Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.548.2025.2.BS
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 listopada 2025 r. (data wpływu w tym samym dniu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 26 listopada 2025 r.)
Zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych środków finansowych otrzymanych przez X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pochodzących z dofinansowania na projekt B+R pt. „(…)”. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2025 poz. 278) otrzymane przez podatnika środki pieniężne – w tym dotacje – co do zasady stanowią przychód podatkowy.
Jednocześnie ustawodawca przewidział wyjątki od tej zasady, zawarte w rozdziale 4 ustawy, dotyczącym zwolnień przedmiotowych. W szczególności, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje, subwencje i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków związanych z wytworzeniem, we własnym zakresie, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonywane są odpisy amortyzacyjne zgodnie z przepisami ustawy. W konsekwencji, jeżeli podatnik realizuje projekt badawczo-rozwojowy, którego rezultatem jest wytworzenie wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji, to otrzymane środki na sfinansowanie lub współfinansowanie kosztów wytworzenia tej wartości – w zakresie, w jakim spełnia przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT – korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Spółka X zrealizowała projekt pt. „(…)” w ramach programu operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 w ramach działania (…). Celem projektu było opracowanie (…).
Efekt projektu w postaci nowego produktu został wdrożony w działalności Wnioskodawcy. Realizacja projektu obejmowała zarówno badania przemysłowe jak i prace rozwojowe. Projekt został pomyślnie zakończony i jest na etapie komercjalizacji. Rezultatem projektu jest (…) oraz wartość niematerialna i prawna w postaci m.in. autorskiej dokumentacji konstrukcyjnej i projektowej (…) i know-how dotyczącego (…). Otrzymane dofinansowanie służyło wyłącznie sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją projektu badawczo-rozwojowego i zostało wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.
Odpowiedzi na pytania uzupełniające:
1.Czy środki finansowe, które otrzymali Państwo na realizację projektu:
-stanowią dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)? Zgodnie z art. 126 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)?
„Dotacje stanowią podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki pochodzące z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.”
Środki finansowe otrzymane na realizację projektu nie spełniają w pełni definicji dotacji, o której mowa w art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.). Środki te pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), który jest przekazywany przez instytucje publiczne w ramach programu operacyjnego.
Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje pochodzą z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub z państwowych funduszy celowych, a środki europejskie w tym mechanizmie są traktowane jako środki publiczne przepływające przez budżet państwa. Jednakże nie pochodzą bezpośrednio z krajowego budżetu państwa. Niemniej jednak według art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych: „Środkami publicznymi są: (…) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)”.
Otrzymane dofinansowanie choć nie pochodzi bezpośrednio z budżetu państwa, uznawane jest za środki publiczne i podlega szczególnym zasadom rozliczania w polskim systemie prawnym. Warto natomiast podkreślić że, środki te zostały przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań publicznych, w tym przypadku: badań przemysłowych i prac rozwojowych w przedsiębiorstwach. Realizacja B+R w przedsiębiorstwach w ramach Programu Operacyjny Inteligentny Rozwój jest zadaniem publicznym w rozumieniu ustawy, ponieważ służy rozwojowi innowacyjności i wspiera politykę państwa w zakresie badań i innowacji.
Otrzymane środki na realizację projektu B+R miały charakter bezzwrotnej dotacji celowej, co odpowiada zapisom ustawy o finansach publicznych oraz podlegały zasadom rozliczenia określonym w umowie o dofinansowanie, co spełnia wymóg „podlegających szczególnym zasadom rozliczania”.
-z jakich środków pochodzą środki finansowe na realizację projektu?
Środki finansowe na realizację projektu pochodziły z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020, (…).
Finansowanie było zapewnione z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dofinansowanie na etapie badań przemysłowych 80%, dofinansowanie na etapie prac rozwojowych 60%) . Środki miały charakter bezzwrotnej dotacji celowej przeznaczonej na realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych, podlegającej zasadom rozliczenia określonym w umowie o dofinansowanie.
-przez jaki podmiot są wypłacane ww. środki finansowe?
Środki finansowe na realizację projektu były wypłacane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020 pełniło funkcję Instytucji Pośredniczącej (…). NCBR odpowiadało za zawieranie umów o dofinansowanie, weryfikację wniosków o płatność oraz przekazywanie beneficjentom środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
2.Jakie koszty ponieśli Państwo w związku z realizacją projektu?
W związku z realizacją projektu zostały poniesione koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w prace B+R (…), pozostałe koszty bezpośrednie, m.in. (…). Poniesiono również koszty pośrednie związane z zarzadzaniem projektem. Szczegółowy wykaz kosztów znajduje się w załączonym wniosku o dofinansowanie.
3.Czy koszty, które ponieśli Państwo w ramach projektu określone były w zawartej umowie na realizację tego projektu?
Koszty ponoszone w ramach realizacji projektu były ściśle określone w dokumentacji projektowej stanowiącej integralną część umowy o dofinansowanie. Szczegółowy budżet projektu został zawarty we wniosku o dofinansowanie, który – zgodnie z postanowieniami umowy – stanowi załącznik do umowy i jej integralny element.
4.Czy otrzymane środki finansowe stanowiły pokrycie kosztów lub zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji? Jeśli tak, to proszę wskazać jakich konkretnie, a w przypadku wartości niematerialnych i prawnych proszę również o wskazanie podstawy prawnej uznania za wartość niematerialną podlegająca amortyzacji wskazanej w art. 16b ust. 1 lub 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Otrzymane środki finansowe stanowiły pokrycie kosztów związanych z wytworzeniem we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, ponieważ w ramach projektu realizowane były prace rozwojowe prowadzące do powstania nowej, możliwej do gospodarczego wykorzystania wiedzy technicznej, technologicznej oraz wyników badań. Prace rozwojowe zostały zakończone zrealizowane w pełnym zakresie z powodzeniem.
Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają m.in. „koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, nadających się do gospodarczego wykorzystania, których efekty są wykorzystywane przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą”.
W ramach zrealizowanego projektu badawczego finansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020 poniesiono szereg kosztów, które składają się na koszty prac rozwojowych, w szczególności: koszty wynagrodzeń personelu B+R, koszty materiałów i komponentów wykorzystanych do opracowania rozwiązania, najmu pomieszczenia laboratoryjnego bez wyposażenia, promocji, koszty pośrednie.
Poniżej szczegółowy wykaz:
Kategoria kosztu - Wynagrodzenia (...).
Kategoria kosztu - Pozostałe koszty bezpośrednie Pomieszczenie laboratoryjne bez wyposażenia ok. 200 mkw, min. wys. 3m, ogrzewanie, woda, prąd 230/400V, brama wjazdowa min. 2,5x2,5m, lokalizacja (…) – wynajem, Stół roboczy (min 3000mm X 1500 mm) do integracji podzespołów prototypu, Materiały potrzebne do dostosowania prototypu do warunków rzeczywistych: - blachy cięte i zaginane - lakiery - złączki - przewody elektryczne, Materiały do prób cięcia: - stal węglowa 0,5 mm, 1 mm, 2 mm, 3 mm, 4 mm, 10 mm, 15 mm, 20 mm, 25 mm, Gaśnice i pozostały sprzęt zabezpieczający, Promocja, (…), kompozytów i metali miękkich o polu roboczym min. 1,2 x 1m, wys. obróbki min. 200 mm, (…), Stół nożycowy, Urządzenia pomiarowe (multimetr, akcelerometry itp.).
Suma kosztów bezpośrednich prac rozwojowych: (…) PLN (dofinansowanie 60%).
Suma kosztów pośrednich prac rozwojowych: (…) PLN (dofinansowanie 60%).
Koszty te – jako wydatki poniesione na wytworzenie we własnym zakresie rezultatów prac rozwojowych – tworzą wartość niematerialną i prawną, która po zakończeniu prac i uzyskaniu pozytywnych efektów spełnia przesłanki do ujęcia jako WNiP i podlega amortyzacji podatkowej zgodnie z art. 16b ustawy o CIT. Koszty zakończonych prac rozwojowych zostały uznane za wartość niematerialna i prawna na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ponieważ zostały spełnione wymagane kryteria pozwalające uznać wynik pozytywnie zakończonych prac rozwojowych za wartość niematerialną i prawną. Spółka posiada pełną dokumentację techniczną oraz ewidencję kosztów, pozwalającą na jednoznaczne ustalenie nakładów poniesionych na realizację projektu, została potwierdzona techniczna możliwość wykorzystania wyników prac rozwojowych, rezultaty prac rozwojowych zostały wdrożone do działalności spółki i obecnie komercjalizowane (generowany jest przychód). Jednostka dysponuje odpowiednimi zasobami technicznymi, organizacyjnymi i finansowymi do dalszego wykorzystania wyników prac. Spółka jest w posiadaniu kompletnej dokumentacji technicznej i ekonomicznej, potwierdzającej, że wszystkie warunki zostały spełnione – zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości, dokumentacja ta stanowi podstawę do ujęcia kosztów prac rozwojowych jako wartości niematerialnej i prawnej.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 26 listopada 2025 r.)
Czy otrzymywane środki finansowe przez firmę X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na realizację projektu badawczo-rozwojowego pt. „(…)” stanowią przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 26 listopada 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe przez otrzymane przez firmę X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na realizację projektu badawczo-rozwojowego pt. „(…)” stanowią przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, ponieważ służyły sfinansowaniu kosztów wytworzenia we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej, która po zakończeniu projektu jest amortyzowana. Środki finansowe otrzymane z Unii Europejskiej na realizację projektu B+R nie powodują powstania opodatkowanego przychodu w CIT. W świetle przytoczonych przepisów ustawy o CIT nie powstaje obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od otrzymanego dofinansowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Wskazać należy, że ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.
W związku z powyższym, środki finansowe, które otrzymuje Państwa Spółka stanowią przychód podatkowy.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy otrzymywane środki finansowe przez firmę X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na realizację projektu badawczo-rozwojowego pt. „(…)” stanowią przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.
Oceniając konsekwencje podatkowe w związku z otrzymywanymi przez Spółkę środkami finansowymi należy zwrócić uwagę na katalog zwolnień przedmiotowych zawarty w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, a w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 21, 47 i 53 ustawy.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Zauważyć należy, że zakres art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych (pkt 47), takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.
Powyższe zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:
Dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach
Powyższym zwolnieniem ustawodawca objął dochody podatników pochodzące z dotacji uzyskanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z kolei jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy:
Wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
W myśl art. 5 ust. 3 przywołanej ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
c)Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
d)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);
6) inne środki.
Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3) dotacje celowe dla beneficjentów;
4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Powołany przepis art. 17 ust 1 pkt 53 ustawy o CIT wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania będzie miało zastosowanie, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
a)podatnik otrzymuje środki finansowe,
b)podatnik otrzymuje dofinansowanie jako uczestnik projektu,
c)pomoc udzielona jest w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Jak wynika opisu sprawy, środki finansowe, które otrzymali Państwo na realizację projektu badawczo-rozwojowego, o którym mowa we wniosku, były udzielone w ramach Programu Operacyjny Inteligentny Rozwój i pochodzą ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a wypłacane były przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które w ramach ww. Programu pełniło funkcję Instytucji Pośredniczącej.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że otrzymane środki na realizację projektu B+R miały charakter bezzwrotnej dotacji celowej, co odpowiada zapisom ustawy o finansach publicznych oraz podlegały zasadom rozliczenia określonym w umowie o dofinansowanie, co spełnia wymóg „podlegających szczególnym zasadom rozliczania”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach są przesłanki do zastosowania w stosunku do środków finansowych, które otrzymała Państwa Spółka, zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, bowiem Spółka otrzymała środki finansowe jako uczestnik projektu a pomoc została udzielona w ramach Programu Operacyjny Inteligentny Rozwój ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będącego jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
W związku z powyższym środki finansowe, które otrzymała Państwa Spółka są przychodem podatkowym z chwilą otrzymania, podlegającym zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zaś na podstawie wskazanego przez Państwa art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku oraz jego uzupełnienia dołączono dokumenty źródłowe (Umowę o dofinansowanie projektu, wniosek o dofinansowanie projektu). Należy jednak zauważyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku i jego stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
