Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2021-01-20

Poradnia rachunkowa

W budżecie naszej gminy na 2021 r. mamy zaplanowany wydatek na pomoc finansową (dotację) dla powiatu. Pomoc ta dla starostwa ma duże znaczenie ze względu na większe wydatki spowodowane COVID-19. Wkrótce chcę dokonać zapisów w ewidencji księgowej przekazania dotacji na kontach Wn 201/Ma 130. Czy będzie to prawidłowy schemat księgowania?

Analizę podanego zapytania należy poprzedzić odniesieniem się do aspektu pomocy finansowej udzielanej przez jednostki samorządu terytorialnego. I tak na uwagę zasługują m.in. ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W art. 220 tego aktu bowiem postanowiono, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona:

  • pomoc finansowa innym jednostkom samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej, lub
  • pomoc rzeczowa.

Podstawą udzielenia tej pomocy jest umowa. W orzecznictwie regionalnych izb obrachunkowych akcentuje się, że jeżeli gmina planuje udzielić pomocy finansowej innej JST, to powinna dokonać tego na podstawie uchwały budżetowej obowiązującej w roku udzielenia pomocy (por. np. uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z 22 lipca 2019 r., nr 21/31/2019). Z ww. regulacjami w związku funkcjonalnym pozostaje art. 10 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Z jego treści m.in. wynika, że wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia JST mogą udzielać pomocy (w tym pomocy finansowej) sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00