Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.179.2025.1.AZE
Dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej przez gminę w drodze darowizny jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochód własny jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2025r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) - jednostka samorządu terytorialnego - w 2025 r. na podstawie umowy darowizny nabyła prawo własności nieruchomości gruntowej położonej na jej terenie. Przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana budynkiem mieszkalnym. Gmina (…) zamierza sprzedać prawo własności przedmiotowej nieruchomości w drodze przetargu.
Pytanie
Czy dochód uzyskany przez Gminę (…) z tytułu sprzedaży prawa własności nieruchomości nabytego w drodze umowy darowizny, będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest zaś nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Jednocześnie art. 6 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. zwalnia od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 u.d.j.s.t. ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o jednostce samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminę niebędącą miastem na prawach powiatu, miasto na prawach powiatu, powiat i województwo.
W myśl art. 3 ust. 1 u.d.j.s.t. dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa. Wśród źródeł dochodów własnych gminy, u.d.j.s.t. w art. 4 pkt 5 wymienia dochody z majątku gminy.
Przepisy u.d.j.s.t. nie zawierają regulacji, które miałyby definiować czym są dochody z majątku gminy. W piśmiennictwie przyjmuje się jednak często, iż przez termin „majątek” używany na gruncie prawa stanowionego należy rozumieć mienie.
Art. 43 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153, dalej jako u.s.g.) definiuje mienie komunalne jako własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071) przez mienie należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe. Z uwagi na powyższe przyjąć należy, że dochodami z majątku gminy będą więc dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez gminę prawa własności i innych praw majątkowych.
W praktyce największa część dochodów z majątku pochodzi z praw przysługujących gminie do nieruchomości, a zasady ich pobierania zostały szczegółowo uregulowane w przepisach prawa stanowionego, w szczególności w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm., dalej jako u.g.n.) oraz w aktach wykonawczych do ustawy.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.g.n. nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany, zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek oraz przekazywane jako majątek tworzonych fundacji.
Ponadto przepisy u.g.n. określają zasady ustalania niektórych cen i opłat związanych z gospodarowaniem tymi składnikami majątku, stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności w ustawie tej zawarto zasady ustalania cen za sprzedawane nieruchomości oraz opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd. Co do zasady podstawą ustalania wysokości cen i opłat jest wartość nieruchomości będącej przedmiotem obrotu, ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego w trybie wskazanym w ustawie. Wartość ta stanowi wytyczną do ustalenia wysokości ceny lub opłaty, która uzależniona jest ponadto od wystąpienia okoliczności mających wpływ na jej podwyższenie lub obniżenie, wymienionych w przepisach zawartych w rozdziale 8 u.g.n.
Wprowadzanie własnych, obowiązujących na terenie gminy, zasad ustalania cen sprzedaży nieruchomości, w przypadkach dopuszczonych ustawą (np. art. 67 i 68 u.g.n.), powinno nastąpić poprzez uregulowanie ich w uchwale rady gminy określającej, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g., zasady nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata.
Zatem dochód, który gmina osiągnie ze sprzedaży nieruchomości jest dochodem z majątku gminy, a co za tym idzie mieści się w pojęciu dochodów własnych gminy.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że powstały dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości w postaci środków pieniężnych, jako objęty zakresem przedmiotowym art. 4 pkt 5 u.d.j.s.t., zwolniony jest od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Konsekwencją tego zwolnienia jest to, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzystająca ze zwolnienia podmiotowego, nie ustala przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów niezależnie od ich wysokości, czy też przeznaczenia zwolnionych środków.
Zakres pojęcia „dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego” wskazanego w treści art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT jest szeroki.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 1572 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminę niebędącą miastem na prawach powiatu, zwaną dalej „gminą”, miasto na prawach powiatu, powiat i województwo.
Dochodami jednostek samorządu terytorialnego stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego są:
Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:
1) dochody własne;
2) subwencja ogólna;
3) dotacje celowe z budżetu państwa.
Z art. 4 ust. 5 i 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynika z kolei, że:
Źródłami dochodów własnych gminy są:
5) dochody z majątku gminy;
6) spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy.
W tym miejscu wyjaśnić należy pojęcie „majątek”, które nie posiada legalnej definicji w systemie prawnym.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 1071 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
W piśmiennictwie przyjmuje się jednak często, że przez termin „majątek” używany na gruncie prawa stanowionego należy rozumieć mienie określone w przepisach ustaw ustrojowych.
I tak w myśl art. 43 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 1153):
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Dochodami z majątku gminy będą więc dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez gminę jako jednostkę samorządu terytorialnego prawa własności i innych praw majątkowych.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro dochód uzyskany przez Gminę z tytułu sprzedaży prawa własności nieruchomości jest objęty zakresem przedmiotowym art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to Gmina korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
