Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2025 r., sygn. II GSK 126/24
Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że ustalenie obowiązku pilotowania jako odrębnego od warunków określonych dla zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym umożliwia niezależne nałożenie kary za brak pilotowania, gdyż cele tych regulacji są różne i związane z zapewnieniem bezpieczeństwa.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Sędzia NSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Sędzia del. WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Protokolant asystent sędziego Łukasz Gaweł po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2025 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 czerwca 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 8370/22 w sprawie ze skargi M.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 11 października 2022 r. nr BP.502.67.2021.1186.GD11.263784 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oraz kary pieniężnej za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie 1. uchyla zaskarżony wyrok w zaskarżonej części obejmującej pkt 1, 2 i 4 i w tym zakresie skargę oddala, 2. zasądza od M.K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 1000 (jeden tysiąc) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, 3. zwraca z urzędu Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie 170 (sto siedemdziesiąt) złotych tytułem nadpłaconego wpisu od skargi kasacyjnej.
