Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.546.2025.2.MF
Dochód ze sprzedaży nieruchomości i gruntów nie uprawnionych do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, gdyż nie wchodzą one w skład gospodarstwa rolnego zgodnie z ustawą o podatku rolnym.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 listopada 2025 r. (wpływ do organu 4 grudnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia (…), NIP (…) (dalej: „Wnioskodawca”), (…), jest osobą prawną, wpisaną do KRS pod nr (…), posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.
Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy zgodnie z KRS jest „(…)”.
Natomiast przedmiotem pozostałej działalności między innymi jest „(…)”. Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie upraw rolnych (obsianie i sprzedanie zebranych plonów bez ich magazynowania).
Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca zakończył z dniem (…) umowę dzierżawy gruntu rolnego w ilości (…) ha od Skarbu Państwa. Tym samym zakończona została działalność rolnicza (brak własnych gruntów).
W skład majątku Wnioskodawcy na dzień złożenia wniosku o interpretację wchodzą:
- 1 budynek - biurowiec,
- 1 budynek - kompleks warsztatów,
- 1 budynek - szatnie,
- 1 budynek - kompleks garaży,
- 2 budynki przemysłowe
- 1 budynek - wiata do magazynowania (…),
- ogrodzenie,
- utwardzony plac,
- grunty, na których posadowione są w/w budynki i budowle,
- środki trwałe - maszyny i urządzenia (komputery, fax i kasa fiskalna).
Procesy gospodarcze jakie zachodziły przez lata począwszy od lat 80 ubiegłego wieku i odejście wielu członków (np. emerytury) przyczyniło się do sukcesywnego zmniejszania prowadzenia działalności, głównie rolniczej.
Wobec powyższej sytuacji Zarząd Wnioskodawcy zarówno w/w budynki, budowle wraz z przynależnym gruntem postanowił wynajmować i nadal wynajmuje różnym firmom na podstawie albo umowy najmu albo umowy dzierżawy. Tylko część biurowca przeznaczona jest na siedzibę Wnioskodawcy. Otrzymane przychody po uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodu dot. tej działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na ogólnych zasadach.
W związku z malejącą liczbą członków Wnioskodawcy Zarząd planuje likwidację firmy, a tym samym zakończenie zarówno działalności rolniczej jak też pozarolniczej działalności gospodarczej w najbliższym czasie.
A więc przedmiotem sprzedaży będzie cały jw. majątek Wnioskodawcy.
W uzupełnieniu wniosku z 27 listopada 2025 r. odpowiadając na pytania wskazali Państwo, iż:
a) Grunty, na których posadowione są budynki i budowle wchodzące w skład majątku Wnioskodawcy które będą przedmiotem sprzedaży, stały się własnością Wnioskodawcy z chwilą ich nabycia, tj. z dniem (…).
b) Grunty na których posadowione są w/w budynki i budowle wchodziły i nadal wchodzą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Działalność rolnicza jednak została zakończona z dniem (…) zgodnie z Uchwałą nr (…) z dnia (…) Zarządu (…) Spółdzielni z uwagi na brak gruntów na których możliwa byłaby dalsza działalność rolnicza (rozwiązanie umowy dzierżawy gruntów od Skarbu Państwa).
c) Powierzchnia gruntu o którym mowa we wniosku wynosi (…) ha i współwłasność drogi o obszarze (…) ha w wysokości 1/2 współwłasności ((…) ha).
Na w/w obszarze stoją wszystkie wymienione budynki i budowle.
d) Gospodarstwo rolne na w/w gruntach prowadzone było od dnia nabycia tj. (…) do nadal. Natomiast działalność rolnicza została zakończona z dniem (…), tj. do czasu posiadania gruntów własnych i dzierżawionych na których możliwe było prowadzenie działalności rolniczej.
e) Grunty o których mowa we wniosku sklasyfikowane są pod symbolem „BI” = (…) ha, „Ł IV” = (…) ha; „ŁV” = (…) ha i „Ba” = (…) ha zgodnie z wyciągiem z rejestru gruntów.
f) Wymienione we wniosku nieruchomości były i są w części zajęte przez Wnioskodawcę jak też przez innych najemców na podstawie umów najmu i dzierżawy na prowadzenie działalności innej jak działalność rolnicza.
g) Wymienione we wniosku nieruchomości były i są nadal częściowo zajęte przez Wnioskodawcę, jak też innych najemców prowadzących działalności inne jak rolnicze na podstawie umów najmu lub dzierżawy i tak;
- 1 budynek, to biurowiec - częściowo zajęty jest przez Wnioskodawcę oraz częściowo wynajęty przez firmy,
- 1 budynek, to kompleks warsztatów w całości wynajęty firmom,
- 1 budynek, to szatnie w części użytkowane przez Wnioskodawcę i w części Wynajęte innym firmom,
- 1 budynek, to kompleks garaży w całości wynajęty firmom,
- 2 budynki przemysłowe (przepompownie) wykorzystywanie przez miejscową Kopalnie, od której Wnioskodawca otrzymuje odszkodowanie za niemożność użytkowania przez Wnioskodawcę,
- ogrodzenie,
- utwardzony plac (trylinka) wokół tych budynków (poza budynkami przemysłowymi).
Pytanie
Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) dochód uzyskany z sprzedaży w/w nieruchomości wraz z gruntem na którym posadowione są budynki i budowle będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Z powyższego przepisu wynika, że sprzedaż całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego jest zwolniona od podatku CIT jeżeli:
a) dokonano odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze sprzedaży,
b) przedmiotem sprzedaży jest całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
c) sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego dokonana jest po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
Na dzień składania wniosku Wnioskodawca nie posiada już własnych gruntów rolnych, tylko ostatnio prowadził działalność rolniczą na gruntach dzierżawionych od Skarbu Państwa o powierzchni (…) ha do (…) 2025 r. (wygasła umowa dzierżawy).
W/w budynki i budowle wraz z gruntem na którym są posadowione od dłuższego czasu są wynajmowane (częściowo) innym firmom, a więc nie były wykorzystywane i nadal nie są wykorzystywane do działalności rolniczej.
Zdaniem Zarządu Wnioskodawcy pomimo to, dochody uzyskane ze sprzedaży będą mogły korzystać z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ponieważ powstały i służyły we wcześniejszych latach prowadzonej przede wszystkim działalności rolniczej. Obecnie wszystkie przedmiotowe nieruchomości wymagają zburzenia albo kapitalnego remontu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1176 ze zm., dalej: „ustawa o podatku rolnym”):
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
- grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
- łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
- grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
- grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z ww. ustawy o podatku rolnym, istotne jest to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomości lub ich części nie powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1151 ze zm.) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.
Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 219 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”).
Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. Rozporządzenia:
Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1) grunty rolne;
2) grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;
3) grunty zabudowane i zurbanizowane;
4) grunty pod wodami;
5) tereny różne.
Stosownie do treści § 9 ust. 1 Rozporządzenia, grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1 dzielą się na:
1) użytki rolne, do których zalicza się:
a) grunty orne, oznaczone symbolem R,
b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
d) sady, oznaczone symbolem S,
e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,
g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;
2) nieużytki, oznaczone symbolem N.
Zgodnie z treścią § 9 ust. 3 Rozporządzenia:
Grunty zabudowane i zurbanizowane, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, dzielą się na:
1) tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem B;
2) tereny przemysłowe, oznaczone symbolem Ba;
3) inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem Bi;
4) zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, oznaczone symbolem Bp;
5) tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Bz;
6) użytki kopalne, oznaczone symbolem K;
7) tereny komunikacyjne, w tym:
a) drogi, oznaczone symbolem dr,
b) tereny kolejowe, oznaczone symbolem Tk,
c) inne tereny komunikacyjne, oznaczone symbolem Ti,
d) grunty przeznaczone pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych, oznaczone symbolem Tp.
Podsumowując, aby dochód ze sprzedaży wskazanej przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowej wraz z posadowionymi na tej nieruchomości budynkami i budowlami podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustaw o CIT, muszą być spełnione określone warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości (gruntu). Warunki te muszą być spełnione łącznie, podobnie jak warunki precyzujące definicję uznania za gospodarstwo rolne.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochód uzyskany z sprzedaży opisanych we wniosku nieruchomości, tj. gruntów na których posadowione są budynki i budowle, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy na przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, dotyczy sytuacji, gdy sprzedaż takiej nieruchomości następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
W Państwa przypadku warunek 5 lat jest spełniony, bowiem do nabycia zbywanej nieruchomości doszło w (…), a zbycie jest dopiero planowaną przez Państwa okolicznością.
W sprawie istotny jest zatem drugi z warunków wskazany w ww. przepisie, który stanowi, że nieruchomość musi wchodzić w skład gospodarstwa rolnego. Nie chodzi tu o określenie mianem „gospodarstwa rolnego” prowadzonej działalności, lecz o spełnienie warunków wynikających z ustawowej definicji gospodarstwa rolnego, do której odsyła art. 2 ust. 4 ustawy o CIT. Wskazany przepis precyzuje mianowicie, że chodzi tu o definicję gospodarstwa rolnego określoną w ustawie o podatku rolnym, w której zgodnie art. 2 ust. 1 za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy (tj. gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z cyt. ustawy o podatku rolnym, istotne jest zatem to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, o którym mowa w tym przepisie, obok upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomość nie powinna być zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. A contrario, tylko taki grunt który zajęty jest na prowadzenie działalności rolniczej może stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy o CIT, z którego dochód podlega zwolnieniu od opodatkowania, po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.
Orzecznictwo sądów administracyjnych odnoszących się do tego jak należy rozumieć pojęcie zajęcia gruntów na prowadzenie działalności innej niż rolnicza wskazuje, że:
„Zajęcie gruntów na działalność gospodarczą oznacza rzeczywiste, obiektywne i empirycznie weryfikowalne wykorzystywanie gruntów rolnych na tę działalność, a nie tylko samo ich posiadanie albo podejmowanie pewnych czynności przygotowawczych mających za przedmiot tenże grunt” (Wyrok NSA z 6 czerwca 2024 r. sygn. akt III FSK 1038/22).
„Sformułowanie grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej jest pojęciem węższym, niż grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i oznacza rzeczywiste, obiektywne i empirycznie weryfikowalne wykorzystywanie gruntu na tę działalność, a nie tylko samo ich posiadanie albo podejmowanie pewnych czynności przygotowawczych mających za przedmiot tenże grunt” (Wyrok WSA w Warszawie z 21 września 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 120/11).
„Grunt zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej, to grunt, na którym przedsiębiorca faktycznie prowadzi działalność gospodarczą, na którym w rzeczywistości wykonuje czynności wchodzące w zakres prowadzonej działalności gospodarczej. Grunt zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej zawsze jest gruntem związanym z prowadzeniem tej działalności. Natomiast grunt związany z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zawsze jest gruntem zajętym na prowadzenie działalności gospodarczej” (Wyrok WSA w Łodzi z 7 października 2016 r. sygn. akt I SA/Łd 642/16, WSA w Warszawie z 8 września 2005 r. sygn. akt III SA/Wa 346/05).
Analogicznie, nie na każdym gruncie związanym z gospodarstwem rolnym, działalność rolnicza jest prowadzona. Prowadzenie działalności rolniczej jest natomiast niezbędne do uznania czy grunt nie jest zajmowany na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, wykluczającej uznanie tego gruntu za wchodzący w skład gospodarstwa rolnego. Skutki podatkowe takich sytuacji są bowiem różne.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że:
- Grunty o których mowa we wniosku sklasyfikowane są pod symbolem „BI” = (…) ha, „Ł IV” = (…) ha; „ŁV” = (…) ha i „Ba” = (…) ha zgodnie z wyciągiem z rejestru gruntów.
- Wymienione we wniosku nieruchomości były i są nadal częściowo zajęte przez Wnioskodawcę, jak też innych najemców prowadzących działalności inne jak rolnicze na podstawie umów najmu lub dzierżawy i tak;
- budynek, to biurowiec - częściowo zajęty jest przez Wnioskodawcę oraz częściowo wynajęty przez firmy,
- 1 budynek, to kompleks warsztatów w całości wynajęty firmom,
- 1 budynek, to szatnie w części użytkowane przez Wnioskodawcę i w części Wynajęte innym firmom,
- 1 budynek, to kompleks garaży w całości wynajęty firmom,
- 2 budynki przemysłowe (przepompownie) wykorzystywanie przez miejscową Kopalnie, od której Wnioskodawca otrzymuje odszkodowanie za niemożność użytkowania przez Wnioskodawcę,
- ogrodzenie,
- utwardzony plac(trylinka) wokół tych budynków( poza budynkami przemysłowymi).
W odniesieniu do Gruntów, sklasyfikowanych pod symbolem „Bi” = (…) ha i „Ba” = (…) ha, wskazać należy, że w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy, nie można uznać, że zbycie tych nieruchomości tj. gruntów na których posadowione są budynki i budowle, może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Kluczowe w sprawie jest to, że jak wskazano w uzupełnieniu wniosku działki te zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako „Bi” oraz „Ba”. Taka klasyfikacja wskazuje, że grunty te zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 219), nie zostały zaklasyfikowane do użytków rolnych (§ 9 ust. 1 pkt 1), lecz jako grunty zabudowane i zurbanizowane. Ponadto wymienione we wniosku nieruchomości były i są nadal częściowo zajęte przez najemców prowadzących działalności inne jak rolnicze na podstawie zawartych przez Państwa umów najmu lub dzierżawy.
Jak wskazano wyżej, zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy (tj. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza).
Wskazany we wniosku sposób klasyfikacji gruntów pod symbolem „Bi” oraz „Ba” w ewidencji gruntów oraz to, iż nieruchomości lub ich części są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza wyklucza wprost literalnie możliwość ich kwalifikacji jako wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, co z kolei uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w odniesieniu do tej części zbywanej nieruchomości.
Natomiast grunty oznaczone symbolem „Ł IV” = (…) ha; „ŁV” = (…) ha wg Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. stanowią grunty rolne - łąki trwałe. Jednakże nie jest to warunek wystarczający aby w tej części uznać ich zbycie za zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Aby korzystać ze zwolnienia grunt ten również nie mógłby być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, a jak Państwo wskazaliście w uzupełnieniu wniosku ”Powierzchnia gruntu, o którym mowa we wniosku wynosi (…) ha i współwłasność drogi o obszarze (…) ha w wysokości 1/2 współwłasności ((…) ha). Na w/w obszarze stoją wszystkie wymienione budynki i budowle. Wymienione we wniosku nieruchomości były i są w części zajęte przez Wnioskodawcę jak też przez innych najemców na podstawie umów najmu i dzierżawy na prowadzenie działalności innej jak działalność rolnicza.
Mając powyższe na względzie, Państwa stanowisko, iż dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, o których mowa we wniosku będą mogły korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ponieważ powstały i służyły we wcześniejszych latach prowadzonej przede wszystkim działalności rolniczej, ze wskazanych powyżej przyczyn - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
