Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.502.2025.1.IN
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przyjęcia, że po stronie Spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka” lub „Podatnik”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Rokiem obrotowym spółki jest rok kalendarzowy. Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne obywatelstwa polskiego, mające miejsce zamieszkania w Polsce i będące polskimi rezydentami podatkowymi. Spółka z siedzibą w (…) powstała w dniu (…) r. z przekształcenia A. Spółka Jawna z siedzibą w (…) (NIP: (…)).
Zgodnie z planem przekształcenia zawartym w formie aktu notarialnego, wspólnicy postanowili, że w stosunku do zysków wypracowanych przez spółkę jawną do dnia przekształcenia, tj. wpisu spółki przekształconej do rejestru przedsiębiorców KRS, zostanie podjęta uchwała o wycofaniu tych środków ze spółki przekształconej i ich przesunięciu na zobowiązania wobec wspólników „A. Spółka Jawna z siedzibą w (…), a w spółce przekształconej, odpowiednio jako zobowiązania wobec wspólników. Wymieniona wyżej uchwała, dotycząca środków w łącznej wysokości (…) zł została przez Wspólników podjęta w dniu 19 grudnia 2024 roku, (wierzytelności przysługują każdemu ze wspólników stosownie do udziałów w zysku Spółki przekształcanej, jakie posiadali na przestrzeni lat jej funkcjonowania), na podstawie których wypłaty miały być dokonywane z uwzględnieniem możliwości i płynności finansowej Spółki przekształcanej.
Uprawnienie wspólników do uzyskania zysku wypracowanego przez spółkę jawną wynikało z faktu uprzedniego posiadania przez nich prawa do udziału w zysku spółki jawnej (spółki przekształcanej). Podstawą prawną powstania zobowiązania do wypłaty i dokonania wypłaty środków - zysku wypracowanego przez spółkę jawną jest uchwała Wspólników o podziale i wypłacie zysku z 19 grudnia 2024. W dniu (…) r. z przekształcenia A. Spółka Jawna, Nr KRS: (…), NIP: (…), nr REGON: (…), w trybie "kodeksowym" na podstawie art. 562 §1-2, art. 563 §1-2 oraz art. 571 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.) powstała Sp. z o.o. z siedzibą w (…).
Począwszy od dnia 2 stycznia 2025 r. spółka skorzystała z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, tj. tak zwanego estońskiego CITu, o którym mowa rozdziale 6b Ustawy CIT.
W dniu 1 kwietnia 2025 r. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki, na którym podjęto uchwałę nr 1 o następującej treści:
„Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników pod firmą: B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Spółka”), zważywszy na to, że:
‒w wyniku przeprowadzonych reorganizacji prawnych, Spółka, jako następca prawny powstały z przekształcenia z A. Spółka jawna z siedzibą w (…), KRS: (…) (dalej jako: Spółka przekształcana”), przejęła wynikające z uchwał nr 1-2 z dnia 19 grudnia 2024 roku zobowiązanie swojego poprzednika prawnego (Spółki przekształcanej) do wypłaty wspólnikom zysków w łącznej kwocie (…) zł (wierzytelności przysługują stosownie do udziału w zysku Spółki przekształcanej), na podstawie których wypłaty miały być dokonywane z uwzględnieniem możliwości i płynności finansowej Spółki przekształcanej;
‒po przekształceniu, celem zachowania warunków kredytowych uzgodnionych z bankiem w łączącej Spółkę umowie kredytowej, na podstawie uchwały z dnia 31 marca 2025 roku wspólnicy Spółki zostali zobowiązani do wniesienia dopłat na łączną kwotę (…) zł;
‒na dzień 1 kwietnia 2025 roku wierzytelność wspólników wobec Spółki o wypłatę kwot określonych uchwałami nr 1-2 z 19 grudnia 2024 roku z uwzględnieniem dotychczas wykonanych wypłat pieniężnych dla wspólników wynosi (…) zł;
‒mając na uwadze zaspokojenie roszczeń banku i dochowanie warunków umowy kredytowej, jak również dokonane skompensowanie zysków z dopłatami, a także potencjalne, przyszłe wyniki finansowe Spółki, jej sytuację mikro- i makroekonomiczną, wartość zobowiązań oraz przewidywany rozwój, można znacząco przewidzieć oraz doprecyzować terminy spłat wspólników, w związku z czym:
postanawia o ustaleniu harmonogramu spłat wierzytelności przysługujących wspólnikom od Spółki w łącznej kwocie (…) zł, w następujący sposób:
·do dnia 31 grudnia 2025 roku wypłacona zostanie kwota co najmniej (…) zł;
·do dnia 31 grudnia 2026 roku wypłacona zostanie kwota co najmniej (…) zł;
·do dnia 31 grudnia 2027 roku wypłacona zostanie kwota co najmniej (…) zł;
·do dnia 31 grudnia 2028 roku wypłacona zostanie kwota co najmniej (…) zł;
·do dnia 31 grudnia 2029 roku wypłacona zostanie kwota co najmniej (…)zł;
przy czym, spłaty w ustalonych terminach mogą obejmować jednego lub kilku wspólników oraz następować w kwotach – według wyboru Spółki, z zachowaniem powyższego”.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na tym, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia spółki jawnej będzie regulować zgodnie z ustalonym harmonogramem zobowiązania wobec wspólników dotyczące zysku wypracowanego przez spółkę jawną przed dniem przekształcenia, a do momentu ich uregulowania środki te będą pozostawały w spółce, po stronie spółki z o.o. powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności jako przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, w okresie gdy Spółka opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na tym, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia spółki jawnej, będzie regulować zgodnie z ustalonym harmonogramem
zobowiązania wobec wspólników dotyczące zysku wypracowanego przez spółkę jawną przed dniem przekształcenia, a do momentu ich uregulowania środki te będą pozostawały w spółce, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki w okresie, gdy Spółka opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek. Co więcej, w szczególności opisane powyżej zdarzenie przyszłe nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki przychodu z tytułu świadczeń nieodpłatnych, o których stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
W świetle art. 12 Ustawy CIT nieodpłatne świadczenia w CIT stanowią jedno ze źródeł przychodów. Ustawa nie zawiera jednak definicji tego pojęcia, dlatego w celu ustalenia jego znaczenia w ocenie Wnioskodawcy należy odwołać się do jego wykładni na gruncie orzecznictwa sądowo- administracyjnego.
Tytułem przykładu w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 lutego 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 925/21 (orzeczenie prawomocne), wskazano, że do cech nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT należy przysporzenie pod tytułem darmym, a więc gdy uzyskuje je tylko jedna strona (brak ekwiwalentności). Innymi słowy, z nieodpłatnym świadczeniem mamy do czynienia, gdy jeden podmiot uzyskuje korzyści kosztem drugiego, gdy ten drugi nie był obowiązany do świadczenia.
Także jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 września 2024 r., sygn. akt I SA/Kr 562/24 (orzeczenie nieprawomocne):
„Na tle określenia co stanowi "nieodpłatne świadczenie" w orzecznictwie sądowoadministracyjnym (zob. uchwała 7 sędziów NSA z dnia 16 października 2006 r., II FPS 1/06 ONSAiWSA 2006, Nr 6, poz. 153; uchwała 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2010 r., II FPS 1/10, ONSAiWSA 2010, Nr 4, poz. 58), jak i orzecznictwie Sądu Najwyższego (zob. wyrok SN z dnia 6 sierpnia 1999 r., III RN 31/99, OSNP 2000, Nr 13, poz. 496; wyrok SN z dnia 13 czerwca 2002 r., III RN 106/09, OSNP 2003, Nr 11, poz. 261) utrwalił się pogląd, że należy przez nie rozumieć "wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku osobie, mające konkretny wymiar finansowy". Aby konkretne świadczenie można było uznać za nieodpłatne, stanowiące źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, musi dojść do zdarzenia prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody objęte opodatkowaniem. Nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., nie musi wynikać z zobowiązania cywilnoprawnego. Polega ono jedynie na uzyskaniu przez podatnika przychodu bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego. Musi zatem nastąpić po stronie otrzymującego świadczenie korzyść majątkowa, która nie jest związana z jakimikolwiek kosztami lub inną formą ekwiwalentu na rzecz dającego świadczenie. Otrzymujący odnosi więc określoną korzyść pod tytułem darmym (por. wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2008 r., II FSK 1578/06). Podstawową cechą nieodpłatnego świadczenia jest to, że otrzymujący przysporzenie nie jest zobowiązany do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Aby zatem dane świadczenie mogło być uznane za świadczenie nieodpłatne, konieczne jest, by polegało ono wyłącznie na jednostronnym przysporzeniu po stronie podmiotu, który świadczenie to uzyskał (por. wyrok NSA z dnia 16 czerwca 2011 r., II FSK 1007/11). Innymi słowy, aby uznać dane świadczenie za świadczenie nieodpłatne, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., musi wystąpić jednostronne przysporzenie po stronie podmiotu uzyskującego świadczenie, przysporzenie musi mieć charakter majątkowy i jednocześnie nie może ono być powiązane z istnieniem żadnego zobowiązania o charakterze wzajemnym”.
Z kolei w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. akt II FSK 2640/12 podniesiono, że w postępowaniu podatkowym dla uznania danego świadczenia za nieodpłatne konieczne jest przede wszystkim wykazanie, że w zamian za otrzymane świadczenie, spełniający nie uzyska żadnej korzyści majątkowej oraz szczegółowe zbadanie stanu faktycznego konkretnej sprawy.
W ocenie Wnioskodawcy nie sposób uznać, że korzystanie przez Spółkę (spółka przekształcona) z zysku przeznaczonego mocą Uchwały nr 1 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 01.04.2025 w sprawie ustalenia harmonogramu spłat wspólników do wypłaty zgodnie z terminami i warunkami określonymi w przedmiotowej uchwale może stanowić przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki. W szczególności zaś powyższa sytuacja nie skutkuje powstaniem przychodu ze świadczeń nieodpłatnych, o których stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT.
Przede wszystkim, aby można było mówić na gruncie prawa podatkowego o zakwalifikowaniu danego świadczenia zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT musi zaistnieć stosunek prawny, którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi zaś otrzymuje to świadczenie nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie zwiększając w ten sposób swoje przychody podlegające opodatkowaniu.
W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku o interpretację nie dojdzie do zwiększenia przychodów Spółki, które podlegałoby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ponadto, Spółka przekształcona nie miała wpływu na zatrzymanie zysku Spółki przekształcanej. Powyższe oznacza, że podatnik nie przyjął tego świadczenia na zasadzie dobrowolności.
Nie może być również w ocenie Wnioskodawcy mowy o „otrzymaniu świadczenia” przez Spółkę w analizowanej sytuacji. Co więcej, pozostawiony w Spółce zysk jest zyskiem wypracowanym przed objęciem Spółki przepisami Ustawy CIT. Tym samym nie powinny one znaleźć do niego zastosowania.
Potwierdzeniem ww. stanowiska jest między innymi pogląd wyrażony w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 czerwca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1- 2.4010.231.2024.2.AW.
Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.385.2023.1.AZ wskazano, że: „Odroczenie terminu wypłaty zysku czy wypłata zysku w ratach powodują, że pozostaje on nadal w spółce. Czasowe zatrzymanie zysku w spółce nie może być rozpatrywane w kategoriach świadczenia ze strony wspólników na rzecz spółki.
Jak wskazano we wniosku zyski należne Wspólnikom wypracowała spółka jawna niepodlegająca reżimowi opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Biorąc zatem pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane powyżej przepisy prawa, po przekształceniu spółki jawnej (niebędącej podatnikiem CIT) w spółkę komandytowo-akcyjną (podatnika CIT) brak wypłacenia zysku ze spółki, wypracowanego w okresie transparentności podatkowej spółki jawnej, który zgodnie z wolą wspólników wyrażoną w podejmowanych uchwałach zostanie pozostawiony w spółce komandytowo-akcyjnej, a następnie wypłacony przez tę spółkę w wysokości wypłat uzależnionej od możliwości finansowych Spółki przekształconej, nie będzie powodował powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. - pod warunkiem wypłaty zysku w terminach wskazanych w uchwałach wspólników”.
Wnioskodawca wskazuje, że zaprezentowane powyżej stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB2- 1.4010.546.2024.1.ED.
Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, pozostawienie w Spółce zysków przeznaczonych do wypłaty przed przekształceniem i wypłacanie ich zgodnie z przyjętym harmonogramem nie stanowi dla Spółki przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Tym samym, skoro nie jest to przychód z nieodpłatnych świadczeń, to czasowe zatrzymanie środków w Spółce nie stanowi również podstawy do opodatkowania w tzw. estońskim CIT.
Nawet, gdyby uznać odmiennie, że zatrzymanie zysku w Spółce stanowi swego rodzaju świadczenie, o charakterze nieodpłatnym, to mimo to kategoria ta nie stanowi podstawy do opodatkowania w estońskim CIT.
Odnosząc się do kwestii nieodpłatnego korzystania z kapitału na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów Spółek wskazać należy, że jak wynika z art. 28h ust. 1 ustawy CIT:
Podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d.
Z przewodnika do Ryczałtu wynika, że: "Podatnik wybierając ryczałt stosuje regulacje dedykowane temu modelowi opodatkowania, które zostały określone w rozdziale 6b ustawy o CIT. Oznacza to co do zasady pominięcie przepisów ustawy o CIT, odnoszących się w szczególności do:
‒ustalenia dochodu (art. 7 ustawy CIT),
‒przychodów podatkowych (art. 12 ustawy CIT),
‒kosztów uzyskania przychodów (art. 15 ustawy CIT),
‒zwolnień od podatku (art. 17 ustawy CIT),
‒podstawy opodatkowania i wysokości podatku (art. 18 oraz 19 ustawy CIT), czy
‒możliwych do zastosowania odliczeń (art. 18-18f ustawy CIT)".
Zauważyć należy, że w przypadku uznania przez organy, że zatrzymanie zysku dedykowanego do wypłaty stanowi nieodpłatne świadczenie u podatnika opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, to przysporzenie w postaci nieodpłatnego korzystania z zysku wiązałoby się z obowiązkiem wykazania przez tego podatnika przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Jak jednak wskazano wyżej, w stosunku do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek nie mają co do zasady zastosowania regulacje obowiązujące podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, a katalog dochodów do opodatkowania w przypadku estońskiego CIT został wyraźnie określony w rozdziale 6b ustawy o CIT w art. 28m ust. 1 ustawy CIT.
Zatem, nieodpłatne korzystanie przez Spółkę z zysku, tj. do momentu jego wypłaty zgodnie z harmonogramem nie będzie skutkowało obowiązkiem rozliczenia i uiszczenia ryczałtu od dochodów spółek.
Mając powyższe na względzie uprzejmie proszę o potwierdzenie prawidłowości stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznaczyć należy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy więc tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka z o.o. powstała z przekształcenia Spółki jawnej. Zgodnie z planem przekształcenia zawartym w formie aktu notarialnego, wspólnicy postanowili, że w stosunku do zysków wypracowanych przez spółkę jawną do dnia przekształcenia, zostanie podjęta uchwała o wycofaniu tych środków ze spółki przekształconej i ich przesunięciu na zobowiązania wobec wspólników Spółki jawnej. Natomiast w Spółce z o.o. (Spółce przekształconej) odpowiednio będą wykazane jako zobowiązania wobec wspólników. Od 2 stycznia 2025 r. Spółka z o.o. wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek. 1 kwietnia 2025 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki z o.o. podjęło uchwałę na podstawie której Spółka z o.o. będzie regulować zobowiązania wobec wspólników dotyczące zysku wypracowanego przez Spółkę jawną przed dniem przekształcenia.
Wskazać należy, że opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”) wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad obowiązujących w podatku dochodowym od osób prawnych (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Na podstawie art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
1. Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie do art. 28c pkt 3 ustawy o CIT:
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;
W myśl art. 28n ust. 3 ustawy o CIT,
Przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatnik opodatkowany ryczałtem uwzględnia zdarzenia zaistniałe przed pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem, jeżeli rozliczenie tych zdarzeń jest kontynuowane zgodnie z przyjętymi przez tego podatnika zasadami rachunkowości.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że po stronie Spółki nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, w okresie gdy Spółka jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości nadmienić należy, że w przypadku podatników, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, nowy sposób opodatkowania oznacza odejście od dotychczasowych zasad znanych z ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28h ust. 1 ustawy o CIT
Podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;
Jak już wspomniano wcześniej, ten sposób opodatkowania uregulowany został w rozdziale 6b ustawy o CIT zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek”, a także w przepisach ogólnych, które są związane z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie (m.in. art. 12 ust. 1 pkt 4e, 5a i 12 oraz ust. 3aa pkt 3, ust. 4 pkt 28, art. 15 ust. 1ab pkt 3, ust. 1ze, art. 16g ust. 22 i art. 16h ust. 3e oraz art. 18aa).
Przepis art. 28h wskazuje, że dla ustalenia podstawy opodatkowania w ryczałcie nie stosuje się innych przepisów ustawy o CIT regulujących analogiczne kwestie, tj. w zakresie ustalenia dochodu, podstawy opodatkowania, stawki podatkowej, a także podatku od przychodów z budynków czy podatku minimalnego, których rozliczenie jest bezpośrednio związane z podstawowymi (klasycznymi) zasadami rozliczania podatku CIT. Ten sposób opodatkowania wiąże podstawę opodatkowania z kategoriami prawa bilansowego.
Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak przychody podatkowe, koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT.
Należy wskazać, że przy ocenie prawidłowości kwalifikacji przychodów, kosztów, zysków, strat i innych kategorii rachunkowych uwzględnianych w wyniku finansowym netto, znaczenie mają przyjęte w spółce zasady (polityka) rachunkowości, treść ekonomiczna zdarzeń oraz nadrzędne zasady rachunkowości (m.in. wiarygodności, przewagi treści nad formą, memoriału, współmierności przychodów i kosztów, ostrożności, istotności, ciągłości, kontynuacji działalności oraz indywidualnej wyceny). Podatnik obowiązany jest rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki, stosując przyjęte zasady (politykę) rachunkowości zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości.
Spółka w czasie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek powinna określać przychody i koszty kierując się przepisami ustawy o rachunkowości, natomiast przepisy podatkowe odnośnie przychodów (w tym z nieodpłatnych świadczeń) nie mają zastosowania w przypadku podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że po stronie Spółki w czasie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Przepisy podatkowe odnośnie powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń nie mają wobec niej zastosowania, ze względu na fakt, że Spółka będzie korzystała z opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek. Wynika to z faktu, że Spółka wybierając opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d ustawy o CIT, o czym stanowi art. 28h ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów wskazać należy, że dotyczą one konkretnych spraw i konkretnych podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
