Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2003-07-07

Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jakie są zasady tworzenia rezerw? W jakiej wysokości powinny być tworzone rezerwy? Czym różnią się rezerwy od rozliczeń międzyokresowych kosztów?

dr Weronika Gackowska
prawo.autorzy@infor.pl
Tworzenie rezerw jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o rachunkowości. Rezerwy, pomimo znanych nam treści, budzą wiele pytań i wątpliwości. Z jakiego tytułu tworzyć rezerwy? Czym różnią się rezerwy na zobowiązania od zobowiązań oraz od biernych rozliczeń międzyokresowych? Ponadto rezerwy, zobowiązania oraz rozliczenia międzyokresowe bierne mają wiele elementów wspólnych utrudniających prawidłowe ich zinterpretowanie i ujęcie na odpowiednich kontach.
Rezerwy
Rezerwy to zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne (art. 3 ust. 1 pkt 21). Wynikające z ustawy określenie „nie są pewne” odnosi się do rezerw - zobowiązania zaś (art. 3 ust. 1 pkt 20) są obecne, pewne, wynikają z przeszłych zdarzeń i mają wiarygodnie określoną wartość. Zobowiązania mają więc „przeszłość” - o rezerwach można powiedzieć, że mają „przyszłość”, i to niezbyt pewną.
Pojęcie rezerw jest pojęciem ściśle związanym z prawem bilansowym. Jest kategorią bilansową, którą, zgodnie z art. 35d ustawy o rachunkowości, tworzy się na:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00