comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-02-02
Zaliczki na podatek dochodowy
Jakie obowiązki ciążą na podatnikach osiągających dochody z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym? Na czym polega uproszczona forma wpłaty zaliczek? Jakie są obowiązki płatników?
Katarzyna Hejnowska
Nowelizacja ustawy o p.d.o.f. wprowadziła spore zmiany w zakresie obliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Zmiany te dotyczą zarówno zaliczek uiszczanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jak i z tytułu zatrudniania pracowników.
Zaliczki od dochodów z działalności gospodarczej, opodatkowanej na zasadach ogólnych
W 2004 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą rzecz jasna nadal, jako formę opodatkowania, stosować opodatkowanie na tzw. zasadach ogólnych. Podatnicy tacy obowiązani są do składania miesięcznych deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu, a także do wpłacania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Obowiązek taki powstaje jednak dopiero poczynając od miesiąca, w którym dochody z tytułu prowadzonej działalności przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłaty podatku. Pierwszą deklarację podatnik składa zatem dopiero do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym jego dochody, od początku 2004 r., przekroczyły kwotę 2790 zł. Deklaracje te podatnik składa potem konsekwentnie w następnych miesiącach. W tym samym terminie podatnik obowiązany jest wpłacać zaliczkę na podatek dochodowy. Zaliczkę należną za grudzień wpłaca się na konto właściwego urzędu skarbowego w terminie wpłaty zaliczki za miesiąc listopad (a więc do 20 grudnia) i w takiej samej wysokości jak za ten miesiąc - bez składania deklaracji.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right