Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.770.2025.2.DJD
Usługi pośrednictwa komercyjnego, sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.12.0, świadczone przez wnioskodawcę jako manager ds. ekspansji, są opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu ze świadczenia usług objętych PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 grudnia 2025 r. (wpływ 1 grudnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzania przyszłego
Od 2022 r. Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Pierwszy przychód opodatkowany ryczałtem osiągnął w styczniu 2022 r. W ramach działalności prowadzi dokumentację podatkową i ewidencję wymaganą dla stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. ewidencję przychodów oraz przechowuje dowody zakupu. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca uzyskuje dochody z najmu prywatnego działki niezabudowanej.
Od stycznia 2021 r. Wnioskodawca ma zawartą umowę współpracy w ramach B2B, jako manager ds. ekspansji ze Spółką posiadającą ogólnopolską sieć niewielkich sklepów spożywczych (typu convenience) działających na zasadzie franczyzy.
W ramach zawartej umowy Wnioskodawca jest obowiązany do:
·wnikliwej analizy i organizacji procesu poszukiwania i pozyskiwania lokali znajdujących się na obszarze regionu, przydatnych do prowadzenia na nich działalności handlowej, zgodnych z wymogami i standardami Spółki;
·pozyskiwania informacji dotyczących struktur handlu detalicznego oraz potencjału lokalowego w regionie;
·kontrolowania i nadzorowania należytego wykonywania przez przedstawiciela ds. ekspansji ciążących na Nim obowiązków wynikających z łączącej Go ze Spółką umowy współpracy;
·pozyskiwania informacji dotyczących warunków i zasad sprzedaży napojów alkoholowych w regionie;
·czynnego udziału w projektach inicjowanych przez Spółkę;
·wspierania procesu realizacji planu w szczególności w zakresie otwierania nowych sklepów.
Jednocześnie do obowiązków Managera w szczególności należy:
1)w zakresie własnej działalności i rozwoju:
a)rzetelnie prowadzić dokumentację swojej działalności;
b)uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez Spółkę, przy założeniu, że koszty szkoleń (bez kosztów dojazdu i powrotu) oraz ewentualnych dostarczonych książek, broszur i innych wydawnictw związanych z tematyką szkoleń ponosi Spółka;
2)w zakresie poszukiwania lokali:
a)wskazywać, weryfikować, trafnie oceniać i akceptować w regionie swojego działania nowe lokale nadające się do prowadzenia w nich działalności ustalonej przez Spółkę;
b)organizować, koordynować, kontrolować i z zaangażowaniem podejmować wszelkie niezbędne czynności w zakresie procesu poszukiwań i uzgodnień (negocjacji) mających na celu doprowadzeni do zawarcia przez Spółkę umowy najmu na zaakceptowany przez Spółkę lokal, zgodnie z nałożonymi przez Spółkę instrukcjami, wytycznymi, standardami oraz planem;
c)organizować i koordynować przebieg procesu akceptacji lokalu zgodnie z procedurami i obowiązkami nałożonymi przez Spółkę;
d)powstrzymywać się od wszelkich zachowań i przeciwdziałać zachowaniom osób trzecich, które mogłyby skutkować pozbawieniem Spółki prawa do lokalu lub zagrozić dalszemu pozostawaniu w mocy umowy najmu;
e)organizować i weryfikować realizację procedowania formalności urzędowych zleconych przez Spółkę przedstawicielowi ds. ekspansji, a związanych z realizacją umowy;
3)w zakresie przepływu informacji:
a)aktywnie pozyskiwać informacje z regionu na temat struktury handlu detalicznego oraz konkurencji sklepów - na ich podstawie dostrzegać szanse i zagrożenia związane ze zmianami zachodzącymi na rynku;
b)pozyskiwać mapy terenów miejscowości swojego regionu, umożliwiających pozyskiwanie nowych lokali przez Spółkę;
c)na bieżąco monitorować i zbierać informacje na temat działań oraz zamierzeń konkurencji Spółki w zakresie przedmiotu umowy;
d)utrzymywać dobry wizerunek Spółki;
e)niezwłocznie informować Spółkę o wszelkich nieprawidłowościach stwierdzonych w związku w wykonywaniem umowy;
4)w zakresie podległych zespołów współpracowników:
a)na bieżąco monitorować, kontrolować, nadzorować poziom realizacji zadań, ich zgodność z obowiązującymi procedurami i przepisami prawa, a także podejmować wszelkie niezbędne czynności umożliwiające realizację planu;
b)nadawać kierunek pracy zespołu w dłuższej perspektywie czasu;
c)podnosić kwalifikacje podległych przedstawicieli ds. ekspansji;
d)wspierać, motywować podległych współpracowników.
Zgodnie z zawartą umową, w okresie jej obowiązywania oraz w okresie 2 (dwóch) lat od daty jej rozwiązania lub wygaśnięcia Wnioskodawca winien jest powstrzymać się w najszerszym, dopuszczalnym przez polskie prawo zakresie do podejmowania bezpośrednio lub pośrednio jakiejkolwiek działalności konkurencyjnej w stosunku do Spółki, w szczególności pozyskiwania lokali pod działalność handlu hurtowego lub detalicznego w branży A, opiniowania lokali pod względem ich przydatności do prowadzenia działalności w sektorze handlu hurtowego lub detalicznego w branży A, doradzania nadzorowania lub przygotowania procedur oceny lokalu z punktu widzenia ich przydatności do prowadzenia działalności w sektorze handlu hurtowego lub detalicznego w branży A.
Do działalności jaka jest i będzie wykonywana przez Wnioskodawcę nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ustawy z dnia 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego: nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy pytanie Wnioskodawca uzyskał przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, w związku z czym zachowany został warunek określony w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Formą prawną spółki, na rzecz której Wnioskodawca świadczy usługi jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca nie był/nie jest/nie będzie wspólnikiem/członkiem zarządu spółki, na rzecz której świadczy usługi, o których mowa we wniosku. Nie pełnił/nie pełni/nie będzie pełnił żadnych funkcji w tej spółce.
Uzupełnienie wniosku
Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W ramach świadczonych usług o kodzie PKWiU 74.90.12.0, Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na specjalistycznym pośrednictwie komercyjnym mającym na celu rozwój sieci sprzedaży kontrahenta. Czynności te obejmują:
1)Analizę lokalizacji i wsparcie procesu ekspansji – Wnioskodawca wykonuje czynności związane z analizą potencjalnych lokalizacji pod nowe punkty handlowe, w szczególności:
·wyszukiwanie i weryfikowanie lokali w terenie,
·ocenę ich przydatności zgodnie z kryteriami określonymi przez Spółkę, gromadzenie i analizę informacji niezbędnych do podjęcia decyzji o ewentualnym najmie, koordynowanie procesu akceptacji lokalu zgodnie z procedurami Spółki, przygotowywanie danych, zestawień i rekomendacji dla Spółki.
Efektem czynności jest dostarczenie Spółce kompletnych informacji i analiz umożliwiających podjęcie decyzji dotyczących potencjalnego najmu lokalu.
2)Pozyskiwanie i przekazywanie informacji o rynku - usługi Wnioskodawcy obejmują również działania informacyjne dotyczące rynku i regionu, takie jak: monitorowanie lokalnego rynku handlu detalicznego, pozyskiwanie informacji o strukturze handlu oraz działaniach konkurencji, zbieranie danych dotyczących lokalnych uwarunkowań, w tym warunków sprzedaży alkoholu, bieżące raportowanie istotnych informacji Spółce.
Efektem czynności jest przekazanie aktualnej wiedzy o rynku, pomocnej przy planowaniu działań operacyjnych i ekspansyjnych.
3)Koordynowanie i nadzorowanie przedstawicieli ds. ekspansji (charakter operacyjny) – w ramach działalności Wnioskodawca wykonuje również czynności polegające na:
- monitorowaniu realizacji zadań terenowych przez przedstawicieli ds. ekspansji,
- sprawdzaniu zgodności ich działań z procedurami Spółki,
- wspieraniu ich w zakresie codziennych zadań operacyjnych,
- motywowaniu i udzielaniu wskazówek dotyczących wykonywania działań terenowych, nadzorowaniu przebiegu formalności powierzonych przedstawicielom ds. ekspansji.
Efektem czynności jest zapewnienie prawidłowej realizacji procesów terenowych związanych z ekspansją zgodnie z procedurami Spółki. Czynności te nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem, ani zarządzania przedsiębiorstwem kontrahenta. Wnioskodawca nie podejmuje decyzji strategicznych dotyczących Spółki i nie wykonuje usług o charakterze kierowniczym lub doradczym. Jest to wyłącznie nadzór operacyjny dotyczący realizacji zadań w terenie.
4)Udział w projektach operacyjnych i wsparcie otwarć nowych sklepów – Wnioskodawca świadczy również usługi:
- czynności pomocnicze - udział w projektach ekspansyjnych prowadzonych przez Spółkę,
- współpracy z działami Spółki w zakresie przygotowania lokali do otwarcia,
- wspieraniu realizacji harmonogramów otwarć nowych sklepów,
- wykonywaniu działań organizacyjnych związanych z przygotowaniem lokalu.
Efektem czynności jest sprawna realizacja działań operacyjnych związanych z otwarciami nowych punktów handlowych.
5)W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje też czynności o charakterze pomocniczym, takie jak:
·prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością,
·uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez Spółkę,
·dbałość o wizerunek Spółki w kontaktach zewnętrznych.
Efektem czynności jest prawidłowe wykonywanie zobowiązań wynikających z umowy oraz utrzymanie zgodności z procedurami Spółki.
Usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head office) lub usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Wnioskodawca nie zarządza przedsiębiorstwem kontrahenta, ani nie doradza w zakresie strategii zarządzania całą firmą. Działania Wnioskodawcy mają charakter operacyjny i skupiają się na pośrednictwie komercyjnym oraz technicznym aspekcie pozyskiwania nowych punktów handlowych (ekspansji), a nie na zarządczym aspekcie prowadzenia biznesu klienta.
Wnioskodawca nie prowadzi agencji nieruchomości, ani nie świadczy usług typowych dla biur obrotu nieruchomościami w rozumieniu PKWiU 68.3. Nie kojarzy stron transakcji w zamian za prowizję od wartości nieruchomości na wolnym rynku. Działania Wnioskodawcy są ściśle ukierunkowane na rzecz jednego podmiotu (Spółki) i są elementem szerszego procesu rozwoju sieci franczyzowej, a nie usługą obsługi rynku nieruchomości samą w sobie. Wyszukiwanie lokali jest jedynie elementem składowym kompleksowej usługi wsparcia ekspansji handlowej.
Na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach nazwy usług określane są następująco:
·„należność podstawowa”,
·„należność dodatkowa premiowa”,
·„należność dodatkowa - eksploatacja samochodu”.
Wszystkie powyższe faktury obejmują wynagrodzenie za kompleksowe usługi świadczone na rzecz Spółki. Z tym że, trzecia z wymienionych faktur obejmuje zwrot kosztów eksploatacyjnych samochodu. Na wystawianych fakturach Wnioskodawca nie podaje kodów PKWiU.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią jedno, złożone (kompleksowe) świadczenie, za które otrzymuje jedno ryczałtowe wynagrodzenie, które jest technicznie rozdzielone na trzy odrębne dokumenty. Wszystkie trzy faktury - podstawa, premia i eksploatacja samochodu - są funkcjonalnie nierozłączne z dominującą usługą wsparcia ekspansji. Należność podstawowa i premiowa stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi pośrednictwa i za osiągnięty rezultat (znalezienie lokalu). Oba elementy są ceną za tę samą, główną usługę. Faktura za samochód jest pokryciem kosztów bezpośrednio związanych i niezbędnych do realizacji usługi głównej (obowiązek poruszania się w terenie). Nie stanowi odrębnej usługi (np. transportowej), lecz element kalkulacyjny wynagrodzenia za usługę pośrednictwa komercyjnego.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy o ryczałcie. Jeśli zaistnieje taka sytuacja będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Pytanie
Czy opisana we wniosku usługa kompleksowa, świadczona przez Wnioskodawcę w charakterze managera ds. ekspansji, jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, świadczona przez Niego usługa kompleksowa pośrednictwa w interesach może być opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.
Wnioskodawca podejmuje w ramach usługi kompleksowej, na podstawie zawartej umowy, jako manager ds. ekspansji - m.in. czynności takie jak pośrednictwo w zakresie pozyskiwania informacji dotyczących struktur handlu detalicznego oraz potencjału lokalowego w regionie, pozyskiwania informacji dotyczących warunków i zasad sprzedaży napojów alkoholowych, analizy i organizacji procesu poszukiwania lokali oraz wspiera proces realizacji planu w zakresie otwarć sklepów. Dodatkowo w ramach usługi kompleksowej, zadaniem Wnioskodawcy jest nadawanie kierunku pracy zespołu, podnoszenie kwalifikacji oraz wspieranie i motywowanie podległych współpracowników. Przy czym Wnioskodawca nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy Spółką, a potencjalnymi kontrahentami dotyczącymi najmu nieruchomości. Każdorazowo stronami umowy są podmioty trzecie (Wnioskodawcę łączy inny stosunek zobowiązaniowy z klientem, na rzecz którego podjąłem się prowadzenia pośrednictwa i z tytułu pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie profesjonalnych usług pośrednictwa).
Za świadczoną usługę kompleksową, jako manager ds. ekspansji, Wnioskodawca wystawia faktury VAT tytułem:
·należność podstawowa;
·należność dodatkowa premiowa;
·należność dodatkowa (eksploatacja samochodu).
Wykonywana usługa kompleksowa w ramach podstawowej działalności obejmuje w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), grupowanie 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wspomniane wyżej usługi pośrednictwa związane z wyceną nieruchomości zostały natomiast sklasyfikowane w grupowaniu 68.31.16.0. W ocenie Wnioskodawcy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego nie ulega jednak wątpliwości, że nie świadczy On wspomnianych usług na rzecz Spółki.
Przechodząc natomiast do analizy poszczególnych grupowań w ramach działu 68, usługi związane z obsługą rynku nieruchomości Wnioskodawca wskazuje, że w Jego ocenie:
·grupowanie 68.1 - KUPNO I SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI NA WŁASNY RACHUNEK - nie dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego;
·grupowanie 68.2 - WYNAJEM I OBSŁUGA NIERUCHOMOŚCI WŁASNYCH LUB DZIERŻAWIONYCH - nie dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego;
·grupowanie 68.3 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ NIERUCHOMOŚCI, ŚWIADCZONE NA ZLECENIE, obejmuje usługi agencji nieruchomości świadczone na zlecenie (68.31) oraz usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (68.32), niemniej jednak usługa wykonywana przezWnioskodawcę nie należy do ostatniej z ww. usług, ani nie jest świadczona na zlecenie w ramach usług agencji nieruchomości.
Nadto, Wnioskodawca zaznacza na marginesie, że mimo iż formalnie działalność takich agencji na rynku została zderegulowana w związku z likwidacją od 1 stycznia 2014 r. państwowych licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości nadawanych w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, to na potrzeby rynku został uruchomiony system nadawania licencji Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami oraz Zarządcy Nieruchomości przez X. Licencjonowanie X ma na celu regulację rynku nieruchomości oraz zapewnienie klientom rzetelnej informacji o świadczących usługi pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami. Wnioskodawca nie posiada takich licencji, a wykonywana przez Niego działalność nie posiada znamion działalności w formie agencji nieruchomości.
Wnioskodawca nie pośredniczy również w sprzedaży, czy wycenie nieruchomości, do których nawiązują poszczególne pozycje grupowania PKWiU 68.31.1 (usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności 68.31.11; usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności - 68.31.12; usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną 68.31.13; usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych 68.31.14; usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną 68.31.15; usługi pośrednictwa związane z wyceną nieruchomości 68.31.16).
Podsumowując zatem, działalność Wnioskodawcy ma charakter usługowy, polegający na świadczeniu kompleksowej usługi pośrednictwa komercyjnego - PKWiU 74.90.12.0 - jako manager ds. ekspansji. W myśl natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, usługa kompleksowa w ramach pośrednictwa komercyjnego wykonywana przez Wnioskodawcę, jako przedstawiciela ds. ekspansji, zaklasyfikowana do PKWiU 74.90.12.0, może być zatem opodatkowana stawką 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że przedstawiona klasyfikacja PKWiU nie jest wiążąca dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”.
Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to Organ powinien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:
Użyte w ustawie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
Zatem, w sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od stycznia 2022 r., która jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiającą jednoznaczne określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami ryczałtu. W ramach działalności od stycznia 2021 r. ma Pan zawartą umowę współpracy, jako manager ds. ekspansji, ze Spółką posiadającą ogólnopolską sieć niewielkich sklepów spożywczych (typu convenience) działających na zasadzie franczyzy. Świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. W ramach wskazanych usług wykonuje Pan czynności polegające na specjalistycznym pośrednictwie komercyjnym mającym na celu rozwój sieci sprzedaży kontrahenta. Dokładnie opisał Pan czynności wykonywane w ramach świadczonych usług. Usługi, które Pan świadczy nie są usługami firm centralnych (head office), czy usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie zarządza Pan przedsiębiorstwem kontrahenta, ani nie doradza w zakresie strategii zarządzania całą firmą. Pana działania mają charakter operacyjny i skupiają się na pośrednictwie komercyjnym oraz technicznym aspekcie pozyskiwania nowych punktów handlowych (ekspansji), a nie na zarządczym aspekcie prowadzenia biznesu klienta. Nie prowadzi Pan agencji nieruchomości, ani nie świadczy usług typowych dla biur obrotu nieruchomościami w rozumieniu PKWiU 68.3. Nie kojarzy stron transakcji w zamian za prowizję od wartości nieruchomości na wolnym rynku. Wyszukiwanie lokali jest jedynie elementem składowym kompleksowej usługi wsparcia ekspansji handlowej. Pana działania są ściśle ukierunkowane na rzecz jednego podmiotu (Spółki) i są elementem szerszego procesu rozwoju sieci franczyzowej. Świadczone przez Pana usługi stanowią jedno kompleksowe świadczenie, za które otrzymuje Pan jedno ryczałtowe wynagrodzenie. Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy o ryczałcie, a jeśli zaistnieje taka sytuacja będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że dla przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W rezultacie, przychód ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 może Pan opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
W sytuacji, gdy będzie prowadził Pan działalność, z której przychody opodatkowane będą różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest/będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zastrzec również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług wskazanych we wniosku jest prawidłowe, dopóki spełnione są i będą ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zatem Pana stanowisko jest za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0, gdyż one były przedmiotem wniosku. Inne kwestie zawarte w opisie nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonano wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do przywołanych przez Pana orzeczeń sądowych, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych przez Pana wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
