Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.878.2025.1.MB
Ulga termomodernizacyjna przysługuje wyłącznie podatnikom będącym właścicielami lub współwłaścicielami budynku jednorodzinnego w momencie składania zeznań podatkowych. Formalne nabycie współwłasności po tym momencie nie przyznaje prawa do retroaktywnego skorzystania z ulgi za lata poprzednie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zwraca się Pan z prośbą o interpretację indywidualną możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej przez Pana żonę przy posiadaniu wspólnego majątku i współwłasności nieruchomości.
Przed zawarciem związku małżeńskiego w 1989 r. otrzymał Pan w formie umowy dożywocia gospodarstwo rolne razem z domem. W 1991 r. wstąpił Pan w związek małżeński z AA i od tego momentu mając ustanowioną wspólnotę majątkową razem prowadzicie Państwo gospodarstwo.
Jest Pan aktywny zawodowo od 1988 r., żona pracuje zawodowo nieprzerwanie od 1992 r., dodatkowo wspólnie pracujecie Państwo przy prowadzeniu gospodarstwa rolnego, co umożliwiło w ciągu kilkudziesięciu lat na jego kompleksową modernizację, które po otrzymaniu od rodziców było w złej kondycji. Ze względu na niską wartość otrzymywanych świadczeń socjalnych przez Pana rodziców razem z żoną wspieraliście Państwo ich także finansowo, zatem wykonywanie dożywocia obciążało Państwa wspólny majątek. Wszystkie zgromadzone w ciągu dziesięcioleci środki finansowe wspólnie przeznaczacie Państwo na unowocześnienie domu jak i gospodarstwa (w tym m.in. postawienie nowych budynków gospodarczych oraz remont starych, zakup ciągników oraz maszyn rolniczych, wykonanie utwardzenia, ogrodzenia wokół domu). Nie macie Państwo przy tym ani Pan ani żona innych nieruchomości. Zarobione środki finansowe gromadzicie Państwo na wspólnym koncie bankowym.
W 2007 r. razem z żoną rozpoczęliście Państwo remont domu, polegający na powiększeniu kubatury o dodatkowe poddasze mieszkalne i strych, budowie klatki schodowej, wymianie stolarki okiennej i pokrycia dachowego. Aktualnie ze względu na przestarzałą już stolarkę, instalacje wewnętrzne oraz potrzebę wymiany tej instalacji na dobudowanej kondygnacji od 2021 r. kontynuujecie Państwo prace remontowe oraz termomodernizacyjne, polegające na: założeniu instalacji fotowoltaicznej (kwota fa (…) PLN, sierpień 2021 r.), wykonaniu nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania i instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (kwota fa (…) PLN, marzec 2022 r.), wykonaniu instalacji gazowej do budynku jednorodzinnego (kwota fa (…) PLN, kwiecień 2022 r.), zakupie oraz montażu ogrzewania podłogowego na piętrze (kwota fa (…) PLN, maj 2022 r.), wymianie i montażu drzwi zewnętrznych (kwota fa (…) PLN, październik 2024 r.) oraz zakupie i wymianie kotła gazowego wraz z zaworami termostatycznymi (kwota fa (…) PLN, grudzień 2024 r.).
Prace te finansowane były, jak wszystkie inne w gospodarstwie, ze wspólnego majątku Pana i żony. Za lata 2021, 2022 oraz 2024 wystąpiliście Państwo o ulgę podatkową termomodernizacyjną za faktury na wymienione powyżej prace. Ze względu na fakt, że posiadacie Państwo wspólnotę ustawową majątkową oraz razem z żoną od początku małżeństwa pracujecie Państwo i wkładacie wszystkie zarobione środki w modernizację gospodarstwa, kierowaliście się Państwo przepisami art. 31 §2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który do majątku wspólnego zalicza pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków oraz dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz fakt, że składacie Państwo roczne zeznanie podatkowe wspólnie, uwzględnił Pan żonę rozliczając ulgę podatkową. Zeznania zostały złożone w następujący sposób: W 2021 r. w zeznaniu podatkowym została wpisana pełna kwota do odliczenia ulgi termomodernizacyjnej w polu wnioskodawcy. W 2022 r. kierując się posiadaną wtedy wiedzą w temacie ww. ulgi, wpisał Pan w rozliczeniu dot. ulgi termomodernizacyjnej w polu wnioskodawcy (…) PLN (do wysokości limitu 53 000 PLN), natomiast pozostałą wartość faktur z 2022 r. umieścił Pan w polu odliczenia współmałżonka wnioskodawcy we wspólnym zeznaniu podatkowym (kwota (…) PLN).
W 2024 r. całą wartość faktur wydatkowanych w związku z termomodernizacją wpisał Pan w pole wnioskodawcy we wspólnym zeznaniu podatkowym, opierając się na przeczytanej przez Pana wówczas interpretacji, wg której nie ma znaczenia, czy ulga wprowadzona jest w polu wnioskodawcy czy współmałżonka wnioskodawcy. Wprowadzona została pełna wartość faktury, gdyż nie miał Pan wiedzy, że należy ją zmniejszyć do wartości przysługującego limitu ulgi i że urząd nie koryguje automatycznie do wysokości przysługującej ulgi kwoty zwrotu. Zeznania podatkowe wypełniał Pan w każdym roku samodzielnie, nie korzystając z usług doradztwa podatkowego.
Rozliczając ulgę nie miał Pan wiedzy, że przy braku formalnej umowy pomiędzy Panem i żoną, ze względu na przepisy stanowiące o przyznaniu ulgi, wkład jaki wnosi ona do remontu domu nie może zostać odliczony w uldze podatkowej. Po uzyskaniu takiej informacji z urzędu skarbowego oraz po dokładnym zapoznaniu się z informacjami dot. ulgi, w tym również interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2025 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.50.2025.4.JK w dniu 18 października 2025 r. zawarliście Państwo z żoną u notariusza umowę, która ustanowiła Pana żonę formalnym współwłaścicielem posiadanego przez Pana majątku.
Ponieważ posiada Pan z żoną ustawową wspólność majątkową, nigdy formalnie nie mieliście Państwo potrzeby potwierdzać współwłasności do posiadanych nieruchomości, gdyż zgromadzone środki pieniężne przeznaczacie od początku małżeństwa wspólnie na prowadzenie jedynego gospodarstwa jakie posiadacie a sama wartość majątku w trakcie jego przejęcia od Pana rodziców była niewielka w stosunku do tego wypracowanego w trakcie trwania wspólnoty.
Jest to pierwsza taka sytuacja, która niespodziewanie sprawiła, że zostaliście Państwo posądzeni o przywłaszczenie nienależnego zwrotu podatku, co nigdy nie było Państwa intencją. Kiedy tylko dowiedzieliście się Państwo o problemach związanych z brakiem posiadania odpowiednich dokumentów, postanowiliście Państwo z żoną wyprostować całą sprawę.
Początkowo myśleliście Państwo, że po ustanowieniu formalnej wspólnoty tak jak w przykładzie opisanym w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2025 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.50.2025.4.JK, będzie możliwe odliczenie ulgi na Pana współmałżonkę.
Zwrócił się Pan do urzędu z prośbą o uznanie dotychczasowego sposobu rozliczenia, w związku z faktem, że aktualnie żona jest formalnie współwłaścicielem nieruchomości, w której miała miejsce termomodernizacja oraz na podstawie oceny stanu faktycznego, tj. sytuacji, w której wszelkie środki przeznaczone na wspomniane przedsięwzięcia pochodziły z majątku wspólnego i stanowią wkład w nieruchomość, której aktualnie żona jest współwłaścicielem.
Niestety otrzymał Pan informację, że powinien zwrócić się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej, natomiast aktualnie jest Pan zobowiązany do dokonania korekt faktur, które przekraczają limit 53 000 PLN i zwrotu ulgi wraz z odsetkami. Ponieważ odsetki, którymi został Pan obciążony rosną każdego dnia, wykonał Pan korektę zeznania podatkowego i zwrócił częściowo przyznane wartości ulgi w następujący sposób: 2021 r. – korekta części faktury (do wysokości (…) PLN) oraz zwrot nadpłaty w wysokości (…) PLN. 2022 r. – korekta zeznania dot. wycofania wszystkich fa zaliczonych do przyznania ulgi termomodernizacyjnej oraz zwrot nadpłaty w wysokości (…) PLN. Od tych kwot zostały naliczone odsetki w wysokości odpowiednio (…) PLN (za 2021 r.) oraz (…) PLN (za 2022 r.).
Oświadcza Pan, że w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa oraz sprawa nie została rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Kontaktował się Pan z Urzędem Skarbowym w Olkuszu w ramach czynności sprawdzających.
Pytanie
Czy aktualnie ma Pan prawo do rozliczenia faktur za 2021, 2022 oraz 2024 r. wspólnie z małżonką i tym samym do skorzystania z ulgi do wysokości 106 000 PLN oraz zwrotu wartości oddanej ulgi i odsetek naliczonych w związku z wykonaną korektą?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, po opisaniu sprawy i szczegółowym zapoznaniem się z przepisami, a także wydanymi do tej pory interpretacjami, jak również biorąc pod uwagę sytuację, gdzie z żoną od wielu lat wspólnie prowadzi Pan gospodarstwo i oboje jesteście Państwo już formalnymi współwłaścicielami domu i gospodarstwa, stoi Pan na stanowisku, że powinien Pan razem z żoną móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej do wysokości przysługującego limitu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;
3)(uchylony)
4)(uchylony)
5)(uchylony)
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.7)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
12)kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;
13a)magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;
13b)system zarządzania energią;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2.Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;
5a)montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;
6)montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)(uchylony)
9)(uchylony)
10)montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
11)montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;
13a)montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;
13b)montaż systemu zarządzania energią;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
14a)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że dokonał Pan wraz z żoną termomodernizacji nieruchomości w latach 2021, 2022 i 2024. Jednak w momencie składania zeznań podatkowych za lata w których dokonali Państwo termomodernizacji budynku, Pana żona nie była jego właścicielem, czy współwłaścicielem. Właścicielem budynku jak wynika z wniosku na moment dokonania termomodernizacji i w momencie składania zeznań podatkowych, był tylko Pan. Dopiero w roku 2025 zawarł Pan z żoną u notariusza umowę, która ustanowiła Pana żonę formalnym współwłaścicielem posiadanego przez Pana majątku.
Pana wątpliwości dotyczą tego, czy ma Pan prawo do rozliczenia faktur za lata 2021, 2022 oraz 2024 wspólnie z żoną i tym samym do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej do wysokości 106 000 zł oraz zwrotu wartości oddanej ulgi i odsetek naliczonych w związku z wykonaną korektą.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że aby mógł Pan wspólnie z małżonką odliczyć od dochodu poniesione wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musicie Państwo na moment składania zeznań podatkowych za lata w których dokonali Państwo termomodernizacji nieruchomości, być właścicielami lub współwłaścicielami nieruchomości.
Podkreślam, że z przedmiotowej ulgi wynika bezspornie, że jeżeli podatnik chce skorzystać z ulgi, która jest jego uprawnieniem a nie obowiązkiem, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki.
W analizowanej sprawie na moment składania zeznań podatkowych za lata w których dokonali Państwo termomodernizacji nieruchomości, tj. lata 2021, 2022 oraz 2024 tylko Pan był właścicielem ww. nieruchomości. Natomiast Pana żona dopiero w 2025 r. formalnie została współwłaścicielem ww. nieruchomości, tj. w momencie zawarcia u notariusza umowy, która ustanowiła Pana żonę współwłaścicielem posiadanego przez Pana majątku. Tym samym – skoro, warunkiem koniecznym zastosowania ulgi termomodernizacyjnej jest poniesienie wydatków (kosztów) na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez właściciela (współwłaściciela) nieruchomości – nie można uznać, że jest Pan uprawniony do rozliczenia faktur za lata 2021, 2022 oraz 2024wspólnie z żoną i tym samym do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej do wysokości 106 000 zł oraz zwrotu wartości oddanej ulgi i odsetek naliczonych w związku z wykonaną korektą, ponieważ ww. przedsięwzięcie realizowane było w budynku, którego tylko Pan na moment składania zeznań podatkowych był właścicielem.
Tym samym stanowisko Pana uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie ze wskazaniem we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Pan jest wnioskodawcą w niniejszej sprawie. Tym samym wystąpił Pan o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie w niej zawarte tylko w odniesieniu do Pana osoby. Nie wywiera ona skutku prawnego dla Pana żony.
Zaznaczam, że brak możliwości do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej wspólnie z małżonką oparty został wyłącznie na fakcie, że Pana żona nie była właścicielem ani współwłaścicielem budynku na moment składania zeznań podatkowych, których dotyczy przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem, skoro jeden z podstawowych warunków możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej nie został zachowany, organ nie dokonał analizy pozostałych warunków jakie należy spełnić, aby móc ubiegać się o możliwość skorzystania z tej ulgi.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
