Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2004-11-22

Zamknięcie księgi przychodów i rozchodów

Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu remanentu? Jak wyceniać poszczególne składniki ujęte w remanencie? Jak wartość remanentu wpływa na podatek przedsiębiorcy?

Grzegorz Ziółkowski
Prawidłowe zamknięcie księgi przychodów i rozchodów jest jednym z decydujących elementów, od którego zależy prawidłowość rozliczenia podatku dochodowego przez przedsiębiorcę.
Podsumowanie roczne zapisów
Obowiązek podsumowania dotyczy kolumn 7-15 księgi przychodów i rozchodów.
Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów przewiduje dwa sposoby podsumowania księgi - odrębnie za każdy miesiąc oraz narastająco od początku roku. Wybór sposobu podsumowania należy do podatnika, ale drugi sposób jest praktyczniejszy. Wyliczanie zaliczek na podatek dochodowy od dochodu obliczonego narastająco i tak wymusza na podatniku sumowanie dochodu narastająco, niezależnie od sposobu podsumowania przyjętego w księdze. Przy podsumowaniu jedynie miesięcy podatnik na koniec roku musi na oddzielnej stronie w księdze sporządzić w kolumnach zestawienie roczne poszczególnych miesięcy. Przy sumowaniu kolumn narastająco od początku roku ten obowiązek odpada. Niezależnie od sposobu sumowania zapisów w kolumnach przez cały rok, należy dokładać należytej staranności przy dokonywaniu podsumowań, ponieważ każdy błąd rachunkowy może się przełożyć na zaniżony podatek i zapłacenie w razie kontroli odsetek od zaległości.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00