Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.600.2025.1.APR
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego z Faktur Zakupu wystawionych poza KSeF niezgodnie z wymogami lub z naruszeniem obowiązku KSeF. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Bank”) jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (dalej: „Prawo bankowe”) i jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”).
Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest wykonywanie czynności bankowych w rozumieniu art. 5-6 Prawa bankowego. Usługi te w przeważającej większości stanowią usługi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37-41 ustawy VAT. Bank w swojej działalności wykonuje także czynności opodatkowane VAT (np. faktoring) i dające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (np. usługi finansowe świadczone na rzecz klientów z krajów trzecich).
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa od dostawców zewnętrznych (dalej: „Dostawcy”) zarówno towary jak i usługi, które są podstawą otrzymywanych przez Bank faktur zawierających podatek VAT (dalej: „Faktury Zakupu”). Nabywane towary i usługi od Dostawców podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. W związku z prowadzeniem działalności o charakterze mieszanym, tj. zarówno działalności zwolnionej z opodatkowania oraz opodatkowanej VAT, Wnioskodawca dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy VAT - przy warunku braku istnienia możliwości bezpośredniego powiązania danego zakupu z konkretną czynnością opodatkowaną lub zwolnioną (wówczas odpowiednio Bankowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT lub brak prawa). Wskazane odliczenie podatku naliczonego przez Bank jest dokonywane wyłącznie w przypadku braku wystąpienia negatywnych przesłanek do zastosowania odliczenia wyrażonych w art. 88 ustawy VAT, na podstawie otrzymanych Faktur Zakupu.
Mając na względzie obowiązywanie od 1 lutego 2026 r. przepisów dotyczących obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF), Bank będzie otrzymywał faktury ustrukturyzowane, wystawione przy użyciu KSeF od Dostawców zobligowanych do wystawiania faktur ustrukturyzowanych, dokumentujących dokonane zakupy towarów i usług opodatkowane VAT. Wnioskodawca przy weryfikacji odliczenia podatku VAT od otrzymanych Faktur Zakupu (w tym faktur ustrukturyzowanych) nie może wykluczyć sytuacji, iż niektóre z nich (zwłaszcza na początku okresu obowiązywania obligatoryjnego KSeF) mogą zostać wystawione nieprawidłowo z punktu widzenia przepisów KSeF, tj. przez podatników, którzy z uwagi na wartość sprzedaży z podatkiem powyżej 200 mln zł w 2024 r. powinni byli wystawić fakturę ustrukturyzowaną a wystawili fakturę w formie papierowej lub elektronicznej jak podatnicy poniżej takich obrotów w ubiegłym roku (w takim przypadku Bank nie ma dostępu i nie będzie w stanie zweryfikować wartości sprzedaży wykazanej przez Dostawcę w wysłanych JPK_VAT za 2024 r.). Ponadto mogą wystąpić w praktyce jeszcze takie przypadki:
·Dostawcy stosując tryb awaryjny (tryb offline) z powodu awarii KSeF na podstawie art. 106nf Ustawy VAT mogą przesłać Faktury Zakupu poza KSeF w postaci elektronicznej bez opatrzenia faktury w obowiązkowe kody QR w celu weryfikacji faktury, tj. kod QR z napisem „OFFLINE” oraz kod QR z napisem „CERTYFIKAT” lub przesłać fakturę w tym trybie bez faktycznie ogłoszonej niedostępności KSeF w BIP MF z odpowiednim oznaczeniem - Bank nie jest wówczas w stanie ustalić czy otrzymana faktura elektroniczna (w formacie pliku PDF) została wystawiona omyłkowo czy też Dostawca z uwagi na sprzedaż poniżej 200 mln zł nie miał obowiązku oznaczyć fakturę odpowiednim znacznikiem (kodem), ani czy faktycznie wystąpiły przesłanki awaryjne lub czy faktura została następnie wprowadzona do systemu KSeF w odpowiednim terminie po ustaniu awarii;
·Dostawcy mogą przesłać Faktury Zakupu poza KSeF uznając brak siedziby działalności gospodarczej lub brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co zwalnia ich z obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych na podstawie art. 106ga Ustawy VAT, podczas gdy posiadają jednak stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w tym kraju - Bank nie będzie analizował wówczas czy sprzedawca miał obowiązek obligatoryjnego użycia KSeF.
W rezultacie Bank może otrzymać odpowiednio Faktury Zakupu poza KSeF wystawione niezgodnie z wymogami KSeF lub Faktury Zakupu wystawione z naruszeniem obowiązku ich wystawienia w KSeF. Nie można wykluczyć takich okoliczności zwłaszcza w początkowym funkcjonowaniu obligatoryjnego KSeF (w szczególności w okresie 1 luty - 31 marca 2026 r.).
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Bankowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie Faktur Zakupu dokumentujących nabycie towarów i usług od Dostawców (całości lub części podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1-2 ustawy o VAT), także w sytuacji otrzymania Faktur Zakupu wystawionych poza KSeF niezgodnie z wymogami lub wystawionych z naruszeniem obowiązku użycia KSeF?
Państwa stanowisko w sprawie
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając na względzie prowadzoną przez Bank działalność mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną z VAT), Wnioskodawca określa wysokość podatku naliczonego na podstawie proporcji określonej w art. 90 ust. 1 i 2 ustawy VAT. Art. 90 ust. 1 Ustawy VAT stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z kolei art. 90 ust. 2 wskazuje, że w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Przeprowadzając dalszą analizę, ustawodawca precyzuje w art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT - iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zaś zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przy czym zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 prawo te przysługuje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Bank zatem analizując prawo do odliczenia podatku VAT wyrażonego w nabywanych Fakturach Zakupu kieruje się i kierować będzie powyższymi zasadami, które w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będą miały zastosowanie, tj. przesłankami pozytywnymi:
1)Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi są i będą wykorzystywane do działalności wykonywanej przez Bank, zarówno do działalności opodatkowanej jak i do działalności zwolnionej;
2)Podatek VAT wynika i wynikać będzie z Faktur Zakupu wystawionych przez Dostawców (czynnych podatników VAT);
3)Odliczenia dokonuje i dokonywać będzie podatnik, czyli podmiot prowadzący działalność gospodarczą zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
Jednocześnie ustawodawca obok tzw. przesłanek pozytywnych odliczenia podatku VAT wynikających z analizy powyższych przepisów wskazuje na konieczność wykluczenia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 Ustawy VAT wyłączających możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W analizowanym przypadku przesłanki negatywne nie będą miały miejsca.
Mając na względzie obowiązywanie od 1 lutego 2026 r. obowiązkowego sytemu KSeF, Dostawcy w świetle art. 106ga ust. 1 Ustawy VAT, co do zasady, będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w systemie KSeF. Wyłączeni z tego obowiązku będą między innymi podatnicy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Ustawodawca jednocześnie przewidział regulacje dotyczące sytuacji awaryjnych, w tym na przykład uregulował szczegółowo procedurę postępowania w przypadku awarii systemu KSeF lub braku jego dostępu. W takich sytuacjach Dostawca będzie miał prawo wystawić fakturę w trybie awaryjnym (offline) poza systemem KSeF w świetle art. 106nf Ustawy VAT, zaś następnie po ustaniu przyczyn uniemożliwiających korzystanie z systemu będzie zobowiązany do przesłania tej faktury we właściwym okresie do KSeF. Co istotne, w sytuacji gdy Faktura Zakupu zostanie wystawiona poza KSeF w trybie awaryjnym, Bank będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od daty jej faktycznego otrzymania poza KSeF. Jednakże Bank nie będzie weryfikował czy faktura wystawiona poza KSeF wynika z prawidłowo zastosowanego trybu awaryjnego lub czy też została wystawiona zgodnie z regulacjami KSeF.
Nigdzie w obowiązujących przepisach nie przewidziano obowiązku po stronie nabywcy do weryfikowania, czy faktura została wystawiona poza KSeF w związku z przewidzianymi ustawowo trybami awaryjnymi, ani czy faktycznie taka okoliczność miała miejsce, bądź też czy faktura została wystawiona bez użycia KSeF podczas gdy sprzedawca prowadzi stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, które uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług.
Mając na względzie powyższe, należy uznać, że okoliczność otrzymania przez Wnioskodawcę Faktur Zakupu od Dostawców poza systemem KSeF - niezależnie od przyczyny - nie powoduje żadnego obowiązku weryfikacyjnego w zakresie sposobu jej wystawienia, w tym w szczególności z uwagi na brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez Dostawcę lub wyboru właściwego trybu awaryjnego. Jednocześnie fakt ten nie pozbawia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z takich Faktur Zakupu, o ile zostały spełnione ogólne przesłanki wyrażone w art. 86 Ustawy VAT uprawniające do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości lub proporcji zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ustawy VAT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:
1)Interpretacja indywidualna, sygn. akt: 0114-KDIP1-3.4012.838.2024.1.MPA, wydana 4 marca 2025 r.;
2)Interpretacja indywidualna, sygn. akt: 0112-KDIL1-3.4012.2.2024.2.KK, wydana 21 marca 2024 r.;
3)Interpretacja indywidualna, sygn. akt: 0112-KDIL1-3.4012.596.2023.3.KK, wydana 19 marca 2024 r.
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy wydaje się być zasadne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy występuje obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Ponadto, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Ponadto, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
W oparciu o art. 2 pkt 31-32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
31) fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie;
32) fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym;
32a) fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Przepis art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
Jak wynika z treści art. 106g ust. 3a ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.
Ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), wprowadzono zmiany w zakresie KSeF.
Stosownie do art. 106ga ust. 1-4 ustawy, który wchodzi w życie od 1 lutego 2026 r.:
1. Podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wystawiania faktur:
1) przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
2) przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę;
3) przez podatnika korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 7, 7a i 9, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach;
4) na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
5) w przypadku odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106s.;
6) przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1;
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wystawia się faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, podatnicy mogą wystawiać faktury ustrukturyzowane.
W myśl art. 106gb ust. 8 ustawy, który wchodzi w życie od 1 lutego 2026 r.:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Według art. 106na ustawy, który wchodzi w życie od 1 lutego 2026 r.:
1. Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.
2. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
3. Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.
4. W przypadku udostępnienia faktury ustrukturyzowanej nabywcy, o którym mowa w art. 106gb ust. 4, w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, za datę otrzymania tej faktury uznaje się datę jej faktycznego otrzymania przez tego nabywcę.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem Państwa działalności gospodarczej jest wykonywanie czynności bankowych w rozumieniu art. 5-6 Prawa bankowego. Usługi te w przeważającej większości stanowią usługi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37-41 ustawy. W swojej działalności wykonują Państwo także czynności opodatkowane VAT (np. faktoring) i dające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (np. usługi finansowe świadczone na rzecz klientów z krajów trzecich).
W ramach prowadzonej działalności nabywają Państwo od Dostawców zarówno towary jak i usługi, które są podstawą otrzymywanych przez Państwa faktur zawierających podatek VAT (Faktury zakupu). Nabywane towary i usługi od Dostawców podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. W związku z prowadzeniem działalności o charakterze mieszanym, tj. zarówno działalności zwolnionej z opodatkowania oraz opodatkowanej VAT, dokonują Państwo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy VAT - przy warunku braku istnienia możliwości bezpośredniego powiązania danego zakupu z konkretną czynnością opodatkowaną lub zwolnioną (wówczas odpowiednio Państwu przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT lub brak prawa). Wskazane odliczenie podatku naliczonego przez Państwo jest dokonywane wyłącznie w przypadku braku wystąpienia negatywnych przesłanek do zastosowania odliczenia wyrażonych w art. 88 ustawy VAT, na podstawie otrzymanych Faktur Zakupu.
Będą Państwo otrzymywali faktury ustrukturyzowane, wystawione przy użyciu KSeF od Dostawców zobligowanych do wystawiania faktur ustrukturyzowanych, dokumentujących dokonane zakupy towarów i usług opodatkowane VAT. Przy weryfikacji odliczenia podatku VAT od otrzymanych Faktur Zakupu (w tym faktur ustrukturyzowanych) nie mogą Państwo wykluczyć sytuacji, iż niektóre z nich mogą zostać wystawione nieprawidłowo z punktu widzenia przepisów KSeF, tj. przez podatników, którzy z uwagi na wartość sprzedaży z podatkiem powyżej 200 mln zł w 2024 r. powinni byli wystawić fakturę ustrukturyzowaną a wystawili fakturę w formie papierowej lub elektronicznej jak podatnicy poniżej takich obrotów w ub. roku. Ponadto mogą wystąpić w praktyce jeszcze takie przypadki:
·Dostawcy stosując tryb awaryjny (tryb offline) z powodu awarii KSeF na podstawie art. 106nf Ustawy VAT mogą przesłać Faktury Zakupu poza KSeF w postaci elektronicznej bez opatrzenia faktury w obowiązkowe kody QR w celu weryfikacji faktury, tj. kod QR z napisem „OFFLINE” oraz kod QR z napisem „CERTYFIKAT” lub przesłać fakturę w tym trybie bez faktycznie ogłoszonej niedostępności KSeF w BIP MF z odpowiednim oznaczeniem;
·Dostawcy mogą przesłać Faktury Zakupu poza KSeF uznając brak siedziby działalności gospodarczej lub brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co zwalnia ich z obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych na podstawie art. 106ga Ustawy VAT, podczas gdy posiadają jednak stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w tym kraju.
W rezultacie mogą Państwo otrzymać odpowiednio Faktury Zakupu poza KSeF wystawione niezgodnie z wymogami KSeF lub Faktury Zakupu wystawione z naruszeniem obowiązku ich wystawienia w KSeF.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie Faktur Zakupu dokumentujących nabycie towarów i usług od Dostawców (całości lub części podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1-2 ustawy), także w sytuacji otrzymania Faktur Zakupu wystawionych poza KSeF niezgodnie z wymogami lub wystawionych z naruszeniem obowiązku użycia KSeF.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki w ramach wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, podatnik ustala proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 oraz następne ustawy.
Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury uzależnione jest od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które zostały wystawione wbrew obowiązkowi, bez użycia Krajowego Systemu e-Faktur (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze).
Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.
Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Zatem o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe między określonymi podmiotami.
W analizowanej sprawie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z Faktur Zakupu dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych poza KSeF niezgodnie z wymogami lub wystawionych z naruszeniem obowiązku użycia KSeF, wykorzystywanych przez Państwa do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z Faktur Zakupu dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych poza KSeF niezgodnie z wymogami lub wystawionych z naruszeniem obowiązku użycia KSeF wykorzystywanych przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, gdzie nie mają Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wystawienie Faktur Zakupowych wbrew obowiązkowi bez użycia Krajowego Systemu e-Faktur, nie pozbawia Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy.
Dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym wyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u odliczającego) i faktycznie zrealizowana transakcja, również istotne jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Prawidłowe wystawienie faktury papierowej, elektronicznej czy ustrukturyzowanej pod kątem formalnym i materialnym, stanowi spełnienie jednej z przesłanek do skorzystania z prawa do odliczenia. Jej wystawienie bez użycia Krajowego Systemu e-Faktur nie powoduje jednak tego, że wadliwie wystawiony dokument nie stanowi dowodu istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie Faktur Zakupu dokumentujących nabycie towarów i usług od Dostawców (całości lub części podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1-2 ustawy), także w sytuacji otrzymania Faktur Zakupu wystawionych poza KSeF niezgodnie z wymogami lub wystawionych z naruszeniem obowiązku użycia KSeF, przy założeniu, że spełnione będą pozostałe warunki uprawniające Państwa do skorzystania z tego prawa.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
