Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.261.2025.2.ŁZ
Usługi zarządzania projektami sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0 mogą być opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego, o ile nie mieszczą się w kategorii doradztwa lub działalności firm centralnych, a więc nie podlegają stawce 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 listopada 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 7 grudnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 7 stycznia 2025 roku pod firmą: (…), Adres: (…).
Aktualnie korzysta Pan z opodatkowania działalności na zasadach podatku liniowego, jednak od stycznia 2026 roku planuje Pan przejść na opodatkowanie ryczałtem.
Zakładana wysokość przychodów w 2026 roku nie przekroczy 2 000 000 EUR.
Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD2025): 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. Wykonywana działalność gospodarcza (kod PKD 2025): 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania 62.20.B - Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi.
W Pana ocenie, prowadzona przez Pana działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie działalności wytwórczej ani sprzedaży.
Posiada Pan na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej Ustawa o PIT).
Świadczy Pan jeden rodzaj usług - zarządzanie projektami (tzw. project management services).
Usługa zarządzania projektami, którą Pan świadczy i zamierza świadczyć w przyszłości, podlega klasyfikacji PKWiU: 70.22.20.0.
Usługi, które Pan świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są i nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pomiędzy Panem a kontrahentami, na rzecz których jest świadczona wskazana we wniosku usługa, nie istnieją i nie będą istniały żadne powiązania osobiste czy gospodarcze.
W ramach usługi zarządzania projektami podejmuje się Pan realizacji następujących czynności związanych z kierowaniem projektami, tak aby zostały wykonane w zakładanym czasie, a zespoły biorące udział w projektach zrealizowały wszystkie przypisane im zadania, m.in:
1.Tworzenie harmonogramów, nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu i faz projektów, tworzenie oraz aktualizowanie wymagań projektowych, tworzenie dokumentacji projektowej, analiza oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem, raportowanie postępów, nadzór nad budżetem projektu, uczestnictwo i prowadzenie spotkań z klientami Spółki;
2.Współpraca z zespołami projektowymi, definiowanie i rozdzielanie zadań członkom zespołów projektowych, odbieranie wyników prac, raportowanie postępów prac w projekcie, organizacja oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego, dbanie o przepływ informacji, rozwiązywanie problemów;
3.Przygotowanie i wykonanie odbiorów etapów projektów wspólnie z zespołami Klienta;
4.Koordynacja szkoleń (dla zespołów projektowych Spółki i Klienta);
5.Współpraca z wewnętrznymi działami Spółki:
- Działem Rozwoju Produktu, z analitykami i architektami celem dopasowania systemów do potrzeb poszczególnych klientów;
- Działem Produktów, koordynacja procesu dostarczania nowych funkcjonalności;
- Działem Sprzedaży, uczestniczenie w procesie przygotowania nowych zamówień (CR) rozszerzających zakres projektów;
- Działem Finansów, przy wystawianiu faktur za zrealizowane etapy projektu;
- Działem HR, przy działaniach mających na celu zapewnienie zasobów do zespołów projektowych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W Pana przypadku nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana przychód za 2025 r. nie przekroczy limitu, określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Czynności wymienione we wniosku nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.Czynności będzie Pan wykonywał we własnym zakresie, pod własnym kierownictwem, w czasie i miejscu przez siebie wyznaczonym.
Będzie Pan uzyskiwał dochody wyłącznie z prowadzonej działalności gospodarczej, nie będzie Pan pracować na umowie o pracę ani na innej podstawie.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostanie przez Pana złożone naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania w ustawowym terminie.
Pytanie
Czy usługa zarządzania projektami (tzw. project management services), w zakresie opisanym we wniosku, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody te są określone w art. 14 Ustawy o PIT, a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana zdaniem, czynności opisane w ust. 1-5 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), ponieważ polegają na:
- planowaniu strategicznym i koordynacji projektów,
- zarządzaniu zasobami i zespołami projektowymi,
- monitorowaniu i kontroli realizacji projektów,
- komunikacji i raportowaniu,
- zarządzaniu portfelem projektów,
- tworzeniu i utrzymaniu dokumentacji projektowej.
Czynności wykonywane w ramach usługi wskazanej powyżej polegają na całościowym prowadzeniu projektów, w tym ich planowaniu i nadzorowaniu, a nie na doradzaniu w zakresie ich realizacji.
Nie powinny być zatem traktowane jako czynności związane z doradztwem. Do tego należy przyjąć, że choć dział 70 PKWiU został wprost wymieniony przy stawce 15%, to wzmianka "ex”, umieszczona w treści art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazuje na fakt, że tylko czynności wymienione (czyli działalność firm centralnych i usługi doradztwa związanego z zarządzaniem) są objęte stawką 15%, a pozostałe usługi - stawką 8,5% (podobną linię decyzyjną można zauważyć w pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.: 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD z 5 marca 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ z 10 maja 2024 r., 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS z 9 sierpnia 2024 r.).
W związku z powyższym, czynności opisane w ust. 1-5 stanowią czynności z zakresu zarządzania projektami (project management), które należy uznać za czynności zarządzania i konsekwentnie poddać całą usługę stawce ryczałtu 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zatem istotne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 7 stycznia 2025 roku. Aktualnie korzysta Pan z opodatkowania działalności na zasadach podatku liniowego, jednak od stycznia 2026 roku planuje Pan przejść na opodatkowanie ryczałtem.
Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD 2025): 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania Wykonywana działalność gospodarcza (kod PKD 2025): 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania 62.20.B - Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi.
Świadczy Pan jeden rodzaj usług - zarządzanie projektami (tzw. project management services).
Usługa zarządzania projektami, którą Pan świadczy i zamierza świadczyć w przyszłości, podlega klasyfikacji PKWiU: 70.22.20.0.
Usługi, które Pan świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są i nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W ramach usługi zarządzania projektami podejmuje się Pan realizacji następujących czynności związanych z kierowaniem projektami, tak aby zostały wykonane w zakładanym czasie, a zespoły biorące udział w projektach zrealizowały wszystkie przypisane im zadania, m.in:
1.Tworzenie harmonogramów, nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu i faz projektów, tworzenie oraz aktualizowanie wymagań projektowych, tworzenie dokumentacji projektowej, analiza oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem, raportowanie postępów, nadzór nad budżetem projektu, uczestnictwo i prowadzenie spotkań z klientami Spółki;
2.Współpraca z zespołami projektowymi, definiowanie i rozdzielanie zadań członkom zespołów projektowych, odbieranie wyników prac, raportowanie postępów prac w projekcie, organizacja oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego, dbanie o przepływ informacji, rozwiązywanie problemów;
3.Przygotowanie i wykonanie odbiorów etapów projektów wspólnie z zespołami Klienta;
4.Koordynacja szkoleń (dla zespołów projektowych Spółki i Klienta);
5.Współpraca z wewnętrznymi działami Spółki:
- Działem Rozwoju Produktu, z analitykami i architektami celem dopasowania systemów do potrzeb poszczególnych klientów;
- Działem Produktów, koordynacja procesu dostarczania nowych funkcjonalności;
- Działem Sprzedaży, uczestniczenie w procesie przygotowania nowych zamówień (CR) rozszerzających zakres projektów;
- Działem Finansów, przy wystawianiu faktur za zrealizowane etapy projektu;
- Działem HR, przy działaniach mających na celu zapewnienie zasobów do zespołów projektowych.
W Pana przypadku nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana przychód za 2025 r. nie przekroczy limitu, określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i które - jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto, w odniesieniu do wskazanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mogą one mieć zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
