Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.757.2025.2.MB
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT:
- organizacji zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych - jest prawidłowe;
- realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, organizacji praktyk trenerskich, wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych oraz organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Uzupełnił Pan wniosek pismem z 11 listopada 2025 r. (wpływ 11 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Fundatorem Fundacji - organizacji pozarządowej, która oczekuje na wpis w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Fundacja, po wpisie w KRS będzie prowadzić działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Fundacja zamierza prowadzić działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta będzie wyłączną statutową działalnością Fundacji. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Fundacja nie będzie zarejestrowana jako przedsiębiorca w Krajowym Rejestrze Sądowym, nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.
Fundacja zamierza prowadzić działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Celem Fundacji jest m.in. promowanie aktywnego stylu życia i kultury fizycznej, prowadzenie działalności edukacyjnej, sportowej i prozdrowotnej wśród społeczności lokalnej, organizowanie i prowadzenie zajęć sportowych, rekreacyjnych i profilaktycznych, wspieranie rozwoju sportu amatorskiego oraz integracja mieszkańców przez aktywność fizyczną.
Działania Fundacji będą mieć charakter zorganizowany, systematyczny i ukierunkowany na wsparcie uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych - zarówno w zakresie przygotowania motorycznego, jak i działań wspomagających.
W ramach Fundacji, po jej wpisie do KRS, zostanie utworzony klub sportowy, którego podstawą działania będą przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz zapisy wewnętrznego Regulaminu.
Klub sportowy działać będzie pod auspicjami (…), umożliwiając szkolenie i rozwój zawodników w dyscyplinach siłowych i wytrzymałościowych.
W ramach klubu będą organizowane i prowadzone treningi indywidualne oraz grupowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajęcia sportowe będą dostępne przede wszystkim dla społeczności lokalnej mieszkańców (…) i okolic.
Klub będzie realizować programy rozwojowe dla trenerów przygotowania fizycznego, w tym: warsztaty i szkolenia metodyczne, praktyki trenerskie, wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych.
Wszystkie działania Wnioskodawcy i jego Fundacji koncentrują się na fizycznym rozwoju uczestników - poprawie sprawności, zapobieganiu chorobom, aktywizacji ruchowej oraz rehabilitacji.
Fundacja realizuje swoje cele m.in. także poprzez organizację zajęć sportowych oraz wydarzeń promujących aktywny styl życia. Prowadzić będzie również działania edukacyjne i terapeutyczne poprzez sport i ruch. Dbać również o takie elementy rozwoju motorycznego jak gibkość, szybkość reakcji, wytrzymałość.
Część działań będzie mieć charakter nieodpłatny, a część prowadzona będzie w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego. Fundacja nie będzie działać w celu osiągania zysku.
Zyski przeznaczone będą na rozwój usług (zakup sprzętu, zatrudnienie instruktorów), poprawę jakości (szkolenia kadry) oraz na realizację celów statutowych.
Zajęcia będą odbywać się zgodnie z przypisanym harmonogramem, zapewniona będzie pełna opieka instruktora, który ma za zadanie tłumaczyć, nauczać, rozbudowywać program i śledzić postępy podopiecznych. Zadaniem klubu sportowego będzie przygotowanie uczestników do rywalizacji oraz uczestnictwa w wydarzeniach sportowych.
Usługi świadczone w ramach klubu, służyć będą głównie zdobywaniu nowych umiejętności sportowych i technicznych, budowaniu siły, wytrzymałości i ogólnemu rozwojowi zawodnika.
Członkostwo w klubie będzie dawać możliwość przygotowania się do zawodów, których rodzaj i charakter opisano wcześniej.
Ponadto Wnioskodawca, nie będzie świadczyć usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie nadwyżki finansowe, które wystąpią - przeznaczane będą na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych, rozszerzenie oferty zajęć.
Wszystkie treningi prowadzone będą przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich zamierzeń sportowych. Prowadzone przez Klub działania będą sprzyjać nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również będą mieć na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw.
Klub działać będzie na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - sportowców/zawodników.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zakresem wniosku objęte są usługi:
- zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych,
- realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych,
- organizacji praktyk trenerskich,
- wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych,
- organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia.
Usługi zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych są ściśle związane ze sportem.
Każda z usług objętych wnioskiem stanowi usługę ściśle związaną ze sportem i wychowaniem fizycznym. Związek ten polega na tym, że:
- zajęcia mają charakter aktywności fizycznej ukierunkowanej na poprawę sprawności, koordynacji ruchowej, kondycji i zdrowia uczestników,
- uczestnicy są aktywnymi uczestnikami zajęć,
- celem usług jest kształtowanie i rozwój umiejętności sportowych, w tym w wybranych dyscyplinach sportowych siłowo-wytrzymałościowych,
- zajęcia są prowadzone przez instruktorów i trenerów sportu,
- są one elementem wychowania fizycznego i szkolenia sportowego.
Związek ze sportem ma więc charakter funkcjonalny i bezpośredni - usługi te umożliwiają i wspierają uprawianie sportu.
Zakres usług obejmuje prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach działalności klubu sportowego.
Zajęcia mają charakter praktyczny, ruchowy, odbywają się na boiskach, w salach, halach sportowych i obejmują m.in.:
- treningi ogólnorozwojowe,
- naukę i doskonalenie techniki podnoszenia ciężarów, jak i w innych wybranych dyscyplinach sportowych (siłowo-wytrzymałościowej),
- gry i ćwiczenia zespołowe,
- elementy treningu siłowego, koordynacyjnego i wytrzymałościowego,
- rozgrzewkę, część główną i końcową (rozciąganie, wyciszenie).
Zajęcia prowadzone są w grupach lub indywidualnie, zgodnie z opracowanym programem treningowym.
Odbiorcami usług będą:
- członkowie klubu sportowego,
- osoby aktywnie uczestniczące w zajęciach sportowych,
- w szczególności dzieci, młodzież i dorośli uczestniczący w procesie szkolenia sportowego lub wychowania fizycznego.
Uczestnicy nie są biernymi obserwatorami - każda osoba fizycznie uczestniczy w zajęciach, wykonując ćwiczenia ruchowe. Nie są to usługi dla publiczności ani dla osób postronnych (np. widzów). Zajęcia mają charakter sportowo-edukacyjny, a uczestnicy są osobami uprawiającymi sport.
Głównym celem usług jest:
- rozwój sprawności fizycznej,
- nauka i doskonalenie umiejętności sportowych,
- przygotowanie do udziału w zawodach lub rekreacyjnym uprawianiu sportu,
- kształtowanie postaw prozdrowotnych i sportowych,
- aktywizacja ruchowa dzieci, młodzieży i dorosłych.
Efektem uczestnictwa jest:
- poprawa kondycji, koordynacji, siły i wytrzymałości,
- nabycie umiejętności technicznych w podnoszeniu ciężarów, jak i w wybranych dyscyplinach siłowo-wytrzymałościowych.
Uczestnicy aktywnie uprawiają sport w ramach zajęć - nie jest to bierny udział w wydarzeniu ani rekreacja niezwiązana ze szkoleniem sportowym.
Usługi te są niezbędne dla organizowania i prowadzenia procesu sportowego oraz wychowania fizycznego, ponieważ:
- stanowią podstawową formę szkolenia sportowego,
- są elementem struktury działania klubu sportowego,
- umożliwiają uczestnikom rozwój sportowy i udział w rywalizacji sportowej,
- realizują cel statutowy klubu - upowszechnianie kultury fizycznej.
Bez prowadzenia takich zajęć klub nie mógłby realizować zadań statutowych w zakresie sportu i wychowania fizycznego.
Usługi nie mają charakteru czysto rekreacyjnego lub rozrywkowego. Celem nie jest wypoczynek, relaks czy spędzanie czasu wolnego, lecz aktywne uczestnictwo w procesie szkoleniowym i wychowawczym poprzez sport. Zajęcia odbywają się według planu treningowego, pod nadzorem trenerów lub instruktorów, z elementami nauczania techniki i kontroli postępów uczestników.
Wszystkie opłaty (składki członkowskie, opłaty za zajęcia, karnety) są bezpośrednio powiązane z aktywnym uczestnictwem w zajęciach sportowych.
- Opłata dotyczy udziału w treningach i zajęciach ruchowych.
- Nie jest to opłata za wstęp, wypoczynek czy korzystanie z infrastruktury w sposób bierny.
- Uczestnik płaci za możliwość aktywnego uprawiania sportu pod okiem instruktora.
Usługa realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych jest przedmiotem wniosku.
Usługa polegać będzie na organizacji cykli szkoleniowych, konferencji i warsztatów metodycznych skierowanych do trenerów, instruktorów oraz studentów kierunków sportowych. Tematyka obejmować będzie m.in. metodykę treningu siłowego, przygotowania motorycznego, prewencji urazów oraz analizę wyników sportowych.
W ramach usługi będzie oferowane:
- przygotowanie programu merytorycznego warsztatów,
- dostęp do sal szkoleniowych i zaplecza treningowego,
- prowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych przez wykwalifikowanych trenerów i specjalistów,
- materiały dydaktyczne i certyfikaty uczestnictwa.
Celem usługi jest rozwój kompetencji zawodowych kadr szkoleniowych oraz doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie przygotowania motorycznego i treningu siłowego. Cel będzie realizowany poprzez prowadzenie zajęć praktycznych na salach treningowych oraz zajęć teoretycznych dotyczących planowania i oceny procesu treningowego.
Warsztaty dotyczą wyłącznie zagadnień sportowych i metodycznych. Stanowią formę doskonalenia zawodowego niezbędnego do prawidłowego prowadzenia zajęć sportowych i wychowania fizycznego. W ramach tych warsztatów uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności potrzebne do efektywnego szkolenia sportowców i prowadzenia treningu motorycznego.
Warsztaty będą odpłatne i kierowane do:
- członków klubu sportowego Fundacji,
- trenerów i instruktorów sportu,
- osób spoza klubu - w tym studentów oraz osób zawodowo związanych ze sportem i rekreacją fizyczną.
Usługa jest niezbędna w zakresie przygotowania i prowadzenia działalności sportowej. Warsztaty i szkolenia metodyczne podnoszą kwalifikacje trenerów i instruktorów, co ma bezpośredni wpływ na jakość prowadzonego treningu, bezpieczeństwo zawodników oraz skuteczność szkolenia sportowego. Bez odpowiedniego przygotowania metodycznego kadry trenerskiej niemożliwe jest właściwe organizowanie i uprawianie sportu w sposób zgodny z zasadami nauki o treningu.
Warsztaty dla uczestników zajęć rozwijają ich świadomość dzięki czemu przyspieszają proces treningowy, którego nadrzędnym celem jest zdrowie.
Warsztaty i szkolenia metodyczne będą organizowane samodzielnie przez Klub Sportowy w ramach Fundacji, która odpowiadać będzie zarówno za stronę merytoryczną, jak i logistyczną przedsięwzięcia. W razie potrzeby Fundacja może zapraszać zewnętrznych ekspertów jako prowadzących.
Usługa nie polega na udostępnianiu obiektów sportowych za odpłatnością. Udostępnienie infrastruktury sportowej (sali, sprzętu) stanowi jedynie element pomocniczy w realizacji szkolenia i nie jest przedmiotem samodzielnego pytania.
Ponadto wskazał Pan, że organizacja praktyk trenerskich jest przedmiotem pytania.
Organizowane przez Klub Sportowy praktyki trenerskie będą polegać na udziale studentów kierunków sportowych, trenerów i instruktorów w zajęciach praktycznych w klubie, obejmujących:
- prowadzenie treningów pod nadzorem trenera prowadzącego,
- obserwację procesu treningowego,
- analizę techniki ćwiczeń w dyscyplinie podnoszenia ciężarów i sportach siłowych,
- udział w przygotowaniu planów treningowych i ocenie wyników zawodników,
- uczestnictwo w szkoleniach i konsultacjach metodycznych.
Praktyki będą realizowane zgodnie z programem uczelni lub właściwej federacji sportowej i potwierdzane przez trenera z uprawnieniami.
Celem praktyk jest kształcenie przyszłych kadr trenerskich i przygotowanie ich do prawidłowego prowadzenia procesu szkolenia sportowego. Cel będzie realizowany poprzez:
- bezpośredni kontakt uczestników z zawodnikami i trenerami,
- poznanie metod planowania, prowadzenia i ewaluacji treningu,
- nabycie umiejętności praktycznych potrzebnych do pracy w klubie sportowym.
Uczestnikami będą osoby czynnie związane ze sportem - studenci kierunków sportowych, zawodnicy w trakcie kariery sportowej lub absolwenci kursów instruktorskich, uczestniczący w wychowaniu fizycznym w znaczeniu funkcjonalnym. Ich aktywność ma bezpośredni związek z procesem uprawiania sportu.
Uczestnicy będą aktywnie uczestniczyć w zajęciach sportowych, zarówno w formie:
- wykonywania ćwiczeń i demonstracji technik,
- asystowania przy treningach zawodników,
- przeprowadzania części zajęć ruchowych pod nadzorem trenera,
- analizy biomechanicznej i oceny techniki podnoszenia ciężarów.
Zajęcia będą więc obejmowały element realnej aktywności sportowej.
Praktyki trenerskie są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania systemu sportowego, ponieważ:
- umożliwiają szkolenie i weryfikację przyszłych trenerów,
- zapewniają dopływ wykwalifikowanych kadr, bez których nie można prowadzić szkolenia sportowego,
- stanowią element procesu wychowania fizycznego w ujęciu zawodowym.
Bez organizowania takich praktyk klub nie mógłby zapewnić ciągłości szkolenia sportowego i rozwoju dyscypliny.
Ewentualne opłaty (np. pokrycie kosztów udziału, materiałów szkoleniowych) będą bezpośrednio związane z aktywnym uczestnictwem w procesie szkoleniowym - uczestnicy wykonują ćwiczenia, uczą się techniki i prowadzenia treningu. Nie będą to opłaty za bierny udział ani za dostęp teoretyczny.
Usługi wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych są przedmiotem wniosku.
Działania obejmują:
- warsztaty i seminaria metodyczne dla trenerów i instruktorów,
- konsultacje z ekspertami,
- spotkania z zawodnikami i szkoleniowcami w celu omówienia metod treningu siły, techniki podnoszenia ciężarów, planowania cykli treningowych,
- praktyczne prezentacje ćwiczeń i analizę błędów technicznych.
Celem jest doskonalenie kompetencji trenerskich i instruktorskich oraz podnoszenie poziomu szkolenia sportowego.
Cel będzie realizowany poprzez:
- wymianę doświadczeń między praktykami,
- przedstawienie nowych metod treningowych,
- demonstracje ćwiczeń,
- wspólne analizy nagrań treningowych.
Usługi te są bezpośrednio związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, ponieważ:
- dotyczą procesu szkolenia zawodników,
- służą poprawie jakości treningu,
- są elementem realizacji celów statutowych klubu i Związku Sportowego.
Adresatami ww. usług będą wyłącznie osoby aktywnie uczestniczące w działalności sportowej - trenerzy, instruktorzy, zawodnicy oraz członkowie klubów sportowych (zwłaszcza sekcji podnoszenia ciężarów).
Zajęcia te będą stanowiły kontynuację działań klubowych - są skierowane do osób korzystających z innych usług sportowych Fundacji.
Wymiana wiedzy trenerskiej jest niezbędna do prawidłowego prowadzenia szkolenia sportowego. Bez regularnego doskonalenia metod treningowych nie byłoby możliwe prowadzenie nowoczesnego, bezpiecznego i skutecznego treningu w dyscyplinie olimpijskiej. Działania te wpisują się w ustawowy cel wychowania fizycznego i sportu.
Ewentualne opłaty są bezpośrednio powiązane z działalnością sportową uczestników. Osoby te są czynnymi trenerami, instruktorami lub zawodnikami, a udział w warsztatach przekłada się na ich aktywność sportową i rozwój kwalifikacji.
Organizacja wydarzeń promujących aktywny styl życia jest przedmiotem pytania.
Fundacja - Klub Sportowy będzie organizować wydarzenia promujące aktywny tryb życia, takie jak:
- otwarte treningi pokazowe i pikniki sportowe,
- mini-zawody i gry sprawnościowe,
- warsztaty sportowe dla dzieci i dorosłych,
- prezentacje technik treningu siłowego i zasad zdrowego stylu życia,
- spotkania edukacyjne o roli aktywności fizycznej.
Celem wydarzeń jest upowszechnianie kultury fizycznej, zachęcanie do podejmowania aktywności sportowej oraz promocja dyscypliny podnoszenia ciężarów i sportu ogólnorozwojowego.
Cel realizowany będzie poprzez wspólne treningi, pokazy sportowe i udział uczestników w ćwiczeniach ruchowych.
Wydarzenia te nie będą imprezami rozrywkowymi, lecz mają charakter sportowo-edukacyjny.
Ich celem jest zachęcanie do aktywności fizycznej i promowanie sportu - nie będą one nastawione na czystą rozrywkę ani rekreację bierną.
Wydarzenia kierowane są do osób, które aktywnie uczestniczą w ćwiczeniach, niezależnie od poziomu zaawansowania - zarówno zawodników, jak i osób początkujących. Każdy uczestnik jest aktywnym uczestnikiem zajęć sportowych, a nie widzem.
Aktywność fizyczna/sportowa uczestników wydarzeń będzie przejawiać się w aktywnym uczestnictwie w ćwiczeniach:
- treningach ogólnorozwojowych,
- próbach techniki podnoszenia ciężarów,
- grach i konkurencjach sprawnościowych,
- wspólnych rozgrzewkach i ćwiczeniach siłowych.
Organizacja tego typu wydarzeń jest niezbędnym elementem popularyzacji sportu i pozyskiwania nowych zawodników.
Dzięki nim Klub realizuje swój cel statutowy w zakresie rozwoju kultury fizycznej, edukacji sportowej i wychowania fizycznego. Bez takich działań nie byłoby możliwe zapewnienie ciągłości szkolenia sportowego.
Nie są to imprezy rekreacyjne ani rozrywkowe.
Ich cel to aktywne uczestnictwo sportowe i edukacja ruchowa.
Nie będą organizowane elementy typowo rozrywkowe (np. koncerty, catering, występy artystyczne).
Wydarzenia będą organizowane samodzielnie przez Fundację - Klub Sportowy.
W uzasadnionych przypadkach (np. ochrona medyczna, sędziowie zawodów, wypożyczenie sprzętu) Fundacja może korzystać z pomocy podwykonawców lub wolontariuszy, jednak koordynacja i odpowiedzialność organizacyjna spoczywa na Klubie.
Pytanie
Czy wynagrodzenie, które pobierane będzie za uczestnictwo w zajęciach sportowych przedstawionych w opisie stanu faktycznego, prowadzonych przez Klub Sportowy w ramach Fundacji Wnioskodawcy, podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 listopada 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane wynagrodzenie za uczestnictwo w zajęciach sportowych realizowanych przez Klub Sportowy w ramach Fundacji Wnioskodawcy, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo- promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Według art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Wskazać należy, że zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu.
W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Jak stanowi art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Jak wynika z art. 3 ustawy o sporcie:
1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Jak wynika z przepisów ustawy, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami - zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia.
Jak wskazano w opisie sprawy, celem statutowym Fundacji Wnioskodawcy i Klubu Sportowego w ramach Fundacji jest m.in. szeroko rozumiane wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej.
Opisana działalność ukierunkowana jest na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Wnioskodawca w ramach Fundacji zamierza utworzyć klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy ustawy o sporcie oraz Regulamin, którego zadaniem jest przygotowywanie uczestników do rywalizacji oraz uczestnictwa w wydarzeniach sportowych związanych z dyscyplinami siłowymi i wytrzymałościowymi.
Należy zatem stwierdzić, że w opisanej sytuacji spełniona jest przesłanka podmiotowa, bowiem - jak wynika z opisu sprawy Klub Sportowy jest podmiotem wymienionym w analizowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Usługi, jakie będą świadczone, w postaci zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć indywidualnych i grupowych, będą usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Planowany w ramach Fundacji Wnioskodawcy klub sportowy działać będzie na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - sportowców/zawodników. Świadczone przez Klub Sportowy usługi w postaci ww. zajęć sportowo-ruchowych, będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Ponadto ww. usługi nie będą związane z działalnością marketingową i reklamowo-promocyjną, nie będą usługami wstępu na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji jak również z usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Opisane usługi zajęć sportowo-ruchowych nie będą mieć charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie będą służyć rekreacji.
Planowane działania nie są skierowane na osiągniecie zysków. Część działań będzie mieć charakter nieodpłatny, a część prowadzona będzie w ramach działalności odpłatnej. Świadcząc usługi w postaci ww. zajęć sportowo-ruchowych osiągane zyski w sposób systematyczny i w całości przeznaczane będą na kontynuację lub doskonalenie oferowanych usług. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, że spełniona będzie także przesłanka o charakterze przedmiotowym.
Tym samym uczestnictwo w zajęciach sportowo ruchowych, które będą prowadzone przez Fundację Wnioskodawcy w ramach Klubu Sportowego, za które pobierane będzie wynagrodzenie, podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w zakresie zwolnienia od podatku VAT:
- organizacji zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych - jest prawidłowe;
- realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, organizacji praktyk trenerskich, wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych oraz organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:
państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z tego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu.
Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że
art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu.
Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:
działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
W myśl art. 6 ust. ustawy o sporcie:
kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Z kolei, stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166):
fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Jak wynika z opisu sprawy:
- Jest Pan Fundatorem Fundacji - organizacji pozarządowej, która oczekuje na wpis w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Fundacja, po wpisie w KRS będzie prowadzić działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- Fundacja nie będzie zarejestrowana jako przedsiębiorca w Krajowym Rejestrze Sądowym, nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.
- Fundacja zamierza prowadzić działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta będzie wyłączną statutową działalnością Fundacji;
- W ramach Fundacji, po jej wpisie do KRS, zostanie utworzony klub sportowy, którego podstawą działania będą przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz zapisy wewnętrznego Regulaminu;\Klub sportowy działać będzie pod auspicjami (…), umożliwiając szkolenie i rozwój zawodników w dyscyplinach siłowych i wytrzymałościowych.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że utworzona Fundacja będzie spełniać przesłankę podmiotową warunkującą zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w momencie kiedy uzyska Pan wpis w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji.
Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że:
wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę Dyrektywy, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, że:
po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport.
Wskazania wymaga również wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał stwierdził, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.
Ponadto podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W tym miejscu należy przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 4 marca 2021 r. C-581/19, zgodnie z którym:
41. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że pierwszym kryterium, które należy wziąć pod uwagę w tym względzie, jest brak samodzielnego celu świadczenia z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Zatem świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej [wyrok z dnia 2 lipca 2020 r., Blackrock Investment Management (UK), C-231/19, EU:C:2020:513, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo].
46. Tym samym, (…) z jednej strony usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej i z drugiej strony usługi coachingu żywieniowego, takie jak świadczone przez skarżącą w postępowaniu głównym, nie są nierozerwalnie związane w rozumieniu orzecznictwa przypomnianego w pkt 38 i 39 niniejszego wyroku.
48. Jeśli chodzi o możliwość zastosowania do świadczeń takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym drugiego rodzaju wyjątku, o którym mowa w pkt 40-42 niniejszego wyroku, należy w niniejszej sprawie wskazać, po pierwsze, autonomiczny cel usługi coachingu dietetycznego z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nawet gdyby takie usługi coachingu dietetycznego były świadczone lub mogły być świadczone w tych samych pomieszczeniach sportowych co usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej, to jednak cel tych pierwszych nie ma charakteru sportowego, lecz zdrowotny i estetyczny, niezależnie od faktu, że dyscyplina dietetyczna może mieć wpływ na wyniki sportowe.
(…) Świadczeń coachingu żywieniowego takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym nie można zatem uważać za pomocnicze w stosunku do świadczeń głównych, na które składają się świadczenia związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej.
50. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, na zadane pytania należy odpowiedzieć, iż dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że (…) usługa coachingu żywieniowego świadczona przez wykwalifikowanego i uprawnionego profesjonalistę w placówkach sportowych - i ewentualnie w ramach programów obejmujących również usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej - stanowi odrębne i niezależne świadczenie usług i nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 132 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy.
Jak wskazano powyżej, aby utworzona Fundacja mogła skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, musi również spełnić przesłankę o charakterze przedmiotowym, która odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy - czyli usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
We wniosku przedstawiono informacje, z których wynika, że:
- Fundacja zamierza prowadzić działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport;
- Celem Fundacji jest m.in. promowanie aktywnego stylu życia i kultury fizycznej, prowadzenie działalności edukacyjnej, sportowej i prozdrowotnej wśród społeczności lokalnej, organizowanie i prowadzenie zajęć sportowych, rekreacyjnych i profilaktycznych, wspieranie rozwoju sportu amatorskiego oraz integracja mieszkańców przez aktywność fizyczną;
- Działania Fundacji będą mieć charakter zorganizowany, systematyczny i ukierunkowany na wsparcie uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych - zarówno w zakresie przygotowania motorycznego, jak i działań wspomagających;
- W ramach klubu będą organizowane i prowadzone treningi indywidualne oraz grupowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
- Zyski przeznaczone będą na rozwój usług (zakup sprzętu, zatrudnienie instruktorów), poprawę jakości (szkolenia kadry) oraz na realizację celów statutowych;
- Usługi świadczone w ramach klubu, służyć będą głównie zdobywaniu nowych umiejętności sportowych i technicznych, budowaniu siły, wytrzymałości i ogólnemu rozwojowi zawodnika.
- Członkostwo w klubie będzie dawać możliwość przygotowania się do zawodów, których rodzaj i charakter opisano wcześniej;
- Ponadto Fundacja nie będzie świadczyć usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;
- Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie nadwyżki finansowe, które wystąpią -przeznaczane będą na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych, rozszerzenie oferty zajęć;
- Wszystkie treningi prowadzone będą przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich zamierzeń sportowych. Prowadzone przez Klub działania będą sprzyjać nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również będą mieć na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw;
- Klub działać będzie na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - sportowców/zawodników.
W zakresie organizacji zajęć sportowo-ruchowych wskazano, że:
- Usługi prowadzenia zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych stanowi usługę ściśle związaną ze sportem i wychowaniem fizycznym. Związek ten polega na tym, że zajęcia mają charakter aktywności fizycznej ukierunkowanej na poprawę sprawności, koordynacji ruchowej, kondycji i zdrowia uczestników; uczestnicy są aktywnymi uczestnikami zajęć; celem usług jest kształtowanie i rozwój umiejętności sportowych, w tym w wybranych dyscyplinach sportowych siłowo-wytrzymałościowych; zajęcia są prowadzone przez instruktorów i trenerów sportu; są one elementem wychowania fizycznego i szkolenia sportowego.
- Zajęcia mają charakter praktyczny, ruchowy, odbywają się na boiskach, w salach, halach sportowych i obejmują m.in.: treningi ogólnorozwojowe; naukę i doskonalenie techniki podnoszenia ciężarów jak i w innych wybranych dyscyplinach sportowych (siłowo-wytrzymałościowej); gry i ćwiczenia zespołowe; elementy treningu siłowego, koordynacyjnego i wytrzymałościowego; rozgrzewkę, część główną i końcową (rozciąganie, wyciszenie).
- Odbiorcami usług będą: członkowie klubu sportowego; osoby aktywnie uczestniczące w zajęciach sportowych; w szczególności dzieci, młodzież i dorośli uczestniczący w procesie szkolenia sportowego lub wychowania fizycznego.
- Głównym celem usług jest: rozwój sprawności fizycznej; nauka i doskonalenie umiejętności sportowych; przygotowanie do udziału w zawodach lub rekreacyjnym uprawianiu sportu; kształtowanie postaw prozdrowotnych i sportowych; aktywizacja ruchowa dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Efektem uczestnictwa jest poprawa kondycji, koordynacji, siły i wytrzymałości oraz nabycie umiejętności technicznych w podnoszeniu ciężarów, jak i w wybranych dyscyplinach siłowo-wytrzymałościowych.
- Uczestnicy aktywnie uprawiają sport w ramach zajęć - nie jest to bierny udział w wydarzeniu ani rekreacja niezwiązana ze szkoleniem sportowym.
- Usługi te są niezbędne dla organizowania i prowadzenia procesu sportowego oraz wychowania fizycznego, ponieważ stanowią podstawową formę szkolenia sportowego; są elementem struktury działania klubu sportowego; umożliwiają uczestnikom rozwój sportowy i udział w rywalizacji sportowej; realizują cel statutowy klubu - upowszechnianie kultury fizycznej.
- Bez prowadzenia takich zajęć klub nie mógłby realizować zadań statutowych w zakresie sportu i wychowania fizycznego.
- Usługi nie mają charakteru czysto rekreacyjnego lub rozrywkowego. Celem nie jest wypoczynek, relaks czy spędzanie czasu wolnego, lecz aktywne uczestnictwo w procesie szkoleniowym i wychowawczym poprzez sport. Zajęcia odbywają się według planu treningowego, pod nadzorem trenerów lub instruktorów, z elementami nauczania techniki i kontroli postępów uczestników.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że usługi zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych, które Fundacja planuje świadczyć będą stanowić usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym (sportowców i zawodników). Wskazał Pan we wniosku, że świadcząc ww. usługi Fundacja nie będzie nastawiona na osiąganie zysków, a wszelkie nadwyżki finansowe, które wystąpią - przeznaczane będą na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycję w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych, rozszerzenie oferty zajęć.
Jednocześnie, Fundacja nie będzie świadczyć usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak wskazał Pan we wniosku, Fundacja nie będzie świadczyć usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że przedstawione usługi w zakresie organizacji zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia i nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rozrywki.
W konsekwencji, skoro usługi w formie zajęć sportowych, o których mowa we wniosku (zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych,) będą miały ścisły związek z uprawianiem sportu i będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport -sportowców/zawodników, oraz świadcząc te usługi Fundacja nie będzie nastawiona na osiąganie zysków, a wszelkie nadwyżki finansowe, które wystąpią - przeznaczane będą na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych, rozszerzenie oferty zajęć, to usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowo-ruchowych w formie zajęć grupowych i indywidualnych będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.
W związku z tym, usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowo-ruchowych grupowych i indywidualnych, za które Fundacja będzie pobierać wynagrodzenie, będzie podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, w powyższym zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.
Odrębnie należy rozpatrzeć usługi, które Fundacja zamierza świadczyć dotyczące realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, organizacji praktyk trenerskich, wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych oraz organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia.
Analizując kwestię zwolnienia od podatku VAT ww. usług należy mieć na uwadze, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie ma na celu objęcia zwolnieniem wszystkich aktywności mogących w jakikolwiek sposób wiązać się z pojęciem sportu, lecz dotyczy usług, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Odnosząc się do usługi realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych wskazał Pan, że:
- Usługa polegać będzie na organizacji cykli szkoleniowych, konferencji i warsztatów metodycznych skierowanych do trenerów, instruktorów oraz studentów kierunków sportowych. Tematyka obejmować będzie m.in. metodykę treningu siłowego, przygotowania motorycznego, prewencji urazów oraz analizę wyników sportowych.
- W ramach usługi będzie oferowane: przygotowanie programu merytorycznego warsztatów; dostęp do sal szkoleniowych i zaplecza treningowego; prowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych przez wykwalifikowanych trenerów i specjalistów; materiały dydaktyczne i certyfikaty uczestnictwa. Udostępnienie infrastruktury sportowej (sali, sprzętu) stanowi element pomocniczy w realizacji szkolenia i nie jest przedmiotem samodzielnego pytania.
- Celem usługi jest rozwój kompetencji zawodowych kadr szkoleniowych oraz doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie przygotowania motorycznego i treningu siłowego. Cel będzie realizowany poprzez prowadzenie zajęć praktycznych na salach treningowych oraz zajęć teoretycznych dotyczących planowania i oceny procesu treningowego.
- W ramach tych warsztatów uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności potrzebne do efektywnego szkolenia sportowców i prowadzenia treningu motorycznego.
- Warsztaty będą odpłatne i kierowane do członków klubu sportowego Fundacji; trenerów i instruktorów sportu; osób spoza klubu - w tym studentów oraz osób zawodowo związanych ze sportem i rekreacją fizyczną.
- Warsztaty i szkolenia metodyczne podnoszą kwalifikacje trenerów i instruktorów, co ma bezpośredni wpływ na jakość prowadzonego treningu, bezpieczeństwo zawodników oraz skuteczność szkolenia sportowego. Bez odpowiedniego przygotowania metodycznego kadry trenerskiej niemożliwe jest właściwe organizowanie i uprawianie sportu w sposób zgodny z zasadami nauki o treningu.
- Warsztaty dla uczestników zajęć rozwijają ich świadomość dzięki czemu przyspieszają proces treningowy, którego nadrzędnym celem jest zdrowie.
W odniesieniu do usług realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, które Fundacja zamierza świadczyć należy wskazać, że usługi te nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ze względu na niespełnienie warunków pozwalających na uznanie, że będzie to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, korzystającymi ze zwolnienia.
Mając na uwadze przedstawione przez Pana okoliczności sprawy nie można uznać, że usługi w zakresie realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, które Fundacja zamierza świadczyć będą stanowić usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Wskazał Pan, że celem ww. usług jest rozwój kompetencji zawodowych kadr szkoleniowych. Warsztaty i szkolenia metodyczne podnoszą kwalifikacje trenerów i instruktorów. Warsztaty dla uczestników zajęć rozwijają ich świadomość dzięki czemu przyspieszają proces treningowy, którego nadrzędnym celem jest zdrowie.
Wobec powyższego, wskazać należy, że usługi w zakresie realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, które Fundacja planuje świadczyć ze względu na cel ich świadczenia nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Jak wynika z powołanych orzeczeń TSUE, zwolnienie od podatku dotyczy sportu i wychowania fizycznego, a trudno za tego typu usługi uznać takie usługi, których celem jest rozwój kompetencji zawodowych kadr szkoleniowych, czy rozwijanie świadomości uczestników warsztatów przyspieszających proces treningowy. Co prawda, orzecznictwo wskazuje, że aktywność sportowa nie musi być podejmowana regularnie i mieć na celu udziału w zawodach. Jednakże zwolnienia nie można traktować w sposób rozszerzający i obejmować nim wszelkich aktywności, których cele są inne niż uprawianie sportu czy wychowania fizycznego. W opisanym przypadku, usługi w zakresie realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych będą dostępne dla osób pracujących lub wykonujących zawód trenera i instruktora oraz studentów kierunków związanych ze sportem, a ich celem jest podnoszenie kwalifikacji trenerów i instruktorów.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.
W analizowanej sprawie usługi w zakresie realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, które Fundacja planuje świadczyć nie będą nierozerwalnie związane z usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego.
Z opisu sprawy wynika, że celem opisanych usług jest m.in. rozwój kompetencji zawodowych kadr szkoleniowych oraz rozwijanie świadomości uczestników, dzięki czemu przyspieszają proces treningowy, którego nadrzędnym celem jest zdrowie. Zatem, usługi te nie będą stanowić usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że rozwój kompetencji zawodowych kadr szkoleniowych i będą niezbędne do wykonania przez Klub Sportowy usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Tym samym, usługi w zakresie realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, które Fundacja zamierza świadczyć nie będą niezbędne do świadczenia przez Fundację usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W konsekwencji dla usług w zakresie warsztatów i szkoleń metodycznych, które Fundacja zamierza świadczyć nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie będą niezbędne do wykonania przez Fundację usługi podstawowej zwolnionej od podatku.
Odnośnie usług w zakresie organizacji praktyk trenerskich wskazano, że:
- Organizowane przez Klub Sportowy praktyki trenerskie będą polegać na udziale studentów kierunków sportowych, trenerów i instruktorów w zajęciach praktycznych w klubie, obejmujących: prowadzenie treningów pod nadzorem trenera prowadzącego; obserwację procesu treningowego; analizę techniki ćwiczeń w dyscyplinie podnoszenia ciężarów i sportach siłowych; udział w przygotowaniu planów treningowych i ocenie wyników zawodników; uczestnictwo w szkoleniach i konsultacjach metodycznych;
- Praktyki będą realizowane zgodnie z programem uczelni lub właściwej federacji sportowej i potwierdzane przez trenera z uprawnieniami;
- Celem praktyk jest kształcenie przyszłych kadr trenerskich i przygotowanie ich do prawidłowego prowadzenia procesu szkolenia sportowego. Cel będzie realizowany poprzez: bezpośredni kontakt uczestników z zawodnikami i trenerami; poznanie metod planowania, prowadzenia i ewaluacji treningu; nabycie umiejętności praktycznych potrzebnych do pracy w klubie sportowym;
- Uczestnikami będą osoby czynnie związane ze sportem - studenci kierunków sportowych, zawodnicy w trakcie kariery sportowej lub absolwenci kursów instruktorskich, uczestniczący w wychowaniu fizycznym w znaczeniu funkcjonalnym. Ich aktywność ma bezpośredni związek z procesem uprawiania sportu;
- Uczestnicy będą aktywnie uczestniczyć w zajęciach sportowych, zarówno w formie: wykonywania ćwiczeń i demonstracji technik; asystowania przy treningach zawodników; przeprowadzania części zajęć ruchowych pod nadzorem trenera; analizy biomechanicznej i oceny techniki podnoszenia ciężarów;
- Praktyki te są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania systemu sportowego, ponieważ: umożliwiają szkolenie i weryfikację przyszłych trenerów; zapewniają dopływ wykwalifikowanych kadr, bez których nie można prowadzić szkolenia sportowego; stanowią element procesu wychowania fizycznego w ujęciu zawodowym;
- Bez organizowania takich praktyk klub nie mógłby zapewnić ciągłości szkolenia sportowego i rozwoju dyscypliny;
- Ewentualne opłaty (np. pokrycie kosztów udziału, materiałów szkoleniowych) będą bezpośrednio związane z aktywnym uczestnictwem w procesie szkoleniowym.
W odniesieniu do usług w zakresie organizacji praktyk trenerskich, które Fundacja zamierza świadczyć, należy wskazać, że usługi te nie będą spełniać warunków pozwalających na uznanie, że jest to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, korzystającymi ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Mając na uwadze przedstawione przez Pana okoliczności sprawy nie można uznać, że usługi, które planuje świadczyć Fundacja w zakresie organizacji praktyk trenerskich będą stanowić usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Usługi w zakresie organizacji praktyk trenerskich realizowane będą poprzez uczestnictwo w szkoleniach i konsultacjach metodycznych. Celem świadczonych usług będzie poznanie metod planowania oraz nabycie umiejętności praktycznych potrzebnych do pracy w klubie sportowym. Zatem działania Fundacji będą umożliwiać szkolenie i weryfikację przyszłych trenerów; zapewniać dopływ wykwalifikowanych kadr, a w konsekwencji nie będą to usługi konieczne do uprawiania sportu i wychowania fizycznego.
Wobec powyższego, wskazać należy, że usługi w zakresie organizacji praktyk trenerskich, które Fundacja zamierza świadczyć ze względu na cel ich świadczenia nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.
W analizowanej sprawie usługi w zakresie organizacji praktyk trenerskich nie będą nierozerwalnie związane ze świadczonymi w przyszłości przez Fundację usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego.
Jak już wskazano, charakter świadczonych usług oraz ich cel wskazuje na to, że opisane usługi umożliwiają szkolenie i weryfikację przyszłych trenerów i nie będą stanowić usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że w usługi zakresie organizacji praktyk trenerskich są niezbędne do wykonania usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Tym samym, usługi w zakresie organizacji praktyk trenerskich, które Fundacja zamierza świadczyć nie będą niezbędne do świadczenia przez Fundację usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W konsekwencji dla usług w zakresie organizacji praktyk trenerskich, które Fundacja zamierza świadczyć nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie będą niezbędne do wykonania przez Fundację usługi podstawowej zwolnionej od podatku.
W opisie sprawy w zakresie usługi wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie metod treningowych wskazał Pan, że:
- Działania obejmują: warsztaty i seminaria metodyczne dla trenerów i instruktorów; konsultacje z ekspertami; spotkania z zawodnikami i szkoleniowcami w celu omówienia metod treningu siły, techniki podnoszenia ciężarów, planowania cykli treningowych; praktyczne prezentacje ćwiczeń i analizę błędów technicznych;
- Celem jest doskonalenie kompetencji trenerskich i instruktorskich oraz podnoszenie poziomu szkolenia sportowego;
- Cel będzie realizowany poprzez: wymianę doświadczeń między praktykami; przedstawienie nowych metod treningowych; demonstrację ćwiczeń; wspólne analizy nagrań treningowych;
- Usługi te są bezpośrednio związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, ponieważ: dotyczą procesu szkolenia zawodników; służą poprawie jakości treningu; są elementem realizacji celów statutowych klubu i Związku Sportowego;
- Adresatami będą wyłącznie osoby aktywnie uczestniczące w działalności sportowej - trenerzy, instruktorzy, zawodnicy oraz członkowie klubów sportowych (zwłaszcza sekcji podnoszenia ciężarów). Zajęcia te będą stanowiły kontynuację działań klubowych - są skierowane do osób korzystających z innych usług sportowych Fundacji;
- Wymiana wiedzy trenerskiej jest niezbędna do prawidłowego prowadzenia szkolenia sportowego. Bez regularnego doskonalenia metod treningowych nie byłoby możliwe prowadzenie nowoczesnego, bezpiecznego i skutecznego treningu w dyscyplinie olimpijskiej. Działania te wpisują się w ustawowy cel wychowania fizycznego i sportu;
- Ewentualne opłaty są bezpośrednio powiązane z działalnością sportową uczestników. Osoby te są czynnymi trenerami, instruktorami lub zawodnikami, a udział w warsztatach przekłada się na ich aktywność sportową i rozwój kwalifikacji.
W odniesieniu do świadczonej usługi wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych, które Fundacja planuje świadczyć należy wskazać, że nie będzie korzystać ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawione przez Pana okoliczności sprawy nie można uznać, że usługi w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych, które Fundacja planuje świadczyć będą stanowić usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Celem ww. usług będzie doskonalenie kompetencji trenerskich i instruktorskich oraz podnoszenie poziomu szkolenia sportowego. Zatem ww. działania pozwalają na rozwój kwalifikacji trenerów, instruktorów, zawodników oraz członków klubów sportowych, czyli będą to szkolenia dla ww. osób, a w konsekwencji nie będą to usługi konieczne do uprawiania sportu i wychowania fizycznego.
Wobec powyższego, wskazać należy, że usługi w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych, które Fundacja zamierza świadczyć ze względu na cel ich świadczenia nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.
W analizowanej sprawie usługi w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych nie będą nierozerwalnie związane z usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego.
Jak już wskazano, charakter usług, które Fundacja planuje świadczyć oraz ich cel wskazuje na to, że celem jest doskonalenie kompetencji trenerskich i instruktorskich oraz podnoszenie poziomu szkolenia sportowego i nie będą one stanowić usług ściśle związanych z usługami wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że wymiana wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych jest niezbędna do wykonania usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Tym samym, usługi w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych, które Fundacja planuje świadczyć nie będą niezbędne do świadczenia usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W konsekwencji dla usług w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych, które Fundacja planuje świadczyć nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie będą niezbędne do wykonania przez Fundację usługi podstawowej zwolnionej od podatku.
Odnosząc się do usługi organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia wskazał Pan, że:
- Fundacja - Klub Sportowy będzie organizować wydarzenia promujące aktywny tryb życia, takie jak: otwarte treningi pokazowe i pikniki sportowe; mini-zawody i gry sprawnościowe; warsztaty sportowe dla dzieci i dorosłych; prezentacje technik treningu siłowego i zasad zdrowego stylu życia; spotkania edukacyjne o roli aktywności fizycznej;
- Celem wydarzeń jest upowszechnianie kultury fizycznej, zachęcanie do podejmowania aktywności sportowej oraz promocja dyscypliny podnoszenia ciężarów i sportu ogólnorozwojowego;
- Cel realizowany będzie poprzez wspólne treningi, pokazy sportowe i udział uczestników w ćwiczeniach ruchowych;
- Wydarzenia te nie będą imprezami rozrywkowymi, lecz mają charakter sportowo-edukacyjny
- Ich celem jest zachęcanie do aktywności fizycznej i promowanie sportu - nie będą one nastawione na czystą rozrywkę ani rekreację bierną;
- Wydarzenia kierowane są do osób, które aktywnie uczestniczą w ćwiczeniach, niezależnie od poziomu zaawansowania - zarówno zawodników, jak i osób początkujących. Każdy uczestnik jest aktywnym uczestnikiem zajęć sportowych, a nie widzem;
- W aktywnym uczestnictwie w ćwiczeniach: treningach ogólnorozwojowych; próbach techniki podnoszenia ciężarów; grach i konkurencjach sprawnościowych; wspólnych rozgrzewkach i ćwiczeniach siłowych.
W odniesieniu do usług w zakresie organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia, które Fundacja zamierza świadczyć należy wskazać, że usługi te nie będą spełniać warunków pozwalających na uznanie, że jest to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, korzystającymi ze zwolnienia.
Wskazał Pan, że wydarzenia będą polegały m.in. na organizacji otwartych treningów pokazowych i pikników sportowych. Celem wydarzeń jest upowszechnianie kultury fizycznej, zachęcanie do podejmowania aktywności sportowej oraz promocja dyscypliny podnoszenia ciężarów i sportu ogólnorozwojowego. Wydarzenia wspierają promocję sportu.
Wobec powyższego, wskazać należy, że usługi w zakresie organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia, które Fundacja zamierza świadczyć ze względu na cel ich świadczenia nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Jak wynika z powołanych orzeczeń TSUE, zwolnienie od podatku dotyczy sportu i wychowania fizycznego, a trudno za tego typu usługi uznać takie usługi, których celem promocja sportu. Co prawda, orzecznictwo wskazuje, że aktywność sportowa nie musi być podejmowana regularnie i mieć na celu udziału w zawodach. Jednakże zwolnienia nie można traktować w sposób rozszerzający i obejmować nim wszelkich aktywności, których cele są inne niż uprawianie sportu czy wychowania fizycznego. W opisanym przypadku, mimo że usługi w zakresie wydarzeń promujących aktywny styl życia będą powiązane z aktywnością fizyczną, to należy zauważyć, że będą miały one charakter okazjonalny, a ich celem będzie promocja aktywności fizycznej, zachęcanie do podejmowania aktywności sportowej oraz promocja dyscypliny podnoszenia ciężarów i sportu ogólnorozwojowego oraz edukacja o roli aktywności fizycznej.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.
W analizowanej sprawie usługi w zakresie organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia nie będą nierozerwalnie związane z usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego.
Z opisu sprawy wynika, że celem opisanych usług jest m.in. upowszechnianie kultury fizycznej, promocja dyscypliny podnoszenia ciężarów i sportu ogólnorozwojowego, z czym wiąże się promocyjny charakter usług. Zatem, usługi te nie będą stanowić usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że wydarzenia promujące aktywny styl życia są niezbędne do wykonania usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Tym samym, usługi w zakresie organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia, które Fundacja zamierza świadczyć nie będą niezbędne do świadczenia usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W konsekwencji dla usług w zakresie organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia, które Fundacja zamierza świadczyć nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie będą niezbędne do wykonania przez Fundację usługi podstawowej zwolnionej od podatku.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie realizacji warsztatów i szkoleń metodycznych, organizacji praktyk trenerskich, wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod treningowych oraz organizacji wydarzeń promujących aktywny styl życia należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
