodzi z polecenia.
Spółka od samego początku działania szuka nowych rozwiązań bazując na połączeniu technologii z marketingiem, które mają generować wartość dla klientów. B tworzy kampanie, produkty cyfrowe, strony internetowe i idee kreatywne wykorzystując to, co w danej chwili najefektywniejsze od strony technologicznej oraz ponadczasową kreatywność. Klienci Spółki doceniają, że otrzymują nie tylko wyraźne efekty, ale również stają na froncie innowacji w marketingu i nie prześpią zmian technologicznych. Jest to szczególnie ważne w świecie w którym cykl innowacji potrafi być skrócony do kilku miesięcy.
Natomiast biorąc pod uwagę specyfikę branży oraz model współpracy spółki z kontrahentami jest on ściśle oparty na relacjach.
Spółka realizując swoje zamierzenia gospodarcze poza zatrudnieniem pracowników na podstawie umowy o pracę ze względu na specyfikę realizowanych przedsięwzięć oraz ich charakter współpracuje na podstawie umów w zakresie zlecania czynności do wykonania:
- umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą
- umów zlecenia z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.
Postanowienia zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą zawierają:
Dotyczące przedmiotu umowy w zakresie powierzenia świadczenia usług w postaci stałej współpracy gospodarczej we wskazanym w umowie zakresie:
- oświadczenia o przyjęciu powierzonych obowiązków oraz zobowiązaniu do ich wykonywania z należytą starannością zgodnie ze swoją wiedzą, postanowieniami Umowy i przepisami prawa, oświadczenie, że katalog czynności wymienionych w umowie nie jest zamknięty, gdyż od współpracownika wymagane jest samodzielne działanie oraz zaangażowanie, przez co katalog czynności wymienionych w umowie nie może być zamknięty,
- oświadczenie o cywilnoprawnym charakterze umowy wykonywanej w ramach prowadzonych działalności gospodarczych a co za tym idzie wątpliwości co do wykonywania umowy muszą być rozstrzygane na podstawie przepisów kodeksu cywilnego,
- oświadczenie iż z uwagi na osobiste i unikalne umiejętności współpracownika zobowiązany jest on do jak najszerszego osobistego wykonywania swoich czynności, a w przypadku zaś powierzenia wykonania czynności osobie trzeciej odpowiada za działanie osoby trzeciej wobec Zleceniodawcy, jak za swoje działania, a także ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwykonawcę Zleceniodawcy i osobom trzecim,
- oświadczenie, że świadcząc usługi, których zakres może stanowić m.in. fragment kodu źródłowego, w celu należytego wdrożenia sprzedawanej usługi zapewni należytą współpracę przy realizacji umowy z osobami zatrudnionymi u Zleceniodawcy na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych oraz z osobami fizycznymi współpracującymi ze Zleceniodawcą na podstawie innych stosunków obligacyjnych, a nawet w razie potrzeby powierzy im do wykonania poszczególnych czynności związane z realizacją umowy,
- oświadczenie zobowiązujące współpracownika w ramach świadczeń określonych Umową do konsultowania wykonywanych zadań ze Zleceniodawcą.
Terminy konsultacji Strony ustalać będą na bieżąco, zgodnie z potrzebami wynikającymi z wykonania konkretnego zadania.
Współpracownik zobowiązany jest poświęcić swoim czynnościom czas niezbędny dla ich terminowego wykonania zgodnie z postanowieniami umowy w celu jej prawidłowej realizacji, współpracownik nie może zaciągać jakichkolwiek zobowiązań w imieniu Zleceniodawcy bez oddzielnego upoważnienia udzielonego przez Zleceniodawcę, określone zostało wynagrodzenie w formie miesięcznej ryczałtowej, jego termin wypłacania na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, możliwość zobowiązania współpracownika do dołączenia szczegółowego raportu do faktury z wykonanych czynności, ustalono, że w ramach wskazanego w umowie wynagrodzenia ryczałtowego na Zleceniodawcę przeniesione zostaną rezultaty działalności współpracownika wykonywanej na rzecz Zleceniodawcy wraz z prawem zezwalania na wykonywanie praw zależnych, na określonych w umowie polach eksploatacji, określono czas obowiązywania umowy oraz zasady jej wypowiedzenia, ustalono zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej i działalności dodatkowej w okresie obowiązywania umowy, ustalono odpowiedzialność oraz kary umowne, określono zasady lojalności współpracownika zobowiązany jest do zachowania lojalności wobec Zleceniodawcy, a w szczególności kierowania się jej interesem w każdym aspekcie wykonywania czynności na rzecz Zleceniodawcy wynikających z umowy, zobowiązano współpracownika w okresie ważności umowy jak i po jej zakończeniu do powstrzymania się od namawiania, przekonywania, czy oferowania pracownikom i innym osobom współpracującym oraz kontrahentom Zleceniodawcy przejścia do innego podmiotu, nawiązania z nim współpracy czy rezygnacji ze współpracy ze Zleceniodawcą, zobowiązano współpracownika do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, także wobec innych osób zatrudnianych przez Zleceniodawcę lub z nią współpracujących, chyba, że zakres ich zadań wymaga przekazania im tych informacji w części lub w całości, zobowiązano współpracownika do skrupulatnego wywiązywania się z obowiązków uzgodnień i konsultacji ze Zleceniodawcą wynikających z Umowy, postanowienia umowy objęte zostały poufnością.
Postanowienia zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów zlecenia zawierają:
Oświadczenia zleceniobiorcy:
·zawodowym zajmowaniem się przedmiotem zlecenia oraz zobowiązaniem do wykonania świadczeń ze starannością sumiennego i rozsądnego eksperta, działającego bez nadmiernego i zbędnego ryzyka,
‒oświadczenie zleceniobiorcy iż posiada, wiedzę, kwalifikacje i umiejętności niezbędne dla prawidłowego wykonywania świadczeń objętych niniejszą umową,
‒ oświadczenie zleceniobiorcy, że będzie wykonywać świadczenia objęte umową w sposób staranny, sumienny i prawidłowy, zgodnie z ich specyfiką oraz informacjami i wytycznymi ze strony Zleceniodawcy lub podmiotu trzeciego, na którego rzecz w/w świadczenia będą wykonywane.
‒ Oświadczenie zleceniobiorcy, że utwory, które powstaną w wyniku wykonywania świadczeń objętych umową będą wynikiem jego pracy i nie będą naruszać praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich oraz dóbr osobistych.
‒ Oświadczenie zleceniobiorcy, że Utwory nie były publicznie rozpowszechnione lub udostępnione za pośrednictwem jakichkolwiek środków przekazu lub rozpowszechniania.
‒ Zleceniodawca będzie uprawniony do odstąpienia od umowy i żądania zwrotu wypłaconego wynagrodzenia wraz z odsetkami w wysokości ustawowej od dnia zapłaty do dnia zwrotu wynagrodzenia. W każdym wypadku określonym w niniejszym ustępie, Zleceniodawca będzie także uprawniony do dochodzenia naprawienia szkody w pełnym zakresie.
‒ Zleceniobiorca nie może powierzyć bez zgody Zleceniodawcy wykonania zobowiązań wynikających z niniejszej umowy innej osobie.
‒ Określono także zakres i charakter poufności oraz karę umowną za ujawnienie Informacji Poufnych. Ustalono wynagrodzenie w wysokości miesięcznej oraz termin jego płatności.
‒ Określono warianty rozwiązania umowy: ze skutkiem natychmiastowym w przypadku działania zleceniobiorcy na niekorzyść zleceniodawcy, wypowiedzenia przez strony umowy z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.
Spółka w celu zachęcenia do zawierania ww. umów oraz utrzymania konkurencyjnej pozycji względem innych podmiotów oferujących współpracę potencjalnym kandydatom mogącym współpracować ze Spółką zdecydowała się zaoferować szerokorozumianym współpracownikom z którymi zawierane są ww. umowy dodatkowe świadczenia pozapłacowe (dalej jako: benefity). Spółka w ramach benefitów oferuje oraz planuje oferować współpracownikom następujące świadczenia:
‒partycypację 50% w kosztach karty (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości)
‒podstawowy koszt prywatnego pakietu opieki medycznej
‒partycypacje 50% w kosztach lekcji języka angielskiego.
Partycypacja w kosztach karty sportowej typu (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości.)
Karta (...) to pozapłacowe świadczenie umożliwia dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych w wybranych obiektach współpracujących z operatorem programu. Dostęp do świadczenia możliwy jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy pracodawcą a operatorem, przy czym zakres oraz warunki korzystania określane są w dokumentacji programowej operatora.
Karta uprawnia użytkownika do korzystania z usług takich jak: siłownie, kluby fitness, baseny, zajęcia sportowe, ścianki wspinaczkowe, lodowiska czy obiekty typu wellness.
W aspekcie praktycznym karta (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości) wspiera działania pracodawcy w zakresie promocji zdrowia, aktywności fizycznej oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance). Świadczenie to postrzegane jest również jako element zwiększający atrakcyjność oferty zatrudnienia oraz wpływający korzystnie na retencję pracowników.
Benefit ten z perspektywy współpracownika powoduje:
‒Dostęp do szerokiej oferty sportowo-rekreacyjnej
Użytkownik karty (...) zyskuje możliwość korzystania z wielu różnorodnych aktywności fizycznych - w tym siłowni, basenów, zajęć grupowych, obiektów rekreacyjnych - na terenie całego kraju, bez konieczności ponoszenia każdorazowych opłat.
‒Stała, przewidywalna forma finansowania aktywności fizycznej
Karta opłacana w formie abonamentowej (przez pracodawcę lub współfinansowana) pozwala uniknąć kosztów jednorazowych wejść do obiektów sportowych, co może być korzystne ekonomicznie w przypadku regularnego korzystania z usług.
‒Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
Ułatwiony dostęp do aktywności fizycznej wspiera dbałość o kondycję psychiczną i fizyczną, co w dłuższej perspektywie może przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i obniżeniu efektywności. Możliwość rozszerzenia świadczenia na członków rodziny Współpracownicy mogą wykupić dzięki swojemu pakietowi dostęp do programu również dla członków swojej rodziny co zwiększa użyteczność benefitu i wspiera korzystanie z niego w wymiarze rodzinnym.
‒Brak konieczności wiązania się z jedną placówką
Uczestnik programu może korzystać z różnych obiektów w zależności od miejsca zamieszkania, miejsca pracy lub aktualnych potrzeb. Elastyczność ta jest szczególnie istotna w przypadku osób często podróżujących lub pracujących w modelu hybrydowym. Z perspektywy Spółki benefit powoduje:
‒Wzrost atrakcyjności oferty współpracy
Umożliwienie korzystania z programu (...) wpływa pozytywnie na postrzeganie Spółki jako współpracownika. Jest to benefit powszechnie oczekiwany przez kandydatów, zwłaszcza w sektorze usług profesjonalnych, a także wśród osób młodszych.
‒Wzmocnienie lojalności i retencji pracowników oraz współpracowników
Dostęp do atrakcyjnych benefitów, w tym świadczeń wspierających aktywność fizyczną i zdrowie, może ograniczać rotację kadrową oraz stanowić czynnik lojalizujący wobec organizacji.
‒Charakter prozdrowotny
(...) wpisuje się w strategię employer well-being. Wspieranie zdrowego trybu życia może przekładać się na zmniejszenie absencji chorobowej, poprawę samopoczucia współpracowników i zwiększenie ich ogólnej dyspozycyjności oraz zaangażowania.
‒Kształtowanie pozytywnego wizerunku (employer branding)
Zapewnienie świadczeń pozapłacowych o charakterze sportowo-rekreacyjnym buduje reputację firmy jako partnera odpowiedzialnego społecznie, dbającego o szeroko rozumiany dobrostan współpracowników
Koszt dofinansowania prywatnej opieki medycznej ma następujące uzasadnienie jako korzyść dla współpracownika oraz Spółki:
Z perspektywy współpracownika powoduje:
‒Redukcję prywatnych wydatków zdrowotnych
Dzięki objęciu pakietem medycznym wielu podstawowych usług, takich jak konsultacje lekarskie, diagnostyka czy drobne zabiegi, współpracownicy mogą znacznie ograniczyć koszty, które w przeciwnym razie musieliby ponieść samodzielnie. W efekcie, prywatna opieka staje się nie tylko wygodna, ale i opłacalna finansowo.
‒Poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego
Świadomość, że w razie potrzeby można szybko i bez przeszkód uzyskać pomoc medyczną, przekłada się na większy spokój psychiczny współpracowników. Szybka diagnostyka i leczenie - szczególnie w przypadku chorób przewlekłych - mają bezpośredni wpływ na zdrowie i komfort życia.
‒Możliwość we własnym zakresie objęcia opieką członków rodziny
Takie rozwiązanie podnosi atrakcyjność benefitu i buduje pozytywne relacje między Spółką a współpracownikiem. Dzięki dobremu oraz szybkiemu dostępowi do prywatnej opieki również dla członków rodziny współpracownik ma więcej czasu na skupienie się na wykonywanych zadaniach oraz może je tym samym efektywniej wykonywać.
‒Szybki dostęp do świadczeń medycznych
W przeciwieństwie do systemu publicznego, gdzie czas oczekiwania na konsultację u specjalisty może wynosić kilka miesięcy, w systemie prywatnym termin wizyty często przypada w ciągu kilku dni. Do lekarza POZ można nierzadko dostać się tego samego dnia.
‒Wyższy komfort i jakość obsługi pacjenta
Pakiety oferują nowoczesne, dobrze wyposażone placówki medyczne, krótkie kolejki, możliwość umawiania wizyt Online oraz dostęp do wyników badań przez Internet.
‒Brak kosztów jednostkowych przy korzystaniu z usług
Stała miesięczna opłata abonamentowa niweluje obawy związane z kosztami pojedynczych wizyt. Współpracownicy dzięki temu częściej i szybciej podejmują decyzję o wizycie lekarskiej, co sprzyja skuteczniejszemu leczeniu oraz wczesnemu wykrywaniu problemów zdrowotnych. A zatem ostatecznie przekłada się na wydajniejsze wykonywanie zadań przez współpracowników poprzez skuteczne eliminowanie ich chorobowej niedyspozycyjności do świadczenia usług Wzrost satysfakcji ze współpracy oraz lojalności wobec Spółki
Prywatna opieka zdrowotna jest postrzegana jako wyraz troski ze strony firmy i nierzadko stanowi istotny element decydujący o postrzeganiu jakości współpracy. Współpracownicy, którzy czują się zaopiekowani, rzadziej rozważają zmianę kontrahenta kierując się wyłącznie wymiarem finansowym.
Z perspektywy Spółki benefit ten przekłada się na:
‒Atrakcyjność oferty zatrudnienia (employer branding)
Na konkurencyjnym rynku oferowanie prywatnej opieki zdrowotnej staje się standardem, szczególnie w sektorach wymagających specjalistów. Włączenie tego świadczenia do pakietu benefitów wzmacnia wizerunek firmy jako nowoczesnego i odpowiedzialnego partnera. Skuteczniejsza profilaktyka i wczesna diagnostyka
Regularne badania profilaktyczne, szczepienia czy łatwy dostęp do specjalistów pozwalają wykrywać schorzenia na wczesnym etapie, co zapobiega długim niedyspozycją współpracowników oraz ich wysokim kosztom leczenia zaawansowanych chorób.
‒Redukcja zjawiska zarażania chorobami
Łatwy dostęp do konsultacji medycznych pozwala współpracownikom szybciej reagować na objawy chorobowe i odpowiedzialnie podejmować decyzję o czasowym nieświadczeniu usług. Dzięki temu ogranicza się ryzyko rozprzestrzeniania infekcji w zespole oraz spadku ogólnej wydajności.
‒Wzrost efektywności i zaangażowania zespołu
Zdrowi pracownicy to bardziej skoncentrowani, zmotywowani i skuteczni pracownicy. Eliminacja dolegliwości zdrowotnych oraz świadomość, że firma zapewnia wsparcie w tym zakresie, wpływają pozytywnie na morale i jakość wykonywanych obowiązków.
‒Wzmocnienie retencji współpracowników
Pakiety medyczne, szczególnie mogące również zostać rozbudowane o korzystanie przez rodzinę, są często czynnikiem decydującym przy porównywaniu ofert współpracy. Współpracownik, który otrzymuje taki benefit, rzadziej podejmuje decyzję o rezygnacji ze współpracy- zwłaszcza, jeśli utrata świadczenia wiązałaby się z dodatkowymi kosztami prywatnymi.
‒Redukcja braku możliwości współpracy z przyczyn chorobowych
Szybszy dostęp do diagnostyki i leczenia sprawia, że czas trwania choroby, a tym samym niedyspozycyjności współpracownika może zostać znacząco skrócony. Przekłada się to na realne oszczędności finansowe i organizacyjne dla firmy, zwłaszcza w przypadku procesów o kluczowym znaczeniu operacyjnym.
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy Spółki benefit powoduje:
‒Wzmocnienie kompetencji językowych w Spółce
Umożliwienie współpracownikom udziału w dofinansowanych zajęciach języka angielskiego, przyczynia się do podniesienia poziomu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w środowisku zawodowym, zwłaszcza uwzględniając świadczenie usług przez Spółkę na rzecz podmiotów międzynarodowych, gdzie używanym roboczo językiem ze względu na międzynarodowy charakter jest właśnie język angielski.
‒Bezpośrednie przełożenie na jakość realizowanych zadań
Wyższy poziom kompetencji językowych przekłada się na sprawniejsze wykonywanie zadań poprzez, dokładniejsze zrozumienie dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej, korespondencji handlowej, czy też materiałów branżowych sporządzanych w języku obcym. Instrument wspierający politykę rozwoju zasobów ludzkich
Współfinansowanie nauki języka obcego może być traktowane jako element szerszej strategii rozwoju kompetencji personelu, co wpisuje się w standardy zarządzania zasobami ludzkimi oraz realizację celów w zakresie podnoszenia kwalifikacji współpracowników.
‒Wzmocnienie wizerunku jako podmiotu inwestującego w rozwój zawodowy
Spółka oferując dostęp do systematycznej nauki języka angielskiego buduje reputację podmiotu wspierającego rozwój swoich współpracowników, co ma znaczenie zarówno w procesach pozyskiwania nowych współpracowników, jak i w zakresie utrzymania długoterminowych relacji współpracy.
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy współpracownika powoduje:
‒Rozwój kwalifikacji mających zastosowanie zawodowe
Nauka języka angielskiego finansowana lub współfinansowana przez podmiot zlecający umożliwia systematyczne rozwijanie umiejętności, które są niejednokrotnie niezbędne do wykonywania obowiązków wynikających z współpracy, zwłaszcza przy obsłudze projektów międzynarodowych. Zwiększenie konkurencyjności na rynku usług
Nabycie kompetencji językowych zwiększa możliwości świadczenia usług również na rzecz zagranicznych kontrahentów, co może istotnie podnieść wartość rynkową danego współpracownika. Dostosowanie do wymogów konkretnych projektów lub klientów
Uczestnictwo w zajęciach językowych ułatwia bieżące wykonywanie zadań, w szczególności w środowiskach, w których wymagana jest płynna znajomość języka obcego - zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Spółka chciała się upewnić czy poniesione przez nią wydatki będą stanowiły koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 278), dalej jako: Updop.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w ostatnim czasie pozytywne interpretacje w zakresie tożsamym/zbliżonym do przedstawionego przez Wnioskodawcę:
‒Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.83.2025.1.PK zakres. Koszty uzyskania przychodu - benefity (karta sportowa, pakiet medyczny) dla współpracowników B2B
‒Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.125.2025.2.KM zakres: Kursy językowe i świadczenia pozapłacowe dla współpracowników - możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych
‒Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.119.2025.2.AW zakres: Pakiety zdrowotne, zajęcia sportowe i kursy dla osób na B2B - wydatek kwalifikowany jako koszt podatkowy
‒Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.44.2024.MM zakres: Czy świadczenia w formie benefitów dla samozatrudnionych mogą być kosztem uzyskania przychodu?
‒Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.763.2024.2.AK zakres: Finansowanie benefitów (opieka zdrowotna, sport, szkolenia) w estońskim CIT i ich podatkowa kwalifikacja
W przypadku gdyby w niniejszej sprawie stanowisko Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej było odrębne od stanowiska wydanego w ww. sprawach prosimy o uzasadnienie wskazujące na różnice tychże spraw oraz uzasadniające rozróżnianie przedsiębiorców na uprawnionych oraz nieuprawnionych do interpretowania przepisów w przedmiotowy sposób.
Dodatkowo Spółka w związku z przedmiotowym wnioskiem chce upewnić się czy jest uprawniona zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dalej jako Uptu”), do odliczenia podatku naliczonego w części w której finansuje nabywane na rzecz współpracowników benefity. Dodatkowo uwzględniając również założenie możliwej modyfikacji, że benefit dotyczący nabywania pakietów medycznych dla współpracowników będzie finansowany wyłącznie w części przez Spółkę.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
a) Zakup benefitów wskazanych we wniosku finansowany jest aktualnie ze środków obrotowych spółki. Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość. Koszty nabycia przedmiotowych benefitów są ponoszone przez Spółkę, tam gdzie występuje partycypacja współpracowników w zależności od formy współpracy tj. przy osobach prowadzących własną działalność część kosztów, które ponosi współpracownik jest refakturowana, a w przypadku osób współpracujących na podstawie umów zlecenia koszty partycypowania są potrącane z należnego wynagrodzenia.
b) Współpracownicy każdorazowo będą partycypować w kosztach kart sportowej (...). Współpracownicy, jeżeli wyrażą wolę objęcia członka rodziny ponoszą ten koszt w 100% nie jest on dofinansowywany przez Spółkę.
c) Podstawowy pakiet opieki medycznej dofinansowywany jest w 100% przez Spółkę, natomiast w przypadku, gdy współpracownik chce rozszerzyć swój pakiet o dodatkowe usługi oferowane przez operatora ponosi nadwyżkę kosztów podstawowego pakietu w 100%. Wnioskodawca wskazał wyłącznie, że pakietem medycznym współpracownik może objąć również swoich członków rodziny. Nie jest to natomiast w żaden sposób dofinansowywane przez Wnioskodawcę.
d) Współpracownicy będą obciążani kwotami partycypacji w kosztach zakupu karty sportowej, pakietu opieki medycznej i lekcjach języka angielskiego tak jak wskazano powyżej, w zależności od formy współpracy przy działalności gospodarczej partycypacja w kosztach będzie refakturowana, a w przypadku zleceniobiorców będzie to za ich zgodą potrącane z należnego wynagrodzenia.
e) Wydatki wymienione we wniosku na rzecz współpracowników związane jest wyłącznie z usługi opodatkowanymi, które Spółka oferuje oraz wykonuje na rzecz swoich kontrahentów.
f) Faktury dokumentujące nabycie benefitów wystawiane będą na Spółkę.
g) W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy na fakturach dokumentujących nabycie kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego wykazana jest kwota podatku VAT, czy też świadczenia te podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług?”
Spółka wskazała: „Aktualnie na wymienionych pozycjach występuje VAT poza lekcjami języka angielskiego, które korzystają ze zwolnienia.”
h) W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy przekazywane świadczenia będą elementem wynagrodzenia za pracę, umów zlecenia/współpracy?”
Spółka wskazała: „Stanowią one motywacyjny, pozapłacowy element określający zasady współpracy między Spółką a współpracownikami. Co zresztą w przypadku konkurencji Spółki na rynku jest standardem, zatem oferowanie przedmiotowych benefitów przez Spółkę jest konieczne aby móc pozyskiwać współpracowników do realizacji działań operacyjnych Spółki. Można to zakwalifikować jako element wynagrodzenia. Natomiast ma to inne cechy, które zostały opisane w przedmiotowym wniosku.”
i)W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy z umów zawartych ze współpracownikami wynika, że są Państwo zobowiązani do przekazania benefitów/poniesienia ich kosztów na rzecz współpracowników? Czy umowy zawarte ze współpracownikami wskazują warunki przyznawania benefitów, o których mowa we wniosku? Czy współpracownicy muszą spełnić jakiekolwiek warunki, aby otrzymać dane świadczenie? Jeżeli tak, to jakie? Czy wysokość otrzymanych świadczeń współpracownicy będą doliczać do przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?”
Spółka wskazała: „Bezpośrednio z umów o współpracę/umów zlecenia w tym momencie to nie wynika. Natomiast jest to ustalone ze współpracownikami w formie ustnej oraz potwierdzone w formie pisemnej w ogłoszeniach o współpracy, gdzie są wskazane warunki współpracy z wymienionymi przedmiotowymi benefitami. Spółka w najbliższym czasie planuje przedmiotową kwestię uregulować dodatkowo w dokumencie stanowiącym załącznik do umów o współpracy/umów zlecenia, gdzie zostaną wymienione przedmiotowe benefity oraz zasady ich otrzymywania. Warunki jakie muszą spełniać współpracownicy to obowiązywanie umowy o współpracy/umowy zlecenia oraz wyrażenie chęci korzystania z przedmiotowych oferowanych benefitów. Kwestia doliczania przychodu z benefitów do uzyskiwanego przychodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przez współpracowników pozostaje ich kwestią jako podmiotów niezależnych prowadzących działalność gospodarczą.”
j) W odpowiedzi na pytanie organu: „W odniesieniu do kursów językowych, proszę wskazać:
i.Kto prowadzi kursy (pracownicy wnioskodawcy, firmy zewnętrzne, uczelnie), ile one trwają? Gdzie one się odbywają (w siedzibie wnioskodawcy, poza siedzibą, w miejscowości czy poza miejscowością, w której jest prowadzona działalność)?
ii.Czy sfinansowanie kursów wiąże się z koniecznością spełnienia określonych warunków przez współpracowników, a w razie ich niespełnienia do zwrotu poniesionych kosztów kursów?”
Spółka wskazała: „Firmy zewnętrzne, które Spółka na podstawie oferowanych warunków wybierze do realizacji tego zadania. Czas trwania uzależniony jest od potrzeb współpracownika, ale zazwyczaj jest to cykliczne korzystanie z lekcji w wymiarze jednej lub dwóch godzin w tygodniu. Zajęcia odbywają się zazwyczaj zdalnie ze względu na różne miejsca zamieszkania/pracy współpracowników oraz prowadzących działalność oraz wygodę przedmiotowego rozwiązania. Natomiast istnieje możliwość w przypadku gdy prowadzący zajęcia będzie oferował je w formie stacjonarnej oraz współpracownik będzie zainteresowany taką formą żeby zajęcia odbywały się w siedzibie spółki, gdzie jest przestrzeń do tego dostosowana.
Takich warunków jak wskazano powyżej tj. obowiązywanie umowy o współpracy oraz wyrażenie chęci korzystania z benefitu przez współpracownika. Nie ma takich sytuacji, że współpracownik z nich korzystał bez spełnienia ww. warunków.”
Pytania
1.Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup kart sportowych (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości), pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego, przekazywanych współpracownikom na podstawie opisanych umów mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Updop?
2.Czy Wnioskodawca, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup kart sportowych, pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego przekazywanych współpracownikom na podstawie opisanych we wniosku umów, przy częściowej odpłatności tych osób, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 3 Uptu?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych.
W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na zapewnienie benefitów na rzecz wskazanych we wniosku współpracowników świadczących usługi na podstawie opisanych w stanie faktycznym umów mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Updop. Świadczenia te, obejmujące pakiety opieki medycznej, karty sportowe, lekcje języka angielskiego mają charakter racjonalnie uzasadniony z punktu widzenia prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Celem ich zapewnienia jest utrzymanie ciągłości współpracy z osobami posiadającymi specjalistyczne kompetencje, których dostępność i zaangażowanie przekładają się bezpośrednio na realizację projektów generujących przychód Spółki. Wskazane wydatki służą nie tylko utrzymaniu współpracy z wykwalifikowanymi wykonawcami, lecz również minimalizacji ryzyk operacyjnych wynikających z rotacji personelu oraz zapewnieniu stałej jakości usług świadczonych na rzecz klientów Wnioskodawcy.
Wnioskodawca podkreśla, że omawiane wydatki wykazują bezpośredni związek z prowadzoną działalnością i pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Świadczenia nie mają charakteru reprezentacyjnego w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop - nie służą budowaniu wizerunku, nie są przeznaczone dla klientów lub kontrahentów, a ich przeznaczenie jest wewnętrzne i służy zabezpieczeniu interesu ekonomicznego Spółki. Z uwagi na okoliczność, iż benefity te stanowią element polityki kadrowej (choć adresowanej do osób niebędących pracownikami), ich przyznawanie znajduje ekonomiczne i organizacyjne uzasadnienie w realiach rynkowych i konkurencyjności warunków współpracy.
Wydatki te są ponoszone faktycznie przez Wnioskodawcę, są odpowiednio udokumentowane (m. in. fakturami oraz umowami z dostawcami benefitów) oraz przyporządkowane do konkretnego okresu rozliczeniowego i współpracowników. Świadczenia są przy tym oferowane wyłącznie osobom faktycznie realizującym na rzecz Wnioskodawcy zadania biznesowe co pozwala na precyzyjne przypisanie wydatku do określonego źródła przychodu. Świadczenia mają charakter racjonalny i odpowiadają standardom przyjętym w branży marketingowej, nie wykazując cech luksusowych lub reprezentacyjnych.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki te spełniają przesłanki określone w art. 15 ust. 1 Updop. tj. zostały poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, nie są wydatkami wymienionymi w katalogu włączeń określonym w art. 16 ust. 1 Updop. Poza tym mają charakter definitywny, są należycie udokumentowane oraz nie służą celom osobistym współpracowników.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 upodp, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Prócz tego, uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga od podatnika wykazania, że wydatek jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony. Każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika winien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej, z wyjątkiem sytuacji gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem kosztu a przychodem, bądź zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu.
Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek, spełniający łącznie następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Podkreślić należy, że w celu wykazania związku pomiędzy kosztem a przychodem podatnik musi dysponować wymaganymi przez prawo dowodami.
Ponadto, należy mieć na względzie, że uznając dany wydatek za koszt uzyskania przychodu podatnik odnosi ewidentne korzyści, bowiem koszt uzyskania przychodu zmniejsza podstawę opodatkowania. Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
a)„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
b)„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
c)„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.
Jednocześnie podkreślić należy, że nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).
Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Nadmienić należy, że za koszty reprezentacji uważa się wydatki ponoszone na budowanie określonego wizerunku Spółki w oczach jej potencjalnych lub obecnych kontrahentów.
Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup kart sportowych (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości), pakietów medycznych oraz lekcji języka angielskiego, przekazywanych współpracownikom na podstawie opisanych umów mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Updop.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka realizując swoje zamierzenia gospodarcze poza zatrudnieniem pracowników na podstawie umowy o pracę ze względu na specyfikę realizowanych przedsięwzięć oraz ich charakter współpracuje na podstawie umów w zakresie zlecania czynności do wykonania:
‒umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą
‒umów zlecenia z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.
Spółka w celu zachęcenia do zawierania ww. umów oraz utrzymania konkurencyjnej pozycji względem innych podmiotów oferujących współpracę potencjalnym kandydatom mogącym współpracować ze Spółką zdecydowała się zaoferować szeroko rozumianym współpracownikom z którymi zawierane są ww. umowy dodatkowe świadczenia pozapłacowe (dalej jako: benefity). Spółka w ramach benefitów oferuje oraz planuje oferować współpracownikom następujące świadczenia:
‒partycypację 50% w kosztach karty (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości)
‒podstawowy koszt prywatnego pakietu opieki medycznej
‒partycypacje 50% w kosztach lekcji języka angielskiego.
Karta (...) to pozapłacowe świadczenie umożliwia dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych w wybranych obiektach współpracujących z operatorem programu, Dostęp do świadczenia możliwy jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy pracodawcą a operatorem, przy czym zakres oraz warunki korzystania określane są w dokumentacji programowej operatora. Karta uprawnia użytkownika do korzystania z usług takich jak: siłownie, kluby fitness, baseny, zajęcia sportowe, ścianki wspinaczkowe, lodowiska czy obiekty typu wellness. W aspekcie praktycznym karta (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości) wspiera działania pracodawcy w zakresie promocji zdrowia, aktywności fizycznej oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance). Świadczenie to postrzegane jest również jako element zwiększający atrakcyjność oferty zatrudnienia oraz wpływający korzystnie na retencję pracowników.
Benefit ten z perspektywy współpracownika powoduje:
‒Dostęp do szerokiej oferty sportowo-rekreacyjnej
‒Stała, przewidywalna forma finansowania aktywności fizycznej
‒Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
‒Brak konieczności wiązania się z jedną placówką
‒Wzrost atrakcyjności oferty współpracy
‒Wzmocnienie lojalności i retencji pracowników oraz współpracowników
‒Charakter prozdrowotny
‒Kształtowanie pozytywnego wizerunku (employer branding)
Koszt dofinansowania prywatnej opieki medycznej ma następujące uzasadnienie jako korzyść dla współpracownika oraz Spółki:
Z perspektywy współpracownika powoduje:
‒Redukcję prywatnych wydatków zdrowotnych
‒Poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego
‒Możliwość we własnym zakresie objęcia opieką członków rodziny
‒Szybki dostęp do świadczeń medycznych
‒Wyższy komfort i jakość obsługi pacjenta
‒Brak kosztów jednostkowych przy korzystaniu z usług
Z perspektywy Spółki benefit ten przekłada się na:
‒Atrakcyjność oferty zatrudnienia (employer branding)
‒Redukcja zjawiska zarażania chorobami
‒Wzrost efektywności i zaangażowania zespołu
‒Wzmocnienie retencji współpracowników
‒Redukcja braku możliwości współpracy z przyczyn chorobowych
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy Spółki benefit powoduje:
‒Wzmocnienie kompetencji językowych w Spółce
‒Bezpośrednie przełożenie na jakość realizowanych zadań
‒Wzmocnienie wizerunku jako podmiotu inwestującego w rozwój zawodowy
Benefit partycypacji 50% w kosztach lekcji języka angielskiego z perspektywy współpracownika powoduje:
‒Rozwój kwalifikacji mających zastosowanie zawodowe
Nauka języka angielskiego finansowana lub współfinansowana przez podmiot zlecający umożliwia systematyczne rozwijanie umiejętności, które są niejednokrotnie niezbędne do wykonywania obowiązków wynikających z współpracy, zwłaszcza przy obsłudze projektów międzynarodowych. Zwiększenie konkurencyjności na rynku usług. Nabycie kompetencji językowych zwiększa możliwości świadczenia usług również na rzecz zagranicznych kontrahentów, co może istotnie podnieść wartość rynkową danego współpracownika. Dostosowanie do wymogów konkretnych projektów lub klientów. Uczestnictwo w zajęciach językowych ułatwia bieżące wykonywanie zadań, w szczególności w środowiskach, w których wymagana jest płynna znajomość języka obcego - zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazał, że finansowanie benefitów miało miejsce ze środków obrotowych spółki. Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość. Koszty nabycia przedmiotowych benefitów są ponoszone przez Spółkę, tam gdzie występuje partycypacja współpracowników w zależności od formy współpracy tj. przy osobach prowadzących własną działalność część kosztów, które ponosi współpracownik jest refakturowana, a w przypadku osób współpracujących na podstawie umów zlecenia koszty partycypowania są potrącane z należnego wynagrodzenia. Współpracownicy każdorazowo będą partycypować w kosztach kart sportowej (...). Współpracownicy, jeżeli wyrażą wolę objęcia członka rodziny ponoszą ten koszt w 100% nie jest on dofinansowywany przez Spółkę. Podstawowy pakiet opieki medycznej dofinansowywany jest w 100% przez Spółkę, natomiast w przypadku, gdy współpracownik chce rozszerzyć swój pakiet o dodatkowe usługi oferowane przez operatora ponosi nadwyżkę kosztów podstawowego pakietu w 100%. Pakietem medycznym współpracownik może objąć również swoich członków rodziny. Nie jest to natomiast w żaden sposób dofinansowywane przez Wnioskodawcę. Współpracownicy będą obciążani kwotami partycypacji w kosztach zakupu karty sportowej, pakietu opieki medycznej i lekcjach języka angielskiego tak jak wskazano powyżej, w zależności od formy współpracy przy działalności gospodarczej partycypacja w kosztach będzie refakturowana, a w przypadku zleceniobiorców będzie to za ich zgodą potrącane z należnego wynagrodzenia. Faktury dokumentujące nabycie benefitów wystawiane będą na Spółkę. Spółka nie jest zobowiązana do zawarcia umów ze współpracownikami. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy przekazywane świadczenia będą elementem wynagrodzenia za pracę, umów zlecenia/współpracy?” Spółka wskazała: „Stanowią one motywacyjny, pozapłacowy element określający zasady współpracy między Spółką a współpracownikami. Co zresztą w przypadku konkurencji Spółki na rynku jest standardem, zatem oferowanie przedmiotowych benefitów przez Spółkę jest konieczne aby móc pozyskiwać współpracowników do realizacji działań operacyjnych Spółki. Można to zakwalifikować jako element wynagrodzenia. Natomiast ma to inne cechy, które zostały opisane w przedmiotowym wniosku.” W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy z umów zawartych ze współpracownikami wynika, że są Państwo zobowiązani do przekazania benefitów/poniesienia ich kosztów na rzecz współpracowników? Czy umowy zawarte ze współpracownikami wskazują warunki przyznawania benefitów, o których mowa we wniosku? Czy współpracownicy muszą spełnić jakiekolwiek warunki, aby otrzymać dane świadczenie? Jeżeli tak, to jakie? Czy wysokość otrzymanych świadczeń współpracownicy będą doliczać do przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?” Spółka wskazała: „Bezpośrednio z umów o współpracę/umów zlecenia w tym momencie to nie wynika. Natomiast jest to ustalone ze współpracownikami w formie ustnej oraz potwierdzone w formie pisemnej w ogłoszeniach o współpracy, gdzie są wskazane warunki współpracy z wymienionymi przedmiotowymi benefitami. Spółka w najbliższym czasie planuje przedmiotową kwestię uregulować dodatkowo w dokumencie stanowiącym załącznik do umów o współpracy/umów zlecenia, gdzie zostaną wymienione przedmiotowe benefity oraz zasady ich otrzymywania. Warunki jakie muszą spełniać współpracownicy to obowiązywanie umowy o współpracy/umowy zlecenia oraz wyrażenie chęci korzystania z przedmiotowych oferowanych benefitów. Kwestia doliczania przychodu z benefitów do uzyskiwanego przychodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przez współpracowników pozostaje ich kwestią jako podmiotów niezależnych prowadzących działalność gospodarczą.”
Spółka wskazała, że kursy językowe prowadzą firmy zewnętrzne, które Spółka na podstawie oferowanych warunków wybierze do realizacji tego zadania. Czas trwania uzależniony jest od potrzeb współpracownika, ale zazwyczaj jest to cykliczne korzystanie z lekcji w wymiarze jednej lub dwóch godzin w tygodniu. Zajęcia odbywają się zazwyczaj zdalnie ze względu na różne miejsca zamieszkania/pracy współpracowników oraz prowadzących działalność oraz wygodę przedmiotowego rozwiązania. Natomiast istnieje możliwość w przypadku gdy prowadzący zajęcia będzie oferował je w formie stacjonarnej oraz współpracownik będzie zainteresowany taką formą żeby zajęcia odbywały się w siedzibie spółki, gdzie jest przestrzeń do tego dostosowana.
Dokonując oceny możliwości zaliczenia wydatków na benefity dla współpracowników do kosztów uzyskania przychodów, kluczowe jest, czy benefity te są ujęte jako składnik wynagrodzenia w umowie dotyczącej współpracy.
Z opisu sprawy oraz jej uzupełnienia wynika, że Spółka w celu zachęcenia współpracowników do zawierania umów oraz utrzymania konkurencyjnej pozycji względem innych podmiotów oferujących współpracę potencjalnym kandydatom mogącym współpracować ze Spółką zdecydowała się zaoferować szerokorozumianym współpracownikom z którymi zawierane są umowy dodatkowe, świadczenia pozapłacowe (dalej jako: benefity). W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie organu: „Czy przekazywane świadczenia będą elementem wynagrodzenia za pracę, umów zlecenia/współpracy?” Spółka wskazała: „Stanowią one motywacyjny, pozapłacowy element określający zasady współpracy między Spółką a współpracownikami. Co zresztą w przypadku konkurencji Spółki na rynku jest standardem, zatem oferowanie przedmiotowych benefitów przez Spółkę jest konieczne aby móc pozyskiwać współpracowników do realizacji działań operacyjnych Spółki. Można to zakwalifikować jako element wynagrodzenia. Natomiast ma to inne cechy, które zostały opisane w przedmiotowym wniosku.” Bezpośrednio z umów o współpracę/umów zlecenia w tym momencie nie wynika, że Spółka zobowiązana jest do przekazania benefitów/poniesienia ich kosztów na rzecz współpracowników. Natomiast jest to ustalone ze współpracownikami w formie ustnej oraz potwierdzone w formie pisemnej w ogłoszeniach o współpracy, gdzie są wskazane warunki współpracy z wymienionymi przedmiotowymi benefitami. Spółka w najbliższym czasie planuje przedmiotową kwestię uregulować dodatkowo w dokumencie stanowiącym załącznik do umów o współpracy/umów zlecenia, gdzie zostaną wymienione przedmiotowe benefity oraz zasady ich otrzymywania. Warunki jakie muszą spełniać współpracownicy to obowiązywanie umowy o współpracy/umowy zlecenia oraz wyrażenie chęci korzystania z przedmiotowych oferowanych benefitów. Kwestia doliczania przychodu z benefitów do uzyskiwanego przychodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przez współpracowników pozostaje ich kwestią jako podmiotów niezależnych prowadzących działalność gospodarczą.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji gdy benefity nie stanowią elementu należnego wynagrodzenia za świadczone usługi oraz nie zostały uregulowane w umowie zawartej przez spółkę ze współpracownikami, wówczas nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Jak już wyżej wskazano, ww. benefity ustalone zostały ze współpracownikami w formie ustnej oraz potwierdzone w formie pisemnej w ogłoszeniach o współpracy, gdzie są wskazane warunki współpracy z wymienionymi przedmiotowymi benefitami.
Natomiast aby mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów, muszą stanowić dodatkowy element wynagrodzenia i być uregulowane w stosownych umowach zawartych przez spółkę ze współpracownikami.
Zatem, wydatki na takie benefity, w sytuacji gdy nie będzie odpowiednich zapisów w umowach oraz gdy nie będą stanowiły składników wynagrodzenia nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki.
Z kolei w sytuacji gdy Spółka kwestię przekazania współpracownikom benefitów ureguluje w dokumencie stanowiącym załącznik do umów o współpracy/umów zlecenia, gdzie zostaną wymienione przedmiotowe benefity oraz będą stanowiły one składnik wynagrodzenia ww. współpracowników to takie wydatki spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Warunki jakie muszą spełniać ww. wydatki to, obowiązywanie umowy o współpracy/umowy zlecenia oraz ewentualnie innych dokumentów, w których uregulowane są kwestie przyznawania benefitów jako dodatkowego elementu wynagrodzenia współpracowników a także wyrażenie chęci korzystania z przedmiotowych oferowanych benefitów. Wówczas ww. wydatki będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Będzie też istniał związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wskazane we wniosku pozapłacowe (niepieniężne) elementy wypłacanego osobom współpracującym wynagrodzenia, a osiągnięciem przez Spółkę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.
Tym samym w sytuacji gdy benefity będą dodatkowym elementem wynagrodzenia za świadczone usługi i będą uregulowane w stosownym dokumencie (w umowach zawartych przez Spółkę w formie pisemnej lub wewnętrznych aktach prawnych) będą mogły dla spółki stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W odniesieniu natomiast do tej części kosztów, którymi będą obciążeni współpracownicy w związku z uzyskiwaniem od spółki świadczeń w postaci benefitów wskazanych we wniosku oraz w związku ze zgłoszeniem do uczestnictwa w programach benefitowych osób towarzyszących, wskazać należy, że ostatecznie ich ciężar ekonomiczny w części ponoszą współpracownicy, na których spółka przeniesie w części lub w całości koszt nabycia usług.
Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Spółka w ramach benefitów oferuje oraz planuje oferować współpracownikom następujące świadczenia:
‒ partycypację 50% w kosztach karty (...) (lub innego tożsamego pakietu w przyszłości)
‒ podstawowy koszt prywatnego pakietu opieki medycznej
‒ partycypacje 50% w kosztach lekcji języka angielskiego.
Tam gdzie występuje partycypacja współpracowników w zależności od formy współpracy tj. przy osobach prowadzących własną działalność część kosztów, które ponosi współpracownik jest refakturowana, a w przypadku osób współpracujących na podstawie umów zlecenia koszty partycypowania są potrącane z należnego wynagrodzenia.
Współpracownicy mogą wykupić dzięki swojemu pakietowi dostęp do programu również dla członków swojej rodziny. Podstawowy pakiet opieki medycznej dofinansowywany jest w 100% przez Spółkę, natomiast w przypadku, gdy współpracownik chce rozszerzyć swój pakiet o dodatkowe usługi oferowane przez operatora ponosi nadwyżkę kosztów podstawowego pakietu w 100%. Pakietem medycznym współpracownik może objąć również swoich członków rodziny. Nie jest to natomiast w żaden sposób dofinansowywane przez Wnioskodawcę.
Współpracownicy, jeżeli wyrażą wolę objęcia członka rodziny w kosztach karty sportowej (...) ponoszą ten koszt w 100% nie jest on dofinansowywany przez Spółkę.
A zatem, współpracownicy będą obciążani we wskazanych przypadkach kwotami partycypacji w kosztach zakupu karty sportowej, pakietu opieki medycznej i lekcjach języka angielskiego. W zależności od formy współpracy przy działalności gospodarczej partycypacja w kosztach będzie refakturowana, a w przypadku zleceniobiorców będzie to za ich zgodą potrącane z należnego wynagrodzenia.
W ostatecznym rozrachunku Spółka w niektórych przypadkach obciąża więc współpracowników w części lub w całości wydatkami dotyczącymi benefitów poniesionymi przez Spółkę.
Zatem jak wynika z powyższego ta część wydatków, którą zostaną obciążeni współpracownicy nie spełnia przesłanki definitywności wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Spółki.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie części pytania nr 1 odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów benefitów:
- w sytuacji gdy stanowią one dodatkowy element wynagrodzenia za świadczone przez współpracowników usługi i są uregulowane w umowach zawartych przez Spółkę ze współpracownikami –należy uznać za prawidłowe;
- w sytuacji gdy nie stanowią elementu należnego wynagrodzenia za świadczone przez współpracowników usługi oraz nie zostały uregulowane w umowach zawartych przez Spółkę ze współpracownikami-należy uznać za nieprawidłowe;
- w sytuacji obciążania współpracowników we wskazanych przypadkach kwotami partycypacji w kosztach zakupu karty sportowej, pakietu opieki medycznej i lekcjach języka angielskiego-należy uznać za nieprawidłowe.
Końcowo, należy odnieść się do Państwa stwierdzenia, w uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie nr 1 wezwania organu z dnia 17 października 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.532.2025.1.KW0114-KDIP4-2.4012.719.2025.3.SKJ w którym wskazali Państwo, że „(…) Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość. Koszty nabycia przedmiotowych benefitów są ponoszone przez Spółkę, tam gdzie występuje partycypacja współpracowników w zależności od formy współpracy tj. przy osobach prowadzących własną działalność część kosztów, które ponosi współpracownik jest refakturowana, a w przypadku osób współpracujących na podstawie umów zlecenia koszty partycypowania są potrącane z należnego wynagrodzenia.”
W tym zakresie należy wskazać na treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 9 uCIT, zgodnie z którym:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:
a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,
b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.
Z powołanych przepisów ww. ustawy wynika, że kosztem uzyskania przychodów (przy spełnieniu warunku celowości) jest nie wypłata z ZFŚS, ale odpisy i zwiększenia ZFŚS pod warunkiem dokonania wpłaty na ten Fundusz zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 288).
Należy zwrócić uwagę na fakt, że świadczenia pieniężne i rzeczowe finansowane ze środków ZFŚS poszczególnym pracownikom, stanowią dla podatnika (pracodawcy) wydatek z takiego funduszu.
Wpłaty (odpisy i zwiększenia) na rzecz ZFŚS dokonywane są zgodnie z ww. ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Fundusz tworzy się co do zasady z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych (art. 5 ust. 1 ustawy o ZFŚS).
Kosztem uzyskania przychodu podatnika (pracodawcy) są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać w tej części za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane/zapadły w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Końcowo w odniesieniu do Państwa prośby, w przypadku gdyby w niniejszej sprawie stanowisko Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej było odrębne od stanowiska wydanego we wskazanych we wniosku interpretacjach, tj. w:
‒interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.83.2025.1.PK
‒interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.125.2025.2.KM
‒interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.119.2025.2.AW
‒interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2024 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.44.2024.MM
‒interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.763.2024.2.AK
o uzasadnienie wskazujące na różnice tychże spraw oraz uzasadniające rozróżnianie przedsiębiorców na uprawnionych oraz nieuprawnionych do interpretowania przepisów w przedmiotowy sposób, należy zwrócić uwagę na to, że organ nie jest zobligowany ani do dialogu z podatnikiem, ani do prowadzenia polemiki. Powinnością organu jest przedstawienie oceny prezentowanego przez podatnika stanowiska odnoszącego się do konkretnego zagadnienia z zakresu prawa podatkowego. Organ uczynił temu obowiązkowi zadość.
Organ nie ma obowiązku w wydawanej interpretacji przyjąć argumentów Spółki jako jedynie słusznych, czego w istocie oczekuje Spółka. Co więcej w interpretacji indywidulanej organ nie musi odnosić się do każdego argumentu Spółki, nawet w przypadku, kiedy jej stanowisko ocenia jako nieprawidłowe. Stanowisko to potwierdziły niejednokrotnie sądy administracyjne w swoich wyrokach, dla przykładu wyrok NSA z 26 stycznia 2023 r. sygn. akt II FSK 1459/20 lub wyrok z 6 czerwca 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 2454/18.
Do uprawnień organu należy wybór argumentów, które jego zdaniem będą wystarczające dla oceny merytorycznej problemu podatkowego objętego wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego [wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 1548/13].
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
