Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.272.2025.2.AM
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 9 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 9 października 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 listopada 2025 r. (wpływ 17 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jest podmiotem (…).
Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy prowadzącym składy podatkowe na terenie Polski, w których są produkowane i magazynowane wyroby akcyzowe należące do różnych podmiotów (…).
Zasady funkcjonowania każdego ze składów podatkowych prowadzonych przez Spółkę ujęte są w stosownych zezwoleniach na prowadzenie takich składów oraz zatwierdzanych przez właściwego Naczelnika UCS aktach weryfikacyjnych w ramach tzw. procedury urzędowego sprawdzenia.
Podobnie jak inne znaczące podmioty sektorów akcyzowych, Spółka prowadzi ewidencje składu podatkowego (poszczególnych składów podatkowych) w formie elektronicznej, (…).
Zgodnie z treścią (…): (…)
Zagadnienia, o potwierdzenie których Wnioskodawca zwraca się niniejszym wnioskiem dotyczą interpretacji przepisów o ewidencji składu podatkowego, nawiązujących do opisanych powyżej okoliczności.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że zadane przez Państwa we wniosku pytanie nr 2 dotyczy wskazania przez Dyrektora KIS okresu rozliczeniowego, do którego Spółka powinna odnieść skutki prawne korygowania wpisu w ewidencji składu podatkowego.
Wskazali Państwo również, żeby w swojej odpowiedzi Dyrektor KIS odniósł się do powołanego we własnym stanowisku przykładu, a więc do kwestii zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i okresu, do którego prawidłowo należy przypisać ten skutek prawny.
Przykład: (…).
Pytania
1.Czy w świetle przepisów akcyzowych, w tym zwłaszcza art. 138a oraz art. 138p ustawy AKC, jak również § 2 rozp. MF ws. ewidencji - w sytuacji zidentyfikowania błędu w prowadzonej ewidencji akcyzowej dla składu podatkowego (prowadzonej w formie elektronicznej - (…), zgodnie z zapisami zatwierdzonych akt weryfikacyjnych dla danego składu podatkowego) - Spółka powinna dokonać korekty danego wpisu w rzeczonej ewidencji?
2.W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, tj. potwierdzenia przez Dyrektora KIS zasadności dokonywania korekty błędnych wpisów w ewidencji składu podatkowego - w odniesieniu do którego okresu rozliczeniowego (dnia zdarzenia, którego dotyczy korekta, czy dnia dokonania korekty) - powinien wystąpić skutek w postaci powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku rozliczenia akcyzy?
3.W przypadku udzielenia na pytanie 2 odpowiedzi, w świetle której skutki dokonywania korekt ewidencji składu podatkowego powinny odnosić się do okresu rozliczeniowego (dnia zdarzenia, którego dotyczy korekta) - czy Spółka będzie zobowiązana do naliczenia odsetek podatkowych za okres od dnia, kiedy powinna nastąpić zapłata podatku akcyzowego do dnia jego faktycznej zapłaty w związku z dokonywaniem korekty ewidencji?
Państwa stanowisko w sprawie
Odnośnie pytania 1: W ocenie Wnioskodawcy - w świetle przepisów akcyzowych, w tym zwłaszcza art. 138a oraz art. 138p ustawy AKC, jak również § 2 rozp. MF ws. ewidencji - w sytuacji zidentyfikowania błędu w prowadzonej ewidencji akcyzowej dla składu podatkowego (prowadzonej w formie elektronicznej - (…), zgodnie z zapisami zatwierdzonych akt weryfikacyjnych dla danego składu podatkowego) - Spółka powinna dokonać korekty danego wpisu w rzeczonej ewidencji.
Odnośnie pytania 2: W ocenie Wnioskodawcy - skutek w postaci zobowiązania podatkowego i obowiązku rozliczenia akcyzy powinien wystąpić w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, którego dotyczy korekta (dnia zdarzenia), a nie dnia dokonania korekty.
Odnośnie pytania 3: W ocenie Wnioskodawcy - Spółka będzie również zobowiązana do naliczenia odsetek podatkowych za okres od dnia, kiedy powinna nastąpić zapłata podatku akcyzowego do dnia jego faktycznej zapłaty w związku z dokonywaniem korekty ewidencji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż przepisy akcyzowe, mimo iż opisują szczegółowo zasady prowadzenia ewidencji akcyzowych, w tym ewidencji akcyzowej dla składu podatkowego (art. 138a ustawy AKC) - nie wskazują wprost zasad dokonywania korekt takiej ewidencji w razie zidentyfikowania wadliwości dokonanego wpisu.
Niemniej, w ocenie Wnioskodawcy - zasady te wynikają z innych przepisów, zarówno akcyzowych, jak i ogólno-podatkowych.
Zgodnie z art. 138a ustawy AKC:
1.Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.
2.[…]
3.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
1)ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym wyrobów importowanych, które zostały wprowadzone do składu podatkowego,
b)nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
‒wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
‒wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
2)ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
3)ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b)od których została zapłacona akcyza,
c)zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
d)opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
4)wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
5)ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
6)ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;
7)ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
4.Ewidencja, o której mowa w ust. 2, powinna umożliwiać ustalenie ilości oraz rodzajów magazynowanych w składzie podatkowym wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.
Już zatem z tej regulacji wynika, że skoro celem prowadzenia ewidencji jest możliwość ustalenia danych ilościowych dotyczących poszczególnych kategorii wyrobów akcyzowych, to oznacza, że ewidencja ta powinna oddawać stan rzeczywisty (prawdziwy, oparty na faktach). Zatem w sytuacji zidentyfikowania błędu w prowadzonej ewidencji, obowiązkiem Spółki jako podatnika powinno być dokonanie stosownej korekty, a nie utrzymywanie stanu niezgodności ewidencji ze stanem faktycznym.
(…).
Ponadto, zgodnie z § 2 rozp. MF ws. ewidencji:
1.Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
2.Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
3.Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
4.W przypadku:
1)zużycia energii elektrycznej, użycia wyrobów gazowych albo wyrobów węglowych - wpisów do dokumentacji prowadzonej odpowiednio przez podatnika zużywającego energię elektryczną, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, pośredniczący podmiot gazowy albo pośredniczący podmiot węglowy dokonuje się nie rzadziej niż raz w miesiącu;
2)informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego, zwanego dalej „akcyzą”, ze względu na ich przeznaczenie, których ilość jest ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający - wpisów do ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy, prowadzonej przez podmiot zużywający, dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.
5.W ewidencji, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotyczącej wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, podstawę dokonania wpisów dotyczących ilości przeładowywanych w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania może stanowić ilość wyrobów akcyzowych wskazana w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe są przemieszczane i zostały wprowadzone do składu podatkowego. W przypadku gdy były nałożone zamknięcia urzędowe, ilość wskazana w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe są przemieszczane i zostały wprowadzone do składu podatkowego, może stanowić podstawę dokonania wpisów, jeżeli przed przeładunkiem nie doszło do uszkodzenia, usunięcia lub zniszczenia tych zamknięć, z wyłączeniem przypadków ich usunięcia lub zniszczenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego lub za jego zgodą.
Podobnie § 5 tego samego rozporządzenia wskazuje:
Ustalony stan rzeczywisty zapasów wyrobów akcyzowych, po porównaniu ze stanem ewidencyjnym, podlega wpisaniu do dokumentacji i jest przyjmowany jako stan początkowy na następny okres.
Zatem z wszystkich regulacji odnoszących się do zasad prowadzenia ewidencji akcyzowych (w tym ewidencji składu podatkowego) - wynika zasadnicza zasada: dążenia do zgodności ewidencji ze stanem rzeczywistym.
Stąd w sytuacji zidentyfikowania jakiejkolwiek niezgodności stanu ewidencji (dokonanego uprzednio wpisu do takiej ewidencji) w ocenie Spółki należy dokonać stosownej korekty takiego wpisu.
Przykładowo, (…).
W ocenie Spółki - w takim scenariuszu, wszelkie skutki akcyzowe towarzyszące korekcie ewidencji powinny być odnoszone do dnia zdarzenia (…), a nie do dnia dokonania korekty wpisu. Dotyczy to w szczególności obowiązków:
a.korekty deklaracji akcyzowej za okres rozliczeniowy (…) r.
b.obowiązku zapłaty zaległości podatkowej, liczonej od daty rozliczenia wpłaty dziennej od wyprowadzenia z dnia (…) r., a więc zaległości od dnia (…) r. do dnia zapłaty.
Warto podkreślić, że mechanizm naliczania odsetek od zaległości podatkowych oraz od nadpłat podatku powoduje, że interes Skarbu Państwa jest zabezpieczony w przypadku dokonywania korekt. W razie bowiem korekty potwierdzającej fakt wystąpienia zaległości podatkowej (jak rzeczony przykład, gdzie Spółka początkowo mylnie ujęła (…), a następnie skorygowała ją na właściwą ilość (…) - odsetki podatkowe naliczane są od dnia wystąpienia zdarzenia (powstania zaległości).
Natomiast w razie wystąpienia nadpłaty podatku (przykładowo w sytuacji odwrotnej do przytoczonej, a więc gdyby przykładowo Spółka jako podatnik ujęła w ewidencji i dokonała rozliczenia akcyzy od (…), podczas gdy faktycznie wyprowadzone ze składu podatkowego byłoby (…)) - wówczas dla powstania oprocentowania nadpłaty w akcyzie konieczne byłoby złożenie stosownego wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz dodatkowo upływ czasu bez wydania decyzji przez właściwy organ.
Innymi słowy, system naliczania odsetek podatkowych (który stosuje się również do akcyzy) powoduje, że w razie błędu na niekorzyść Skarbu Państwa (zaniżenia podatku) odsetki naliczane są wstecznie, podczas gdy w razie błędu na korzyść Skarbu Państwa (zawyżenia podatku) podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty tylko od daty złożenia stosownego wniosku oraz dodatkowo pod pewnymi warunkami, które nie muszą się zmaterializować.
Powodem takiego ukształtowania instytucji odsetek podatkowych jest oczywiście przeciwdziałanie „generowaniu” wysokiego oprocentowania przez nierzetelnych podatników celowo „nadpłacających” jakikolwiek podatek. Innymi słowy, nie powinno być możliwości traktowania Skarbu Państwa jak banku, w którym można zdeponować „lokatę” bankową na wysoki procent.
Dodatkowo należy wskazać, iż w przypadku Spółki, podobnie jak u innych podatników akcyzy i operatorów składów podatkowych (rafinerii, browarów, znaczących gorzelni), ewidencja składu podatkowego jak i cały system rozliczania akcyzy ma formę elektroniczną (jest to zaawansowany system finansowo - magazynowo - księgowy – (…)), który opiera się na elektronicznych zapisach w ewidencji, zgodnie z zasadami zatwierdzonymi w aktach weryfikacyjnych danego składu podatkowego.
Przykładowo zatem, w przypadku Spółki, (…).
Jak wskazano na wstępie, zgodnie z treścią akt weryfikacyjnych składu podatkowego Spółki: (…).
(…)
Niemniej, w ocenie Spółki, elektroniczna forma prowadzenia ewidencji składu podatkowego, w żaden sposób nie modyfikuje opisanych powyżej zasad jej prowadzenia, w tym dokonywania ewentualnych korekt ewidencji.
Zatem podobnie jak przy ewidencji papierowej, również przy jej elektronicznej formie (…), w razie stwierdzenia błędnego wpisu do ewidencji, Spółka powinna dokonać jego stosownej korekty, a skutki korekty powinny być odnoszone do dnia zdarzenia (pierwotnego wpisu), a nie do daty dokonywania korekty, podobnie jak ma to miejsce przy ewidencji prowadzonej w formie papierowej.
Mając na uwadze powyższe - Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż:
Odnośnie pytania 1: W ocenie Wnioskodawcy - w świetle przepisów akcyzowych, w tym zwłaszcza art. 138a oraz art. 138p ustawy AKC, jak również § 2 rozp. MF ws. ewidencji - w sytuacji zidentyfikowania błędu w prowadzonej ewidencji akcyzowej dla składu podatkowego (prowadzonej w formie elektronicznej - (…), zgodnie z zapisami zatwierdzonych akt weryfikacyjnych dla danego składu podatkowego) - Spółka powinna dokonać korekty danego wpisu w rzeczonej ewidencji
Odnośnie pytania 2: W ocenie Wnioskodawcy - skutek w postaci zobowiązania podatkowego i obowiązku rozliczenia akcyzy powinien wystąpić w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, którego dotyczy korekta (dnia zdarzenia), a nie dnia dokonania korekty.
Odnośnie pytania 3: W ocenie Wnioskodawcy - Spółka będzie również zobowiązana do naliczenia odsetek podatkowych za okres od dnia, kiedy powinna nastąpić zapłata podatku akcyzowego do dnia jego faktycznej zapłaty w związku z dokonywaniem korekty ewidencji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Stosownie do 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak wynika z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
W świetle art. 21 ust. 5 ustawy:
Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania.
Jak stanowi art. 23 ust. 1, 2, 3 i 6 ustawy:
1.Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
6.Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.
Przypadki w których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy oraz przypadki, w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy określono w art. 40 i 42 ustawy.
W myśl art. 45 ust. 1 i 2 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z art. 47 ust. 1, 2-3a ustawy:
1.Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).
2.Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
3.W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
3a. W składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:
1)spełnione są warunki określone w ust. 3;
2)sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.
Jak stanowi art. 138a ustawy:
1.Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.
2.Operator logistyczny prowadzący skład podatkowy oprócz ewidencji, o której mowa w ust. 1, prowadzi ewidencję wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.
3.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
1)ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym wyrobów importowanych, które zostały wprowadzone do składu podatkowego,
b)nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
‒wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
‒wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
2)ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
3)ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b)od których została zapłacona akcyza,
c)zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
d)opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
4)wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
5)ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
6)ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;
7)ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
4.Ewidencja, o której mowa w ust. 2, powinna umożliwiać ustalenie ilości oraz rodzajów magazynowanych w składzie podatkowym wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.
W świetle art. 138p ustawy:
1.Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.
2.Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.
Szczegóły dotyczące ewidencji, o której mowa w art. 138a ustawy, zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2817), dalej jako „rozporządzenie w sprawie ewidencji”.
Zgodnie z § 2 ust. 1, 3 i 5 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
1.Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
3.Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
5.W ewidencji, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotyczącej wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, podstawę dokonania wpisów dotyczących ilości przeładowywanych w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania może stanowić ilość wyrobów akcyzowych wskazana w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe są przemieszczane i zostały wprowadzone do składu podatkowego. W przypadku gdy były nałożone zamknięcia urzędowe, ilość wskazana w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe są przemieszczane i zostały wprowadzone do składu podatkowego, może stanowić podstawę dokonania wpisów, jeżeli przed przeładunkiem nie doszło do uszkodzenia, usunięcia lub zniszczenia tych zamknięć, z wyłączeniem przypadków ich usunięcia lub zniszczenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego lub za jego zgodą.
Stosownie do § 5 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
Ustalony stan rzeczywisty zapasów wyrobów akcyzowych, po porównaniu ze stanem ewidencyjnym, podlega wpisaniu do dokumentacji i jest przyjmowany jako stan początkowy na następny okres.
Jak wynika z § 8 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
1.Do prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.
2.Dokumentacja w postaci elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:
1)umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
2)umożliwiała dokonywanie zmian lub poprawek, identyfikację osoby dokonującej zmiany lub poprawki oraz daty jej dokonania;
3)umożliwiała wygenerowanie i wydruk w porządku chronologicznym:
a)wpisów do dokumentacji,
b)zestawień danych określonych w § 10-22, § 24-27, § 29-35, § 38, § 41 i § 42 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,
c)raportów, o których mowa w § 9;
4)uniemożliwiała usuwanie wpisów.
3.Podmiot prowadzący dokumentację w postaci elektronicznej przechowuje kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.
Szczegóły dotyczące danych jakie powinna zawierać ewidencja, o której mowa w art. 138a ustawy o podatku akcyzowym, zawarto w § 10-18 rozporządzenia w sprawie ewidencji.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.):
Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
W myśl art. 5 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 51 Ordynacji podatkowej
§ 1. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.
§ 2. Za zaległość podatkową uważa się także niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek, w tym również zaliczkę, o której mowa w art. 23a, lub ratę podatku.
§ 3. Przepisy § 1 i 2 stosuje się również do należności z tytułu podatków, zaliczek na podatki oraz rat podatków niewpłaconych w terminie płatności przez płatnika lub inkasenta.
Stosownie do art. 53 § 1, 3 i 4 Ordynacji podatkowej:
§ 1. Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.
§ 3. Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1.
§ 4. Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.
W świetle art. 55 Ordynacji podatkowej:
§ 1. Odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.
§ 2. Jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą ustalenia czy w sytuacji zidentyfikowania błędu w prowadzonej ewidencji akcyzowej dla składu podatkowego (prowadzonej w formie elektronicznej - (…), zgodnie z zapisami zatwierdzonych akt weryfikacyjnych dla danego składu podatkowego) - powinni Państwo dokonać korekty danego wpisu w prowadzonej ewidencji.
Mając na uwadze Państwa wątpliwości oraz powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że co do zasady rolą ewidencji składu podatkowego jest ujęcie wszelkich zdarzeń związanych z czynnościami mającymi miejsce w składzie podatkowym. Wymóg ewidencyjny dotyczący umożliwienia identyfikacji zarówno poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi wynika m.in. ze specyfiki instytucji składu podatkowego, która umożliwia (po spełnieniu odpowiednich warunków) przesunięcie w czasie przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Zatem obowiązek jej prowadzenia, nie jest zależny od woli podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia, lecz wynika wprost z obowiązujących przepisów.
Z powyższych względów istotna z punktu widzenia podmiotu prowadzącego skład podatkowy jest rzetelność prowadzenia ewidencji, która odzwierciedlać będzie m.in. rzeczywiste ilości wyrobów akcyzowych, które zostały do składu wprowadzone, które zostały w składzie podatkowym wyprodukowane, które w składzie podatkowym będą magazynowane oraz w stosunku do których zakończyła się procedura zawieszenia poboru akcyzy.
Powyższe oznacza zatem, że w przypadku zidentyfikowania błędu w prowadzonej ewidencji, winni Państwo dokonać korekty danego wpisu w ewidencji w taki sposób, aby ewidencja ta po dokonaniu korekty odzwierciedlała rzeczywiste stany faktyczne podlegające wpisowi do tej ewidencji oraz aby sposób jej dokonania pozwalał na identyfikację osoby dokonującej korekty ewidencji w tym zakresie oraz daty jej dokonania.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 oraz nr 3 Państwa wątpliwości dotyczą natomiast określenia w odniesieniu do którego okresu rozliczeniowego (dnia zdarzenia, którego dotyczy korekta, czy dnia dokonania korekty) - powinien wystąpić skutek w postaci powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku rozliczenia akcyzy oraz czy w związku z tym będą Państwo zobowiązani do naliczenia odsetek podatkowych za okres od dnia, kiedy powinna nastąpić zapłata podatku akcyzowego do dnia jego faktycznej zapłaty w związku z dokonywaniem korekty ewidencji.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
Oznacza to, że należny podatek akcyzowy winien zostać rozliczony od tej ilości wyrobów, w odniesieniu do których zakończyła się w danym dniu procedura zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
W przypadku natomiast, gdy okaże się, że w rzeczywistości zobowiązanie podatkowe - z uwagi na błędne, niższe wykazanie podstawy opodatkowania - powinno zostać rozliczone od ilości wyrobów wyższej niż ta rozliczona pierwotnie, to w tej sytuacji zgodnie z obowiązującymi przepisami powstaje zaległość podatkowa z uwagi na to, że w pierwotnym terminie akcyza została uiszczona wyłącznie w odniesieniu do części wyrobów, w stosunku do których powstało zobowiązanie podatkowe - a więc w wysokości niższej niż należna. Uiszczając zaległą kwotę należnej akcyzy podatnik winien jednocześnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, bez wezwania organu naliczyć odsetki za zwłokę od dnia następującego po dniu upływu pierwotnego terminu płatności podatku.
Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości oraz przedstawionej we wniosku sytuacji, w przypadku dokonania korekty błędnych wpisów w ewidencji składu podatkowego powodującej zwiększenie kwoty należnego podatku akcyzowego od tych wyrobów, skutek w postaci zobowiązania podatkowego i obowiązku rozliczenia akcyzy powinien wystąpić w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, którego dotyczy korekta (dnia zdarzenia, którego dotyczy korekta). Jednocześnie, skoro przed dokonaniem korekty ewidencji akcyza uiszczona została w niższej kwocie niż należna, to będą Państwo również zobowiązani do naliczenia odsetek podatkowych za okres od dnia następującego po dniu, w którym powinna nastąpić zapłata podatku akcyzowego do dnia faktycznej jego zapłaty.
Podsumowując, w przedstawionym we wniosku scenariuszu, który Organ, zgodnie z Państwa wskazaniem zawartym w uzupełnieniu, miał wziąć pod uwagę, wszelkie skutki akcyzowe towarzyszące korekcie ewidencji powinny być odnoszone do dnia zdarzenia (tj. do dnia w którym doszło do wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego i zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkującej powstaniem zobowiązania podatkowego), a nie do dnia dokonania korekty wpisu.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanych we wniosku pytań.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
