Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.480.2025.4.KW
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przekazanie pracownikom kart przedpłaconych w okolicznościach i na warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego podlegać będzie odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 listopada 2025 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka obdaruje swoich pracowników upominkiem z okazji Świąt w postaci podarunkowych kart przedpłaconych (…). Przekazanie tych kart nie będzie stanowiło nagrody za zaangażowanie pracownika w realizację swoich obowiązków pracowniczych, ani nie będzie zależało od osiąganych w pracy wyników, czy spełnienia jakiś innych kryteriów. Takie karty otrzymają wszyscy pracownicy. W Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy brak zapisów zobowiązujących Spółkę do dokonywania tego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników. Świadczenie to nie będzie stanowiło dodatkowej formy wynagrodzenia pracowników, nie wynika z żadnych umów, czy dokumentów i nie będzie wiązać się z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym ze strony pracowników.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Karty podarunkowe w postaci kart przedpłaconych (…) zostaną sfinansowane ze środków obrotowych spółki.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (oznaczone we wniosku nr 2)
Czy przekazanie pracownikom kart przedpłaconych w okolicznościach i na warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego podlegać będzie odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wartość przekazanych pracownikom w okolicznościach i na warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego przedpłaconych kart podarunkowych nie będzie podlegać odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
1. Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:
1) darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1;
2) (uchylony)
3) (uchylony)
4) (uchylony)
5) (uchylony)
6) w bankach - 20% kwoty kredytów (pożyczek) umorzonych w związku z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów kredytów (pożyczek) zakwalifikowanych do kategorii stracone, a w bankach stosujących MSR - kredytów (pożyczek), o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 26c lit. c tiret pierwsze;
7) darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1;
8) darowizn przekazanych na cele kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.
W myśl ww. przepisów podstawę opodatkowania stanowi dochód po odliczeniu darowizn przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego, na cele kultu religijnego, na cele kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe oraz w bankach - 20% kwoty kredytów (pożyczek) umorzonych w związku z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.
Przy czy, w myśl art. 18 ust. 1a ustawy o CIT:
Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:
1) osób fizycznych;
2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Zgodnie natomiast z art. 18 ust. 1c ustawy o CIT:
Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Z wniosku wynika, że Spółka obdaruje swoich pracowników upominkiem z okazji Świąt w postaci podarunkowych kart przedpłaconych (…). Przekazanie tych kart nie będzie stanowiło nagrody za zaangażowanie pracownika w realizację swoich obowiązków pracowniczych, ani nie będzie zależało od osiąganych w pracy wyników, czy spełnienia jakiś innych kryteriów. Takie karty otrzymają wszyscy pracownicy. W Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy brak zapisów zobowiązujących Spółkę do dokonywania tego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników. Świadczenie to nie będzie stanowiło dodatkowej formy wynagrodzenia pracowników, nie wynika z żadnych umów, czy dokumentów i nie będzie wiązać się z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym ze strony pracowników.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przekazanie pracownikom kart przedpłaconych w okolicznościach i na warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego podlegać będzie odliczeniu od dochodu zgodnie z art. 18 ustawy o CIT.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności zauważyć należy, że odliczenie o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania, ponieważ nie prowadzą Państwo działalności w sektorze bankowym.
Wobec powyższego, analizie należy poddać, czy opisane we wniosku świadczenia mieszczą się w zakresie art. 18 ust. 1 pkt 1, 7 oraz 8 ustawy o CIT.
Dla skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o którym mowa we wskazanych powyżej przepisach świadczenie musi zostać dokonane w drodze darowizny przekazanej na ściśle określone przez ustawodawcę cele (pkt 1, 7 i 8) oraz na rzecz określonych podmiotów (pkt 1 i 8). Darowizny nie mogą również przekroczyć określonego przez ustawodawcę progu. Istotne jest także właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn.
Wobec braku definicji „darowizny” w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, należy odnieść się do ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2025 r., poz. 1071; dalej: „Kodeks cywilny”). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie kosztem majątku darczyńcy. Aby uznać daną czynność za darowiznę, konieczne jest zatem wystąpienie dyspozycji majątkowej darczyńcy, prowadzące do zmniejszenia jego majątku. Z powyższego wynika, że darowizna ma charakter świadczenia nieodpłatnego i nieekwiwalentnego, które dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnej zobowiązującej. Nieodpłatność świadczeń oznacza, że darczyńca w zamian za uczynioną darowiznę nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania darowizny, ani w przyszłości. Umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej tj. do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli, oraz jednostronnej tj. zawarcie umowy nie przynosi darczyńcy żadnej opłaty.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku świadczenia (prezenty z okazji Świąt w formie przedpłaconych kart podarunkowych) dla pracowników, niezależnie od tego, czy stanowią darowizny, nie są przeznaczone na cele o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 7 i 8 ustawy o CIT, ani nie są dokonywane na rzecz podmiotów o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 tej ustawy, co zarazem oznacza że ich wartość nie może podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
