Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.984.2025.2.MK
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy zostało złożone w akcie notarialnym oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości stanowiącej działki zabudowane o numerach: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki zabudowane o numerach: 9 i 10 położone w ..., a w konsekwencji opodatkowania ww. transakcji sprzedaży podatkiem VAT.
Uzupełnili go Państwo pismami z 9 października 2025 r. (wpływ) oraz pismem z 11 listopada 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotowa sprawa, w tym opisany w niniejszym wniosku stan faktyczny były już wcześniej przedmiotem dwóch następujących, prawomocnych rozstrzygnięć Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
1) Interpretacji indywidualnej z dnia 29.07.2025 roku (UNP: .....), zwaną dalej interpretacją indywidualną Dyrektora KIS;
2) Postanowienia o pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia z dnia 29.07.2025 roku (UNP: .....).
Od dnia uzyskania przez wnioskodawcę powyższych rozstrzygnięć uległy istotnej zmianie okoliczności faktyczne, dotyczące przedmiotu sprawy, ponieważ po ich otrzymaniu Wnioskodawca zlecił i przeprowadził szereg dodatkowych czynności administracyjnych i rachunkowych, które pozwoliły mu w dniu 2.09.2025 roku w sposób niebudzący wątpliwości interpretacyjnych ustalić, że:
1) Na pewno wszystkie nieruchomości będące przedmiotem złożonego wcześniej zapytania i planowanej sprzedaży były i są nadal zabudowane i znajdują się na nich budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy Prawo budowlane, co potwierdziła dodatkowa informacja uzupełniająca rzeczoznawcy majątkowego złożona do operatu szacunkowego tych nieruchomości;
2) Pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług wszystkich budynków i budowli, będących przedmiotem złożonego wcześniej zapytania i planowanej sprzedaży nastąpiło z pewnością przed dniem 2.09.2023 roku, a tym samym od pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli do dnia zaplanowanej przez Wnioskodawcę na dzień 3.09.2025 roku sprzedaży powyższych budynków i budowli okres dwóch lat na pewno upłynął;
3) z tytułu wszystkich wydatków dokonywanych na poczet ulepszenia powyższych budynków lub budowli w ciągu ostatnich 5 lat, z których to ostatni zarejestrowany w systemie księgowym wydatek, w tym skorzystanie z ulepszenia miały na pewno miejsce przed dniem 2.09.2023 roku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku Vat należnego o kwotę podatku Vat naliczonego i z tego prawa w każdym możliwym wypadku Wnioskodawca skorzystał.
Uwzględniając wszystkie okoliczności sprawy Wnioskodawca ustalił, że w skład nieruchomości zabudowanych, objętych otrzymaną wcześniej interpretacją indywidualną wchodzą wyłącznie nieruchomości zabudowane tj. budynki i budowle, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), a tym samym ustalił, że stronom ewentualnej umowy sprzedaży (dostawy) powyższych budynków i budowli przysługuje prawo rezygnacji z opisanego powyżej zwolnienia na warunkach określonych w art. 43 ust. 10 przywołanej ustawy.
W dniu 3.09.2025 roku Wnioskodawca, po wcześniejszym wyczerpaniu wszelkich formalności i spełnieniu wymogów, określonych ustawą Prawo upadłościowe dokonał w drodze aktu notarialnego Rep. A NR ... sprzedaży wyżej opisanych nieruchomości zabudowanych obejmujących działki nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki nr 9 i 10 położone w ... na rzecz ... z siedzibą w ... przy ulicy ..., kod pocztowy ..., NIP: ..., REGON: ..., wpisanej do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS: ... który to podmiot jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. (Wyciąg z aktu notarialnego z dnia 3.09.2025 roku, obejmujący kopię treści §2, §3, §4, §6, §7 i §9 aktu notarialnego stanowi integralną część niniejszego wniosku). Strony aktu notarialnego zgodnie postanowiły przed zawarciem umowy sprzedaży o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), co znalazło swoje odbicie w zgodnych oświadczeniach stron, opisanych w §6 ust. 3 przywołanego aktu i zgodnych z wymogami formalnymi opisanymi w art. 43 ust. 10 pkt 2b ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).
Uzupełnienie wniosku
1) W akcie notarialnym o numerze Rep. A NR ..., zawartym w dniu 3.09.2025 roku, na mocy którego Wnioskodawca sprzedał nieruchomości zabudowane obejmujące działki nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki nr 9 i 10 położone w ... wybranemu w przetargu Oferentowi tj. ... z siedzibą w ... przy ulicy ..., kod pocztowy ..., NIP: ..., REGON: ..., wpisanej do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS: ..., zwanej dalej Nabywcą strony tego aktu tj. zarówno wnioskodawca, jako Zbywca, jak i Nabywca oświadczyli, że zgodną ich wolą jest rezygnacja ze zwolnienia od podatku, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz wybranie na podstawie art. 43 ust. 10 pkt 2 tejże ustawy opodatkowania transakcji sprzedaży (dostawy) wyżej opisanych nieruchomości podatkiem od towarów i usług, co znalazło swoje odbicie w treści przywołanego aktu notarialnego, w szczególności w treści §6 ust. 3.
2) Treść aktu notarialnego o numerze Rep. A NR ..., zawartego w dniu 3.09.2025 roku, w tym oświadczenie stron aktu o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) i wyborze opodatkowania dostawy podatkiem od towarów i usług zawierały wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 przywołanej ustawy tj. zawierały:
•zapisy, że zarówno Wnioskodawca, jako Zbywca, jak i Nabywca są zarejestrowani w Polsce, jako podatnicy Vat czynni;
•numery identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy (Zbywcy) oraz Nabywcy, jak również ich pełne nazwy oraz adresy;
•dokładne adresy budynków i budowli oraz ich części, będące przedmiotem dostawy, w tym szczegółowe opisy tych nieruchomości wraz z numerami ewidencyjnymi działek, na których są one położone.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w świetle stanu faktycznego opisanego w treści wniosku prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, reprezentowanego przez syndyka ustalające, że Wnioskodawca, jako strona aktu notarialnego o numerze Rep. A NR ..., zawartego w dniu 3.09.2025 roku skutecznie skorzystał z prawa, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) tj. skutecznie zrezygnował ze zwolnienia od podatku, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), a tym samym stanowisko ustalające, że Wnioskodawca skutecznie wybrał opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży (dostawy) nieruchomości zabudowanych (budynków i budowli), w skład których wchodziły działki zabudowane o numerach: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki zabudowane o numerach: 9 i 10 położone w ...?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Syndyk ustalił w toku prowadzonych czynności oraz na podstawie treści dokumentacji urzędowej, co znalazło również potwierdzenie w treści wyżej wskazanego aktu notarialnego oraz fakturze Vat wystawionej Nabywcy że:
1) na pewno wszystkie nieruchomości będące przedmiotem powyższego zapytania i planowanej sprzedaży były w dniu 3.09.2025 roku zabudowane i znajdowały się nich budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy Prawo budowlane, co potwierdzała dodatkowa informacja uzupełniająca rzeczoznawcy majątkowego złożona do operatu szacunkowego sporządzonego dla powyższych nieruchomości;
2) Pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług wszystkich budynków i budowli, będących przedmiotem powyższego zapytania i dokonanej sprzedaży nastąpiło z pewnością przed dniem 2.09.2023 roku, a tym samym od pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli do dnia 3.09.2025 roku tj. do dnia sprzedaży powyższych budynków i budowli okres dwóch lat na pewno upłynął;
3) z tytułu wszystkich wydatków dokonywanych na poczet ulepszenia powyżej wskazanych budynków lub budowli w ciągu ostatnich 5 lat, z których to ostatni zarejestrowany w systemie księgowym wydatek, w tym skorzystanie z ulepszenia miały na pewno miejsce przed dniem 2.09.2023 roku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku Vat należnego o kwotę podatku Vat naliczonego i z tego prawa w każdym wypadku Wnioskodawca skorzystał.
Uwzględniając wszystkie okoliczności sprawy Wnioskodawca ustalił, że w skład nieruchomości zabudowanych, objętych powyższym zapytaniem wchodzą wyłącznie nieruchomości zabudowane tj. budynki i budowle, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), a tym samym ustalił również, że stronom ewentualnej umowy sprzedaży (dostawy) powyższych budynków i budowli przysługuje prawo rezygnacji z opisanego powyżej zwolnienia na warunkach określonych w art. 43 ust. 10 przywołanej ustawy.
W dniu 3.09.2025 roku syndyk podpisał akt notarialny, w którego treści strony aktu tj. Zbywca i Nabywca złożyły zgodne oświadczenie woli, które spełniało wszystkie wymogi formalne, określone w art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług tj. zawierały wszystkie wskazane tam elementy. Po podpisaniu aktu notarialnego Wnioskodawca wystawił ponadto Nabywcy fakturę Vat, która szczegółowo określała wartości netto i brutto poszczególnych nieruchomości zabudowanych, w tym budynków i budowli, określając te wartości odrębnie dla każdej zabudowanej działki oraz znajdujących się tam budynków lub budowli, w sposób odpowiadający treści przyjętej od Nabywcy w przetargu oferty oraz zgodny z zatwierdzonymi warunkami przetargu na sprzedaż powyższych nieruchomości.
Uwzględniając wszystkie okoliczności sprawy syndyk ustalił w sposób niebudzący jego wątpliwości, że reprezentowany przez niego podmiot tj. Wnioskodawca jako strona aktu notarialnego o numerze Rep. A NR ..., zawartego w dniu 3.09.2025 roku skutecznie skorzystał z prawa, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) tj. skutecznie zrezygnował ze zwolnienia od podatku, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT, a tym samym skutecznie wybrał opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży (dostawy) nieruchomości zabudowanych (budynków i budowli), w skład których wchodziły działki zabudowane o numerach: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki zabudowane o numerach: 9 i 10 położone w ....
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Budynek i grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania, jak również jego sprzedaż bądź najem. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do sprzedaży, zajęcia budynku, budowli lub ich części, najmu, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w przypadku sprzedaży, jak również w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 9 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że 3.09.2025 roku Wnioskodawca, po wcześniejszym wyczerpaniu wszelkich formalności i spełnieniu wymogów, określonych ustawą Prawo upadłościowe dokonał w drodze aktu notarialnego Rep. A NR ... sprzedaży wyżej opisanych nieruchomości zabudowanych obejmujących działki nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki nr 9 i 10 położone w ... na rzecz .... Wszystkie ww. działki będące przedmiotem sprzedaży były i są nadal zabudowane i znajdują się na nich budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy Prawo budowlane. Pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług wszystkich budynków i budowli, będących przedmiotem sprzedaży nastąpiło przed dniem 2.09.2023 roku, a tym samym od pierwszego zasiedlenia tych budynków i budowli do sprzedaży powyższych budynków i budowli upłynął okres dwóch lat.
Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że dostawa budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 oraz działkach nr 9 i 10 korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zostały spełnione warunki do jego zastosowania wynikające z tego przepisu.
W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 9 ustawy – również dostawa ww. działek korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania, że zostało skutecznie złożone w akcie notarialnym oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT sprzedaży zabudowanej nieruchomości zabudowanej stanowiącej działki 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działki zabudowane o numerach: 9 i 10 położone w ..., a w konsekwencji doszło do opodatkowania ww. transakcji sprzedaży podatkiem VAT.
Należy wskazać, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że prawo to zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jeśli zatem strony transakcji podjęły decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku i złożyły zgodne oświadczenie, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, to dostawa podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.
Rezygnacja ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i zastosowanie właściwej stawki podatku dla dokonywanej transakcji może mieć miejsce wyłącznie w przypadku, gdy Strony transakcji są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni i w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów złożą zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części, przy czym oświadczenie to musi zawierać elementy wskazane w art. 43 ust. 11 ustawy.
Podatnicy dokonujący wyboru złożenia zgodnego oświadczenia o wyborze opodatkowania nieruchomości w akcie notarialnym, nie mają obowiązku składania, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy, odrębnego oświadczenia dotyczącego wyboru opodatkowania przed dokonaniem tej dostawy.
W praktyce obrotu nieruchomościami umowy zawierane są w formie aktu notarialnego i zawierają one oprócz treści mających zasadnicze znaczenie dla danej czynności prawnej również oświadczenia stron regulujące ich prawa i obowiązki, w tym dotyczące terminu wydania nieruchomości i objęcia jej w posiadanie przez kupującego.
Zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Na podstawie art. 91 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1001 ze zm.):
Notariusz sporządza akt notarialny, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron.
W myśl art. 92 § 1 ww. ustawy Prawo o notariacie:
Akt notarialny powinien zawierać:
1) dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu, a w razie potrzeby lub na żądanie strony - godzinę i minutę rozpoczęcia i podpisania aktu;
2) miejsce sporządzenia aktu;
3) imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządziła osoba wyznaczona do zastępstwa notariusza lub upoważniona do dokonywania czynności notarialnych - nadto imię i nazwisko tej osoby;
4) imiona, nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie, imiona, nazwiska i miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników, a także innych osób obecnych przy sporządzaniu aktu;
4a) jeżeli obejmuje nabycie nieruchomości przez cudzoziemca lub objęcie lub nabycie przez niego udziałów, akcji lub ogółu praw i obowiązków w spółce handlowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku osoby fizycznej - informację o jej obywatelstwie, a w przypadku podmiotu z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - określenie lub oświadczenie, czy podmiot ten jest cudzoziemcem w rozumieniu art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, wraz z uzasadnieniem;
5) oświadczenia stron, z powołaniem się w razie potrzeby na okazane przy akcie dokumenty;
6) stwierdzenie, na żądanie stron, faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu;
7) stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany;
9) podpisy biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy sporządzaniu aktu;
9) podpis notariusza.
Jak wynika z cytowanego wyżej art. 92 § 1 pkt 5 ustawy Prawo o notariacie, dopuszczalne jest zawarcie w akcie notarialnym zgodnego oświadczenia nabywcy i dostawcy o wyborze opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków, budowli lub ich części.
Zgodnie z przepisami ustawy obowiązującymi od 1 października 2021 r. strony transakcji (dostawca i nabywca), podatnicy VAT czynni, mogą złożyć oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia dostawy nieruchomości również w treści aktu notarialnego. W takim przypadku nie muszą składać w tym zakresie dodatkowego (odrębnego) oświadczenia organom podatkowym, ale jednoznaczne zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia musi zostać zawarte wraz z wszystkimi wymaganymi prawem informacjami w akcie notarialnym.
Dla skutecznej rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części konieczne jest aby dostawca i nabywca:
1.byli zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
2.złożyli zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy,
3.oświadczenie to może być złożone albo przed dostawą do właściwego NUS albo w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów,
4.oświadczenie złożone w akcie notarialnym musi zawierać:
•imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
•adres budynku, budowli lub ich części.
Z opisu sprawy wynika, że w akcie notarialnym o numerze Rep. A NR ... strony tego aktu tj. zarówno wnioskodawca, jako Zbywca, jak i Nabywca oświadczyli, że zgodną ich wolą jest rezygnacja ze zwolnienia od podatku, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wybranie na podstawie art. 43 ust. 10 pkt 2 tejże ustawy opodatkowania transakcji sprzedaży (dostawy) wyżej opisanych nieruchomości podatkiem od towarów i usług, co znalazło swoje odbicie w treści przywołanego aktu notarialnego, w szczególności w treści § 6 ust. 3. Treść aktu notarialnego o numerze Rep. A NR ..., zawartego w dniu 3.09.2025 roku, w tym oświadczenie stron aktu o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) i wyborze opodatkowania dostawy podatkiem od towarów i usług zawierały wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy tj. zawierały:
•zapisy, że zarówno Wnioskodawca, jako Zbywca, jak i Nabywca są zarejestrowani w Polsce, jako podatnicy Vat czynni;
•numery identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy (Zbywcy) oraz Nabywcy, jak również ich pełne nazwy oraz adresy;
•dokładne adresy budynków i budowli oraz ich części, będące przedmiotem dostawy, w tym szczegółowe opisy tych nieruchomości wraz z numerami ewidencyjnymi działek, na których są one położone.
Mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawione powyżej przepisy stwierdzam, że Wnioskodawca (Zbywca) oaz Nabywca złożyli skutecznie zgodne oświadczenie woli, że strony wybierają opodatkowanie tej transakcji. Zatem, w sprawie doszło do skutecznej rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT dostawy zabudowanej nieruchomości stanowiącej działki 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 położone w ... oraz działek zabudowanych o numerach: 9 i 10 położonych w ... w akcie notarialnym dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym dostawa ww. nieruchomości przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki podatku VAT.
Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
