Potwierdzenie stanów rozrachunków
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2013 poz. 330).

Wypełnij
Inwentaryzacja jednostki odbywać się powinna na ostatni dzień każdego roku obrotowego, przyjętego przez jednostkę w ramach jej zasad rachunkowości. W zależności od rodzaju majątku podlegającego spisowi różnicowana jest częstotliwość prowadzonych czynności oraz metody ustalania stanu składników majątku.
Potwierdzenie stanów rozrachunków stosuje się w przypadku stanowi jedną z metod inwentaryzacji mającą na celu uzyskanie od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
Stan rozrachunków potwierdza wierzyciel. Obowiązkiem dłużnika jest odpowiedzieć, poprzez:
- potwierdzenie swoich zobowiązań albo
- wniesienie zastrzeżeń co do wysokości zobowiązań.
Inwentaryzację, przeprowadza się również na dzień zakończenia działalności przez jednostkę oraz na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości.
Można odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji:
- w przypadku ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych;
- w przypadku połączenia lub podziału jednostek, z wyjątkiem spółek kapitałowych, jeżeli strony w drodze umowy pisemnej odstąpią od przeprowadzenia inwentaryzacji;
- w przypadku zawieszenia działalności, jeżeli jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych.
W zależności od działań kontrahenta w efekcie przeprowadzenia inwentaryzacji drogą potwierdzenia stanów rozrachunków jednostka:
- posiadać może zgodność stanu kont ze stanem stwierdzanym w rzeczywistości przez kontrahenta,
- posiadać może niezgodności – do opisania i wyjaśnienia w księgach rachunkowych, poprzez porównanie danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi, powództwami oraz kwotami kwestionowanymi oraz poprzez weryfikację ich realnej wartości, przy czym na kwoty wątpliwe do egzekucji należy dokonać odpisu aktualizacyjnego,
- inwentaryzacja może nie zostać przeprowadzona prawidłowo ze względu na brak potwierdzeń ze strony kontrahenta – wówczas inwentaryzacji należności dokonać należy w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi oraz weryfikacji realnej wartości tych należności.
