Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.797.2025.3.MGO
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - dwoma pismami z 7 listopada 2025 r. (wpływ 8 listopada 2025 r. oraz 3 grudnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca ukończył studia I stopnia (inżynierskie) na kierunku informatyka w …. Program studiów obejmował liczne przedmioty matematyczne, m.in. analizę matematyczną, algebrę liniową, matematykę dyskretną, metody numeryczne oraz statystyczne, a także przedmioty wspierające umiejętności dydaktyczne, takie jak socjologia, filozofia, logika matematyczna czy analiza danych.
Obecnie Wnioskodawca kończy studia II stopnia (magisterskie) na tym samym kierunku. Od ponad 3 lat prowadzi indywidualne zajęcia z matematyki dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych we współpracy z firmami korepetytorskimi.
Wnioskodawca planuje rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie samodzielne i osobiste świadczenie usług edukacyjnych w zakresie nauczania matematyki - zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Zajęcia będą prowadzone wyłącznie przez Wnioskodawcę, na jego własny rachunek i we własnym imieniu. Zakres nauczania obejmować będzie materiał z poziomu edukacji szkolnej (podstawowej i średniej) oraz, w razie potrzeby, elementy programu studiów wyższych. Umowy z uczniami będą zawierane bezpośrednio, bez pośredników.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) dalej „ustawa o VAT”?”, odpowiedział Pan, że „Nie, świadczone przeze mnie usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki nie są świadczone w ramach działalności jednostki objętej systemem oświaty, ani też nie są prowadzone przez podmiot wpisany do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe. W związku z tym nie spełniam przesłanek do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Jednakże moje usługi polegają na indywidualnym nauczaniu matematyki w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzonej osobiście i we własnym imieniu, a zakres nauczania obejmuje poziom szkoły podstawowej, ponadpodstawowej oraz - w razie potrzeby - wyższej. Jestem osobą posiadającą wykształcenie wyższe (inżynierskie) w dziedzinie informatyki o silnym profilu matematycznym oraz doświadczenie w nauczaniu matematyki, w związku z czym kwalifikuję się jako nauczyciel w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. W mojej ocenie, świadczone usługi podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT jako „usługi prywatnego nauczania [...] świadczone przez nauczycieli”.
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.)? Jeżeli tak, to czy posiada Pani zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe? Czy usługi objęte wnioskiem będzie Pan świadczył ramach ww. wpisu do ewidencji?”, odpowiedział Pan, że „Nie, nie jestem jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Prowadzę działalność jako osoba fizyczna (indywidualna działalność gospodarcza wpisana do CEIDG) o profilu edukacyjnym, jednak nie posiadam statusu szkoły ani innej placówki oświatowej objętej systemem oświaty. W związku z tym nie posiadam zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, ponieważ taka ewidencja dotyczy wyłącznie szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne/prawne na prawach placówki szkolnej. Moje usługi świadczę w ramach zwykłej działalności gospodarczej, pozaszkolnie (prywatnie), a nie w ramach jednostki wpisanej do systemu oświaty.
(Uzasadnienie): Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT ze zwolnienia korzystają usługi edukacyjne świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty. Warunek ten ma charakter podmiotowy, a ja go nie spełniam - nie prowadzę bowiem szkoły, przedszkola, uczelni ani innej placówki edukacyjnej uznawanej za jednostkę systemu oświaty, tylko działalność korepetytorską jako przedsiębiorca prywatny.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT?”, odpowiedział Pan, że „Nie, moje usługi nie są świadczone przez uczelnię, jednostkę naukową PAN ani instytut badawczy. Działam jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, a nie w formie żadnej z wymienionych instytucji naukowo- dydaktycznych. Tym samym nie spełniam przesłanki podmiotowej z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT - nie jestem podmiotem wymienionym w tym przepisie. Moje korepetycje z matematyki nie są realizowane w ramach programu kształcenia uczelni wyższej ani instytutu badawczego, tylko prywatnie.
(Uzupełnienie): W konsekwencji odpowiedzi na pytania 2 i 3 pragnę zaznaczyć, że choć moje usługi mają charakter edukacyjny, nie są świadczone przez podmioty wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ani lit. b ustawy o VAT (nie jestem placówką systemu oświaty, uczelnią ani instytutem). W związku z tym zwolnienie z VAT na podstawie tego przepisu mnie bezpośrednio nie dotyczy, ponieważ dotyczy ono wyłącznie usług edukacyjnych świadczonych przez określone podmioty (szkoły, uczelnie itp.). Moje usługi natomiast kwalifikują się do zwolnienia na innej podstawie prawnej - art. 43 ust. 1 pkt 27 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.).”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami a świadczonymi osobiście usługami edukacyjnymi w zakresie nauczania matematyki? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek.”, odpowiedział Pan, „Tak, istnieje ścisły związek między moimi kwalifikacjami a świadczonymi osobiście usługami edukacyjnymi w zakresie matematyki. Ukończyłem studia wyższe na kierunku Informatyka w …, w trakcie których zdobyłem rozległą wiedzę matematyczną. Program studiów informatycznych na uczelni technicznej obejmuje wiele zaawansowanych przedmiotów z zakresu matematyki, m.in.: analizę matematyczną, algebrę liniową, matematykę dyskretną, algorytmy i statystykę. Dzięki ukończeniu tych zajęć i zdaniu egzaminów uzyskałem solidne podstawy teoretyczne z matematyki na poziomie akademickim.
Ponadto już przed studiami, w toku edukacji szkolnej, rozwijałem swoje kompetencje matematyczne - matematyka zawsze była istotnym elementem mojego wykształcenia. Posiadam zatem formalne kwalifikacje oraz wiedzę merytoryczną bezpośrednio powiązaną z nauczaniem matematyki, które wykorzystuję podczas udzielania korepetycji. Innymi słowy, moje wykształcenie kierunkowe (ścisłe) zapewnia kompetencje niezbędne do profesjonalnego przekazywania wiedzy matematycznej uczniom.”
Na pytanie Organu „Czy zakres świadczonych przez Pana usług mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym tj. czy ww. usługi edukacyjne obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych?”, odpowiedział Pan „Tak, zakres świadczonych przeze mnie usług mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie szkolnym (zarówno podstawowym, jak i ponadpodstawowym). Udzielam prywatnych korepetycji z matematyki przede wszystkim uczniom szkół podstawowych oraz szkół średnich (ponadpodstawowych). Materiał realizowany na tych zajęciach pokrywa się z oficjalnym programem nauczania matematyki przewidzianym dla danych klas/poziomów edukacji.
W praktyce oznacza to, że zakres tematyczny moich lekcji odpowiada materiałowi dydaktycznemu obowiązującemu w placówkach oświatowych. Pomagam uczniom zrozumieć i opanować zagadnienia przewidziane w szkolnej podstawie programowej (np. działania arytmetyczne, równania, geometria, funkcje, trygonometria, elementy analizy matematycznej itp., zależnie od poziomu). Moje usługi uzupełniają i utrwalają wiedzę zdobytą w szkole, a w razie potrzeby rozszerzają ją o dodatkowe wyjaśnienia i przykłady, nadal jednak mieszczące się w ramach programu danego etapu edukacji. Dzięki temu prowadzone przeze mnie korepetycje stanowią integralną część kształcenia na poziomie przedszkolnym/szkolnym/akademickim, w zależności od potrzeb ucznia.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki, objęte zakresem pytania, są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem?”, odpowiedział Pan „Tak, usługi edukacyjne polegające na nauczaniu matematyki są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernej i zróżnicowanej dziedziny oraz z ich pogłębianiem. Matematyka jako przedmiot obejmuje bardzo szeroki zakres tematyczny - od podstawowych zagadnień (liczby, działania arytmetyczne) po bardziej złożone dziedziny (algebra, geometria, analiza matematyczna, elementy logiki i statystyki). Jest to fundamentalna, ogólnokształcąca dziedzina wiedzy, której nauczanie rozwija u uczniów umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i rozumienia zależności w różnych obszarach nauki.
Moje korepetycje z matematyki służą zarówno przekazywaniu rozległej wiedzy ogólnej, jak i jej pogłębianiu oraz rozwijaniu kompetencji ucznia. Indywidualne podejście pozwala mi rozszerzyć materiał tam, gdzie uczeń wykazuje szczególne zainteresowania lub potrzeby, ale nadal poruszam się w ramach obszernego kanonu wiedzy powszechnej. Tym samym charakter moich usług jak najbardziej wpisuje się w definicję usługi edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego. Warto zauważyć, że organy podatkowe podkreślają, iż zwolnienie z VAT dla usług edukacyjnych dotyczy właśnie nauczania o charakterze kształcenia powszechnego lub wyższego, a nie wysoko wyspecjalizowanych, wąskich szkoleń. Matematyka niewątpliwie należy do kanonu kształcenia powszechnego, dlatego przekazywanie wiedzy matematycznej i rozwijanie kompetencji w tym zakresie spełnia kryterium „obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin” wiedzy ogólnej. Moje zajęcia matematyczne polegają więc na przekazywaniu uczniom szerokiej wiedzy ogólnokształcącej (oraz umiejętności jej wykorzystania), co w pełni odpowiada temu kryterium.”
Na pytanie Organu „Czy posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym) w zakresie nauki matematyki?”, odpowiedział Pan „Tak, posiadam wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania w zakresie matematyki. Moje wykształcenie jest wynikiem ukończenia formalnych etapów edukacji publicznej: szkoły podstawowej, szkoły średniej (ogólnokształcącej) oraz studiów wyższych. Szczególnie istotne jest ukończenie przeze mnie studiów inżynierskich na …- studia te odbywały się w ramach akredytowanego programu nauczania (zgodnego z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce), a zatem stanowią część oficjalnego systemu edukacji. W toku tych studiów (jak i wcześniejszej edukacji szkolnej) przyswoiłem wiedzę matematyczną potwierdzoną zaliczeniem egzaminów i uzyskaniem dyplomu.
Innymi słowy, moja znajomość matematyki została nabyta i zweryfikowana w ramach oficjalnego systemu edukacji - zarówno na poziomie szkoły średniej (gdzie matematyka była przedmiotem maturalnym), jak i na poziomie studiów wyższych (gdzie zaliczyłem wymagane kursy matematyczne). Dzięki temu moje kompetencje matematyczne mają formalne podstawy i są uznawane przez system oświaty (poprzez posiadane świadectwa i dyplom ukończenia studiów). To oznacza, że spełniam kryterium posiadania wiedzy/kwalifikacji wyniesionych z oficjalnego systemu kształcenia w dziedzinie, której uczę.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy kończąc studia na kierunku Informatyka w … zdobył Pan tak szeroką wiedzę z zakresu matematyki, że może być Pan uznany za nauczyciela tego przedmiotu na stosownym do świadczonych usług nauczania matematyki poziomie kształcenia?”, odpowiedział Pan „Tak. Uważam, że ukończenie studiów informatycznych na … wyposażyło mnie w na tyle szeroką wiedzę z matematyki, iż mogę być uznany za nauczyciela tego przedmiotu na odpowiednim do świadczonych usług poziomie kształcenia. Należy podkreślić, że matematyka stanowi podstawę wielu przedmiotów na kierunku Informatyka. W trakcie studiów zgłębiłem m.in.: zaawansowaną analizę matematyczną, algebrę abstrakcyjną i liniową, teorię algorytmów (opartą na matematyce dyskretnej), probabilistykę i statystykę, metody numeryczne oraz inne dziedziny ściśle powiązane z matematyką. Taka edukacja na poziomie wyższym zapewniła mi znacznie szerszy zasób wiedzy matematycznej, niż wymaga tego program szkoły podstawowej czy ponadpodstawowej.
W rezultacie dysponuję kompetencjami matematycznymi co najmniej równoważnymi tym, które posiadają nauczyciele matematyki w szkołach. Moja wiedza zdecydowanie wykracza poza poziom, na którym udzielam korepetycji (czyli głównie poziom szkoły podstawowej i średniej), dzięki czemu mogę skutecznie i rzetelnie nauczać tego przedmiotu. Można zatem uznać mnie za „nauczyciela matematyki” w sensie merytorycznym, tzn. osobę mającą odpowiednie przygotowanie teoretyczne do przekazywania wiedzy z matematyki. Świadczone przeze mnie usługi to prywatne nauczanie matematyki na poziomie szkolnym, prowadzone osobiście przeze mnie - osobę o kwalifikacjach matematycznych na poziomie wyższym.
Podsumowanie
Zebrane powyżej informacje wskazują, że moje usługi mają charakter prywatnego nauczania w zakresie powszechnego kształcenia matematyki, świadczonego osobiście przeze mnie jako nauczyciela (posiadającego odpowiednią wiedzę). Spełniam tym samym przesłanki zwolnienia z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, dotyczącym właśnie prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym, prowadzonego przez nauczycieli. Moje usługi polegają na przekazywaniu wiedzy z matematyki na poziomie szkolnym (kształcenie ogólne), co kwalifikuje je jako usługi edukacyjne zwolnione z podatku VAT zgodnie z powyższym przepisem. W świetle przedstawionych wyjaśnień proszę o uznanie, że udzielanie przeze mnie prywatnych korepetycji z matematyki korzysta ze zwolnienia z VAT.”
Pytanie
Czy planowane przez Wnioskodawcę usługi prywatnego nauczania matematyki, świadczone samodzielnie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361 z późn. zm.)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, planowane usługi będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361 z późn. zm.), zgodnie z którym:
„Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.”
Wnioskodawca spełnia warunki zastosowania tego zwolnienia, ponieważ:
Charakter usług - planowane usługi polegają na prywatnym nauczaniu matematyki (indywidualne korepetycje), prowadzonym osobiście przez Wnioskodawcę, na jego własny rachunek i we własnym imieniu, poza strukturami instytucji oświatowych.
Zakres nauczania - obejmuje matematykę na poziomie edukacji szkolnej (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa), czyli przedmiot wchodzący w zakres kształcenia powszechnego.
Status nauczyciela - Wnioskodawca posiada odpowiednie przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne do nauczania matematyki, wynikające z ukończonych studiów inżynierskich na kierunku Informatyka o rozszerzonym profilu matematycznym, a także z ponad trzyletniego doświadczenia w prowadzeniu zajęć z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych (m.in. wyrok NSA z 15 kwietnia 2025 r., sygn. I FSK 2122/21), status „nauczyciela” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT przysługuje osobie posiadającej wiedzę i kwalifikacje do nauczania określonego przedmiotu, niezależnie od formalnego zatrudnienia w systemie oświaty.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że planowana działalność gospodarcza polegająca na samodzielnym udzielaniu indywidualnych korepetycji z matematyki stanowi usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczyciela i w konsekwencji podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych.
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powyżej wskazane przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń, czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci - EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten - a nie Thomas Eulitz - pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Z opisu sprawy wynika, że ukończył Pan studia I stopnia (inżynierskie) na kierunku informatyka w … . Program studiów obejmował liczne przedmioty matematyczne, m.in. analizę matematyczną, algebrę liniową, matematykę dyskretną, metody numeryczne oraz statystyczne, a także przedmioty wspierające umiejętności dydaktyczne, takie jak socjologia, filozofia, logika matematyczna czy analiza danych. Obecnie kończy Pan studia II stopnia (magisterskie) na tym samym kierunku. Od ponad 3 lat prowadzi Pan indywidualne zajęcia z matematyki dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych we współpracy z firmami korepetytorskimi. Planuje Pan rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie samodzielne i osobiste świadczenie usług edukacyjnych w zakresie nauczania matematyki - zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Zajęcia będą prowadzone wyłącznie przez Pana, na Pana własny rachunek i we własnym imieniu. Zakres nauczania obejmować będzie materiał z poziomu edukacji szkolnej (podstawowej i średniej) oraz, w razie potrzeby, elementy programu studiów wyższych. Umowy z uczniami będą zawierane bezpośrednio, bez pośredników.
W przedmiotowej sprawie Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Pana usługi w zakresie nauczania matematyki będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Pana usług udzielania korepetycji z matematyki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość objęcia ich zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Należy wskazać, że z opisu sprawy wynika, że nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe i świadczone przez Pana usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki nie są świadczone w ramach działalności jednostki objętej systemem oświaty, ani też nie są prowadzone przez podmiot wpisany do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe. Pana usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki nie są również świadczone przez uczelnię, jednostkę naukową PAN ani instytut badawczy.
W rezultacie świadczone przez Pana usługi nauczania matematyki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie jest Pan podmiotem wymienionym w tym przepisie.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, których spełnienie umożliwia zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Odnosząc się do przesłanki podmiotowej, należy zauważyć że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w powołanych wyrokach TSUE: C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz oraz C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer. Z wyroków tych wynika, że nie należy dokonywać rozróżnienia dla celów podatku VAT pomiędzy nauczaniem uczniów lub studentów w ramach nauczania szkolnego lub uniwersyteckiego i nauczania osób posiadających już dyplom szkolny lub uniwersytecki, które na podstawie tego dyplomu kontynuują naukę zawodu. Podobnie jest w przypadku nauczania obejmującego tę edukację. Tym samym posiadanie przez nauczyciela wiedzy i kwalifikacji pozwalających na pełnienie roli nauczyciela gwarantuje jakość świadczonych przez niego usług, które mają umożliwiać uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.
Innymi słowy przesłanka podmiotowa nie odwołuje się bezpośrednio do kwestii wiedzy osoby uczącej (tą zdobywa się bowiem niezależnie od charakteru w jakim dana osoba ją zdobywa - uczy się) lecz wprost do określonego miejsca w schemacie tego uczenia, tj. do posiadania kwalifikacji w działaniu jako „nauczyciel”.
Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, ukończył Pan studia wyższe na kierunku informatyka w …, w trakcie których zdobył Pan rozległą wiedzę matematyczną. Program studiów informatycznych na uczelni technicznej obejmuje wiele zaawansowanych przedmiotów z zakresu matematyki, m.in.: analizę matematyczną, algebrę liniową, matematykę dyskretną, algorytmy i statystykę. Dzięki ukończeniu tych zajęć i zdaniu egzaminów uzyskał Pan solidne podstawy teoretyczne z matematyki na poziomie akademickim. Ponadto już przed studiami, w toku edukacji szkolnej, rozwijał Pan swoje kompetencje matematyczne - matematyka zawsze była istotnym elementem Pan wykształcenia. Posiada Pan zatem formalne kwalifikacje oraz wiedzę merytoryczną bezpośrednio powiązaną z nauczaniem matematyki, które wykorzystuje Pan podczas udzielania korepetycji. Pana wykształcenie kierunkowe (ścisłe) zapewnia kompetencje niezbędne do profesjonalnego przekazywania wiedzy matematycznej uczniom. posiadam wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania w zakresie matematyki. Pana wykształcenie jest wynikiem ukończenia formalnych etapów edukacji publicznej: szkoły podstawowej, szkoły średniej (ogólnokształcącej) oraz studiów wyższych. W toku studiów (jak i wcześniejszej edukacji szkolnej) przyswoił Pan wiedzę matematyczną potwierdzoną zaliczeniem egzaminów i uzyskaniem dyplomu. Ukończenie studiów informatycznych na … wyposażyło Pana w szeroką wiedzę z matematyki. Taka edukacja na poziomie wyższym zapewniła Panu znacznie szerszy zasób wiedzy matematycznej, niż wymaga tego program szkoły podstawowej czy ponadpodstawowej. W rezultacie dysponuje Pan kompetencjami matematycznymi co najmniej równoważnymi tym, które posiadają nauczyciele matematyki w szkołach. Pana wiedza zdecydowanie wykracza poza poziom, na którym udziela Pan korepetycji (czyli głównie poziom szkoły podstawowej i średniej), dzięki czemu może Pan skutecznie i rzetelnie nauczać tego przedmiotu.
Zatem, w analizowanym przypadku dla świadczonych przez Pana osobiście usług nauczania w zakresie matematyki zostanie spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W odniesieniu z kolei do przesłanki przedmiotowej zwolnienia należy zauważyć, że przedmiotem usług nauczania jest materiał dydaktyczny zgodny z programem oświaty, przewidzianym dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zakres świadczonych przez Pana usług mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie szkolnym (zarówno podstawowym, jak i ponadpodstawowym). Udziela Pan prywatnych korepetycji z matematyki przede wszystkim uczniom szkół podstawowych oraz szkół średnich (ponadpodstawowych). Materiał realizowany na tych zajęciach pokrywa się z oficjalnym programem nauczania matematyki przewidzianym dla danych klas/poziomów edukacji. Zakres tematyczny Pana lekcji odpowiada materiałowi dydaktycznemu obowiązującemu w placówkach oświatowych. Pomaga Pan uczniom zrozumieć i opanować zagadnienia przewidziane w szkolnej podstawie programowej (np. działania arytmetyczne, równania, geometria, funkcje, trygonometria, elementy analizy matematycznej itp., zależnie od poziomu). Pana usługi uzupełniają i utrwalają wiedzę zdobytą w szkole, a w razie potrzeby rozszerzają ją o dodatkowe wyjaśnienia i przykłady, nadal jednak mieszczące się w ramach programu danego etapu edukacji. Dzięki temu prowadzone przez Pana korepetycje stanowią integralną część kształcenia na poziomie przedszkolnym/szkolnym/akademickim, w zależności od potrzeb ucznia. Ponadto świadczone przez Pana usługi w zakresie nauczania matematyki są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego. Wskazał Pan, że matematyka jako przedmiot obejmuje bardzo szeroki zakres tematyczny - od podstawowych zagadnień (liczby, działania arytmetyczne) po bardziej złożone dziedziny (algebra, geometria, analiza matematyczna, elementy logiki i statystyki). Jest to fundamentalna, ogólnokształcąca dziedzina wiedzy, której nauczanie rozwija u uczniów umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i rozumienia zależności w różnych obszarach nauki. Pana korepetycje z matematyki służą zarówno przekazywaniu rozległej wiedzy ogólnej, jak i jej pogłębianiu oraz rozwijaniu kompetencji ucznia. Indywidualne podejście pozwala Panu rozszerzyć materiał tam, gdzie uczeń wykazuje szczególne zainteresowania lub potrzeby, ale nadal porusza się w ramach obszernego kanonu wiedzy powszechnej. Pana zajęcia matematyczne polegają więc na przekazywaniu uczniom szerokiej wiedzy ogólnokształcącej (oraz umiejętności jej wykorzystania).
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Pana usług nauczania matematyki, należy uznać, że stanowią one usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, zatem będzie Pan spełniał przesłankę przedmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Pana osobiście usługi edukacyjne w zakresie nauczania matematyki będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
