Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.731.2025.2.MB
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług realizacji wydarzeń artystycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) („Fundacja”, „Wnioskodawca”) posiadająca numer KRS: (…) jest wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Fundacja korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy artykułu 113 ustęp 1 i 9 Ustawy o VAT.
Fundacja (…) nie jest zarejestrowana jako płatnik VAT.
Fundacja jest instytucją o charakterze kulturalnym. Fundacja jest podmiotem posiadającym osobowość prawną oraz działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.), oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tj. z dnia 26 września 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491) oraz swojego statutu (dalej: „Statut”).
Fundacja nie jest organizacją pożytku publicznego, ale prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (przykładowo zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego).
Zgodnie ze Statutem, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie enumeratywnie wymienionym w Statucie. Wszystkie wpływy z działalności gospodarczej przeznaczane są na realizację celów statutowych Fundacji.
Nadzór nad fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.
Celem Fundacji jest realizacja zadań w szczególności dotyczących:
(...)
Dla realizacji celów Fundacja może prowadzić działalność statutową w formie nieodpłatnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Realizacja celów Fundacji odbywa się m.in. poprzez organizację przedsięwzięć kulturalnych i artystycznych, takich jak koncerty, festiwale, spektakle, warsztaty, konferencje czy sympozja. Fundacja podejmuje i wspiera projekty lokalne, (...), współpracując z organizacjami, instytucjami i podmiotami działającymi w obszarze kultury, edukacji i integracji społecznej. Wydarzenia organizowane są zarówno w (…), jak i za (...), często we współpracy z klubami muzycznymi i innymi instytucjami kultury.
Szczególnym obszarem działalności Fundacji (…) jest muzyka (...). Fundacja sprawuje opiekę kuratorską nad artystami, inicjuje i realizuje projekty muzyczne, a także angażuje się w działania popularyzujące twórczość (...) i (...) muzyków. Poprzez swoje przedsięwzięcia Fundacja aktywizuje i integruje środowisko muzyczne oraz przyczynia się do upowszechniania dostępu do kultury, w tym również w środowiskach wymagających szczególnego wsparcia, takich jak domy dziecka, szpitale, hospicja, domy opieki czy uniwersytety trzeciego wieku.
Fundacja jest podmiotem, który działa w oparciu o ustawę o fundacjach. Na podstawie art. 1 ustawy o fundacjach Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
W ramach realizacji swoich celów statutowych Fundacja na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z innymi podmiotami świadczy m.in. Usługi polegające na regularnej organizacji wydarzeń artystycznych (dalej: „Wydarzenia artystyczne”) takich jak koncerty oraz (…), zarówno w ramach poszczególnych cykli wydarzeń, jak i odrębnych projektów. Wydarzenia te realizowane są przez współpracujących z Fundacją artystów-muzyków w miejscach wskazanych w umowie i odbywają się zarówno na terenie kraju, jak i za granicą. Przedsięwzięcia te przyczyniają się do rozwoju życia muzycznego, ułatwiają odbiorcom dostęp do wartościowych treści artystycznych, tym samym służą upowszechnianiu kultury. Ponadto, Fundacja podejmuje działania mające na celu rozwijanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych, m.in. poprzez promocję inicjatyw związanych z muzyką (...). Świadczone przez Fundację Usługi stanowią usługi kulturalne, gdyż ich zasadniczym celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.
W ocenie Fundacji na gruncie przedmiotowego zdarzenia przyszłego wystąpi zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez Fundację Usług organizacji Wydarzeń artystycznych polegających na realizacji koncertu w wykonaniu artystów-muzyków. Świadczone przez Fundację usługi nie będą należały do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 Ustawy o VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku nie będzie organizacją pożytku publicznego, ale będzie prowadziła działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art, 4 ww., ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (przykładowo zadania w zakresie kultury i dziedzictwa narodowego).
Fundacja (…) w sposób systematyczny osiąga zyski (rozumiane jako nadwyżki przychodów nad kosztami) w związku ze świadczeniem usług o charakterze kulturalnym jednakże wszelkie uzyskane środki finansowe nie stanowią zysku w sensie komercyjnym i nie są przeznaczane do podziału między fundatora, członków organów Fundacji ani jakiekolwiek inne osoby fizyczne lub prawne. Głównym i nadrzędnym celem Fundacji jest realizacja zadań statutowych, w szczególności tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury muzycznej oraz wspieranie rozwoju społecznego poprzez edukację artystyczną i działania kulturalne.
Uzyskane w wyniku prowadzonej działalności środki w całości przeznaczane są na dalsza realizację celów statutowych Fundacji, w tym na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług kulturalnych.
Wypracowane zyski są przeznaczane w szczególności na organizację kolejnych wydarzeń artystycznych, rozwój oferty programowej Fundacji, doskonalenie zaplecza technicznego i logistycznego, wsparcie twórców i artystów współpracujących z Fundacją, a także na działania edukacyjne i promujące kulturę muzyczną w społeczeństwie. W ten sposób osiągane przychody bezpośrednio przyczyniają się do wzmacniania potencjału Fundacji i rozszerzania dostępu społecznego do kultury.
Organizacja wydarzeń artystycznych przez Fundację (…) polega na kompleksowej realizacji przedsięwzięć muzycznych o charakterze kulturalnym, w tym przede wszystkim koncertów, warsztatów, projektów edukacyjnych oraz współtworzeniu festiwali. Działania Fundacji obejmują zarówno etap koncepcyjny, jak i wykonawczy, przy czym każdy projekt ma autorski charakter i tworzony jest przez osoby posiadające doświadczenie artystyczne. W ramach organizacji wydarzeń Fundacja opracowuje scenariusze koncertów, materiały promocyjne oraz prowadzi koordynację artystyczną, logistyczną i finansową przedsięwzięć.
Każdy koncert przygotowywany i realizowany przez Fundację ma charakter autorskiego programu artystycznego. Fundacja zatrudnia artystów zawodowych - muzyków, wokalistów - co pozwala na tworzenie i realizację nowych, oryginalnych projektów artystycznych. Koncerty prowadzone są przez Fundatora, który w sposób autorski przybliża publiczności wykonywane utwory, opowiada o ich kontekście artystycznym i historycznym, prezentuje sylwetki kompozytorów oraz artystów scenicznych, co wzbogaca odbiór koncertu i nadaje mu walor edukacyjny.
Fundacja (…) wykonuje swoje usługi na rzecz instytucji publicznych i niepublicznych. Fundacja nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu - organizuje wyłącznie autorskie projekty koncertowe, kontrahent Fundacji może, według własnej decyzji, udostępniać je odpłatnie publiczności. Usługi Fundacji nie należą do żadnej z czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT.
Jednocześnie odbiorcami końcowymi działań Fundacji będą uczestnicy wydarzeń artystycznych - dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe - stanowiący społeczność lokalną oraz szersze grono odbiorców kultury muzycznej. Fundacja kieruje swoje działania do wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób zagrożonych wykluczeniem z dostępu do kultury, a także środowisk, w których potrzebne jest rozwijanie kompetencji kulturowych i wrażliwości artystycznej.
Działalność Fundacji obejmuje szereg działań towarzyszących, takich jak: współorganizowanie festiwali muzyki (...), koncertów, (…), warsztatów edukacyjnych, konkursów muzycznych, imprez kulturalnych oraz produkcję nagrań muzycznych. Fundacja zajmuje się ponadto impresariatem artystycznym, koordynacją projektów, przygotowaniem umów z artystami i realizatorami, promocją wydarzeń poprzez własne kanały komunikacji oraz udostępnianiem materiałów fotograficznych i filmowych z projektów. Wszystkie te czynności mają charakter usług kulturalnych w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ponieważ służą tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury muzycznej.
Fundacja (…) zrealizowała szereg projektów potwierdzających jej działalność kulturalną, w tym:
- projekt muzyczny (…), którego celem było upowszechnianie i ułatwianie dostępu do kultury muzycznej, ochrona dziedzictwa kulturowego, wspieranie rozwoju społeczności lokalnych oraz promowanie równości płci w muzyce;
- cykl (…) realizowany we współpracy z partnerami społecznymi i biznesowymi, integrujący artystów dotąd ze sobą nie współpracujących;
- cykl warsztatów dla dzieci (…), oparty na autorskim scenariuszu, służący edukacji muzycznej i wyrównywaniu szans w dostępie do kultury muzycznej;
- udział Fundacji w projekcie międzynarodowym (…) podczas (…);
- powołanie wraz z B.B. (…) i organizacja sesji nagraniowej albumu, którego dochód przeznaczony został na cele charytatywne w partnerstwie z fundacją (…).
Powyższe działania jednoznacznie wskazują, że organizacja wydarzeń artystycznych przez Fundację ma charakter kulturalny, gdyż służy tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury muzycznej, rozwijaniu kompetencji kulturotwórczych społeczeństwa oraz zwiększaniu dostępności kultury dla różnych grup odbiorców. Wszystkie czynności podejmowane przez Fundację pozostają w ścisłym związku z działalnością kulturalną i mieszczą się w zakresie usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Działalność kulturalna Fundacji (…) w zakresie organizowania wydarzeń artystycznych, w szczególności koncertów, przejawia się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury muzycznej. Każdy organizowany koncert ma charakter autorski. Przygotowanie i realizacja koncertów obejmuje opracowanie scenariuszy koncertów, dobór repertuaru, przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przybliżenie sylwetek kompozytorów, artystów scenicznych i twórców, którzy mieli znaczący wpływ na kulturę (…) i światową. Realizacja tych działań sprzyja rozwijaniu kompetencji kulturotwórczych zarówno wśród artystów, jak i odbiorców, a także wzbogaca ofertę kulturalną poprzez prezentację utworów muzycznych o wysokim poziomie artystycznym.
Organizacja koncertów obejmuje zatrudnianie artystów, co umożliwia tworzenie autorskich programów muzycznych z udziałem profesjonalnych muzyków posiadających wykształcenie wyższe muzyczne lub odpowiednie doświadczenie estradowe. Fundacja (…) wspiera młode talenty umożliwiając im koncertowanie, często przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości współpracy muzycznej ze starszym pokoleniem artystów. Fundacja przygotowuje oferty koncertowe kierowane zarówno do instytucji kultury, takich jak domy kultury, jak i do podmiotów prywatnych, które mogą korzystać z gotowych programów artystycznych, rozwijających i upowszechniających kulturę.
Działania Fundacji w zakresie organizacji koncertów obejmują również edukacyjny wymiar wydarzeń. Koncerty prowadzone są przez Fundatora, który poprzez autorskie opracowanie programu omawia poszczególne utwory, przybliża sylwetki kompozytorów i artystów, a także wskazywał na konteksty historyczne i kulturowe wykonywanych utworów. Celem tego działania jest nie tylko zwiększenie walorów artystycznych koncertów, ale także rozwijanie wiedzy muzycznej uczestników, kształtowanie wrażliwości artystycznej oraz pogłębianie świadomości kulturowej odbiorców.
Upowszechnianie kultury realizowane będzie również poprzez dostęp do materiałów powstałych w ramach realizacji projektów. Fundacja dokumentuje koncerty fotograficznie i filmowo oraz produkuje nagrania muzyczne, co umożliwia szeroki dostęp do wydarzeń i zwiększa ich oddziaływanie kulturowe, również poza miejscem i czasem realizacji koncertu. Działania te sprzyjają rozwijaniu i utrwalaniu dorobku muzyki, w tym muzyki (...), oraz przyczyniają się do ochrony dziedzictwa muzycznego, zarówno (…), jak i zagranicznego.
Działania Fundacji w zakresie organizacji koncertów mają również charakter integracyjny i społeczny. Projekty takie jak cykl „(…)” pozwalają na współpracę artystów wcześniej ze sobą nie współpracujących, wspierając rozwój sieci kontaktów w środowisku muzycznym. Warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, np. cykl „(…)”, umożliwiają wyrównanie szans w dostępie do edukacji muzycznej, promują aktywne uczestnictwo w kulturze oraz integrują społeczności lokalne. Fundacja prowadzi także działania wspierające równość płci w muzyce, pokazując kobiety jako aktywne uczestniczki i twórczynie muzyki (...).
Profesjonalny charakter organizacji koncertów realizowany jest poprzez kompleksową koordynację działań, w tym przygotowanie umów z artystami i realizatorami, koordynację logistyczną i finansową, promocję projektów oraz produkcję nagrań muzycznych. Zapewnienie wysokiego poziomu wykonawczego i formalnego profesjonalizmu sprzyja utrwalaniu wysokich standardów kultury muzycznej i zwiększa dostęp odbiorców do profesjonalnej oferty kulturalnej.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że działalność Fundacji (…) kulturalny w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a wszystkie wykonywane czynności będą służyły realizacji celów statutowych Fundacji związanych z tworzeniem, upowszechnianiem i ochrona kultury muzycznej. Czynności te, w tym opracowanie autorskich programów, zatrudnianie artystów, przygotowanie scenariuszy, prowadzenie koncertów przez Fundatora oraz udostępnianie materiałów powstałych w związku z realizacją wydarzeń, przyczyniają się do rozwijania kultury muzycznej, zwiększania wiedzy i wrażliwości artystycznej odbiorców, a także upowszechniania i ochrony dorobku muzyki.
Odbiorcami usług świadczonych przez Fundację (…) są szerokie grupy społeczne, obejmujące dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe - bez ograniczenia górnej granicy wiekowej. Działalność Fundacji kierowana jest do wszystkich osób zainteresowanych muzyka, kulturą i sztuką, zarówno w wymiarze edukacyjnym, jak i estetycznym. Celem podejmowanych działań jest rozwijanie wrażliwości artystycznej, muzycznej i emocjonalnej wśród różnych grup odbiorców oraz kształtowanie świadomych uczestników życia kulturalnego.
W przypadku najmłodszych odbiorców - dzieci i młodzieży - działalność Fundacji ma charakter edukacyjny i wychowawczy. Poprzez koncerty, warsztaty i interaktywne spotkania Fundacja wprowadza młodych odbiorców w świat muzyki, rozwija ich wyobraźnię, wrażliwość estetyczną i kompetencje kulturowe. Projekty takie jak cykl „(…)” są przykładem działań, których celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci w zakresie dostępu do kultury muzycznej oraz kształtowanie postaw otwartości i aktywnego uczestnictwa w kulturze.
W przypadku dorosłych odbiorców koncerty Fundacji mają charakter zarówno artystyczny, jak i refleksyjny - poruszają istotne tematy społeczne i kulturalne, ukazując muzykę jako przestrzeń dialogu, integracji i ekspresji emocji. Wydarzenia organizowane przez Fundację często łączą w sobie elementy koncertu, słowa mówionego oraz narracji scenicznej. Dzięki temu koncerty mają nie tylko wymiar estetyczny, ale także edukacyjny i kulturotwórczy - przybliżają twórczość (…) i zagranicznych kompozytorów, popularyzują muzykę (...), a także utrwalają i rozwijają dziedzictwo kultury muzycznej.
Fundacja aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym społeczności lokalnych, współpracując z instytucjami kultury, jednostkami samorządu terytorialnego, placówkami oświatowymi oraz podmiotami prywatnymi, które realizują działania z zakresu upowszechniania kultury. Wydarzenia Fundacji mają zatem charakter otwarty, kierowany do społeczności lokalnej, a jednocześnie stanowią wkład w rozwój i promocję kultury na poziomie regionalnym i krajowym.
Pomysłodawcą i twórcą koncepcji artystycznej poszczególnych projektów jest Fundacja (…), która w ramach swojej działalności opracowuje ideowe założenia koncertów, pozostawiając artystom swobodę w zakresie formy ekspresji. Tak zrealizowane koncerty i wydarzenia artystyczne łączą w sobie różne formy ekspresji - muzykę, słowo i narrację - stanowiąc utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Dzięki swojej formule, autorskiej koncepcji i wysokiemu poziomowi wykonawczemu, wydarzenia organizowane przez Fundację (…) w sposób bezpośredni przyczyniają się do upowszechniania i ochrony kultury muzycznej, rozwijania kompetencji kulturowych społeczeństwa oraz zwiększania dostępności do sztuki i edukacji artystycznej dla szerokiego grona odbiorców.
Odpłatność za usługi świadczone przez Fundację (…) uzależniona jest od charakteru i formuły danego wydarzenia artystycznego. Jak wcześniej wspomniano, Fundacja sama nie prowadzi sprzedaży biletów ani nie pobiera bezpośrednich opłat od uczestników koncertów. Decyzje dotyczące ewentualnej odpłatności za udział publiczności w wydarzeniach podejmują najczęściej partnerzy współpracujący z Fundacją - w szczególności kluby muzyczne, instytucje kultury lub inne podmioty, w których przestrzeni realizowane są koncerty. Przykładem takiego partnera jest Klub (…), który w ramach współpracy z Fundacją organizuje cykle koncertów i wydarzeń muzycznych. To właśnie po stronie Klubu lub innego gospodarza wydarzenia pozostaje decyzja o zasadach wstępu - czy wydarzenie ma charakter otwarty i bezpłatny, czy biletowany. Znaczna cześć organizowanych wydarzeń jest dostępna dla odbiorców bezpłatnie.
Fundacja (…) nie uzyskuje przychodów z tytułu sprzedaży biletów ani innych form odpłatności za udział publiczności. Jej wynagrodzenie stanowi honorarium należne od podmiotów zlecających lub współorganizujących dane przedsięwzięcie kulturalne. Honorarium to obejmuje kompleksową realizację projektu artystycznego - przygotowanie koncepcji, opracowanie scenariusza, organizację koncertu, współpracę z artystami i realizatorami, promocję wydarzenia oraz koordynację jego przebiegu. Usługa każdorazowo dokumentowana jest fakturą lub rachunkiem, zawierającym opis zrealizowanego przedsięwzięcia, np. „organizacja i realizacja koncertu muzycznego”, „realizacja projektu artystycznego” lub „autorski cykl koncertów (...)”.
Fundacja działa we własnym imieniu i na własny rachunek, a stroną wszystkich umów jest każdorazowo Fundacja (…) jako organizator i wykonawca usługi kulturalnej. Umowy zawierane są z publicznymi i niepublicznymi instytucjami kultury, jednostkami samorządu terytorialnego, ośrodkami edukacyjnymi, fundacjami, stowarzyszeniami lub podmiotami prywatnymi, które zlecają Fundacji przygotowanie i przeprowadzenie wydarzenia. Wynagrodzenie wypłacane Fundacji ma charakter honorarium za wykonanie usługi kulturalnej w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 87).
W ramach realizowanych projektów Fundacja współpracuje z artystami i twórcami będącymi indywidualnymi twórcami lub artystami wykonawcami w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 24). Współpraca odbywa się w oparciu o umowy cywilnoprawne (umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich) lub umowy B2B w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wynagrodzenia wypłacane artystom i współtwórcom stanowią koszt własny Fundacji ponoszony w związku z realizacją celów statutowych, tj. tworzeniem, upowszechnianiem i ochroną kultury muzycznej.
Dla realizacji swoich celów statutowych Fundacja może współpracować zarówno z instytucjami publicznymi, jak i organizacjami pozarządowymi, podmiotami prywatnymi oraz osobami fizycznymi - krajowymi i zagranicznymi. Współpraca ta ma na celu wspólne wykonywanie działań artystycznych, organizowanie koncertów, festiwali i warsztatów muzycznych, a także promocję kultury w przestrzeni publicznej.
Podsumowując, Fundacja (…) nie pobiera opłat od uczestników wydarzeń artystycznych, natomiast odpłatność za świadczone przez nią usługi ma charakter honorarium wypłacanego przez partnerów lub zleceniodawców projektu. Decyzje dotyczące ewentualnej biletowanej formuły wydarzeń należą do współorganizatorów lub gospodarzy przestrzeni koncertowej, takich jak Klub (…) lub inne instytucje współpracujące z Fundacją.
Pytanie
Czy odpłatne świadczenie przez Fundację usług w zakresie opisanym we wniosku, tj. realizacja wydarzeń artystycznych jako świadczenie usług kulturalnych podlega zwolnieniu z VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy odpłatne świadczenie przez Fundację usług w zakresie opisanym we wniosku, tj. realizacja wydarzeń artystycznych (usługi organizacji wydarzeń artystycznych) jako świadczenie usług kulturalnych podlega zwolnieniu z VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy usługa świadczona przez Fundację będąca przedmiotem niniejszego Wniosku stanowi usługę kulturalną w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Fundacja jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Jednocześnie poprzez realizację Wydarzeń artystycznych (wydarzeń kulturalnych) realizuje Wnioskodawca swoją działalność statutową i nie działa w celu osiągnięcia zysku, a ewentualny zysk ze świadczenia tej usługi, jeśli kiedykolwiek powstaje, przeznaczany jest w całości na realizację celów statutowych Fundacji.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
1. Zwolnienie usługi kulturalne art. 43 ust.1 pkt 33 ustawy o VAT
Przepis art. 43 ust.1 pkt 33 Ustawy o VAT stanowi, że zwalnia się od podatku:
„33) usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. ”
Z kolei w świetle art. 43 ust. 19 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, „nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw. ”
2. Definicja usługi kulturalne
Ustawa o VAT nie definiuje natomiast wprost usług kulturalnych. Ustawodawca nie wprowadził tzw. definicji legalnej usług kulturalnych. W świetle definicji pojęcia „kultura” dostępnej w internetowym słowniku PWN - jest to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.
Przykładowo ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, iż działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawne. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kulturalnych przez inne podmioty.
Pod pojęciem „kultura” należy rozumieć całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów oraz przekazywany z pokolenia na pokolenie. Tak rozumiana „kultura” obejmuje nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania.
3. Fundacja - prowadzenie działalności kulturalnej - przesłanka podmiotowa.
Zwolnione od VAT są usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Fundacja, której celem statutowym jest działalność kulturalna jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Formą organizacyjnoprawną, w której może być prowadzona działalność kulturalna jest również fundacja. Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Fundacja działa na podstawie statutu, którego celem, jest działalność kulturalna. W świetle powyższego należy zatem uznać, że fundacja, której celem statutowym jest działalność kulturalna jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (art. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. z dnia 26 września 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491).
Biorąc pod uwagę powyższe:
- Zwolnione od VAT są m.in. usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT).
- Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
- Oznacza to, że Fundacja jako objęta regulacją art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, może zostać uznana za inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym i tym samym mieści się w zakresie podmiotowym podatników, którzy mogą skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Na mocy art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Jak stanowi art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z kolei na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw.
Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w zakresie usług kultury, zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11 grudnia 2006 str. 1 ze zm.), który stanowi, że:
Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. ki prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), definiujące pojęcie działalności kulturalnej, jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.
Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:
Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Mając to na uwadze uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2025 r. poz. 1338). Przepisy art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy regulują m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa, kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Biorąc pod uwagę charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą (art. 2 ust. 1 ww. ustawy).
Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja jest wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Nie są Państwo zarejestrowani jako płatnik VAT. Fundacja jest instytucją o charakterze kulturalnym. Fundacja jest podmiotem posiadającym osobowość prawną oraz działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz swojego statutu. Nie są Państwo organizacją pożytku publicznego, ale prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wszystkie wpływy z działalności gospodarczej przeznaczane są na realizację celów statutowych Fundacji. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego. Celem Fundacji jest realizacja zadań w szczególności dotyczących: podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, w której muzyka (...) odegrała ważną rolę oraz rozwoju i pielęgnowania świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; działalności na rzecz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ze szczególnym uwzględnieniem kultury muzycznej; wyrównywania szans dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w dostępie do kultury muzycznej; podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, w której muzyka (...) odegrała ważną rolę oraz rozwoju i pielęgnowania świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; wspomagania rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych na bazie kultury muzycznej; edukacji kulturalnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji w zakresie muzyki (...) oraz muzyki (...); działalności na rzecz integracji oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; promocji kultury (…) za granicą w tym współpracy z (…); działalności charytatywnej. Dla realizacji celów Fundacja może prowadzić działalność statutową w formie nieodpłatnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Uzyskane w wyniku prowadzonej działalności środki w całości przeznaczane są na dalszą realizację celów statutowych Fundacji, w tym na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług kulturalnych. Świadczone przez Państwa usługi nie będą należały do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 Ustawy o VAT.
Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy są Państwo podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy.
Jak wyżej wskazano, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie poza przesłanką o charakterze podmiotowym odnoszącą się do usługodawcy, również przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Wobec powyższego należy ustalić, czy ww. usługi objęte zakresem zadanego pytania wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Treść tego przepisu wyraźnie wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą wyłącznie usługi kulturalne oraz dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle z tymi usługami związana.
Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).
Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.
Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Wskazali Państwo we wniosku, że:
- W ramach realizacji swoich celów statutowych na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z innymi podmiotami świadczą Państwo m.in. usługi polegające na regularnej organizacji wydarzeń artystycznych takich jak koncerty oraz (…), zarówno w ramach poszczególnych cykli wydarzeń, jak i odrębnych projektów. Wydarzenia te realizowane są przez współpracujących z Państwem artystów-muzyków w miejscach wskazanych w umowie i odbywają się zarówno na terenie kraju, jak i za granicą. Przedsięwzięcia te przyczyniają się do rozwoju życia muzycznego, ułatwiają odbiorcom dostęp do wartościowych treści artystycznych, tym samym służą upowszechnianiu kultury;
- Podejmują Państwo działania mające na celu rozwijanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych, m.in. poprzez promocję inicjatyw związanych z muzyką (...). Świadczone przez Fundację Usługi stanowią usługi kulturalne, gdyż ich zasadniczym celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury;
- Organizacja wydarzeń artystycznych przez Państwa polega na kompleksowej realizacji przedsięwzięć muzycznych o charakterze kulturalnym, w tym przede wszystkim koncertów, warsztatów, projektów edukacyjnych oraz współtworzeniu festiwali;
- Każdy koncert przygotowywany i realizowany przez Państwa ma charakter autorskiego programu artystycznego. Koncerty prowadzone są przez Fundatora, który w sposób autorski przybliża publiczności wykonywane utwory, opowiada o ich kontekście artystycznym i historycznym, prezentuje sylwetki kompozytorów oraz artystów scenicznych, co wzbogaca odbiór koncertu i nadaje mu walor edukacyjny;
- Kierują Państwo swoje działania do wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób zagrożonych wykluczeniem z dostępu do kultury, a także środowisk, w których potrzebne jest rozwijanie kompetencji kulturowych i wrażliwości artystycznej;
- Działalność kulturalna Fundacji (…) w zakresie organizowania wydarzeń artystycznych, w szczególności koncertów, przejawia się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury muzycznej. Każdy organizowany koncert ma charakter autorski. Przygotowanie i realizacja koncertów obejmuje opracowanie scenariuszy koncertów, dobór repertuaru, przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przybliżenie sylwetek kompozytorów, artystów scenicznych i twórców, którzy mieli znaczący wpływ na kulturę (…) i światową. Realizacja tych działań sprzyja rozwijaniu kompetencji kulturotwórczych zarówno wśród artystów, jak i odbiorców, a także wzbogaca ofertę kulturalną poprzez prezentację utworów muzycznych o wysokim poziomie artystycznym;
- Organizacja koncertów obejmuje zatrudnianie artystów, co umożliwia tworzenie autorskich programów muzycznych z udziałem profesjonalnych muzyków posiadających wykształcenie wyższe muzyczne lub odpowiednie doświadczenie estradowe. Wspierają Państwo młode talenty umożliwiając im koncertowanie, często przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości współpracy muzycznej ze starszym pokoleniem artystów. Przygotowują Państwo oferty koncertowe kierowane zarówno do instytucji kultury, takich jak domy kultury, jak i do podmiotów prywatnych, które mogą korzystać z gotowych programów artystycznych, rozwijających i upowszechniających kulturę;
- Nie pobierają Państwo opłat od uczestników wydarzeń artystycznych, natomiast odpłatność za świadczone przez Fundację usługi ma charakter honorarium wypłacanego przez partnerów lub zleceniodawców projektu. Państwa wynagrodzenie stanowi honorarium należne od podmiotów zlecających lub współorganizujących dane przedsięwzięcie kulturalne. Honorarium to obejmuje kompleksową realizację projektu artystycznego - przygotowanie koncepcji, opracowanie scenariusza, organizację koncertu, współpracę z artystami i realizatorami, promocję wydarzenia oraz koordynację jego przebiegu.
Tym samym jak wynika z opisu sprawy powyższe działania wskazują, że organizacja wydarzeń artystycznych przez Państwa ma charakter kulturalny i służy tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury muzycznej, rozwijaniu kompetencji kulturotwórczych społeczeństwa oraz zwiększaniu dostępności kultury dla różnych grup odbiorców. Ponadto nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku, a wszystkie środki przeznaczają Państwo na realizację działalności statutowej. Jednocześnie usługi w organizacji wydarzeń artystycznych opisanych we wniosku, nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.
Zatem, świadczone przez Państwa usługi organizacji wydarzeń artystycznych będą stanowić usługi kulturalne. Tym samym spełniona będzie również przesłanka przedmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
