Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.423.2025.3.KW
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymana przez wspólnotę mieszkaniową kwota w ramach rekompensaty, w przypadku przeznaczenia jej w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będzie korzystała ze zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 listopada 2025 r. (data wpływu 19 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Na działce o numerze ewidencyjnym (…) obręb (…) przy ul. (…) w (…) znajduje się budynek wielorodzinny mieszkalny, w którym to znajdują się wyodrębnione lokale będące przedmiotem odrębnej własności. Ogół właścicieli lokali w budynku stanowi Wspólnotę Mieszkaniową (…). Wspólnota Mieszkaniowa nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na działkach sąsiednich o numerach ewidencyjnych (…), (…), (…) w obrębie (…) położonych przy ul. (…) w (…) spółki - (…) z siedzibą w (…) oraz z (…) z siedzibą w (…) zamierzają realizować inwestycję budowlaną polegającą na budowie wielorodzinnego budynku mieszkalnego z lokalami usługowymi w parterze oraz garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną wraz z przebudową hal zabytkowych oraz realizacją inwestycji towarzyszącej na działkach o nr ewidencyjnych (…), (…) oraz (…) obręb (…).
Inwestycja budowlana pozostaje w bezpośrednim sąsiedztwie budynku Wspólnoty Mieszkaniowej oraz będzie bezpośrednio oddziaływała na budynek, stworzy utrudnienia w korzystaniu z lokali i może spowodować szkody w konstrukcji budynku lub lokalach. Inwestycja spowoduje obniżenie ilości światła w lokalach i części wspólnej budynku, zakres światła dziennego ulegnie zmniejszeniu aż do 40%.
W związku z powyższym Wspólnota Mieszkaniowa (…) w dniu (…) r. zawarła porozumienie dobrosąsiedzkie z (…) z siedzibą w (…) oraz z (…) z siedzibą w (…) w wyniku, którego w/w spółki uiściły na rzecz wspólnoty rekompensatę w łącznej wysokości (…) zł.
Wspólnota Mieszkaniowa w porozumieniu zobowiązała się, że ona ani żaden z jej członków nie będzie składać sprzeciwów, odwołań, skarg, zaskarżeń jak i zastrzeżeń w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowym spółkom. Jednocześnie porozumienie zagwarantowało wspólnocie zatrudnienie inżyniera nadzoru budowlanego, który z ich strony ma kontrolować oraz minimalizować skalę negatywnego wpływu inwestycji na przedmiotową nieruchomość wspólnoty. Koszt zatrudnienia inżyniera zostanie poniesiony przez wspólnotę z uzyskanej rekompensaty. Takie działanie ma na celu bezpośrednią ochronę majątku wspólnoty przed uszkodzeniem.
Rekompensata ma na celu zabezpieczenie majątku wspólnoty - tj. lokali mieszkalnych przed ewentualnym ich uszkodzeniem, jakimkolwiek naruszeniem, które powstanie w związku z planowaną inwestycją graniczną.
Spółki prowadzące inwestycję budowlaną zobowiązały się w ramach porozumienia prowadzić pomiary i monitoring geodezyjny, aby nieruchomości wspólnoty nie zostały uszkodzone.
Środki uzyskane w wyniku otrzymania rekompensaty zostaną przeznaczone wyłącznie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Wspólnoty.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
Czy kwota otrzymana przez Wspólnotę w ramach rekompensaty, w przypadku przeznaczenia jej w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będzie korzystała ze zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Wspólnota mieszkaniowa nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od otrzymanej rekompensaty, gdyż będzie korzystała ze zwolnienia z niego na postawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Zgodnie z w/w ustawą wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Wspólnota mieszkaniowa otrzymała rekompensatę z powodu gospodarowania przez nią zasobami mieszkaniowymi oraz przeznaczy ją w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, w szczególności na remont budynku oraz zatrudnienie inżyniera nadzoru budowlanego, który będzie nadzorował graniczną inwestycję budowlaną, jej wpływ na zasoby mieszkaniowe wspólnoty oraz będzie zabezpieczał majątek wspólnoty w postaci lokali przed ich uszkodzeniem.
Należy wskazać, iż gospodarka zasobami mieszkaniowymi nie została zdefiniowana, natomiast zgodnie z utrwalonym orzecznictwem oznacza działania mające na celu utrzymanie substancji mieszkaniowej w należytym stanie, tak m. in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 listopada 2023 r., II FSK 910/23.
Działania wspólnoty mające na celu uzyskanie rekompensaty miały na celu utrzymanie substancji mieszkaniowej w należytym stanie. Uzyskanie rekompensaty pozwoli na to, gdyż będzie stanowiło odpowiednie zabezpieczenie lokali mieszkalnych przed oddziaływaniem granicznej i uciążliwiej inwestycji budowlanej. Dzięki otrzymanym środkom wspólnota będzie mogła przeprowadzić modernizacje budynku, zatrudnić inżyniera nadzoru budowlanego, który będzie nadzorował inwestycję budowlaną oraz usunąć ewentualne szkody powstałe na jej skutek. Wspólnota mieszkaniowa otrzymała rekompensatę z uwagi na prowadzenie przez nią gospodarki mieszkaniowej, zatem otrzymanie jej jest stricte związane z gospodarowaniem swoimi zasobami mieszkaniowymi. Rekompensata nie powstała z powodu prowadzenia innej działalności gospodarczej przez wspólnotę. Uzyskanie rekompensaty było uzależnione od podjęcia lub niepodjęcia konkretnych działań w związku z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi. Wspólnota oraz poszczególni właściciele lokalów mieszkalnych zobowiązali się do powstrzymania od określonych działań - składania sprzeciwów, odwołań, skarg, zaskarżeń jak i zastrzeżeń w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowym spółkom. Jednocześnie zobowiązali się do znoszenia uciążliwości, jakimi niewątpliwie będzie inwestycja budowlana na sąsiedniej działce, która spowoduje znaczne obniżenie ilości światła dziennego w lokalach oraz częściach wspólnych budynku. Należy podkreślić, iż wspólnota, zarówno jak jej członkowie, dysponowali prawami składania wniosków w postępowaniu mającym na celu uzyskanie pozwoleń na budowę przez spółki, ze względu na fakt, że prowadzą gospodarkę mieszkaniową na sąsiednim gruncie.
Zgodnie z stanowiskiem NSA, wielokrotnie wyrażanym w orzecznictwie, (np. wyrok NSA z dnia 23 listopada 2023 r., II FSK 910/23,wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2000 r. sygn. Akt III SA/Wa 120/99 ) nie ma podstaw, aby pojęcie: „dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi” zawężać jedynie do otrzymywanych przez spółdzielnię/ wspólnotę od jej członków opłat, czynszów i wpłat na fundusz remontowy. Należy wskazać za NSA w wyroku z dnia 23 listopada 2023 r., II FSK 910/23, że:
„W orzecznictwie przyjmuje się, że „zasób mieszkaniowy” to zespół lokali mieszkalnych oraz innych pomieszczeń i urządzeń, które są niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań w budynku mieszkalnym. Wobec tego, że w potocznym znaczeniu termin „gospodarować” oznacza „zarządzać czymś, kierować” to przez „gospodarkę zasobami mieszkaniowymi” należy rozumieć zarządzanie zasobami mieszkaniowymi. Dlatego też dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi to dochody związane z zarządzaniem lokalami mieszkaniowymi i tymi częściami i urządzeniami budynku, które są niezbędne do prawidłowego korzystania z tych części budynku, jakie służą prawidłowemu korzystaniu z lokali mieszkalnych. W związku z powyższym dochód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, jest efektem i wynika z przychodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi pomniejszonych o koszty związane z utrzymaniem tych zasobów (eksploatacyjne, remontowe, administracyjne i inne), spełniające przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia zasobów mieszkaniowych. Dochody wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT pod warunkiem przeznaczenia ich na cele wymienione w tym przepisie, tj. na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Zwrócić uwagę należy także na stanowisko wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 stycznia 2000 r. sygn. akt III SA/Wa 120/99 (niepubl), w którym stwierdzono, że pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć działania mające na celu utrzymanie substancji mieszkaniowej w należytym stanie.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1048).
Zgodnie z art. 6 ww. ustawy:
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
W myśl art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy:
Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej „ustawa o CIT”) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika z kolei, że:
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty, bez względu na źródło ich pochodzenia, co do zasady stanowią przychód w rozumieniu ustawy podatkowej.
Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT:
wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi;
Zatem, z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
- dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
-gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
-innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Należy się zatem odwołać do reguł wykładni językowej.
Wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.
Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
1.znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
·dźwigi osobowe i towarowe,
·aparaty do wymiany ciepła,
·kotłownie i hydrofornie wbudowane,
·klatki schodowe,
·strychy, piwnice, komórki,
·balkony, loggie,
·garaże,
2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
·budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
·kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
·osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:
·zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
·rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
·sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
·budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
·budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
·inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, że uzyskane przez Państwo środki finansowe (rekompensata) z tytułu porozumienia dobrosąsiedzkiego zawartego z (…) oraz z (…) w związku z realizacją przez ww. Spółki inwestycji budowlanej w bezpośrednim sąsiedztwie Wspólnoty Mieszkaniowej (…) nie stanowią dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Dochód ten nie może być uznany za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi Wspólnoty, bowiem jego źródłem nie są Państwa zasoby mieszkaniowe, ale wpłata od ww. Spółek prowadzących inwestycję budowlaną na działce bezpośrednio sąsiadującej z budynkiem Wspólnoty, tytułem rekompensaty za utrudnienia w korzystaniu z lokali, spowodowaniu możliwych szkód w konstrukcji budynku lub lokalach, obniżeniu ilości światła w lokalach i części wspólnej budynku oraz za zobowiązanie Wspólnoty, że ona ani żaden z jej członków nie będzie składać sprzeciwów, odwołań, skarg, zaskarżeń jak i zastrzeżeń w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowym spółkom. Wskazana we wniosku rekompensata, ma w swej istocie, wynagrodzić członkom Wspólnoty mieszkaniowej niedogodności związane z procesem budowy realizowanym na sąsiedniej nieruchomości, takich jak ograniczenia komunikacyjne, hałas, stałe lub czasowe ograniczenie ilości światła, czy możliwość uszkodzenia budynku Wspólnoty, czy poszczególnych lokali itp. Ma także zapobiec podejmowaniu przez Państwa działań mających na celu ograniczenie lub wyłączenie możliwości realizowania ww. inwestycji.
Nie sposób jednakże uznać, że źródłem tej rekompensaty są Państwa zasoby mieszkaniowe.
W związku z powyższym, stwierdzić należy, że skoro ww. dochód nie pochodzi ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, to nie może on zostać objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. W konsekwencji uzyskany przez Państwa w wyniku otrzymania rekompensaty – dochód, jako dochód z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi – nawet w sytuacji przeznaczenia go na utrzymanie tych zasobów – nie może korzystać z omawianego zwolnienia, bowiem nie został spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w ww. przepisie.
Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
