Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.878.2025.2.ST
Ulga prorodzinna przysługuje samotnie wychowującej matce pełnoletniego studenta, mimo jego dochodów z nieopodatkowanego żołdu wojskowego, o ile zachowany jest obowiązek alimentacyjny oraz faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 7 listopada 2025 r. (data wpływu 12 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 2011 r. samotnie wychowywała Pani dwoje dzieci: syna … ur. … 2005 r. i córkę … ur. … 1994 r. Pani małżeństwo zostało rozwiązane z winy małżonka. Pani syn podjął naukę w …, studia dzienne kierunek - inżynieria bezpieczeństwa - wydział skażenia. Podpisał umowę o kształcenie na kierunku wojskowym, zobowiązującą go do zwrotu kosztów w przypadku przerwania nauki z jakiegokolwiek powodu. Nauka odbywa się w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego w okresie 5-letnich studiów stacjonarnych. Od daty podpisania umowy Pani syn otrzymuje uposażenie, tzw. żołd w wysokości ok. 6 000zł miesięcznie.
„Z żołnierzem zawodowym, którego planuje się na koszt wojska skierować na studia lub naukę albo staż, kurs lub specjalizację lub inne formy szkolenia i doskonalenia zawodowego w kraju lub za granicą, których koszt przekracza sześciokrotność najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego, zawiera się umowę, która określa warunki zwrotu kosztów poniesionych na jego utrzymanie i naukę oraz utrzymanie przebywających z nim w miejscu odbywania nauki małżonka lub dzieci pozostających na utrzymaniu żołnierza zawodowego w przypadku przerwania, odwołania z kształcenia lub zwolnienia z zawodowej służby wojskowej przed określonym w umowie okresem służby wojskowej z przyczyn, o których mowa w art. 226 obligatoryjne przesłanki zwolnienia żołnierza zawodowego z zawodowej służby wojskowej pkt 1, 4, 6-9 i 11-16 oraz art. 228 fakultatywne przesłanki zwolnienia żołnierza zawodowego z zawodowej służby wojskowej ust. 1 pkt 1, 2 i 7-10, w wysokości proporcjonalnej do czasu służby po zakończeniu studiów lub nauki albo stażu, kursu lub specjalizacji lub innej formy szkolenia i doskonalenia zawodowego”.
Żołd jest świadczeniem niepodlegającym ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rozumieniu przepisów podatkowych nie jest to świadczenie podlegające opodatkowaniu. Forma świadczenia oraz jego przeznaczenie nie są w pełni autonomiczne i Pani syn nie może dowolnie nimi rozporządzać ze względu na fakt, iż ma wskazywane konkretne zakupy wyposażenia, które musi sobie finansować z żołdu (np. plecaki specjalistyczne, pasy taktyczne, rękaw modułowy i ładownice - sprzęt strzelecki, odzież termiczną, wygodne obuwie, latarki specjalistyczne, ochronniki słuchu, płyny do czyszczenia broni, okulary taktyczne, rękawice taktyczne, koszulki MON, nóż taktyczny, multitool leatherman itp.). Pani syn ma zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie w ramach przynależności do jednostki wojskowej. Często zdarza się jednak, że nie korzysta z kolacji czy obiadu z uwagi na szereg zajęć, które odbywają się poza koszarami. Tak więc żywność, leki i sprzęt wojskowy kupuje w ramach własnych środków. Znacznym obciążeniem jego budżetu są też dojazdy z … do ….
Pomimo otrzymywanego żołdu, syn nadal pozostaje na Pani częściowym utrzymaniu. W okresach świątecznych (np. Wielkanoc i Boże Narodzenie), jak i wolnym od nauki przebywa w domu, przyjeżdża do domu na dni wolne od nauki, tj. soboty i niedziele. W okresie wakacyjnym Pani syn musi opuścić akademik i zabrać wszystkie swoje rzeczy. Ponadto, w domu przebywa również będąc na zwolnieniu lekarskim.
Zaznaczyć należy, że wynajmuje Pani mieszkanie w …, którego metraż jest dostosowany dla dwóch osób, gdyby prowadziła Pani jednoosobowe gospodarstwo domowe wynajęłaby Pani mniejszy lokal. … nie przedłużyła Pani umowy najmu lokalu, w którym mieszkała Pani ok. 17 lat.
Nadal wykonuje Pani nad synem władzę rodzicielską, ponieważ wspiera go psychicznie, w sytuacjach trudnych (niejednokrotnie z powodu załamania Pani syn chciał rezygnować z uczelni i takie stany powtarzają się), doradza mu Pani w kwestii dbania o zdrowie, codziennie komunikuje się Pani z synem telefonicznie, troszczy się o jego rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny. … obecnie ma 20 lat, jednak nadal wymaga Pani opieki i wychowania.
Chce Pani również nadmienić, że w ciągu czterech lat nauki syna w liceum na jego dokształcanie zapożyczyła się Pani na kwotę ok. 20 000zł, którą spłaca Pani jeszcze do dzisiejszego dnia. Pracuje Pani zarobkowo i uzyskuje dochody z tyt. zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Posiada Pani pełną władzę rodzicielską wobec syna, ojciec … jest pozbawiony władzy. Pani syn nie wstąpił w związek małżeński, jest kawalerem. Oprócz uposażenia wojskowego syn nie posiada żadnych innych dochodów.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że w 2024 r. podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Jest Pani osobą rozwiedzioną – wyrok uprawomocniony 24 maja 2011 r.
Pani syn … urodził się 31 stycznia 2005 r.
W 2024 r. posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dziecko.
Sąd pozbawił biologicznego ojca władzy rodzicielskiej nad Pani synem – 25 stycznia 2022 r., Sąd Rejonowy w … i od tego czasu ojciec Pani syna został jej pozbawiony.
Sama wychowuje Pani syna praktycznie od 2010 r. Wyłącznie Pani wykonuje obowiązek alimentacyjny. Syn pozostaje na częściowym Pani utrzymaniu w okresach świątecznych i wolnych od nauki. Pani syn przyjeżdża do domu i pozostaje na Pani utrzymaniu. W okresie wakacyjnym Pani syn opuszcza akademik, musi zabrać wszystkie swoje rzeczy i przebywa w domu. Ponadto, w domu przebywa również będąc na zwolnieniu lekarskim. Nadal wykonuje Pani nad synem władzę rodzicielską. Wspiera go Pani psychicznie w trudnych sytuacjach (niejednokrotnie z powodu załamania psychicznego Pani syn chciał zrezygnować z nauki i takie stany powtarzają się). Doradza mu Pani w kwestii dbania o zdrowie (kupuje mu Pani leki). Codziennie komunikuje się Pani z synem telefonicznie. Troszczy się Pani o jego rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Pani syn ma 20 lat, jednak nadal wymaga Pani opieki i wychowania.
Chciałaby Pani również nadmienić, że w ciągu 4 lat nauki syna w liceum, na jego dokształcanie zapożyczyła się Pani na kwotę ok. 20 000 zł, którą spłaca Pani do dnia dzisiejszego.
Pani syn jest kawalerem. Nie wstąpił w związek małżeński. Pani syn w 2024 r. nie otrzymywał zasiłku pielęgnacyjnego i renty socjalnej. Pani syn w 2024 r. oprócz żołdu nie uzyskiwał żadnych innych dochodów. W stosunku do Pani i Pani syna w 2024 r. nie miały zastosowania przepisy art. 30c oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 2008 r. o podatku tonażowym i z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W 2024 r. osiągnęła Pani dochody opodatkowane zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani dochody w 2024 r. wyniosły 109 784,03 zł łącznie.
Pani syn w 2024 r. otrzymał żołd w wysokości 76 960 łącznie.
… jest uczelnią publiczną, posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra obrony narodowej.
Pani syn podjął naukę w akademii od 1 października 2023 r.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy należy się Pani ulga prorodzinna za 2024 r.?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, ulga prorodzinna należy się Pani zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 15, art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Sprawuje Pani opiekę nad synem sama od wielu lat. Syn jest częściowo na Pani utrzymaniu. Ponadto, żołd który otrzymuje Pani syn, tj. jego forma i przeznaczenie nie są w pełni autonomiczne. Syn nie może nimi dowolnie rozporządzać ze względu na fakt, iż ma wskazywane konkretnie zakupy swojego wyposażenia, które musi sam finansować, np. plecaki specjalistyczne, pasy taktyczne, rękaw modułowy i ładownice, sprzęt strzelecki, odzież termiczną, wygodne obuwie, latarki specjalistyczne, koszulki MON itp. Często zdarza się, że Pani syn nie korzysta z wyżywienia akademii z uwagi na szereg zajęć, które odbywają się poza koszarami. Tak więc żywność i sprzęt wojskowy, niezbędne leki kupuje w ramach własnych środków. Obciążeniem jego budżetu są również dojazdy z … do ….
Pani zdaniem, przedstawione powyżej fakty, w pełni wyczerpują przesłanki pozwalające na skorzystanie przez Panią z ulgi prorodzinnej. Syn pozostaje na częściowym Pani utrzymaniu, nadal go Pani wychowuje, wspiera i ma nad nim pieczę. Charakter uposażenia jakim jest „żołd” nie jest dochodem opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega PIT, a ograniczenia kwoty dotyczą tylko dochodów przeznaczonych przez ustawodawcę do opodatkowania na zasadach skali podatkowej (art. 27 ustawy o PIT) lub ryczałtowo (art. 30b ustawy o PIT). Żołd jako dochód nieopisany w tych dwóch przepisach nie podlega opodatkowaniu PIT i tym samym jego pobieranie, niezależnie od wysokości wypłacanych kwot, nie powinien wpływać negatywnie na możliwość skorzystania przez Panią z ulgi podatkowej. Takie jest Pani stanowisko w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
1)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
2)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Na podstawie art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Art. 27f ust. 2b ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
W myśl art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
2)wstąpiło w związek małżeński.
Jak stanowi art. 27f ust. 2d ww. ustawy:
Za podatnika pozostającego w związku małżeńskim, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz ust. 10 i 11, nie uważa się:
1)osoby, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów;
2)osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
W świetle art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Na mocy przepisu art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1) małoletnie;
2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną;
3) pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Natomiast, według art. 6 ust 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Ulga na dzieci pełnoletnie uczące się nie przysługuje w sytuacji, gdy dzieci te uzyskały w roku podatkowym – na podstawie art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody przekraczające 16.061,28 zł, co stanowi dwunastokrotność kwoty renty socjalnej (1.338,44 zł) określonej w ustawie o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Stosownie natomiast do treści art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W myśl zacytowanych przepisów, warunkiem zastosowania przez podatnika ulgi na pełnoletnie dzieci jest utrzymywanie ich w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Wobec powyższego wyjaśnić należy, że stosownie do art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2809 ze zm.):
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Na gruncie art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Z art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W myśl art. 96 § 1 ww. Kodeksu:
Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
Wedle art. 97 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Podkreślić należy, że samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem (a w przypadku pełnoletnich dzieci – wykonywanie ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego), jak i jej faktyczne wykonywanie, czyli wykonywanie wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Wykonywać pieczę (zgodnie z definicją Wielkiego Słownika Języka Polskiego oraz słownika synonimów) – to m.in. sprawować nad kimś lub czymś bezpośrednią, osobistą opiekę, troszczyć się, baczyć, czuwać, nadzorować).
Natomiast obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego jako:
Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.
Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.
Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.
Zgodnie z art. 133 § 1 ww. Kodeksu:
Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.
Na podstawie art. 133 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.
W orzecznictwie został utrwalony pogląd, że kwestia niedostatku osoby uprawnionej do alimentacji musi być oceniana w sposób zindywidualizowany, poprzez porównanie czy posiadane przez nią środki są wystarczające na pokrycie życiowych i zdrowotnych potrzeb niezbędnych w jej sytuacji.
Stosownie do art. 135 § 1 tej ustawy:
Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.
W myśl art. 135 § 2 ww. ustawy:
Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie uprawnionego; w takim wypadku świadczenie alimentacyjne pozostałych zobowiązanych polega na pokrywaniu w całości lub w części kosztów utrzymania lub wychowania uprawnionego.
Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych uprawnionymi do skorzystania z ulgi prorodzinnej określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku dzieci pełnoletnich, do ukończenia 25. roku życia, które uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie, i w roku podatkowym nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, są podatnicy utrzymujący te dzieci, w związku z wykonywaniem przez nich, nawet przymusowo – zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym – obowiązku alimentacyjnego.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że od 2011 r. samotnie wychowywała Pani dwoje dzieci: syna (ur. … 2005 r.) i córkę … (ur. … 1994 r.). Jest Pani osobą rozwiedzioną – wyrok uprawomocniony 24 maja 2011 r. Pani małżeństwo zostało rozwiązane z winy małżonka. Pani syn podjął naukę w …, studia dzienne kierunek - inżynieria bezpieczeństwa - wydział skażenia. Podpisał umowę o kształcenie na kierunku wojskowym, zobowiązującą go do zwrotu kosztów w przypadku przerwania nauki z jakiegokolwiek powodu. Nauka odbywa się w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego w okresie 5-letnich studiów stacjonarnych. Od daty podpisania umowy Pani syn otrzymuje uposażenie, tzw. żołd w wysokości ok. 6 000zł miesięcznie. Żołd jest świadczeniem niepodlegającym ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rozumieniu przepisów podatkowych nie jest to świadczenie podlegające opodatkowaniu. Forma świadczenia oraz jego przeznaczenie nie są w pełni autonomiczne i Pani syn nie może dowolnie nimi rozporządzać ze względu na fakt, iż ma wskazywane konkretne zakupy wyposażenia, które musi sobie finansować z żołdu. Pani syn ma zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie w ramach przynależności do jednostki wojskowej. Często zdarza się jednak, że nie korzysta z kolacji czy obiadu z uwagi na szereg zajęć, które odbywają się poza koszarami. Tak więc żywność, leki i sprzęt wojskowy kupuje w ramach własnych środków. Znacznym obciążeniem jego budżetu są też dojazdy z … do ….
Pomimo otrzymywanego żołdu, syn nadal pozostaje na Pani częściowym utrzymaniu. W okresach świątecznych, jak i wolnym od nauki przebywa w domu, przyjeżdża do domu na dni wolne od nauki, tj. soboty i niedziele. W okresie wakacyjnym Pani syn musi opuścić akademik i zabrać wszystkie swoje rzeczy. Ponadto, w domu przebywa również będąc na zwolnieniu lekarskim.
Nadal wykonuje Pani nad synem władzę rodzicielską, ponieważ wspiera go psychicznie, w sytuacjach trudnych, doradza mu Pani w kwestii dbania o zdrowie, codziennie komunikuje się Pani z synem telefonicznie, troszczy się o jego rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Syn nadal wymaga Pani opieki i wychowania.
Pracuje Pani zarobkowo i uzyskuje dochody z tyt. zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Posiada Pani pełną władzę rodzicielską wobec syna, ojciec … jest pozbawiony władzy. Pani syn nie wstąpił w związek małżeński, jest kawalerem. Oprócz uposażenia wojskowego syn nie posiada żadnych innych dochodów.
W 2024 r. posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dziecko. Sąd pozbawił biologicznego ojca władzy rodzicielskiej nad Pani synem – 25 stycznia 2022 r. Sama wychowuje Pani syna praktycznie od 2010 r. Wyłącznie Pani wykonuje obowiązek alimentacyjny. Syn pozostaje na częściowym Pani utrzymaniu w okresach świątecznych i wolnych od nauki. Pani syn przyjeżdża do domu i pozostaje na Pani utrzymaniu. W okresie wakacyjnym Pani syn opuszcza akademik, musi zabrać wszystkie swoje rzeczy i przebywa w domu. Ponadto, w domu przebywa również będąc na zwolnieniu lekarskim. Nadal wykonuje Pani nad synem władzę rodzicielską. Wspiera go Pani psychicznie w trudnych sytuacjach. Doradza mu Pani w kwestii dbania o zdrowie (kupuje mu Pani leki). Codziennie komunikuje się Pani z synem telefonicznie. Troszczy się Pani o jego rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Pani syn w 2024 r. nie otrzymywał zasiłku pielęgnacyjnego i renty socjalnej. Pani syn w 2024 r. oprócz żołdu nie uzyskiwał żadnych innych dochodów. W stosunku do Pani i Pani syna w 2024 r. nie miały zastosowania przepisy art. 30c oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 2008 r. o podatku tonażowym i z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. W 2024 r. osiągnęła Pani dochody opodatkowane zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani dochody w 2024 r. wyniosły 109 784,03 zł łącznie. Pani syn w 2024 r. otrzymał żołd w wysokości 76 960 łącznie.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy przez cały 2024 r. w związku z wykonywaniem ciążącego na Pani obowiązku alimentacyjnego, utrzymywała Pani pełnoletniego syna, uczącego się na …, przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2024 r., gdyż spełnia Pani przesłanki wynikające z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany w 2024 r. przez Pani syna żołd nie stanowi bowiem przeszkody do skorzystania z przedmiotowej ulgi, w sytuacji, gdy jako przychód objęty jest zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w całości uznano za prawidłowe, pomimo błędnie wskazanej w nim podstawy prawnej ‒ art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wskazany został prawidłowo skutek podatkowy w postaci możliwości skorzystania za 2024 r. z ulgi prorodzinnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
