Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.827.2025.2.RK
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla usług zarządzania projektami, sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0, wynosi 8,5%, o ile usługi te wyłączają czynności doradcze związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), które skutkowałyby wyższą stawką.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismami z 7 listopada 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania projektami w branży IT, wpisaną do CEiDG. Jej obowiązki obejmują:
1)nadzór nad realizacją wdrożonej wizji produktu,
2)planowanie pracy zespołu projektowego,
3)monitorowanie wyników oraz ocena ryzyka,
4)kontrolę budżetu i harmonogramu projektu,
5)współpracę z interesariuszami,
6)koordynowanie pracy zespołów odpowiedzialnych za projektowanie i rozwój technologii informatycznych.
Wnioskodawczyni podkreśla, że w zakresie świadczonych przez Nią usług nie wykonuje czynności programistycznych, ani doradczych. W szczególności usługi Wnioskodawczyni nie obejmują:
·doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego,
·doradztwa w zakresie oprogramowania,
·instalowania oprogramowania,
·zarządzania sieciami i systemami informatycznymi,
·tworzenia kodu programistycznego lub oryginalnego oprogramowania.
Rola Wnioskodawczyni polega wyłącznie na koordynowaniu pracy zespołów projektowych, nadzorowaniu realizacji projektu, ocenie jego zgodności z ustalonymi wytycznymi, nadzorowaniu budżetów i harmonogramów, co nie obejmuje doradztwa technicznego, czy świadczenia usług programistycznych.
Usługi, Wnioskodawczyni kwalifikuje do kodu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W piśmie z 7 listopada 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała opis wskazując, że przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem Wnioskodawczyni złożyła 1 stycznia 2024 r. i dla celów działalności gospodarczej Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
Usługi, które świadczy Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami firm centralnych (head office) lub usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj. świadczone usługi nie są związane z działalnością head office, ani doradztwem zarządzania strategicznego (PKWiU ex dział 70).
Usługi zarządzania projektami, które Wnioskodawczyni świadczy są zakwalifikowane do PKWiU 70.22.20.0 i obejmują nadzór nad projektami, planowanie pracy zespołu oraz monitorowanie realizacji harmonogramów i budżetów, co wyklucza przypisanie ich do działalności z ex działu 70, umożliwiając zastosowanie niższej stawki podatkowej. Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Działalność Wnioskodawczyni nie obejmuje uczestnictwa w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, ani doradztwa w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą. Wnioskodawczyni nie prowadzi również doradztwa w zakresie tworzenia budżetu klienta. Zakres działalności Wnioskodawczyni, opisany we wniosku, dotyczy usług zarządzania projektami zakwalifikowanych do PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Rola Wnioskodawczyni polega na monitorowaniu realizacji projektów, w tym nadzorowaniu budżetów i harmonogramów projektów, co jest częścią zarządzania operacyjnego i nie obejmuje działań doradczych ani strategicznych.
Nadzorowanie budżetów i harmonogramów, o którym Wnioskodawczyni wspomniała w opisie stanu faktycznego, oznacza monitorowanie zgodności z ustalonymi wcześniej założeniami projektowymi i raportowanie postępów. Nie obejmuje to tworzenia budżetów dla klientów ani uczestnictwa w strategicznych procesach decyzyjnych.
Wnioskodawczyni wykonuje usługi na rzecz osób prawnych oraz jednostek prowadzących działalność gospodarczą. Pomiędzy Wnioskodawczynią a kontrahentami/zleceniodawcami nie istnieją/nie istniały jakieś powiązania osobiste, czy gospodarcze. Kontrahentami/zleceniodawcami Wnioskodawczyni są osoby prawne oraz jednostki prowadzące działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem/członkiem zarządu żadnej spółki.
Wszystkie świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej usługi objęte są grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej usługi, są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje jedno wynagrodzenie.
Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Oprócz działalności gospodarczej również uzyskuje Wnioskodawczyni dochody z najmu prywatnego. Wniosek dotyczy 2024 r. i 2025 r.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni może zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie po uzupełnieniu wniosku
Obowiązki Wnioskodawczyni polegają na koordynowaniu pracy zespołów, monitorowaniu realizacji projektów, nadzorowaniu budżetów i harmonogramów, co nie obejmuje doradztwa technicznego czy świadczenia usług programistycznych. Analogiczne stanowisko zostało zaakceptowane przez organy skarbowe w odniesieniu do podobnych przypadków.
Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawczyni prosi o potwierdzenie, że usługi, które świadczy, mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%. Wnioskodawczyni uważa, że usługi, które świadczy, mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%.
Wnioskodawczyni uważa, że działalność gospodarcza, którą prowadzi i która obejmuje usługi zarządzania projektami zakwalifikowane do PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, spełnia warunki opodatkowania ryczałtem w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z tym usługi, które Wnioskodawczyni świadczy mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji;
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczy Pani usługi zarządzania projektami zakwalifikowane do PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wskazała Pani też, że usługi, które świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu ryczałtem według 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług np. z usługdoradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
