Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-01-12

Deklaracje o ubezpieczeniu zdrowotnym należy dokładnie sprawdzać

Pacjent nie musi zwracać kosztów leczenia, nawet jeżeli faktycznie nie był zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego - w przypadku gdy NFZ nie sprawdzi dokładnie jego deklaracji i nie oceni, że nie mógł pozostawać w usprawiedliwionym, choć błędnym przekonaniu o prawie do świadczeń zdrowotnych. Tak wynika z wyroku NSA.

Sprawa dotyczyła mężczyzny, któremu Narodowy Fundusz Zdrowia nakazał zwrócić ponad 6,5 tys. zł kosztów leczenia, gdyż w okresie, w którym korzystał z opieki zdrowotnej, nie był ubezpieczony. Pacjent ów od stycznia 2012 r. do końca lipca 2017 r. nie był w ogóle zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego - jak stwierdził NFZ. Tyle że sam zainteresowany przez cały czas utrzymywał, że powinien korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny. Do tegoż ubezpieczenia miała go zgłosić matka, tyle że z ustaleń dokonanych przez fundusz wynikało, że w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych (co miało miejsce w marcu 2013 r. i w okresie marzec-kwiecień 2014 r.) nie był on zarejestrowany w bazie NFZ jako ubezpieczony. Wprawdzie dokumenty potwierdziły zgłoszenie go, ale nie w tych terminach, a w 2014 r. deklarował, że powinien być ubezpieczony jako osoba pobierająca naukę, z tym że dokumentów potwierdzających ten fakt nie było. W tej sytuacji macierzysty oddział NFZ wydał stosowną decyzję nakazującą pacjentowi zwrot całości kosztów udzielonych świadczeń. Mężczyzna odwołał się do prezesa NFZ, prosząc o zmianę decyzji. Twierdził mianowicie, że przez cały czas był przekonany o swoich uprawnieniach jako ubezpieczony oraz że jego matka zgłosiła go w odpowiednim czasie do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. Odwołanie jednak oddalono i sprawa trafiła do sądu administracyjnego. Już warszawski WSA, rozpoznając sprawę w I

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00