Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. II SA/Łd 601/25
Dnia 5 listopada 2025 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jarosław Czerw Sędzia WSA Marcin Olejniczak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 listopada 2025 roku sprawy ze skargi B.S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 10 czerwca 2025 roku nr SKO.4150.332.2025 w przedmiocie odmowy podjęcia zawieszonego postępowania oddala skargę. dc
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi postanowieniem z dnia 10 czerwca 2025 r., nr SKO. 4150.332.2025 - na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 i art. 97 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2024.572), dalej jako "k.p.a." - po rozpatrzeniu zażalenia B.S. utrzymało w mocy postanowienie Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 6 maja 2025 r., nr DPRG-UA-IX. 162.2025 o odmowie podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie [...] budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej oraz budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego wraz z urządzeniami budowlanymi, przewidzianej do realizacji w Ł. przy ul. [...], na częściach działek nr [...] i [...] w obrębie [...].
Jak wynika z akt administracyjnych, Prezydent Miasta Łodzi postanowieniem z dnia 22 sierpnia 2024 r., nr DPRG-UA-IX.603.2024 - na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2023.977), dalej jako "u.p.z.p." oraz art. 123 k.p.a. - zawiesił z urzędu do czasu uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, lecz na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od daty złożenia wniosku tj. do dnia 5 stycznia 2026 r., postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla ww. inwestycji. W motywach rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że teren planowanej inwestycji prawie w całości położony jest na obszarze, dla którego Rada Miejska w Łodzi podjęła uchwałę nr LXXXVII/2636/24 z dnia 21 lutego 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru znajdującego się w obrębie doliny rzeki [...] w rejonie ulic: [...] i [...]. Zgodnie z obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi (uchwała Nr LXIX/1753/18 z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi", zmieniona uchwałą nr VI/215/19 z dnia 6 marca 2019 r.), przedmiotowe części działek znajdują się na obszarze oznaczonym jako tereny aktywne przyrodniczo, w tym użytkowane rolniczo, wyłączone spod zabudowy oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe. Zgodnie z harmonogramem sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla miasta Łodzi na lata 2019-2024+, uchwalenie planu dla ww. terenu przewidziane jest w 2024 r. (zarządzenie nr [...] Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 21 marca 2024 r.). Z ustaleń organu wynika, że planowana inwestycja może naruszać ustalenia planu oraz plan miejscowy dla tego terenu może być uchwalony w okresie krótszym niż 18 miesięcy od daty złożenia wniosku, zatem zawieszenie postępowania organ ocenił jako zasadne. W piśmie z dnia 16 kwietnia 2025 r. B.S. wniosła o podjęcie zawieszonego postępowania wskazując, że uchwała z dnia 21 lutego 2024 r., nr LXXXVII/2636/24 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru znajdującego się w obrębie doliny rzeki [...] w rejonie ulic: [...] i [...], została uchylona w dniu 18 września 2024 r. Tego samego dnia Rada Miejska w Łodzi podjęła nową uchwałę nr VI/174/24 o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu przestrzennego obejmującej dolinę rzeki [...] położonej w rejonie ulic: [...] i [...]. Jak dostrzegła strona, postępowanie w sprawie zostało zawieszone na podstawie uchwały z dnia 21 lutego 2024 r., która została uchylona, a nowa uchwała z dnia 18 września 2024 r. została podjęta już po złożeniu przez stronę wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Z tego powodu nie istnieje obecnie żadna podstawa prawna do dalszego zawieszenia postępowania.
