Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 11 grudnia 2025 r., sygn. I SA/Bk 445/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marcin Kojło, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, sędzia WSA Justyna Siemieniako (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 11 grudnia 2025 r. sprawy ze skargi J. G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 września 2025 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.457.2025.1.ASZ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej J. G. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 11 czerwca 2025 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "Dyrektor KIS") wpłynął wniosek J. G. (dalej: "skarżąca", "Wnioskodawczyni") o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług edukacji artystycznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej: "u.p.t.u."). Przedstawiono w nim następujący opis zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozaszkolnych form edukacji i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
W ramach działalności gospodarczej skarżąca oferuje zajęcia edukacyjne w zakresie szeroko pojętej edukacji artystycznej. Prowadzi profesjonalne lekcje i kursy obejmujące: rysunek techniczny i artystyczny, malarstwo, rzeźba, fotografia, matematyka (geometria), geometria wykreślna, kompozycja, historia sztuki.
Skarżąca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy
z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.) i nie posiada wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zajęcia Wnioskodawczyni stanowią spójny system przekazywania wiedzy i umiejętności obejmujący szeroki i różnorodny zakres dziedzin, który jednocześnie umożliwia uczniom i studentom stopniowe pogłębianie oraz rozwijanie tej wiedzy kompetencji w miarę ich postępów edukacyjnych i specjalizacji na kolejnych etapach kształcenia.
