Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-04-03

Dokumentacja zasad

Jak ustalić politykę rachunkowości?

Szczególnie ważne jest dokładne określenie zasad wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru. Niezasadne jest zatem opisywanie przez jednostkę wszystkich metod wyceny, powinna ona ograniczyć się jedynie do wybranych, oczywiście w zakresie, w jakim jej na to pozwala ustawa, i opisać te, które stosuje.

Dorota Będziak
Nowelizacja ustawy o rachunkowości w znaczny w sposób zmieniła zasady rachunkowości stosowane przez jednostki prowadzące księgi rachunkowości, określając je jako przyjętą politykę rachunkowości. Przez przyjęte zasady (politykę) rachunkowości rozumie się - zgodnie z art. 3 ust. 11 - wybrane i stosowane przez jednostkę, odpowiednie do jej działalności, rozwiązania dopuszczone przepisami ustawy i zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych i stanowiących podstawę ich sporządzenia ksiąg rachunkowych. Obowiązkiem jednostki jest prowadzić rachunkowość:
• stosując określone ustawą zasady rachunkowości (jest to wymóg prawidłowości), dostosowując je, gdzie ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru, do jej potrzeb,
• rzetelnie, a więc zgodnie ze stanem faktycznym i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
W razie kolizji między wymogiem prawidłowości i wymogiem rzetelności ustawa uznaje wyższość treści, to jest stanu faktycznego, nad przepisami prawa, stanowiąc, że zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną (art. 4 ust. 2).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00