Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 listopada 2025 r., sygn. II SA/Gl 969/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Dziuk (spr.), Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 19 listopada 2025 r. sprawy ze skargi "P." S.A. w W. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 30 czerwca 2025 r. nr NWXIV.7581.5.16.2025 w przedmiocie waloryzacji opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 16 maja 2025 r. Prezydent miasta D. ustalił obecnie skarżącej spółce P. S.A. z siedzibą W. wysokość opłat rocznej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w odniesieniu do nieruchomości stanowiącej działkę nr [...] o powierzchni 4079 m², położonej w D. przy ul. [...] . Wysokość opłaty obowiązującą od 1 stycznia 2025 roku ustalono na kwotę 396,34 zł.
W uzasadnieniu organ podał, że pismem z 24 października 2024 roku poinformował skarżącą, że zwaloryzowana opłata roczna od roku 2025 wynosi 396,34 zł. Skarżąca nie zgodziła się z treścią tego pisma i wniosła o wszczęcie postępowania w przedmiocie wydania decyzji administracyjnej w zakresie ustalenia wysokości zwaloryzowanej opłaty przekształceniowej. Wskazała też od razu, że waloryzacja powinna być przeprowadzona przy zastosowaniu pojedynczego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanych przez prezesa GUS. Nie powinno się natomiast stosować metody nawiązań łańcuchowych.
Organ I instancji, nie podzielając stanowiska skarżącej spółki, wskazał, że art. 10 ust. 1 ustawy dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (obecnie: t.j. z 2025 r. poz. 6, dalej "ustawa o przekształceniu") przy dokonywaniu waloryzacji odsyła do stosowania zasad przyjętych w art. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1145 ze zm., w skrócie "u.g.n."), zgodnie z którym waloryzacji dokonuje się przy zastosowaniu wskaźników zmian cen nieruchomości. W przypadku gdy dla danego rodzaju nieruchomości nie ogłoszono nigdy wskaźnika zmian cen nieruchomości, waloryzacji kwot należnych z tytułów określonych w ustawie w tym zakresie dokonuje się przy zastosowaniu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości opłata przekształceniowa wskazana w zaświadczeniu potwierdzającym przekształcenie od 1 stycznia 2019 r. wynosiła 279,74 zł i była równa dotychczasowej opłacie z tytułu użytkowania wieczystego. Wysokość opłaty do roku 2024 nie uległa zmianie. Organ przedstawił przy tym wysokość opłaty po przemnożeniu przez wskaźniki w poszczególnych latach. Wyjaśnił też, że określając wskaźnik waloryzacji za cały okres dokonał następujących obliczeń: 102,3% x 103,4% x 105,1% x 114,4% x 111,4% = 141,68%. Po dokonaniu waloryzacji opłaty przekształceniowej o tak ustalony wskaźnik, wyodrębniony metodą nawiązań łańcuchowych, organ wskazał, że wysokość zwaloryzowanej opłaty wynosi 396,34 zł. (279,74 zł x141,68 % = 396,34 zł) i w tej wysokości opłata ta została ustalona stronie skarżącej.
