Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-03-05

Opłaty produktowe: sprawozdania za pośrednictwem BDO

Jest kilka opłat produktowych, a każdą z nich rozlicza się na podstawie innych przepisów. Na swoistych zasadach rozliczają się wprowadzający produkty w opakowaniach. Inaczej przepisy dotyczą wprowadzających na rynek baterie i akumulatory, a jeszcze inaczej tych, którzy zajmują się olejami, smarami czy oponami. Odrębne regulacje dotyczą też wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Dla większości jednak taki sam jest termin na złożenie sprawozdania i wnoszenia opłaty produktowej: 15 marca. Wyjątkiem jest opłata produktowa za oleje, smary i opony, którą wnosi się do 31 marca.

W przepisach łatwo się pogubić, ale na szczęście jest możliwość rozliczenia się za pośrednictwem organizacji odzysku, w przypadku baterii i akumulatorów - poprzez podmiot pośredniczący, w przypadku zaś wprowadzania produktów w opakowaniach wielomateriałowych lub środków niebezpiecznych w opakowaniach - przez przystąpienie do porozumienia organizacji samorządu gospodarczego z marszałkiem województwa.

Przypominamy, że w przypadku wyboru rozliczenia z pomocą organizacji jest obowiązek zawarcia z nią umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Organizacja (za określoną opłatą) przejmuje wówczas obowiązki odzysku i recyklingu, które nie jest prosto wypełnić we własnym zakresie, a niekiedy jest to wręcz niemożliwe. Jeśli podmiot podpisał umowę z organizacją, to zajmuje się ona również sprawozdawczością przedsiębiorcy.

Warto jednak pamiętać, że w przypadku otwarcia likwidacji lub upadłości organizacji odzysku obowiązki wracają do przedsiębiorcy, i to od początku roku.

Pozostaje pewna grupa firm, która daną opłatę musi wnieść incydentalnie (i umowy z żadną organizacją nie podpisała) czy np. dopiero rozpoczęła działalność (i nawet nie zdawała sobie sprawy, ze swoich obowiązków). W takich sytuacjach opłatę trzeba policzyć samodzielnie i wnieść ją na konto odpowiedniego urzędu marszałkowskiego. I z myślą przede wszystkich o takich podmiotach przygotowaliśmy tę część poradnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00