Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2021-07-20

Jaka jest rola skarbnika przy alternatywnym wsparciu dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej

TEMAT: Przekazywanie środków dla zakładów

opieki zdrowotnej przez JST

PROBLEM: Podstawa prawna z punktu widzenia dyscypliny finansów publicznych

Jestem skarbnikiem w jednostce samorządu terytorialnego. Czy gminy mogą zgodnie z prawem przekazywać środki samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej? Czy nie naruszą wtedy ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Jak ma się zachować skarbnik w takiej sytuacji?

29 maja br. na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2019 r. (sygn. akt 4/17) stracił moc art. 59 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej (dalej: u.d.l.). TK zakwestionował ten przepis w zakresie, w jakim zobowiązuje jednostkę samorządu terytorialnego, będącą podmiotem tworzącym samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (dalej: spzoz), „do pokrycia straty netto stanowiącej ekonomiczny skutek wprowadzania przepisów powszechnie obowiązujących, które wywołują obligatoryjne skutki finansowe dla działania spzoz”. Skutek prawny wyroku był odroczony o 18 miesięcy, ale ustawa w tym zakresie nie została zmieniona. Jednostki samorządu terytorialnego zaczęły więc szukać alternatywnych sposobów dofinansowania spzoz (pisaliśmy o tym 8 lipca 2021 r. w artykule „Szpitale na kolejnym zakręcie”, DGP nr 130). Pojawiły się też pytania, czy po wyroku TK jest to prawnie możliwe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00