Prawo Przedsiębiorcy 22/2004 z 31.05.2004 [dodatek: Prawo Przedsiębiorcy, str. 1]
Data publikacji: 31.05.2004
Handel wewnątrzwspólnotowy
Wraz z wejściem do Unii Europejskiej, w zamian za nieograniczone możliwości działania na rynku wspólnotowym, Polska zobowiązała się do przyjęcia czterech podstawowych swobód: przepływu towarów, osób, usług i kapitału, które konstytuuje Traktat z 25 marca 1957 r. ustanawiający Wspólnotę Europejską (dalej TWE). Przestrzeganie tych swobód stanowi filar w funkcjonowaniu jednolitego rynku wspólnotowego. Realizacji tych swobód służą obowiązujące przepisy wydane przez organy Unii Europejskiej oraz zharmonizowane z nimi przepisy wewnętrzne.
Elżbieta Rogala
Edyta Wereszczyńska
Przystąpienie do Unii Europejskiej oznacza dla Polski zobowiązanie do przyjęcia acquis communautaire. Pojęcie to obejmuje wszystkie obowiązujące traktaty i akty prawne oraz orzecznictwo sądów unijnych. Zobowiązanie to stanowi jednocześnie jeden z podstawowych warunków przystąpienia do Wspólnoty.
1. Dyrektywy w systemie prawa polskiego
Rozporządzenie ma zasięg ogólny, obowiązuje w całości i stosuje się bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie wiąże wszystkie podmioty prawa wspólnotowego: osoby fizyczne, osoby prawne, państwa członkowskie i instytucje.
Warto wiedzieć
Rozporządzenie jest formą stanowienia prawa wspólnotowego o najsilniejszym działaniu, ponieważ ma powszechną moc obowiązującą. Rozporządzenie jest wiążące we wszystkich swych elementach i po uchwaleniu obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich. Od 1 maja 2004 r. zasada ta dotyczy także Polski.
Dyrektywa jest wiążąca, jeśli chodzi o bezpośredni skutek dla każdego państwa członkowskiego, do którego jest skierowana. W gestii władz państwowych pozostaje jednak wybór formy i metod jej włączenia do krajowego systemu prawnego. Dyspozycje dyrektywy nie zastępują państwowych reguł prawnych, ale nakładają na państwa członkowskie obowiązek przystosowania swego prawa państwowego do dyspozycji wspólnotowych.
Państwa członkowskie są zobowiązane przez Radę lub Komisję do zmiany lub wydania krajowych aktów prawnych w określonym terminie w celu realizacji wskazanych w dyrektywie zadań.
