Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. I SA/Po 482/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Asesor sądowy WSA Michał Ilski Protokolant: starszy sekretarz sądowy Monika Olejniczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 listopada 2025 r. sprawy ze skargi S. sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia 30 kwietnia 2025 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 13 czerwca 2025 r. S. spółka z o.o. w W. wniosła skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z 30 kwietnia 2025 r. nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego P. z 16 października 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego, będącego następnie przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Powyższa skarga została wniesiona na tle stanu faktycznego, w którym wnioskiem z 22 marca 2024 r. skarżąca zwróciła się do Naczelnika o dokonanie zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego marki [...], który następnie był przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Do wniosku załączone została faktura zakupu, faktura sprzedaży ww. samochodu, dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy, zlecenie transportowe, międzynarodowy samochodowy listy przewozowy CMR oraz faktury transportowe.
Powołaną na wstępie decyzją z 16 października 2024 r. r. Naczelnik odmówił zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju od ww. samochodu w kwocie 2.764 zł w związku z jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem, będących następnie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy.
Z uzasadnienia decyzji wynika, że w toku weryfikacji wniosku organ ustalił w oparciu o dane z systemu finansowo-księgowego [...], że od ww. samochodu uiszczona została akcyza z tytułu ich nabycia wewnątrzwspólnotowego w wysokości 2.764 zł. Ponadto w trakcie prowadzonego postępowania, na podstawie danych z systemu CeRO (Centralny Rejestr Operacyjny - system informatyczny umożliwiający dostęp m.in. do rejestru Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) oraz dokumentów przesłanych przez Prezydenta W. organ pierwszej instancji ustalił daty pierwszej rejestracji czasowej i stałej w kraju przedmiotowego samochodu. Mając powyższe na uwadze stwierdził, że w art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej: "u.p.a.") ustawodawca uzależnił pozytywne rozpatrzenie wniosku o zwrot akcyzy od łącznego spełnienia przesłanek, wskazanych w tym przepisie. Jedną z tych przesłanek jest brak zarejestrowania wcześniej samochodu na terenie kraju. Rejestracja ww. samochodu, zarówno czasowa, jak i stała, nastąpiła przed jego wywozem, co oznacza niespełnienie przesłanki braku zarejestrowania pojazdu przed jego eksportem, co z kolei oznacza, że nie zostały wypełnione łącznie wszystkie kryteria wskazane ww. przepisie. Ponadto skarżąca nie spełniła przesłanki dochowania rocznego terminu na złożenie wniosku, licząc od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu. Dostawa wewnątrzwspólnotowa samochodu [...] została dokonana 16 marca 2023 r. Z analizy akt sprawy wynika, że wniosek został nadany za pośrednictwem operatora pocztowego 22 marca 2024 r., i tę datę organ uznał za datę złożenia wniosku o zwrot akcyzy od samochodu osobowego. Zatem biorąc pod uwagę datę, w której dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego, wniosek o zwrot akcyzy został złożony z uchybieniem rocznego terminu do jego złożenia, co stanowi wystarczającą przesłankę do odmowy zwrotu akcyzy. Termin roczny do złożenia wniosku o zwrot akcyzy jest bowiem terminem materialnym, zawitym, nieprzywracalnym. Brak jest przepisów określających sytuacje w których, pomimo niedochowania terminu jednego roku skuteczne jest złożenie wniosku o zwrot akcyzy.
