Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2022-08-19

Co to jest crowdfunding i na czym polega?

Termin crowdfunding powstał z połączenia dwóch angielskich wyrazów „crowd” (tłum) i „funding” (finansowanie). Ma zastosowanie do wszystkich zbiórek internetowych, których twórca prosi społeczność internautów o wsparcie.

Crowdfunding jeszcze do niedawna był wykorzystywany głównie przez pasjonatów i hobbystów. Była to dla nich prosta metoda, dzięki której bez zbędnych formalności mogli zgromadzić budżet na realizację swoich pomysłów. Dzisiaj crowdfunding stanowi poważną konkurencję dla tradycyjnych źródeł finansowania. Korzystają z niego zarówno start-upy we wczesnej fazie rozwoju (ang. seed), jak i większe firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. To doskonały sposób na finansowanie innowacyjnych pomysłów obarczonych wysokim ryzykiem.

HISTORIA

Crowdfunding stał się popularny w ostatnich latach dzięki rozpowszechnieniu dostępu do internetu. Jednak pierwsze zrzutki pojawiły się już w XVIII i XIX w. w formie subskrypcji na przygotowywane przez artystę określone dzieło. Z kolei za początek nowoczesnego crowdfundingu uznaje się najczęściej 1997 r., kiedy muzycy amerykańskiej grupy rockowej Marillion pozyskali od 60 tys. fundatorów środki na zorganizowanie trasy koncertowej. Aby jednak zebrać środki w ten sposób, nie wystarczy mieć ciekawy pomysł. Trzeba jeszcze zbudować wokół niego lojalną społeczność (osób gotowych zainwestować). Przygotowanie projektu crowdfundingu jest zadaniem wymagającym dużego zaangażowania. Składa się on co do zasady z następujących elementów: tytuł, szczegółowy opis, doświadczenia autora/ów, określenie sposobu realizacji, wideo (prezentacja projektu), cel finansowy (minimalny budżet potrzebny do realizacji projektu), nagrody (bonusy dla wspierających w zamian za wpłaty wynikające z realizacji projektu, mogą być to produkty lub usługi, np. bilet, egzemplarz książki, płyta CD itd.), unikalne wartości (wstęp na plan zdjęciowy, autograf, umieszczenie nazwiska w napisach końcowych) lub akcje (w przypadku crowdfundingu inwestycyjnego, o czym będzie jeszcze mowa w niniejszym opracowaniu).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00