Wniosek o potwierdzenie okresu zatrudnienia
Wniosek o potwierdzenie okresu zatrudnieniaPodstawowym potwierdzeniem okresu zatrudnienia pozostaje świadectwo pracy wydane przez pracodawcę w związku z wiążącym go z zakładem pracy stosunkiem pracy. Oprócz tego istnieje możliwość wystąpienia do byłego pracodawcy o potwierdzenie na piśmie okresu zatrudnienia na podstawie akt pracowniczych przechowywanych i archiwizowanych przez pracodawcę. Zaświadczenie może być wystawione przez pracodawcę lub też przez następcę prawnego pracodawcy.
Zgodnie z informacjami ZUS, dla celów emerytalno-rentowych, w tym także kapitału początkowego i świadczenia przedemerytalnego, dokumentami potwierdzającymi okresy zatrudnienia są:
- pisemne zaświadczenie zakładu pracy (pracodawcy),
- świadectwa pracy,
- legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy dokonane przez pracodawców, z których wynika: data rozpoczęcia i zakończenia pracy, wymiar czasu pracy, rodzaj wykonywanej pracy, a wpisy potwierdzone są pieczątką zakładu pracy – pracodawcy oraz podpisem i pieczątką służbową pracodawcy lub upoważnionego pracownika,
- orzeczenie sądu.
Okresy zatrudnienia mogą być potwierdzone także dowodami pośrednimi, takimi jak:
- umowy o pracę i aneksy do tych umów (kolejne angaże),
- wpisy w książeczkowym dowodzie osobistym,
- legitymacje służbowe,
- legitymacje związków zawodowych, pisma kierowane przez pracodawcę do pracownika w czasie trwania zatrudnienia (np. o powołaniu, mianowaniu, zmianie angażu, przyznaniu nagrody, udzieleniu urlopu), jeżeli na ich podstawie można ustalić okres zatrudnienia,
- jeżeli z tych dowodów pośrednich wynika fakt zatrudnienia i można ustalić jego okres.
