Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.164.2025.2.KKM
Środki finansowe otrzymane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy jako udział w projekcie korzystają ze zwolnienia z CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Koszty amortyzacji środków dofinansowanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo, stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką gminną ze 100% udziałem Gminy B. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka została powołana do wykonywania zadań własnych Gminy, polegających na świadczeniu usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Spółkę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. Jednym z głównych zadań Spółki jako przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego jest bieżące i niezakłócone zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy, poprzez dostarczanie wody i odbiór ścieków.
Gmina B wspólnie z sąsiadującą Gminą C złożyła wniosek o dofinansowanie dla miast ubiegających się o wsparcie w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast na projekt pod tytułem „(…)” (dalej: „Projekt”). Polsko-Szwajcarski Program Współpracy, zwany też Szwajcarskim Programem Współpracy z Nowymi Krajami Członkowskimi UE, to inicjatywa finansowana przez Szwajcarię, mająca na celu zmniejszenie różnic społecznych i gospodarczych w Unii Europejskiej. Program obejmuje m.in. wsparcie dla regionów, ochrony środowiska i innowacji. Projekty są współfinansowane - większość środków pochodziła ze Szwajcarii, a część (ok. (…)) z budżetu polskiego.
Projekt będzie realizowany w latach (...). Zakres projektu w B obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej oraz przyłączy w rejonie ulic: (…). Ulice te znajdują się w centrum miasta, a część inwestycji obejmuje obszary objęte działaniami rewitalizacyjnymi wskazanymi w Gminnym Programie (…). Rejony te, ze względu na historyczne zaniedbania infrastrukturalne oraz problemy społeczne, wymagają kompleksowego podejścia, które łączy modernizację techniczną z poprawą warunków życia mieszkańców.
Modernizacja infrastruktury kanalizacyjnej pozwoli na wyeliminowanie elementów sieci, które stanowią główną przyczynę wysokich kosztów eksploatacyjnych oraz niedrożności systemów. Dzięki temu zmniejszy się liczba interwencji naprawczych, co w efekcie odciąży służby miejskie i obniży koszty utrzymania systemu. Ponadto budowa nowych odcinków sieci kanalizacyjnej w miejscach, gdzie dotychczas brakowało odpowiedniej infrastruktury, zapewni dostęp do nowoczesnych usług wodno-kanalizacyjnych dla mieszkańców, eliminując problemy związane z niekontrolowanym odprowadzaniem ścieków.
W związku z realizacją Projektu Spółka jest wskazana w złożonym wniosku o dofinansowanie jako podmiot realizujący budowę sieci kanalizacji sanitarnej w B, otrzyma środki na wykonanie tego zadania oraz stanie się właścicielem sieci i zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będzie ona stanowiła środek trwały, który będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej Spółki.
Uzupełnienie wniosku
Opisane we wniosku dofinansowanie otrzyma Gmina B.
Umowa o dofinansowanie zostanie zawarta pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej, pełniącym funkcję Krajowej Instytucji Koordynującej oraz Operatora Programu dla Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast - Departamentem Programów Pomocowych, a Beneficjentem Gminą B działającą w imieniu własnym i na rzecz Partnerów Programu, w tym A sp. z o.o. Spółka otrzyma dofinansowanie od Gminy B z tytułu uczestnictwa w projekcie pn.: „(…)”, który zostanie sfinansowany przez Szwajcarię z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy, zwanym również Szwajcarskim Programem Współpracy z Nowymi Krajami Członkowskimi UE.
Spółka jest uczestnikiem projektu, o którym mowa w opisie sprawy. Pozostałymi uczestnikami projektu są: Gmina B, (…), (…) oraz Gmina C.
Płatności na realizację projektu zostaną otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Spółka jest wykonawcą projektu w obszarze tematycznym pn.: „(…)”. W ramach ww. obszaru tematycznego Spółka odpowiedzialna będzie za budowę kanalizacji sanitarnej oraz przyłączy w rejonie ulic: (…).
Pytania
1.Czy opisane we wniosku dofinansowanie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2.Czy koszty amortyzacji, wytworzonych w ramach Projektu środków trwałych, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Środki otrzymywane na realizację Projektu będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
2.Koszty amortyzacji wytworzonych w ramach Projektu środków trwałych nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej u.p.d.o.p.) pieniądze oraz wartości pieniężne otrzymywane przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych stanowią przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Powyższe oznacza, że mogą one być opodatkowane albo zwolnione.
Zwrócić należy uwagę na brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p., który to przepis zwalnia od podatku dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Brzmienie tego przepisu powoduje, że wszelkie środki otrzymywane na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, są zwolnione od podatku (niezależnie od rodzaju tych środków i okoliczności otrzymania). Konsekwencją tego zwolnienia jest niemożność zaliczania takich odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Wskazać należy, że ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.
W związku z powyższym, dofinansowanie, które otrzyma Państwa Spółka będzie stanowiło przychód podatkowy.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy opisane we wniosku dofinansowanie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Oceniając konsekwencje podatkowe w związku z dofinansowaniem, które Spółka otrzyma należy zwrócić uwagę na katalog zwolnień przedmiotowych zawarty w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, a w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 21, 47 i 53 ustawy.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Zauważyć należy, że zakres art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych (pkt 47), takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.
Powyższe zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:
Dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach
Powyższym zwolnieniem ustawodawca objął dochody podatników pochodzące z dotacji uzyskanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z kolei jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy:
Wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
W myśl art. 5 ust. 3 przywołanej ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006
z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
c)Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
d)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);
6) inne środki.
Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3) dotacje celowe dla beneficjentów;
4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Powołany przepis art. 17 ust 1 pkt 53 ustawy o CIT wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania będzie miało zastosowanie, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
a)podatnik otrzymuje środki finansowe,
b)podatnik otrzymuje dofinansowanie jako uczestnik projektu,
c)pomoc udzielona jest w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Jak wynika z opisu sprawy, Państwa Spółka jest uczestnikiem projektu w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast na projekt pod tytułem „(…)”, którego celem jest budowa kanalizacji sanitarnej oraz przyłączy. Program jest finansowany z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Opisane we wniosku dofinansowanie otrzyma Gmina B. Umowa o dofinansowanie zostanie zawarta pomiędzy Skarbem Państwa, Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej (Departamentem Programów Pomocowych), pełniącym funkcję Krajowej Instytucji Koordynującej oraz Operatora Programu dla Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast, a Beneficjentem Gminą B działającą w imieniu własnym i na rzecz Partnerów Programu, w tym A sp. z o.o. Spółka otrzyma środki finansowe w formie dofinansowania od Gminy B z tytułu uczestnictwa w projekcie. W związku z realizacją projektu Spółka stanie się właścicielem sieci, która będzie stanowiła środek trwały wykorzystywany w działalności gospodarczej Spółki.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przedstawionych okolicznościach są przesłanki do zastosowania w stosunku do dofinansowania, które otrzyma Państwa Spółka zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, bowiem Spółka otrzyma dofinasowanie jako uczestnik projektu a pomoc zostanie udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa art. 5 ust. 3 pkt 5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jak wskazano powyżej środki z Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
W związku z powyższym dofinansowanie, które otrzyma Spółka będzie przychodem podatkowym z chwilą otrzymania, podlegającym zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zaś na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy jak wskazali Państwo we własnym stanowisku.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania środków z Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy jest prawidłowe, natomiast w zakresie wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia jest nieprawidłowe.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia czy koszty amortyzacji, wytworzonych w ramach Projektu środków trwałych, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w pierwszej kolejności zauważyć należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
-został właściwie udokumentowany,
-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:
Odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z powołanego przepisu wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera ograniczenia dotyczące możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m tej ustawy. Tak więc – nie są kosztem podatkowym odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości początkowej środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych wytworzonych w ramach projektu nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w części w jakiej ich wytworzenie zostanie dofinasowane.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
