Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.243.2025.2.ASZ
Przychody z działalności obejmującej konfigurację i przegląd systemów IT, zaklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%, przy spełnieniu kryteriów określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, wyłączając czynności objęte wyższymi stawkami podatkowymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 24 listopada 2025 r. (wpływ 27 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 2 października 2025 r. Świadczy Pan usługi na rzecz podmiotów zagranicznych i krajowych w modelu B2B, na podstawie umów o świadczenie usług.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jako formę opodatkowania działalności gospodarczej wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody, które uzyskuje Pan z prowadzonej działalności gospodarczej nie pochodzą ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności nie przekroczy kwoty 2 000 000 EUR. Zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągane przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)
Zakres Pana działalności polega na wykonywaniu wyspecjalizowanych czynności konfiguracyjnych oraz przeglądów konfiguracji istniejących usług i ustawień technicznych klienta w obszarze bezpieczeństwa i wydajności ruchu sieciowego/aplikacyjnego (m.in. w środowiskach typu Cloudflare oraz w środowiskach chmurowych klienta). Są to zlecenia projektowe/czasowo ograniczone, a nie stałe utrzymanie.
W praktyce wykonuje Pan w szczególności następujące czynności:
1.Konfiguracja istniejących usług klienta. Ustawianie lub modyfikacja dostępnych parametrów i polityk w już działających usługach klienta (...). Prace te polegają na doborze i wprowadzeniu parametrów w udostępnionym panelu/usłudze klienta, tj. na poziomie konfiguracji narzędzia dostawcy. Nie tworzy Pan nowych funkcjonalności tych usług.
2.Przegląd konfiguracji (audyt konfiguracyjny/test zgodności konfiguracji). Sprawdzenie, czy obecne ustawienia klienta są zgodne z jego wymaganiami technicznymi i dobrymi praktykami bezpieczeństwa i wydajności; przygotowanie pisemnych rekomendacji zmian konfiguracyjnych. Przegląd ma charakter kontrolny/doradczy technicznie, ale sprowadza się do analizy istniejących ustawień i wskazania zalecanych korekt parametrów.
3. Wdrożenie uzgodnionych zmian konfiguracyjnych i weryfikacja rezultatu. Na podstawie zaakceptowanych przez klienta zaleceń może Pan wprowadzić uzgodnione zmiany w konfiguracji jego usług (np. w panelu (...)) i sprawdzić efekt (czy ruch przechodzi zgodnie z polityką, czy alerty działają). Po wdrożeniu sporządza Pan krótką dokumentację konfiguracyjną i przekazuje ją Pan zespołowi technicznemu klienta, aby dalej samodzielnie utrzymywał własne środowisko.
4. Przekazanie zaleceń i dokumentacji klientowi. Przekazuje Pan klientowi pisemne rekomendacje i zwięzłą dokumentację ustawień po zakończeniu zlecenia, aby jego własny zespół mógł dalej eksploatować środowisko.
Charakter tych usług:
·Są to usługi jednorazowe/projektowe, ograniczone w czasie.
·Po zakończeniu zlecenia nie pełni Pan funkcji stałego administratora systemów klienta, nie świadczy Pan stałego monitoringu 24/7 (SOC/NOC), nie działa Pan jako helpdesk ani „managed services provider”.
·Nie zarządza Pan środowiskiem klienta w sposób ciągły, nie bierze Pan odpowiedzialności operacyjnej za bieżące utrzymanie środowiska po zakończeniu zlecenia.
·Nie świadczy Pan usług polegających na administrowaniu, monitorowaniu ciągłym, utrzymaniu czy zarządzaniu systemami informatycznymi klienta.
Czego Pan nie robi:
·Nie tworzy, nie rozwija i nie modyfikuje Pan oprogramowania (nie pisze Pan kodu, nie rozwija Pan aplikacji klienta).
·Nie przygotowuje ani nie utrzymuje Pan skryptów automatyzujących/infrastrukturalnych (...).
·Nie projektuje Pan ani nie wdraża procedur stałego zarządzania środowiskiem klienta.
·Nie świadczy Pan doradztwa w zakresie oprogramowania rozumianego jako dobór/zakup/licencjonowanie oprogramowania.
·Nie świadczy Pan usług stałego zarządzania siecią i systemami informatycznymi w rozumieniu PKWiU 62.03.1., czyli: Pana zlecenia sprowadzają się do pomocy technicznej przy konfiguracji i przeglądzie konfiguracji istniejących usług klienta, wraz ze sporządzeniem pisemnych rekomendacji i krótkiej dokumentacji.
Klasyfikacja PKWiU
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, w piśmie z 2025 r. o sygn. (...), wskazał, że opisane wyżej usługi - obejmujące opracowanie planu konfiguracji istniejących usług (dobór parametrów funkcjonalności), konfigurację i dostosowanie ustawień bezpieczeństwa/wydajności, przeglądy konfiguracji i rekomendacje korekt, wdrożenie uzgodnionych zmian konfiguracyjnych i walidację rezultatów oraz sporządzenie dokumentacji i przekazanie wskazówek zespołowi klienta, bez tworzenia ani modyfikowania oprogramowania oraz bez stałego administrowania/monitoringu - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Podkreśla Pan, że Pana działalność faktycznie odpowiada temu opisowi.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wskazuje Pan, że wniosek dotyczy:
- stanu faktycznego za rok podatkowy 2025, począwszy od dnia 2 października 2025 r., tj. dnia rozpoczęcia przeze Pana jednoosobowej działalności gospodarczej,
- zdarzeń przyszłych, obejmujących kolejne lata podatkowe po 2025 r., w których będzie Pan kontynuował działalność w opisanym we wniosku zakresie.
Działalność w latach następnych będzie prowadzona na dotychczasowych zasadach, tj. w tym samym modelu B2B, z takim samym zakresem usług, polegających na pomocy technicznej przy konfiguracji oraz przeglądzie konfiguracji istniejących usług IT w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, bez tworzenia ani modyfikowania oprogramowania oraz bez stałego administrowania, monitoringu.
W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W szczególności:
- nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej,
- nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
- nie osiąga Pan przychodów z tytułu:
- prowadzenia apteki,
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
- nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
- nie podejmował Pan działalności w wyniku przekształceń, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy,
- przychody z działalności gospodarczej nie pochodzą ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, o których mowa w art. 8 ust. 6 i 6a ustawy.
Na dzień złożenia wniosku nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych poza przychodami z opisanej działalności gospodarczej.
Prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ewidencja ta umożliwia - w razie zaistnienia takiej potrzeby - wyodrębnienie przychodów z poszczególnych rodzajów działalności opodatkowanych odmiennymi stawkami ryczałtu.
Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich (zleceniodawców) za rezultat i należyte wykonanie czynności, które podejmuje Pan w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wymienionych we wniosku. Odpowiedzialność ta wynika z zawieranych umów B2B oraz z zasad właściwych dla przedsiębiorcy.
Czynności wskazane we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie jednostronnie wyznaczonym przez zlecającego.
Samodzielnie organizuje Pan czas i miejsce świadczenia usług (w szczególności pracuje Pan w modelu zdalnym, z własnego miejsca pracy), z uwzględnieniem uzgodnionych z kontrahentem terminów realizacji zadań. Ewentualne spotkania on-line, lub konsultacje z klientem służą jedynie koordynacji i uzgodnieniu zakresu prac, a nie bieżącemu kierownictwu nad Pana pracą.
Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Ryzyko to obejmuje m.in.:
- ryzyko utraty kontrahentów lub nieprzedłużenia zleceń,
- ryzyko nieuzyskania oczekiwanego poziomu przychodów,
- odpowiedzialność kontraktową za nienależyte wykonanie usługi,
- ponoszenie kosztów stałych prowadzenia działalności (sprzęt, oprogramowanie, ubezpieczenia, podatki, składki ZUS itp.).
Nie uzyskuje i nie planuje Pan uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług:
- związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
- z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
- związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
- objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),
- w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).
Jak wskazał Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie sygn. (...), Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" i polegają na:
- projektowaniu (opracowaniu planu konfiguracji istniejących usług - doborze i ułożeniu parametrów dostępnych funkcjonalności) oraz doradztwie dotyczącym konfiguracji i przeglądu elementów bezpieczeństwa i wydajności,
- wykonywaniu audytów konfiguracyjnych i testów zgodności (bez testów penetracyjnych typu (...)), weryfikowaniu konfiguracji i rekomendowaniu usprawnień,
- konfigurowaniu i dostosowaniu narzędzi monitorowania/analityki oraz usług sieciowych i chmurowych (ustawianiu/zmianie parametrów dostępnych funkcji produktu, np. reguł filtracji ruchu, ochrony przed atakami, polityki dostępu, ustawień cache/optimize, logowania i alertowania, przeglądu konfiguracji pod kątem wymagań i dobrych praktyk, przygotowania rekomendacji korekt, wdrażania uzgodnionych zmian konfiguracyjnych w panelu/usługach klienta i walidacji rezultatów, sporządzenia dokumentacji),
- analizowaniu dokumentacji zgodności z dobrymi praktykami bezpieczeństwa i wydajności,
- wsparciu technicznym w formie doradztwa w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i wydajności, bez stałego administrowania/monitoringu.
Pana usługi nie obejmują tworzenia ani modyfikowania oprogramowania, skryptów czy szablonów, nie świadczy Pan usług polegających na instalowaniu oprogramowania w rozumieniu PKWiU ex 62.09.20.0.
Dodatkowo wskazuje Pan, że nie doradza Pan w zakresie wyboru, zakupu ani licencjonowania oprogramowania ani projektowania nowych systemów IT. Pracuje Pan wyłącznie na istniejących narzędziach i infrastrukturze klienta, w ramach usług pomocy technicznej.
Nie świadczy i nie planuje Pan świadczyć:
- usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70),
- usług firm centralnych (head office),
- usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).
Pana usługi mają charakter techniczny i dotyczą wyłącznie konfiguracji oraz przeglądu konfiguracji systemów i usług IT (bez doradztwa biznesowego/strategicznego w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem).
Między Panem a Zleceniodawcami, na rzecz których świadczy lub będzie Pan świadczył usługi opisane we wniosku:
- nie występują powiązania osobiste ani gospodarcze w rozumieniu przepisów podatkowych,
- nie jest Pan wspólnikiem spółek, na rzecz których świadczy lub będzie Pan świadczył usługi,
- nie pełni Pan w tych spółkach funkcji zarządczych (członka zarządu, prokurenta itp.).
W konsekwencji zakres świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce, gdyż takich funkcji Pan nie pełni.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Pana z działalności opisanej powyżej - tj. usług zaklasyfikowanych do PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, zgodnie z informacją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (pismo sygn. (...) z dnia 29.10.2025 r.) - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem przychody z opisanych usług powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, ponieważ:
a) Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka 8,5% ma zastosowanie do działalności usługowej, z wyjątkiem usług wymienionych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego przepisu.
Usługi pomocy technicznej IT, polegające na konfiguracji istniejących usług i przeglądzie konfiguracji, nie są wymienione w wyjątkach, które nakazywałyby stosować wyższą stawkę.
b) Pana działalność-zgodnie z pismem GUS sygn. (...) - mieści się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Istotą świadczenia jest konfiguracja i przegląd konfiguracji istniejących usług/ustawień, sporządzenie zaleceń i przekazanie dokumentacji, a nie rozwój ani modyfikacja oprogramowania.
c) Nie wykonuje Pan usług kwalifikowanych jako „usługi związane z oprogramowaniem” (PKWiU ex 62.01.1), dla których organy podatkowe oraz sądy administracyjne wskazują stawkę 12%. W szczególności nie tworzy Pan ani nie rozwija oprogramowania, nie pisze kodu, nie przygotowuje automatyzacji/laC, nie zarządza logiką procesów automatyzacji systemów klienta. Nie świadczy Pan bieżącego utrzymania środowiska klienta po zakończeniu pojedynczego zlecenia.
d) Nie świadczy Pan usług zarządzania siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), rozumianych jako stałe administrowanie/monitoring środowiska klienta, reagowanie operacyjne, pełnienie roli zewnętrznego działu utrzymania (...). Pana usługi są projektowe i kończą się przekazaniem konfiguracji oraz zaleceń klientowi.
e) W aktualnych interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS podatnicy, którzy opisują działalność jako jednorazową/punktową konfigurację i przegląd konfiguracji istniejących narzędzi IT (bez developmentu, bez stałego utrzymania), kwalifikują ją do PKWiU 62.02.30.0 i stosują stawkę 8,5%. Organy akceptują takie podejście, o ile podatnik jasno wyłącza stałe administrowanie infrastrukturą klienta i prace uznawane za „związane z oprogramowaniem”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) przedmiotowej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:
prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i jako formę opodatkowania działalności gospodarczej wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
- nie świadczy Pan doradztwa w zakresie oprogramowania rozumianego jako dobór/zakup/licencjonowanie oprogramowania;
- nie świadczy i nie planuje Pan świadczyć usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), Pana usługi mają charakter techniczny i dotyczą wyłącznie konfiguracji oraz przeglądu konfiguracji systemów i usług IT (bez doradztwa biznesowego/strategicznego w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem);
- nie zajmuje się Pan projektowaniem, programowaniem czy konfigurowaniem systemów informatycznych, nie świadczy usług naprawy błędów oprogramowania ani doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego;
- nie uzyskuje Pan przychodów pochodzących ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- Pana usługi nie obejmują tworzenia ani modyfikowania oprogramowania, skryptów czy szablonów, nie świadczy Pan usług polegających na instalowaniu oprogramowania w rozumieniu PKWiU ex 62.09.20.0;
- nie doradza Pan w zakresie wyboru, zakupu ani licencjonowania oprogramowania ani projektowania nowych systemów IT. Pracuje Pan wyłącznie na istniejących narzędziach i infrastrukturze klienta, w ramach usług pomocy technicznej;
- w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności nie przekroczy kwoty 2 000 000 EUR;
- zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne;
- prowadzi Pan ewidencję przychodów, dzięki której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja);
- między Panem a Zleceniodawcami, na rzecz których świadczy lub będzie Pan świadczył usługi opisane we wniosku nie występują powiązania osobiste ani gospodarcze w rozumieniu przepisów podatkowych, nie jest Pan wspólnikiem spółek, na rzecz których świadczy lub będzie Pan świadczył usługi, nie pełni Pan w tych spółkach funkcji zarządczych (członka zarządu, prokurenta itp.);
- działalność w latach następnych będzie prowadzona na dotychczasowych zasadach, tj. w tym samym modelu B2B, z takim samym zakresem usług, polegających na pomocy technicznej przy konfiguracji oraz przeglądzie konfiguracji istniejących usług IT w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, bez tworzenia ani modyfikowania oprogramowania oraz bez stałego administrowania, monitoringu.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” mogą/będą mogły zostać w roku 2025 i kolejnych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji/stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Panu rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
