Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.764.2025.2.MŻA
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług diagnostycznych - badań ultrasonograficznych oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT. Uzupełniła Pani wniosek – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 12 listopada 2025 r. (wpływ 12 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwany dalej „Lekarzem”) jest osobą fizyczną posiadającą prawo do wykonywania zawodu lekarza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Lekarz planuje otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w formie prywatnej praktyki lekarskiej.
Przedmiot działalności i cel
Przedmiotem działalności będą wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Głównymi usługami świadczonymi na rzecz pacjentów będą specjalistyczne usługi diagnostyczne - badania ultrasonograficzne (USG), wykonywane odpłatnie. Usługi będą świadczone zarówno stacjonarnie (w gabinecie), jak i mobilnie.
Planowane zakupy inwestycyjne i VAT
W celu otwarcia i prowadzenia tej praktyki niezbędne jest dokonanie znaczących zakupów inwestycyjnych, w tym przede wszystkim zakup nowoczesnego aparatu ultrasonograficznego (USG). Nabycie tego aparatu, jak również innych towarów i usług (np. wyposażenie gabinetu, materiały medyczne), będzie wiązało się z zapłatą przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług (VAT) na rzecz dostawców. Wszystkie te zakupy będą służyły w całości i wyłącznie świadczeniu opisanych wyżej usług medycznych, które - zdaniem Wnioskodawcy - będą zwolnione z VAT.
Kontekst dofinansowania
Lekarz zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z regulaminem projektu, podatek VAT naliczony jest kosztem niekwalifikowalnym, chyba że Wnioskodawca udokumentuje, iż nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami krajowymi. Celem niniejszego wniosku jest uzyskanie interpretacji potwierdzającej brak takiej prawnej możliwości odliczenia VAT, co pozwoli na uznanie go za koszt kwalifikowalny w projekcie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca nie jest i nie będzie zarejestrowany jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT (nie złoży formularza VAT-R w celu rejestracji jako podatnik VAT czynny).
Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca prywatną praktykę lekarską, będzie świadczył wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione przedmiotowo z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a Ustawy o VAT.
Pomimo braku rejestracji jako podatnik VAT czynny, Wnioskodawca będzie posiadał status podatnika VAT w rozumieniu art. 15 Ustawy o VAT z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej.
Przedmiotem wniosku (zadanego pytania) są wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Głównymi usługami są specjalistyczne usługi diagnostyczne - badania ultrasonograficzne (USG).
Usługi te są świadczone w celu terapeutycznym/zdrowotnym (profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia).
Wszystkie usługi będą świadczone na rzecz pacjentów w ramach wykonywania zawodu lekarza.
Bezpośrednim celem poszczególnych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia konkretnych pacjentów. Przejawia się to w tym, że badania USG stanowią kluczowy element diagnostyczny niezbędny do postawienia właściwej diagnozy i podjęcia odpowiednich działań leczniczych (terapeutycznych), w tym monitorowania przebiegu choroby. Bez tych badań niemożliwe byłoby prawidłowe wykonywanie działalności w zakresie opieki medycznej.
Wszystkie faktury dokumentujące zakupy inwestycyjne (aparatura medyczna, wyposażenie gabinetu, materiały medyczne) oraz inne towary i usługi niezbędne do prowadzenia działalności, będą wystawiane na Wnioskodawcę (A.A.) jako nabywcę.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego od następujących kategorii wydatków, które również służą w całości i wyłącznie świadczeniu opisanych wyżej usług medycznych zwolnionych z VAT:
1.Zakup innego wyposażenia gabinetu lekarskiego (np. kozetka lekarska, meble biurowe, komputer, drukarka).
2.Zakup materiałów medycznych oraz materiałów eksploatacyjnych (np. żele do USG, rękawiczki, środki dezynfekcyjne, papier do wydruku badań).
3.Zakup usług związanych z prowadzeniem działalności (np. czynsz za najem lokalu gabinetu, media, usługi księgowe, usługi informatyczne).
Wszystkie te zakupy łącznie z ultrasonografem będą w całości i wyłącznie związane ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy, w związku ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a Ustawy o VAT, przysługuje zwolnienie przedmiotowe z podatku od towarów i usług, a tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów towarów i usług służących wyłącznie tej działalności zwolnionej, w szczególności w odniesieniu do zakupu aparatury medycznej (ultrasonografu)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi w ramach prywatnej praktyki lekarskiej będą zwolnione z podatku od towarów i usług (VAT), co wprost prowadzi do braku prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach, w tym na najważniejszym zakupie inwestycyjnym - aparacie USG.
Uzasadnienie prawne:
Zwolnienie usług sprzedaży (art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a Ustawy o VAT): Usługi diagnostyczne (USG) świadczone przez osobę posiadającą prawo wykonywania zawodu lekarza, służące profilaktyce i poprawie zdrowia, spełniają obie przesłanki (podmiotową i przedmiotową) do zastosowania zwolnienia przedmiotowego z VAT. Oznacza to, że cała planowana sprzedaż usług medycznych będzie zwolniona z opodatkowania VAT.
Brak prawa do odliczenia VAT (art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT): Zgodnie z fundamentalną zasadą polskiego i unijnego prawa podatkowego (art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (czyli prawo do odliczenia VAT) przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ w ramach planowanej działalności Wnioskodawcy (prywatna praktyka lekarska) będą wykonywane wyłącznie czynności zwolnione z VAT, a zakupiony sprzęt (ultrasonograf) oraz inne towary i usługi służą wyłącznie tym czynnościom zwolnionym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.
Wnioski:
Brak prawa do odliczenia VAT naliczonego, wynikający wprost z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w związku ze zwolnieniem sprzedaży na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a Ustawy o VAT, oznacza, że podatek VAT zapłacony przy zakupie aparatu USG i innych kosztów działalności stanowi dla Wnioskodawcy ostateczny i nieodzyskiwalny koszt ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca nie ma żadnej prawnej możliwości odzyskania tego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a) lekarza i lekarza dentysty,
b) pielęgniarki i położnej,
c) medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d) psychologa.
Należy jednak zauważyć, że ww. przepisy dotyczą zwolnienia od podatku wyłącznie usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie dotyczą zatem wszystkich świadczeń, które wykonywane są w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko te, które służą określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku.
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
c) świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Z powyższych regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
- przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
- przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty. Powyższe zwolnienie ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.
Należy mieć na uwadze, że analizowany przepis zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi.
Precyzując czynności opieki medycznej, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
Jak już wskazano powyżej, zwolnienie od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Z tego względu, oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę. Ze zwolnienia korzystają usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź przez przedstawicieli określonych zawodów medycznych. Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu (przedmiot) przez określone osoby (podmioty).
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.
Z opisu sprawy wynika, że posiada Pani prawo do wykonywania zawodu lekarza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Planuje Pani otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w formie prywatnej praktyki lekarskiej. Wszystkie usługi będą świadczone na rzecz pacjentów w ramach wykonywania zawodu lekarza.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a Ustawy o VAT, przysługuje Pani zwolnienie przedmiotowe z podatku od towarów i usług, a tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów towarów i usług służących wyłącznie tej działalności zwolnionej, w szczególności w odniesieniu do zakupu aparatury medycznej (ultrasonografu).
W kontekście powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie spełniona jest przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu w odniesieniu do usług, które zamierza Pani świadczyć. Zawód lekarza został wprost wymieniony w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy.
Pozostaje zatem do przeanalizowania przesłanka o charakterze przedmiotowym, a więc rozstrzygnięcie, czy opisane we wniosku usługi diagnostyczne - ze względu na cel ich wykonywania – będą stanowić usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Analiza powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że dla zastosowania zwolnienia od VAT istotny jest cel wykonywanych świadczeń. Ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem podatkowym. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświeca danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Należy mieć na uwadze fakt, że na podstawie ww. przepisu zwolnione są od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem Pani działalności będą wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Głównymi usługami świadczonymi na rzecz pacjentów będą specjalistyczne usługi diagnostyczne - badania ultrasonograficzne (USG), wykonywane odpłatnie. Usługi te są świadczone w celu terapeutycznym/zdrowotnym (profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia).
Tym samym, w związku ze spełnieniem zarówno przesłanki podmiotowej, jak i przedmiotowej, usługi diagnostyczne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez Panią w ramach wykonywania zawodu lekarza będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nie jest i nie będzie Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Jako osoba fizyczna prowadząca prywatną praktykę lekarską, nabyte towary i usługi będą przez Panią wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a Ustawy o VAT.
Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów towarów i usług służących wyłącznie działalności zwolnionej, w szczególności w odniesieniu do zakupu aparatury medycznej (ultrasonografu).
W konsekwencji, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
