Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.768.2025.2.JS
Dochody uzyskiwane przez podatnika z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, kiedy zakres świadczonych usług jest szerszy i różni się od czynności w ramach stosunku pracy, mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Częściowa zbieżność czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej stosowanie stawki liniowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 7 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 20 listopada 2025 r. (wpływ: 25 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
I.Dane techniczne Wnioskodawcy
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2025-09-01 pod firmą X, z adresem do doręczeń w woj. (...), pow. (...), gm. (...), miejsc. (...), ul. (...), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
II.Zatrudnienie na umowę o pracę
Zgodnie ze świadectwem pracy, Wnioskodawca był zatrudniony w Y, (...), ul. (...) NIP: (...), REGON: (...) w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 sierpnia 2025 r., w pełnym wymiarze czasu pracy.
W trakcie zatrudnienia Wnioskodawca zajmował następujące stanowiska: Software Team Manager.
31 sierpnia 2025 r. Wnioskodawca przestał pełnić wspomnianą funkcję, gdyż stosunek pracy uległ rozwiązaniu za porozumieniem stron.
Wnioskodawca otrzymał propozycję kontynuowania współpracy z dotychczasowym pracodawcą jednak w nowej formule w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zmiana modelu współpracy wynikała zarówno z rozszerzenia zakresu obowiązków, jak i z założeń nowej formy organizacyjnej, zakładającej m.in. pełną odpowiedzialność Wnioskodawcy za wykonanie powierzonych czynności, swobodę wyboru miejsca i czasu świadczenia usług, a także niezależność w sposobie ich realizacji.
III.Współpraca na zasadach B2B
Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będzie wykonywał, w szczególności następujące czynności:
1.W zakresie wsparcia administracyjnego bieżącej obsługi biura Y:
a)pomoc w zakresie obiegu dokumentów;
b)organizacja bieżącej pracy biura Y.
2.W zakresie koordynacji i organizacji pracy całego personelu Y:
a)planowanie prac zespołu;
b)przydzielanie zasobów do projektów;
c)planowanie podróży służbowych;
d)rozmowy negocjacyjne (projekty, stawki, na jakich opłacani są inżynierowie);
e)planowanie i akceptacja urlopów;
f)strategiczne planowanie prac na projektach oraz przydzielania zasobów ludzkich;
g)konsultacje z innymi działami firmy (project management, biura projektowe);
h)rozliczanie podróży służbowych;
i)zamówienia narzędzi oraz ubrań dla nowych pracowników;
j)wdrażanie nowych pracowników w pierwszych tygodniach pracy;
k)przeprowadzanie instruktażu stanowiskowego BHP;
l)kontakt z klientem w sprawach projektowych oraz w sprawach działania podległego Wnioskodawcy personelu;
m)przygotowywanie harmonogramów pracy;
n)rozwój działu serwisu: poszerzanie kompetencji i możliwości zespołu;
o)wsparcie procesu rekrutacyjnego;
p)negocjowanie cen z dostawcami.
3.W zakresie programowania, usuwania błędów i ulepszanie oprogramowania (...); wsparcia technicznego i koordynacji serwisu (...), a także obsługi klientów Y:
a)programowania (...);
b)uruchomienia (...) zarówno w siedzibie Y jak i u klientów końcowych;
c)szkolenia operatorów i działów technicznych klientów z dostarczanych rozwiązań;
d)diagnostyka, modernizacje i naprawa uszkodzonych lub niedziałających elementów systemu (elektryczna i programowa);
e)planowanie harmonogramów uruchomień (...);
f)koordynowanie działań zespołu Y pracującego nad projektami bezpośrednio w zakładzie klienta;
g)kontakt z klientami w sprawach wykonawczych, w tym w sprawach reklamacji lub innych roszczeń.
W stosunku do umowy o pracę obowiązki Wnioskodawcy rozszerzyły się, w szczególności o następujące czynności:
1.Wsparcie administracyjne biura:
a)obsługa obiegu dokumentów;
b)organizacja bieżącej pracy biura.
2.Koordynacja i organizacja pracy całego personelu Y (rozszerzenie zakresu zarządzania):
a)strategiczne planowanie projektów i zasobów ludzkich,
b)planowanie podróży służbowych (nie tylko własnych), rozmowy negocjacyjne (stawki inżynierów, projekty), d)konsultacje z innymi działami (PM, biura projektowe), e)zamówienia narzędzi i ubrań dla nowych pracowników, f)rozwój działu serwisu (poszerzanie kompetencji zespołu), g)wsparcie procesu rekrutacyjnego, h)negocjowanie cen z dostawcami.
3.W zakresie programowania, usuwania błędów i ulepszanie oprogramowania urządzeń (...); wsparcia technicznego i koordynacji serwisu (...), a także obsługi klientów Y:
a)planowanie harmonogramów uruchomień (...);
b)kontakt z klientami w sprawach wykonawczych, w tym w sprawach reklamacji lub innych roszczeń.
Uzupełnienie wniosku:
Wnioskodawca dokonał wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego w CEIDG, podczas rejestracji działalności gospodarczej. Tym samym dopełnił obowiązek złożenia pisemnego oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Do obowiązków Wnioskodawcy podczas zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na stanowisku Sofware Team Manager zaliczały się poniższe czynności:
1.Wsparcie na miejscu u klienta przy rozruchu (...) poprzez sprawdzanie instalacji oprogramowania i zapewnienie, że sprzęt jest w pełni przygotowany do pracy zgodnie ze standardami Pracodawcy;
2.Programowanie, usuwanie błędów i ulepszanie oprogramowania urządzeń (...),
3.Wsparcie i obsługa klienta dla urządzeń (...),
4.Odbywanie podróży służbowych do klientów Pracodawcy;
5.Zarządzanie zespołem programistycznym, ze wszystkimi wymaganymi działaniami z tego wynikającymi;
6.Planowanie działań, w tym zapewnienie, że wszystkie zaplanowane działania i interwencje dokonywane w siedzibie klienta są odpowiednio obsadzone ze strony zespołu oprogramowania (z uwzględnieniem wymagań prawnych, planowania urlopów itp.)
7.Planowanie szkoleń i kursów, zapewnienie odpowiedniego planu szkoleniowego dla zespołu programistów;
8.Wykonywanie innych poleceń wydawanych przez Pracodawcę oraz wydawanych przez inne upoważnione do tego osoby;
9.Wykonywanie innych poleceń wynikających z bieżących potrzeb Pracodawcy, wynikających z działań rozwojowych oraz innych wydarzeń w trakcie działalności Pracodawcy.
Wnioskodawca świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy od 1 września 2025 r.
Wnioskodawca nie zajmuje określonego stanowiska w strukturze Y. Świadczy usługi na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie w ramach stosunku pracy, wobec czego nie funkcjonuje pojęcie stanowiska przypisanego do wykonywanych czynności. Usługi te są wykonywane zgodnie z postanowieniami zawartej umowy o współpracy.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach planowanej działalności gospodarczej jest szerszy niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę.
W stosunku do umowy o pracę obowiązki Wnioskodawcy rozszerzyły się, w szczególności o następujące czynności:
1.Wsparcie administracyjne biura:
a)obsługa obiegu dokumentów,
b)organizacja bieżącej pracy biura.
2.Koordynacja i organizacja pracy całego personelu Y (rozszerzenie zakresu zarządzania):
a)strategiczne planowanie projektów i zasobów ludzkich,
b)planowanie podróży służbowych (nie tylko własnych),
c)rozmowy negocjacyjne (stawki inżynierów, projekty),
d)konsultacje z innymi działami (PM, biura projektowe),
e)zamówienia narzędzi i ubrań dla nowych pracowników,
f)rozwój działu serwisu (poszerzanie kompetencji zespołu),
g)wsparcie procesu rekrutacyjnego,
h)negocjowanie cen z dostawcami.
3.W zakresie programowania, usuwania błędów i ulepszanie oprogramowania urządzeń (...); wsparcia technicznego i koordynacji serwisu (...), a także obsługi klientów Y kontakt z klientami w sprawach wykonawczych, w tym w sprawach reklamacji lub innych roszczeń.
Rozszerzeniu uległy zarówno obowiązki oraz odpowiedzialność Wnioskodawcy za wykonanie powierzonych czynności. Wnioskodawca ponosi ryzyko w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, ma On również swobodę wyboru miejsca i czasu świadczenia usług, a także niezależność w sposobie ich realizacji.
Ponadto, należy wziąć pod uwagę, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej będą pozbawione jakiegokolwiek nadzoru ze strony byłego pracodawcy, a zatem będą wykonywane całkowicie samodzielnie i w pełni na ryzyko i odpowiedzialność Wnioskodawcy.
Niemniej jednak, Wnioskodawca wskazuje, że niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony właśnie w celu ustalenia, czy usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy należy uznać za odpowiadające (w całości lub częściowo) czynnościom wykonywanym uprzednio w ramach stosunku pracy.
Wnioskodawca przedstawia szczegółowo stan faktyczny oraz zakres czynności wykonywanych zarówno w ramach stosunku pracy, jak i w ramach działalności gospodarczej, natomiast ocena, czy zakres ten jest tożsamy lub zbliżony, należy, zgodnie z charakterem interpretacji indywidualnej, do organu podatkowego.
W konsekwencji Wnioskodawca uprzejmie wnosi o dokonanie przez organ podatkowy oceny, czy opisane usługi mogą zostać uznane za odpowiadające czynnościom wykonywanym wcześniej w ramach stosunku pracy i tym samym oceny czy Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.
Pytanie
Czy dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług na rzecz przedsiębiorcy (byłego pracodawcy Wnioskodawcy) w 2025 r., a więc w tym samym roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Wnioskodawcy u Przedsiębiorcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz współpracy na zasadach B2B, będą mogły być opodatkowane w formie podatku liniowego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług na rzecz przedsiębiorcy (byłego pracodawcy Wnioskodawcy) w 2025 r., a więc w tym samym roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Wnioskodawcy u Przedsiębiorcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz współpracy na zasadach B2B, będą mogły być opodatkowane w formie podatku liniowego.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej: ustawy o podatku dochodowym), jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 tej ustawy źródłami przychodów są odpowiednio:
·stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta;
·pozarolnicza działalność gospodarcza.
Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy - w myśl art. 12 ust 1 ww. ustawy - uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z jego treścią działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: a. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, b. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Za pozarolniczą działalność gospodarczą - na mocy art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością
Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 213, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Jak stanowi art. 9a ust. 2 powołanej ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29. 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z art 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1.(uchylony),
2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy
Zawarty w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Kluczowe jest tutaj sformułowanie odpowiadający czynnościom. Przepisy odnoszą się bowiem do czynności, które są identyczne (tożsame) jak te wykonywane na etacie. Częściowa zbieżność obowiązków nie zawsze musi oznaczać pełną tożsamość. Tym samym w niektórych przypadkach można nadal korzystać z możliwości wyboru innej formy opodatkowania niż zasady ogólne.
Organy podatkowe oraz sądy administracyjne stoją na stanowisku, że częściowa zbieżność obowiązków nie wyklucza opodatkowania podatkiem liniowym (analogicznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych). Na przykład w piśmie wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.584.2024.1 .KD wskazano, że zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2023 r. (0112-KDIL2-2.4011.862.2.2022.IM): „Częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania 19% stawką podatku dochodowego z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością)”.
Interpretacje podatkowe z 16 stycznia 2024 r. (0115-KDIT3.4011.789.2023.1.DP) oraz 3 kwietnia 2024 r. (0113-KDIPT2-1 .4011.117.2024.1.KD) potwierdzają że częściowa zbieżność obowiązków nie wyklucza możliwości stosowania podatku liniowego.
Wcześniej w podobnym tonie wypowiedział się Naczelny Sąd administracyjny w wyrokach z 18 września 2018 r. (II FSK 2416/16) oraz z 5 maja 2011 r. (II FSK 2163/09). Konkretnie stwierdził, że nie będą tożsame czynności, które pokrywają się tylko w części.
Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej, można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania dochodów podatkiem liniowym.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach planowanej działalności gospodarczej jest szerszy niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę.
W stosunku do umowy o pracę obowiązki Wnioskodawcy rozszerzyły się, w szczególności o następujące czynności:
1.Wsparcie administracyjne biura:
a)obsługa obiegu dokumentów;
b)organizacja bieżącej pracy biura.
2.Koordynacja i organizacja pracy całego personelu Y (rozszerzenie zakresu zarządzania):
a)strategiczne planowanie projektów i zasobów ludzkich,
b)planowanie podróży służbowych (nie tylko własnych),
c)rozmowy negocjacyjne (stawki inżynierów, projekty), d)konsultacje z innymi działami (PM, biura projektowe),
d)zamówienia narzędzi i ubrań dla nowych pracowników,
e)rozwój działu serwisu (poszerzanie kompetencji zespołu),
f)wsparcie procesu rekrutacyjnego,
g)negowanie cen z dostawcami.
3.W zakresie programowania, usuwania błędów i ulepszanie oprogramowania urządzeń (...); wsparcia technicznego i koordynacji serwisu (...), a także obsługi klientów Y:
a)planowanie harmonogramów uruchomień maszyn;
b)kontakt z klientami w sprawach wykonawczych, w tym w sprawach reklamacji lub innych roszczeń.
Rozszerzeniu uległy zarówno obowiązki oraz odpowiedzialność Wnioskodawcy za wykonanie powierzonych czynności. Wnioskodawca ponosi ryzyko w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ma On również swobodę wyboru miejsca i czasu świadczenia usług, a także niezależność w sposobie ich realizacji.
Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie. Istotne jest, że dla uznania czynności jako „odpowiadających” wymagane jest porównanie poszczególnych czynności w szerokim kontekście, tj. nie tylko działań sensu stricto, ale także ich ogólnego charakteru i zakresu. Chociaż czynności Wnioskodawcy jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy będą w pewien sposób zbieżne, co częściowo wynika z samej specyfiki planowanej działalności usługowej, to jednak wskazane wyżej przez Wnioskodawcę różnice wykonywanych czynności należy uznać za istotne z punktu widzenia braku ich tożsamości.
Ponadto, należy wziąć pod uwagę, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej będą pozbawione jakiegokolwiek nadzoru ze strony byłego pracodawcy, a zatem będą wykonywane całkowicie samodzielnie i w pełni na ryzyko i odpowiedzialność Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:
·pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
·pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) (uchylony)
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Na podstawie art. 30c ust. 1 tej ustawy:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy:
·uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i
·usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Zawarty w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy. Wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania 19% stawką podatku dochodów z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
–był Pan zatrudniony w ramach umowy o pracę w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 sierpnia 2025 r. w Y.;
–31 sierpnia 2025 r. umowa o pracę została rozwiązana i od 1 września 2025 r. świadczy Pan usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy.
Podkreślił Pan, że zakres czynności wykonywanych przez Pana w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy jest szerszy niż zakres czynności wykonywany przez Pana w ramach umowy o pracę.
W konsekwencji, nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy, a zatem możliwe jest opodatkowanie Pana dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, które Pan uzyska w związku z ww. działalnością, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym stanowisko Pana uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
